Jag klev in i min Renault Trafic för snart 2 år sen, och har kört 4.800 mil.
Den har väldigt bra vindrutespolare med ett knippe munstycken på torkarbladet, det behövs bara en liten dutt för att vattna hela rutan.
Idag öppnade jag locket till spolarburken för första gången för att fylla på då den var tom, min gissning var att den rymde minst 10 liter el mera då jag som sagt aldrig fyllt på, men det gick i 5,7 liter !!!
Jag var lat och fyllde på från pump på Statoil, 118 spänn gick det på, men å andra sidan var inte det dyrt om jag kan åka i 2 år till.
Hur mycket spolarvätska gör ni av med ??
Uppdaterat: 2015-10-27 21:12
Kommentarer
Tom spolarburk är ett tecken på att man haft bilen för länge.
Så sant, men firmabilen bestämmer tyvärr inte jag över, gissar att den är på 3 år, så jag borde slippa fylla nått mer.
Duttar jag för att spola rutan, så får sig strålkastarna sig en dusch oxå, detta på Alfan. Mazdan spolar enbart rutan. Tycker att landsvägskörning "skitar" ner rutorna mer, = mer spolarvätska.
Jag använder det som krävs... I Stockholms saltdränkta slask så går det åt en hel del spolarvätska vintertid. Brukar när det är som värst vara ca 8 liter i månaden. Men ser många som använder spolarvätska istället för att skarpa rutorna, vilket borde indikera på välstånd.
Allt är ju beroende på hur man kör, kör man i Norrlands inland så behövs nästan ingen spolarvätska, men kör Essingeleden i ca 10 minuter och du har spolat flera ggr.
Ser jag till mina veteranbilar som inte rullar vinter så går har det kanske gått åt någon liter under de senaste 6 åren, är ju bilprovningen som slösar vartannat år bilen in skall in på kontroll.
Nu behöver ju inte spolarvätska bli nån större utgift om man köper högkoncentrerad (typ -60 grader om man får tro vad dom lovar) i 4-5 liters dunkar och blandar enligt årstid. Att köpa färdigblandad (-20 grader?) blir betydligt dyrare. Frun är en jäkel på att spola så fort det kommer lite stänk på rutan så under "högsäsong" får jag nog fylla på ett par, i sällsynta fall tre gånger i månaden åt henne, lite mindre för mig.
Uppar en gammal tråd då jag ju sitter i en ny firmabil sen drygt 2 månader, idag slog mätaren om till 800 mil och spolarvätskan tog slut =(
Bilen har i motsats till Renaulten som tråden handlar om från början, spolarmunstycken på motorhuven.
Brukar gå en 5 liters dunk eller två per vinter för mig, spär själv till ca -15 grader... kallare brukar det inte bli här. Dvs en del spolarvätska och två delar vatten. Det brukar nog gå i ca 5 liter när varningen tänds i bilen, men vet inte hur många liter det ryms. (vem bryr sig?)
Jag har redan fyllt på vår nya bil efter lite mer än 100 mil. Rymmer lite drygt 4 liter.
Spolning av både ljus, fram och bakruta.
Inget jag reflekterar över, kostnaden är försumbar. Använder hellre mycket spolarvätska än lite.
Som tidigare nämnts: Stockholmsvägarna är hiskeliga. Vissa dagar går det hur mycket som helst! Ibland ksulle man vilja ha spolautomatik typ varje minut. Jag vill ju undvika att repa rutan också så komer det massa gegg som torkar direkt så spolar jag på det. För att inte behöva konstant så är det ju bra om man kör om någno lastbil som sprutar blött gegga och så torkar man direkt när man kommit förbi. Mycket grus och skit i den där sörjan.
En resa tur och retur Stockholm-Karlstad i mellansvenskt vinterkladd går det åt minst en 3-litersförpackning i vardera riktning. Numera köper jag spolarvätska på Lidl som säljer samma sort som mackarna (T-blå färdigblandad för -18) och tar 29:- för tre liter där Shell tar mellan 60:- och 75:-.
Gissar jag vanligtvis brukar 5 liter koncentrerat per år.
Bra tips med Lidl och 29:-
Normalt Räcker typ 4liter färdigblandad hela vintern.
Men Stockholm Norrland med nollan och saltbilen väder och mörkerkörning då kan det gå en dryg dunk eller två på en resa.
Det är dom gångerna jag tacka nån där uppe att jag köpte en bil med strålkastar spolning och LED hel/halv ljus.
Som det varit nu ett tag med sådär småkladdigt som hamnar på rutan och inte går att ta direkt med torkarna för att det är för torrt, gör att man får spola en god del...
Jag såg att Deeds låste tråden tidigare. Varför oklart .. för mycket spolarvätska kanske?
Åtgången av spolarvätska beror på både väder, resor och hur bilens spolning är konstruerat. Jag köper vanligtvis spolarvätska i 25 liters dunk och det har hänt att den förbrukats över en vinter på två bilar och omkring 5000 mil totalt. 25 liter ger 50 - 70 liter spolvätska.
Köper normalt sett 3 4-litersdunkar koncentrat på Biltema varje senhöst. Blandar 1 dunk till 50/50 så jag har 2 dunkar för riktig kyla stående klara i garaget. resten späder jag som Vargen så det blir ner till -15. Det räcker precis ett helt år för våra två bilar. Det som är över i mars/april späder jag ut till sommarspolarvätska. Och lite Supersikt eller liknande i varje dunk också, vet inte om det egentligen har någon effekt, men man tror det man vill tro :-)
Köpte häromdagen några förpackningar spolarvätska på Jula - 3 l för 19,90 är rätt bra pris. Och inget fel på produkten heller.
