Vi Bilägares forum

Hur stor del av er inkomst lägger ni på er bil?

Hur stor del av er inkomst lägger ni på er bil?

En annan tråd fick mig att tänka på begreppet Svensson-bil och vidare till vad gemene man lägger på sin bil.

Allt beror ju på inkomst och hur man prioriterar. En person med låg inkomst kan snåla på andra sätt, bo billigt och litet, kanske inte åka utomlands på semestern osv för att lägga alla pengar på att åka fint. En annan person med hög inkomst kanske lägger pengar på flådigt boende, sommarhus, restaurangbesök och resor till Västindien men kör en gammal rostburk.

Därför skulle det vara intressant att höra hur ni prioriterar.

1: Hur stor del av er månadsinkomst (netto, dvs efter lön) lägger ni på er bil? Alla kostnader inräknat så förutom bränsle, skatt och försäkring även service, däck och andra slitdelar och kapitalkostnad/sparande till nästa bil. Har hushållet flera inkomster och bilar får väl allt läggas samman.

2: Hur förhåller sig inköpsvärdet till er årsinkomst. Här är det kanske enklare att räkna mot bruttolönen, dvs din deklarerade årsinkomst.

Själv lever jag ensam och jag skulle jag säga att jag lägger drygt ca 10 % av min nettomånadslön på bilen varje månad och när jag köpte den motsvarade inköpspriset ca 45-50% av min deklarerade årsinkomst.

Uppdaterat: 2015-10-02 20:09

Kommentarer

Intressanta frågor som åtminstone jag inte reflekterat över förut. Vi är två personer i vårt hushåll och har två bilar, har lån på på den ena. Skulle uppskatta att vi lägger knappt 10% av våra nettoinkomster per månad på bilarna och inköpsvärdet på bilen med lån ca 20 % av bruttoinkomsterna. Krävdes lite "tänka efter" där... Sparar inget till nästa bil, blir nog att låna igen...

Uppdaterat: 2015-10-02 20:43

Då ligger vi ganska lika vad det gäller månadskostnaden. Men jag glömde att räkna med bränsle (som varierar väldigt för mig, kör knappt något på vinter men då hyr jag å andra sidan garage) och hyra för parkeringsplats, så jag skriver upp min siffra till 15%.

Uppdaterat: 2015-10-02 21:13

10 procent, mest driftskostnader, bilen är billig, men kör mycket....

Nuvarande bilen kostade 0,7 procent av årsinkomsten i inköp....sen fick jag lägga en timme och 50 spänn för att få den körbar!

Men ok, ska jag värdera det till ett "riktigt" bilköp så är det knappt 3 procent.

Sparar inte specifikt till bil, tar smällen när den kommer....eller tillfället i flykten, om man ser det så, säljer oftast dyrare än jag köper.....och prisnivån varierar våldsamt, affärsmöjligheten är viktigare än priset!

Uppdaterat: 2015-10-02 21:23

Skatt och försäkring inräknat men inte bränsle: ca 1100 kr på två bilar denna månaden med service på bägge. Andra månader betydligt mindre.

Har ingen värdeminskning på någon av dom, och däck plockas det som finns på jobbet, alla reparationer görs jag själv så har noll i verkstadskostnader.

Uppdaterat: 2015-10-02 21:33
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Lason1 skrev:

Skatt och försäkring inräknat men inte bränsle: ca 1100 kr på två bilar denna månaden med service på bägge. Andra månader betydligt mindre.

Har ingen värdeminskning på någon av dom, och däck plockas det som finns på jobbet, alla reparationer görs jag själv så har noll i verkstadskostnader.

Okej, men jag var inte så intresserad av själva summorna utan mer hur stor del av "hushållsbudgeten" det är ni lägger på bilen. Hur ni prioriterar. För en studerande eller arbetslös/låginkomsttagare är 1000:- kanske så mycket som 10% medans för en med ordentligt hög lön är det kanske bara 2%.

Uppdaterat: 2015-10-02 21:52

Ingen aning men nog blir det några kronor eftersom jag alltid köper nytt och sen gillar att tvätta och hålla bilen snygg och ren... men som sagt lever ju bara en gång och så är bilar mitt absolut största intresse.

