Vi Bilägares forum

Hur kommer det att gå för Alfa Romeo?

Hur kommer det att gå för Alfa Romeo?

"Få bilmärken har så fanatiska entusiaster som just Alfa Romeo. Det enda bilmärke som kommit i närheten av Alfa Romeos trogna skara av bilägare, är faktiskt Saab."

http://allatjanstebilar.se/tjanstebilar/artiklar/2017/mars/bilmarket-med-flest-fans#conversion-1208409403

Uppdaterat: 2017-04-20 15:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Under några decennier har de svikit bilentusiasterna genom att bara leverera bilar med drivning på styrhjulen, men jag möter olika exemplar av nya Giulia dagligen så förhoppningsvis slipper de gå Saabs öde till mötes. Tyvärr är folk vana vid att vara isolerade från bilens signaler om omvärlden så möjligen får tjänstebilisterna en chock när de drabbas av att bilen reagerar på input från föraren.

Uppdaterat: 2017-04-20 15:47

Säkert har de mer framåt ägare än Saab.
Och då menar jag de amerikanska träbockarna.
Och de nya Alfamodellerna har ju hyllats långt utanför entusiasternas kretsar.

Men efter att ha sett programmen om PG Gyllenhammar så kan man ju undra hur det blivit om sammanslagningen mellan Saab och Volvo blivit av.

Uppdaterat: 2017-04-20 15:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ser aldrig (i stort sett) nån ny Giulia trots att det finns en ÅF här i stan....

Uppdaterat: 2017-04-20 17:51

Alfa Giulia och senaste Alfa Stelvio kanske inte blir några storsäljare men jag tror att det är rätt rätt produkter för Alfa och dess uppbyggnad av sin märkesidentitet. Tidigare Giulietta och Mito har enligt min mening haft för mycket Fiat-karaktär men har kostat lika mycket som en Audi, BMW och en Mercedes.

Det är lätt att bli entusiastisk av en Alfa. Min gamla GTV är en favorit av alla bilar jag har ägt. V6:an hade ett underbart motorljud.

Uppdaterat: 2017-04-20 18:39

MiTo var i praktiken en Punto med ny kaross, men Giuliettan bygger inte på en Fiat-modell. Giuliettan har ett Alfa-utvecklat chassi med extra styvhet och helt egna hjulupphägningar. Fiat Bravo och Lancia Delta hade visserligen samma storlek, men ett helt annat - och enklare - chassi. Tyvärr floppade Giuliettan trots sin avsncerade och dyra grundkonstruktion. Men FCA fick af avsättning för det nya chassiet när de gav det till Jeep som förstorade det och gjorde nya Jeep Cherokee på det. Även Dodge Dart fick en version av Alfa chassiet.

Uppdaterat: 2017-04-20 20:03

Botten vore i logikens namn nådd för länge sedan men att Alfa står stark i Italien. Det verkar som att Alfa är Italiens nr1

Rätt skött så kanske detta räcker länge till, jag menar Volvo och SAAB levde gott i många herrans år på svenskheten.

Uppdaterat: 2017-04-21 01:38

LM, du behöver inte oroa dig för att någon tjänstebilsförare skall hamna i Chock i en Giulia, vet inget leasingbolag som tar i Alfa ens med tång...

Uppdaterat: 2017-04-21 15:37
*Robban

FCA Finans grejar det så det är inget bekymmer.

Uppdaterat: 2017-04-21 16:27

FCA är väl de enda som törs...
Fast har man som många har, ett finansbolag som hanterar alla fordon i en flotta så är det kanske svårt att ta in FCA på en bil, eller så åker alla Alfa...

Uppdaterat: 2017-04-21 18:50
*Robban

Robban, har du någonsin kört en riktig Alfa?
Och nu menar jag inte en provtur runt kvarteret.

Uppdaterat: 2017-04-21 19:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det finns ganska många små företag som har några få tjänstebilar och inte tvingar sina anställda att ta del av ett paket. På min arbetsplats är det unika upplägg på varje bil.

