Vi säger att jag går och köper mig en ny bil (Vi kan ta en standard Volvo V70 som exempel) - och så bestämmer jag mig att "plocka ner den i atomer" och se hur många delar jag får - Hur många delar får jag ?
Jag tänker så här för att göra det enkelt...............eller rättare sagt, mindre komplicerat !
Vi kan ta karossen som exempel !
Karossen ska inte räknas som "en del" utan av samtliga delar den består av - Om det är en del som väger 500 kg men är pressad/gjutet i ett stycke så räknas det som en del...........och om det är en liten plåtbit som väger 25 gram så räknas den som en del.
DOCK tycker jag inte att man ska räkna en skruv/bricka/mutter som en del, mer att man räknar de delar som räknas som komponenter/reservdelar..........För om man räknar varje bricka som en komponent, ja då blir det överjävligt mycket svårare
Samtidigt blir mitt resonemang lite svårt om man går till ex vis radion - Ska ett kretskort räknas som "en" del när det egentligen består av hundratals delar ? - Jag resonerar som att detta ska räknas som en del för att göra det enkelt (!), men samtidigt kan ju en knapp till stereon bestå av fyra-fem olika detaljer som är specialtillverkade - Ja det blir svårt som fasen !!
Jag googlade runt lite men fann inga svar - Däremot den här bilden som triggade mig att skriva denna trådstart.
Ja - Jag har inget bättre för mig ikväll............Jag har fått en omgång av influensa, ligger nerbäddad och har tråkigt som FASEN (så nu vet ni det)
Kommentarer
En vw golf på tidigt åttiotal bestod av 7500 artikelnummer/delar.
Siffran ur minnet som läst nånstans, dessutom kan jag fortfarande en del av dom, jobbade som reservdelsman hos scaniabilar på den tiden.
Så idag skulle jag gissa 12-15000, golf 1 var ju en ganska simpel pryl.. ...
Jag googlade lite till och det ser ut som om du har rätt i 12-15000 delar. En journalist ställde denna fråga till en anställd på Volvo och svaret blev att det i en ny XC90 beräknades vara ca 12000 delar. Ska se om jag hittar denna länken igen så ska jag klistra in den.
Ser man på gäsp, du jobbade väl inte på verkstad som fick delar med turbilen, isåfall har vi träffats.....
Körde den typ 85-88.....
Jobbade på filialen i landskrona sen med både scania och vag, men gästspelade i helsingborg ibland, det är mina kollegor du nämnde, Göran var nog den du glömt.....
På den tiden fanns det prylar på hyllan, dessutom behövde man kunskap om bilar och ett jävla siffersinne för att fixa jobbet.....lite teknisk tyska fick man på köpet. ...
Vag hade ju ett riktigt bra artikelnummersystem, tyskt systematiskt upplagt, så bra att 9-siffriga nummer sitter 18 år efter att jag bytte bransch....
Snacka om värdelöst vetande .. bilarna finns ju inte längre.....
Ett kul jobb då, idag behöver man inte kunna mycket, datorn letar fram rätt pryl på regnr.....
Bilnörden i mig noterade att det var en Suzuki Swift på bilden iaf, i GS-utförande om jag inte är helt ute och cyklar...
Då vet jag precis, gäsp.....
En hydromack vid vattentornet togs över på 90-talet av en mek jag jobbade ihop med, och en annan låg i korset vid findus, ok kanske, eller statoil.....tror jag besökte bägge vid nåt tillfälle.
Troligen har vi ju träffats nån gång då, under 15 år hann man ju träffa en del kunder.....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.