Men vi gör ju så klart även andra roliga saker med resor m.m

Uppdaterat: 2015-10-02 22:16
Pär

Har inte räknat ut det, men i det är nog över genomsnittet i landet

Det är förstås fler än snittfamiljen har.

Uppdaterat: 2015-10-02 22:20

Ok, men då är väl inkomstnivån intressant, till en del iallafall....

För en sjukpensionär kan ju mitt bilinnehav vara 25 proent, och då är det ju inte en prioriteringsfråga, utan att det är omöjligt att. köpa en bil billigare, om man inte är lason och får den för brevportot....

Driftskostnad kanske inte borde räknas, det beror ju på hur mycket man är "tvungen" att köra, i mitt fall 2500 mil /år, sjukpensionären kanske bara måste köra till affären.....

Jag har medianlön, lite drygt, och prioriterar transporten, inte bilen, den ska funka, och kosta nada (helst) det är mitt krav, liksom lason ser jag själv till att den gör det....

En som inte har våra "magiska fingrar" kanske måste ha en ny bil, bara för att man inte kan eller vill joxa....

Uppdaterat: 2015-10-02 22:22

Vi köpte nyligen en ny bil och den kostade nästan exakt 50% av våran sammanlagda bruttoårsinkomst. Skatt, försäkring och bränsle är c:a 4% av nettounkomsten.

Uppdaterat: 2015-10-02 22:31

Mazdan kostade ungefär 10% av min nettoårslön i inköp, sambon betalar

litet hemma, men det räknas inte.

Månadskostnaden ligger även den på cirka 10% av månadsinkomsten,

där garage + bensin står för merparten av kostnaden.

Sedan ligger jag undan 1.500:- per månad till ett bil-konto som

ursprungligen var avsett för oförutsedda reparationer mm, men

sedan vi slutat med Audi för gott så har nu kontot växt till cirka 70.000:-

vilket tillsammans med Mazdan kommer räcka till nästa bil, vad det nu blir...

Uppdaterat: 2015-10-03 06:53

I snitt har det nog varit runt 15% men nu mär sommarbil införskaffas kan det nog bli 25-30%!

Årets inköp 60% av nettolön och nästa års inköp 125%.

Tar vi bort värdeminskning som många verkar göra så handlar det istället om 4% av nettolön i år och 7% nästa år.

Bilarna har då ett sammanlagt värde på 670000:-

Uppdaterat: 2015-10-03 11:00
Millenia skrev:

Mazdan kostade ungefär 10% av min nettoårslön i inköp, sambon betalar

litet hemma, men det räknas inte.

Månadskostnaden ligger även den på cirka 10% av månadsinkomsten,

där garage + bensin står för merparten av kostnaden.

Sedan ligger jag undan 1.500:- per månad till ett bil-konto som

ursprungligen var avsett för oförutsedda reparationer mm, men

sedan vi slutat med Audi för gott så har nu kontot växt till cirka 70.000:-

vilket tillsammans med Mazdan kommer räcka till nästa bil, vad det nu blir...

Den metoden använder jag också.

Jag har inget lån på min bil så jag har ingen kapitalkostnad på så sätt men jag sätter in en summa varje månad på ett "bil-konto". Från det kontot tar jag sedan ut då det dyker upp större utgifter som service, rekond, reperationer (har inte varit aktuellt än) eller nya däck. På så sätt har jag en "fast" kostnad för bilen varje månad och slipper oväntade hål i plånboken men jag sätter också in såpass mycket att det efter 5-6 år tillsammans med inbytes/försäljnings-värdet av min nuvarande bil ska räcka till en ny. Får alltså dras med den bil jag har tills jag fått ihop till en ny... Och så börjar man på en ny kula. Så på så sätt kan man säga att jag räknar med värdeminskningen i mina 15%. Skulle jag bara räkna driftskostnader och inte sparandet till nästa bil ligger jag nog på 5-6%

Uppdaterat: 2015-10-03 15:23

En sund metod, att ha pengarna innan man handlar, Skiter livet sig så får man avvakta med byte kanske, sitter man med avbetalning eller leasing, så kan man inte köpa mat för bilpengarna.....

