Men annars så, så sakta som jag vill, beroende på hur jag håller på bromsen. Farthållaren går ner till 30 km/h utan någon att följa. Med en bil framför funkar farthållaren ner till 0 (flitigt använt en bit på hemvägen i dag då det var megaköer).
Med adaptiva farthållaren på så ner till noll i köer. Annars 30 km/h.
Uppdaterat: 2018-06-11 21:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Den går ner till 0 km/t på den adaptiva farthållaren, när sedan kön rör sig igen så trycker man på gasen, på min XC60. Annars är det nog 5 km/t om man fått automaten att gå ned på lägsta växeln.
Uppdaterat: 2018-06-11 21:39
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Den går ner till 0 km/t på den adaptiva farthållaren, när sedan kön rör sig igen så trycker man på gasen, på min XC60. Annars är det nog 5 km/t om man fått automaten att gå ned på lägsta växeln.
Hur fort går er bil på tomgång med växel i utan farthållare mm inkopplad, och utan foten på bromsen.
Att vissa bilar, tex el/hybrider inte går framåt alls förstår jag. Om en bil med DSG rör på sig utan gas vet jag inte.
Min med DSG ökar mjukt från 0 till ca 5-6km/h på ca 10 sek.
Samma procedur även om det är uppförs.
Samma procedur även om framhjulet står mot en mindre kantsten.
Uppdaterat: 2018-06-12 07:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Min bil en Toyota Auris TS HSD är lika lätt att köra som att jag skriver med en penna, den kan framföras otroligt sakta då en elmotor aldrig "starvar".
christer_1 wrote:Den går ner till 0 km/t på den adaptiva farthållaren, när sedan kön rör sig igen så trycker man på gasen, på min XC60. Annars är det nog 5 km/t om man fått automaten att gå ned på lägsta växeln.
Testat Resumeknappen på farthållaren?
Nää! , men har nu kollat så det blir ju samma som att trycka på gasen.
Uppdaterat: 2018-06-12 17:31
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Tack för svaret. En bekant påstod att man måste gasa för att en DSG bil ska röra på sig, men nu har 2 här bekräftat att så inte är fallet.
Kan möjligen bero på om bilen ifråga har elektrisk handbroms med autohold eller inte. Octavia har nog inte den funktionen. Om då autohold gått i så vill jag minnas att man måste ge lite gas för att bromsen skall släppa.
Pi. Jag har inte riktigt förstått auto hold som du har nämnt på wv och det lite billigare hillhold som är på min billig octavia.
Jag känner ingen saknad eller måste känsla för det ena eller andra utan värdesätter min vanliga handbroms spak.
Min bil funkar ner till noll med adaptiva farthållaren på och kryper utan ryck eller tveksamheter mellan 1-5-10 eller 68km/h.
Det som jag förmodar är skillnaden är att i stop i kön så håller wv fast bilen utan manuell fot på broms medan på min bil så när du hamnat på noll i kön så uppmanas du med stor röd text på multidisplayen att tryck på broms.
Skillnaden är väl då mellan dessa system att på wv så står bilen still tills du trampar på gasen.
På octavian så håller du en fot lätt på bromsen tills du vill framåt och när du släpper den så drar bilen långsamt framåt utan ryck.
Så är det om jag fattat rätt och utan att provat wv systemet i trafik känns det som ingen big deal.
Uppdaterat: 2018-06-13 10:11
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
På slät väg är det ju ingen "big deal" men när det lutar är det bekvämt med autohold och när man stannar och skall parkera så sköter sig allt själv alldeles automatiskt. Visst - inget som man absolut måste ha men när man vant sig så uppskattar i alla fall jag detta. Kör å andra sidan manuellt växlat och då kanske det är en större fördel vid vissa situationer - t ex start i starkt uppförslut. Förra Golfen hade "hill hold" men nog är autohold bättre under flera förhållanden. Men smaken är som bekant som baken....