Jag är väl snål, för jag kan inte fatta varför man skall bära hem "vatten" som är gratis (typ), när man kan köpa koncentrat på t.ex. Biltema och blanda själv. Hur svårt kan DET va? Skillnaden på kostnad är stor, för några minuters jobb.
Tja christer - med dagens Jula-pris så blir priset nära nog identiskt som om man köper koncentrat på Biltema och blandar själv. Gjorde så tidigare men sällan numera.
Ja fortsätt och bär hem "vatten" då Pi.
Jodå - inget problem christer. Och jag har både Biltema och Jula ca: 800 m ifrån mitt garage så jag väljer det som passar...:)
Du säger att du gav 19,90 kr/l på Jula . Om du blandar själv av Biltemas koncentrat, 10 liters dunk, 1 del koncentrat och 2 delar vatten, ger skydd för minus 18 grader,så är kostnaden 6,30 kr litern. Identiskt pris , nope. Bra timpenning för att vara snål för några minuters jobb. Eller?
Nu räknade du nog lite fel på Jula-priset. Det var 19,90 för 3 l vilket blir exakt 30 öre/l mera än det självblandade - om man köper 10 l koncentrat. Med de mindre förpackningarna av koncentrat blir självblandat faktiskt lite dyrare. Men skit i det - man väljer det man trivs bäst med själv. Annars skulle väl ingen köpa t ex dyra bilar framför billigare... Där är nog prisskillnaden väsentligt högre...
Oh fan var det för 3 liter. Men då är ju Biltemas 1 krona billigare per liter. Jag hade rätt. (ironi!)
Nja christer - 33 öre/l billigare om man skall vara väldigt exakt. Biltemas 6,30, Julas 6,63. Så i räkneövningarna känner jag nog att jag trots allt var närmast sanningen...:) Med koncentrat i 4 l förpackning blir prisskillnaden hela 5 öre/l till Biltemas fördel.
Det är då fan att jag måste buga mig och säga att du har RÄTT!
christer - blev lite kul ping-pong av detta men du går ut rakryggad...:)
Finns tre saker man inte ska snåla med, kvinnor, whisky och spolarvätska... :-)
Tycker Julas spolarvätska är bra och den fick bra betyg när svt plus testade spolarvätskor för några år sedan. Har väl använt den mest dom senaste åren med bra resultat. Även biltemas har jag använt men den luktar inte så gott utan påminner om hembränt.
Hembränt, hmm. Det är kanske därför jag gillar Biltemas spolarvätska!!
Håller med Christer om idén att köpa koncentrerad spolarvätska, gärna på Biltema som har bra priser på "dunkar". Min bil är ju en långfärdsbil och har därmed en hyfsat stor spolartank. Jag fyller väldigt sällan trots flitig spolning. Dock händer det att jag snålar och släcker ljuset vid spolningen för att spara på dropparna. Inget att rekommendera om man inte är ensam på vägen.
Färdigblandad är färdigblandad.
Koncentrerat kan man variera. Jag vill påstå att Biltemas blir billigare över en säsong än Julas.
Whiskey ska stavas Bourbon och är inte ett kostnadsställe.
Meridius, du har helt rätt, whiskey är snarlikt spolarvätska och skiljer sig därmed helt från den ädla drycken whisky!
Meridus - fast ställer man kostnaden för spolarvätska i relation till övriga bilkostnader så är den närmast obefintlig - oavsett vilken lösning man väljer. Så att börja dra upp kostnad för detta som en avgörande detalj känns lite konstigt när man ser helhetskostnaden för bilägandet.
Jag tycker som du Pi.
Jag handlar vanligtvis varken på Biltema eller Jula, jag tillfogar endast min mening.
Huvudfrågan enl ts är väl hur mycket vi gör av med och det har jag svarat på. Emellertid ger inte de enskildas svar något vidare att fundera över då allt beror på, hur mycket man kör, vart man kör och på vilka tider man kör samt hur bilarnas spolfunktion är konstruerat.
Konstaterades idag att spolningen på V90 är rätt snål. Småblöta vägar idag, antagligen med salt då enbart torkning lämnade en vit konstiga hinna. Spolade oräkneliga gånger, och ett antal gånger bakrutan. 49 mil ungefär och det gick i typ någon liter eller så efteråt. Trodde jag gjort av med flera liter!
Den är grymt snål, spolar ju i armen och enbart när den går åt rätt håll samt varmt vatten.
Smart finess på V90 helt klart !
Men för fan häda inte. Wiskey (Irland) är gott och smakar mumma. Bourbon är gjort på majs och smakar???
Jag tullar lite mer på min Tullamore och instämmer med Christer. GOD jul! :)
Tror vi blir lite OT men jag tycker Tullamore passar bäst att fylla upp farinsockret med, före kaffet och vispgrädden. Rör om och drick med sugrör som en riktig spoling .. man blir som ett lyckligt barn :-)
Men on the rocks duger det inte med så enkla medel. Då är det Bourbon som gäller, riktig Bourbon alltså.
Men nu handlar det ju om spolarvätska .. så för min del kan vi hålla oss till whiskey :-)
Inga spännande tips & tricks? Brukar själv droppa i lite Yes (med betoning på lite). I en gammal vinterbil jag hade en gång så lindade jag kopparrör runt grenröret för att värma upp spolarvätskan.
Någon droppe Yes är aldrig fel.
Tips vet jag inte, men bästa spolarvätskan är T-röd, dock dyr och luktar inte mysigast.
En jobbarkompis för länge sedan tillverkade alltid sin egen spolarvätska, han tog det som var för dåligt att förädlas till dricka och slog det i spolarburken.
Det luktade fruktansvärt, men det var effektivt och frös aldrig.
Kanske är det en gemensam kompis...det var förr detta, innan importeran.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.