Efter att ha tittat på uppdaterade Skodan så funderar jag lite över hur mycket som är utvecklat av Skoda själva? Det ser ut som det mesta är överflyttat från vw. Kanske inget fel i det men hur stor del av en Skoda är en Skoda, är det bara en produktionslina eller?
Hur mycket utvecklas hos Skoda, Seat osv?
Uppdaterat: 2015-02-03 21:48
Kommentarer
Tror inte det är speciellt mycket. Däremot kan nog skoda utveckla en del som faller hela vag tillgodo.
Bra fråga, kör själv en Seat Leon och det känns som dom delar mer komponenter än någonsin just nu. Infotainment är likadant fast Seat har sina loggor den röda färgen. Motorer är samma osv.
Det verkar dock som skoda är de mer innovativa av dessa två, mkt småklurande och småsmarta lösningar som säkerligen uppskattas av många.
Seat har väl lite roligare design än Skodan, men det är ju högst subjektivt vad man anser är roligt och snyggt.
Ibland så märker man att VW medvetet inte släpper ny teknik till Seat och Skoda, men lika många gånger så verkar Skoda och Seat agera testbänk för nya grejjer som senare implementeras i VW och Audi.
Jo, och ofta har Skoda små smarta lösningar.
Känns som deras designers och idekläckare klurar ett varv till jämfört med spanjorerna. Ett konkret exempel är att Seat valde att sätta MDI (USB/multimediakopplingar) inne i handskfacket, Skoda tänkte till och satte det vid mittkonsolen bredvid ett smart fack för mobilen. Och Audi har MDI lösningen under armstödet.
Ja det finns ju helt klart lite olika lösningar på samma saker, fast jag funderar på om det ändå görs i Tyskland av vw eller om de faktiskt har egna små utvecklingscenter? Designen känns det som den ritas fram i Tyskland tycker jag.
Det jag kunnat läsa mig till är att de olika märkena har olika utvecklingscenter och/eller designcenter. Sen tror jag nog att det mesta ändå måste gå via Tyskland innan det får godkänt, bilarna får ju inte vara bättre än deras Volkswagens egna ;-). De senaste modellerna känns mer Tyska än någonsin på gott och ont.
Tror inget lämnas åt slumpen när det gäller VAG tror jag, allt verkar vara väldigt planera0/utstuderat för att matcha kostnad, passa ett specifikt kundsegment och så att inte stjälar kunder mellan märkena.
Några saker jag gillar i skoda är småfickorna på insidan av framstolarna där det får plats mobiler eller annat.
Insatsen i "kopphållaren" mellan framsätena som man kan ställa mobilen i.
Papperskorgen som kan sättas i dörrfacken.
De mindre facken vid sidorna i bagageutrymmet med en vägg där man kan satta dunkar, mindre kassar som då inte ramlar eller rullar omkring när man kör.
Krokarna för kassar i bagageutrymmet.
Isskrapan i tanklocket.
Armstödet fram som är ställbart i höjdled.
De automatiska trafikvarningarna från TMC, och möjligheten att kolla i TMC vilka vägar som det är problem på i närområdet innan man startar sin resa.
Ja det finns mycket att vara glad för i Skoda.
Bra sammanställning över många små smarta lösningar, en del finns i Seat men många av dessa är Skodaunika (om vi pratar VAG) och verkar vara sånt som dom sitter och klurar på.
En klassiker Skoda har haft på några modeller är paraplyet som följer med och som sitter i ett fack dolt vid bakdörren. Problemet är att jag tror inte många vet om att det finns. Tror det lanserades först på Superb och numera även finns på Octavia.
Ett annat smart exempel utanför VAG's dörrar är när Volvo satte en krok på passagerarsidan för damernas handväskor på XC90, känns initiallt helt meningslöst men när man ser någon som nyttjar det så undrar man varför inte varje bil har något sådant.
@c.larsson
Du skriver att du tittat på "den uppdaterade Skodan", blev lite nyfiken på vilken modell det är du kollat på?
Bilderna menade jag.
Men kontentan av diskussionen är kanske att vw sköter den "värdefulla" utvecklingen och sedan får små lokala center sköta vissa individuella anpassningar på sin höjd då?
Tror det mesta sker gemensamt, uppfinner någon något inom koncernen så ska det komma alla tillgodo.
Sen verkar det som att det finns en stor låda med komponenter som alla bolag får välja och vraka på. Design och utveckling verkar ske lokalt men de större komponenterna som säkerhet, motorer, tekniska roligheter, plattform osv är gemensamt för att spara pengar.
Tittar man interiört på bilarna så hittar man många likheter på knappar och vred, infotainment osv.
Men det kan ändå skilja rätt stort i körupplevelse. Ta tex lutningen på framrutan, min Leon skiljer sig rätt mkt mot t.ex. Octavia som ger en annan körupplevelse. Samma gäller chassisättning osv.
Mkt är dock lika, kolla bara längden mellan hjulaxlarna på alla MQB bilar i Octavia, Leon, Audi a3 och Golfstorlek. Dom är alla lika om man jämför 5D modellerna.
Visst tar man fram komponenter i koncernen som avses att användas så mycket som möjligt i så många modeller som möjligt. Det gör att det blir billigare att ha många modeller i sitt program. Så få modellspecifika detaljer som möjligt. Det är nog kaross och en del inredningsdetaljer som skiljer mest.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.