Jo Rikard, den tanken har jag också haft. Sen är det ju efter vad jag förstått två funktioner - vid stopp när motorn är igång, t ex vid rödljus, så är det om jag förstått detta rätt det hydrauliska bromssystemet som används men när man slår av motorn så går den elektriska bromsen i bakhjulen in. Detta hörs om inte annat så när man slår av motorn - då kommer det typiska "åtdragnings-ljudet" ifrån bakdeĺen av bilen.
Bromsar du till 0 och släpper bromsen så är det den vanliga bromskretsen som håller bilen still.
Efter cirka fem minuter går den elektriska parkeringsbromsen in och tar över.
Om du öppnar dörren och tar av bältet för att gå ur, så går parkeringsbromsen i.
Om du stänger av motorn, så går pareringsbromsen i.
Om bilen känner av något fel i någon bromskrets eller så, så går parkeringsbromsen i.
Oavsett vilket som är i, så när du gasar så släpper den. Är det en brant backe uppåt så släpper den först då bilen for nog driv framåt. När jag testat hittills så är det alltså 0 cm rull bakåt, även om du gasar mer och mer sakta.
Men, om du inte har bältet på dig så måste vissa villkor vara uppfyllda för att den skall släppa. Det är alltså okej att hopa in i bilen, starta, rulla fram lite, och stanna - till exempel på återvinningsstationen.
Men, det är inte okej att sedan upprepa manövern utan att motorn varit av, eller att du tar av dig bältet för att hämta något utanför där bilen är igång och sedan hoppa in och försöka rulla utan bälte. Volvo skall ju vara säkert som ni vet. Så länge systemet funkar så tycker jag ändå det är smart tänkt, att man under normalkörning inte skall få köra bilen utan bälte men att man kan hoppa in och flytta den en bit utan att böka med bältet.
Pi. Hillhold sköter sig väl också helt automatiskt, kravet är att bilen känner av någon% lutning.
Ja allt är väl en vanesak och inget jag reflekterat över.
Uppdaterat: 2018-06-13 13:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
X - Är det inte samma med V90 som med V70, att du kan köra iväg utan bälte men att du då måste lossa handbromsen manuellt? Visserligen börjar bältesvarnaren larma då, men om man bara vill köra fram ytterligare en bit.
På min bil kan jag köra på ettan och backen utan att det varnar på bältet.
Ganska bra vid parkeringsmanövrar utöver det vanliga eller när båtvagn skall på eller vad som helst när man skall in o ut några gånger.
Minns på hyres peugoten där ljudet var av rymdnatur och outhärdligt högt.
Uppdaterat: 2018-06-13 14:29
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
I huvudsak så tycks bromssystemet fungera lika i min Golf som i X Volvo V90. Dock - utan bälte på så måste man manuellt släppa handbromsen genom "strömbrytaren". Detta bedömt med Autohold aktiverad vilken den ständigt är i min bil. Ingen ljudlig bältesvarning heller - det tar ett antal sekunders körning innan den slår till och antagligen är det som i Octavian att man måste upp på 2:an eller högre - men det är inte testat.
X - Är det inte samma med V90 som med V70, att du kan köra iväg utan bälte men att du då måste lossa handbromsen manuellt? Visserligen börjar bältesvarnaren larma då, men om man bara vill köra fram ytterligare en bit.
Enligt manualen ja. Har dock inte provat.
Stod även att när man lägger P i brant backe så går parkeringsbromsen in också.
Rutger Jönåker wrote:X - Är det inte samma med V90 som med V70, att du kan köra iväg utan bälte men att du då måste lossa handbromsen manuellt? Visserligen börjar bältesvarnaren larma då, men om man bara vill köra fram ytterligare en bit.
Enligt manualen ja. Har dock inte provat.
Stod även att när man lägger P i brant backe så går parkeringsbromsen in också.
På XC60 måste man släppa p-bromsen manuellt om bältet inte är på.
Uppdaterat: 2018-06-13 19:57
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Kommentarer
Obegränsat sakta. Det sämsta jag haft för att köra sakta var BMW M5.
Det skulle vara en bild här, men nya telefonen öppnar kameran när man vill införa en bild, jag återkommer när jag klurat ut hur man gör.