Bilen är då ett kapital att sälja om man måste, på avbetalning går det kanske jämnt upp, leasing kan bli dyrt.....

Uppdaterat: 2015-10-03 20:21

Man ser ju alltid till att eventuella lån är mindre än vad bilen är värd.

Uppdaterat: 2015-10-03 20:25
Sammen skrev:

Lason1 wrote:Skatt och försäkring inräknat men inte bränsle: ca 1100 kr på två bilar denna månaden med service på bägge. Andra månader betydligt mindre.

Har ingen värdeminskning på någon av dom, och däck plockas det som finns på jobbet, alla reparationer görs jag själv så har noll i verkstadskostnader.

Okej, men jag var inte så intresserad av själva summorna utan mer hur stor del av "hushållsbudgeten" det är ni lägger på bilen. Hur ni prioriterar. För en studerande eller arbetslös/låginkomsttagare är 1000:- kanske så mycket som 10% medans för en med ordentligt hög lön är det kanske bara 2%.

Räknar inte procent på helgen men räkna det på min bruttolön 14500 kr...

Uppdaterat: 2015-10-04 08:50
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Oj, köpte en gammal golf för 7500 för 1,5 år sen som jag kört 3000 mil med, rep på 2000kr totalt, 2 oljebyten 500kr/styck. Så totalt 3000kr i service/rep och förbrukning 0,6x30000 = 1800l x 13 = 23400kr. Försäkring 1200kr/år och skatt 1000kr/år tror jag. Det blir alltså 1000+500+11700+2200= 15400/år innan skatteavdrag för resor till och från jobbet. Årsinkomst netto 360,000kr ger en procentsats på 4,2%. Det är vad jag betalar om vi räknar nettolön :) blir säkert runt 2-3% med avdragen och bilens inköpspris inte medräknat.

Uppdaterat: 2015-10-04 13:25
Lason1 skrev:

Räknar inte procent på helgen men räkna det på min bruttolön 14500 kr...

Då ligger du också kring 10% som de flesta verkar göra.

Uppdaterat: 2015-10-04 20:09

1. Detta krävde lite tankeverksamhet. Reserv- och slitdelar är rätt svårt att kostnadsuppskatta. Under nuvarande bils första år har det förstås inte krävts något, men på min förra bil hände det inte heller så mycket. Ett par glödlampor samt bromsbelägg bak på 7 000 mil.

Men skatt, försäkring, service, däckhotell, bensin och värdeminskning (utifrån siffrorna på förra bilen) samt en extra femhundring i månaden som “marginal” gör att jag hamnar på ungefär 12% av min nettoinkomst. Min sambo är student så hennes inkomst räknar jag inte med.

2. Inköpspriset hamnar ganska precis på hälften av min bruttoårslön.

Uppdaterat: 2015-10-04 22:30

Lägger väl en 15-20% av månadsinkomsten på bilen. Lån, driftskostnader mm. För mig är bilen en stor del av min personlighet och en hobby. Därav prioriteringen.

Uppdaterat: 2015-10-07 18:58

Mina bilar är betalda, har 3 bilar i trafik året om.

Xantia combi köpt för 10 år sen

Expert köpt i våras

Xsara combi köpt för ett år sen

De kostar grovt räknat 7% av min årslön att hålla rullande.

Sen ryker det nog ett par % ytterligare på hobbyfordon.

Uppdaterat: 2015-10-07 22:27
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn, nu kommer franska bilars belackare att antyda att du behöver 3 bilar, för att någon ska funka när du behöver köra.....

Uppdaterat: 2015-10-08 08:57
duccedriver skrev:

Hultarn, nu kommer franska bilars belackare att antyda att du behöver 3 bilar, för att någon ska funka när du behöver köra.....

Japp, det går ju att vända allt till något negativt om man verkligen tar i... ;-)

Men, det är inte så konstigt i verkligheten.

Uppdaterat: 2015-10-08 18:03
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...