Uppdaterat: 2017-04-21 20:42

Det vore onekligen intressant om Alfa Romeo får ut ett antal tjänstebilar på den svenska marknaden, men det är knappast relevant för överlevnaden.
Oavsett vad vissa tror så finns det viktigare marknader.
Och jag tror, efter år av villfarelser, givetvis med flera undantag, ändå att man börjar få ett attraktivt modellprogram som verkligen har möjlighet att särskilja sig från den tråkgrå metallicstandarden.

Uppdaterat: 2017-04-21 21:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skulle jag bli erbjuden en tjänstebil skulle jag överväga en Alfa. Ska jag betala med egna pengar törs jag nog inte. Jag är nog en fegis.

Uppdaterat: 2017-04-21 23:53

Vi har en Giulietta som har rullat drygt sex tusen mil. Än så länge har vi inte haft några bekymmer med den.

Uppdaterat: 2017-04-22 08:26
Lås inga trådar.
Världens vackra... skrev:

Skulle jag bli erbjuden en tjänstebil skulle jag överväga en Alfa.

Fast det är ju väldigt ofta precis som Robban säger att Alfa inte finns bland de märken som erbjuds.
Så vill man ha en Alfa så är det nog privatköp som gäller.

Uppdaterat: 2017-04-22 09:41
L. Mäkinen skrev:

Under några decennier har de svikit bilentusiasterna genom att bara leverera bilar med drivning på styrhjulen, men jag möter olika exemplar av nya Giulia dagligen så förhoppningsvis slipper de gå Saabs öde till mötes. Tyvärr är folk vana vid att vara isolerade från bilens signaler om omvärlden så möjligen får tjänstebilisterna en chock när de drabbas av att bilen reagerar på input från föraren.

När jag jobbade på Alfa Romeo 1989 bjöd man in tjänstebilsförare av olika märken för provkörning.
Trots att dom flesta åkte bakhjulsdrivet, MB, BMW och Volvo kom alla tillbaka med ett stort leende på läpparna efter ha provkört Alfa 164, den var trots framhjulsdriften 7 resor roligare än det bakhjulsdrivna gänget från 80 talets mitt.

Vist är en M5 rolig, men tjänstebilsåkarna fick oftast hålla till godo med 518i, och den var inte kul någon stans, E200 var om möjligt ännu tråkigare.

Uppdaterat: 2017-04-22 10:26

Nisse, "riktig" Alfa är väl sedan bakhjulsdrivna tiden och i så fall är mitt svar nej. 156 och 159 har jag ganska många mil under bältet med. Ville ha en 159 som tjänstesnurra för ett antal år sedan, men det var tvärnej!
Tyvärr var 156:an gjord för schimpanser, inte för en långbent viking ;-)

Uppdaterat: 2017-04-22 17:07
*Robban

Riktigt Robban, den bil som så många trivdes med och som jag avskydde var ju Volvo 240 och där var det 12 cm större avstånd mellan ratt och pedaler än på en Alfetta - Giulietta.
Saab 900 skilde det 7 cm.
Men det är just körställningen med ratten i magen och pedalstället till vänster som jag inte gillde på Volvon.
Saab-entusiast hade det ju till vänster, men i Alfan kändes det normalt.
Men i 164 var det en bra körställning tyckte jag.

Uppdaterat: 2017-04-22 17:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Visst har det varit en oroväckande utveckling flr Alfa Romeo tidigare, tror att de sjönk från cirka 300 000 bilar om året till under 100 000. Å andra sidan har VW tidigare varit intresserade av att köpa Alfa Romeo, så skulle det gå åt fanders med Fiat kanske Alfa skulle klara sig.

Hade en 155:a när jag pluggade, ett åk som faktiskt imponerande på folk då, en fattig student borde ju inte ha råd med detta... Hoppas verkligen att nuvarande satsning går hem, Giulia och Stelvio har ju fått bra kritik. Kul också att de gjorde 4C, kan vara rätt sätt att återfå sportig image.

Det jag tror kan ha varit problem för Alfa är att alla bilar ska vara sportiga idag, samtidigt som Alfa kanske varit lidande av att de varit tvungna att basera sina modeller på Fiat- och Lanciamodeller. Kanske blir det svårt att lyfta märket igen, men vi får hålla tummarna, behövs mer mångfald i trafiken!

Uppdaterat: 2017-04-22 20:38