Rent krasst så: 0 km/h, exakt, relaterat marken. =)
Men annars så, så sakta som jag vill, beroende på hur jag håller på bromsen. Farthållaren går ner till 30 km/h utan någon att följa. Med en bil framför funkar farthållaren ner till 0 (flitigt använt en bit på hemvägen i dag då det var megaköer).
Angående bil: Säg gärna till om du hittar svaret. Jag har samma problem från telefonen.
Puffin webbläsare funkar att skicka bilder med men den är rätt usel i övrigt.
Chrome på Android öppnar kameran istället för galleriet. Verkar som att man får leva med det till Google uppdaterar...
Fick skicka bilden med e-post till WP telefonen.
Manuell låda, 5 gör den uppför Tranebergs bron om ni känner till den.
GF brukar prata om att starta från tomgång, det går fint med 6an, även uppför.
Med adaptiva farthållaren på så ner till noll i köer. Annars 30 km/h.
Den går ner till 0 km/t på den adaptiva farthållaren, när sedan kön rör sig igen så trycker man på gasen, på min XC60. Annars är det nog 5 km/t om man fått automaten att gå ned på lägsta växeln.
Jag kan köra hur sakta som helst. Särskilt när jag ska backa 4 cm ytterligare mot en husvagnskoppling.
Okej, jag får väl ställa om frågan.
Hur fort går er bil på tomgång med växel i utan farthållare mm inkopplad, och utan foten på bromsen.
Att vissa bilar, tex el/hybrider inte går framåt alls förstår jag. Om en bil med DSG rör på sig utan gas vet jag inte.
Testat Resumeknappen på farthållaren?
Skall testa sedan när jag hittar planmark, men i kraftig uppförsbacke gör den 0 i alla fall.
Min med DSG ökar mjukt från 0 till ca 5-6km/h på ca 10 sek.
Samma procedur även om det är uppförs.
Samma procedur även om framhjulet står mot en mindre kantsten.
Min bil en Toyota Auris TS HSD är lika lätt att köra som att jag skriver med en penna, den kan framföras otroligt sakta då en elmotor aldrig "starvar".
Nää! , men har nu kollat så det blir ju samma som att trycka på gasen.
På 3 sek har bilen nått en 5km/h och låg där stadigt.
Octavia scout 150tdi dsg
Tack för svaret. En bekant påstod att man måste gasa för att en DSG bil ska röra på sig, men nu har 2 här bekräftat att så inte är fallet.
Lånedieseln gör ungefär 5 km/h när man bara släpper kopplingen på ettan. Ska man öka lite grann får man antingen skutta fram eller lägga i tvåan.
Kan möjligen bero på om bilen ifråga har elektrisk handbroms med autohold eller inte. Octavia har nog inte den funktionen. Om då autohold gått i så vill jag minnas att man måste ge lite gas för att bromsen skall släppa.
Pi. Jag har inte riktigt förstått auto hold som du har nämnt på wv och det lite billigare hillhold som är på min billig octavia.
Jag känner ingen saknad eller måste känsla för det ena eller andra utan värdesätter min vanliga handbroms spak.
Min bil funkar ner till noll med adaptiva farthållaren på och kryper utan ryck eller tveksamheter mellan 1-5-10 eller 68km/h.
Det som jag förmodar är skillnaden är att i stop i kön så håller wv fast bilen utan manuell fot på broms medan på min bil så när du hamnat på noll i kön så uppmanas du med stor röd text på multidisplayen att tryck på broms.
Skillnaden är väl då mellan dessa system att på wv så står bilen still tills du trampar på gasen.
På octavian så håller du en fot lätt på bromsen tills du vill framåt och när du släpper den så drar bilen långsamt framåt utan ryck.
Så är det om jag fattat rätt och utan att provat wv systemet i trafik känns det som ingen big deal.
På slät väg är det ju ingen "big deal" men när det lutar är det bekvämt med autohold och när man stannar och skall parkera så sköter sig allt själv alldeles automatiskt. Visst - inget som man absolut måste ha men när man vant sig så uppskattar i alla fall jag detta. Kör å andra sidan manuellt växlat och då kanske det är en större fördel vid vissa situationer - t ex start i starkt uppförslut. Förra Golfen hade "hill hold" men nog är autohold bättre under flera förhållanden. Men smaken är som bekant som baken....
Funktionen måste om inte annat vara bra för oken, då dom får motion.
Jo Rikard, den tanken har jag också haft. Sen är det ju efter vad jag förstått två funktioner - vid stopp när motorn är igång, t ex vid rödljus, så är det om jag förstått detta rätt det hydrauliska bromssystemet som används men när man slår av motorn så går den elektriska bromsen i bakhjulen in. Detta hörs om inte annat så när man slår av motorn - då kommer det typiska "åtdragnings-ljudet" ifrån bakdeĺen av bilen.
Jag kan bara tala för vår Volvo nu men:
Bromsar du till 0 och släpper bromsen så är det den vanliga bromskretsen som håller bilen still.
Efter cirka fem minuter går den elektriska parkeringsbromsen in och tar över.
Om du öppnar dörren och tar av bältet för att gå ur, så går parkeringsbromsen i.
Om du stänger av motorn, så går pareringsbromsen i.
Om bilen känner av något fel i någon bromskrets eller så, så går parkeringsbromsen i.
Oavsett vilket som är i, så när du gasar så släpper den. Är det en brant backe uppåt så släpper den först då bilen for nog driv framåt. När jag testat hittills så är det alltså 0 cm rull bakåt, även om du gasar mer och mer sakta.
Men, om du inte har bältet på dig så måste vissa villkor vara uppfyllda för att den skall släppa. Det är alltså okej att hopa in i bilen, starta, rulla fram lite, och stanna - till exempel på återvinningsstationen.
Men, det är inte okej att sedan upprepa manövern utan att motorn varit av, eller att du tar av dig bältet för att hämta något utanför där bilen är igång och sedan hoppa in och försöka rulla utan bälte. Volvo skall ju vara säkert som ni vet. Så länge systemet funkar så tycker jag ändå det är smart tänkt, att man under normalkörning inte skall få köra bilen utan bälte men att man kan hoppa in och flytta den en bit utan att böka med bältet.
Pi. Hillhold sköter sig väl också helt automatiskt, kravet är att bilen känner av någon% lutning.
Ja allt är väl en vanesak och inget jag reflekterat över.
X - Är det inte samma med V90 som med V70, att du kan köra iväg utan bälte men att du då måste lossa handbromsen manuellt? Visserligen börjar bältesvarnaren larma då, men om man bara vill köra fram ytterligare en bit.
Nåt jag värdesätter och tycker är smart.
På min bil kan jag köra på ettan och backen utan att det varnar på bältet.
Ganska bra vid parkeringsmanövrar utöver det vanliga eller när båtvagn skall på eller vad som helst när man skall in o ut några gånger.
Minns på hyres peugoten där ljudet var av rymdnatur och outhärdligt högt.
I huvudsak så tycks bromssystemet fungera lika i min Golf som i X Volvo V90. Dock - utan bälte på så måste man manuellt släppa handbromsen genom "strömbrytaren". Detta bedömt med Autohold aktiverad vilken den ständigt är i min bil. Ingen ljudlig bältesvarning heller - det tar ett antal sekunders körning innan den slår till och antagligen är det som i Octavian att man måste upp på 2:an eller högre - men det är inte testat.
Transiten är betydligt raskare, och tuffar på i 15 på plan väg ( automat)
Provade idag och kom ned till 10 km/tim på tomgång. Besviken.
Enligt manualen ja. Har dock inte provat.
Stod även att när man lägger P i brant backe så går parkeringsbromsen in också.
Elbilen min kryper fram i ca 5 km/h med svagt motlut.
På XC60 måste man släppa p-bromsen manuellt om bältet inte är på.
Christer - Ja, så var det även på V70.
Glömde nämna att Transiten växlar upp, där av den höga farten.
CLA 220D: 6km/tim på tomgång och plan mark
// Krister
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.