Fick ett plötsligt behov av en bil, det har införts körjournal på firmabilen så jag kan inte åka en meter utan att registrera var jag åkt och Cryslern har gett upp på flera plan.
Kraven var följande: Billig, kombi, dragkrok, automat, bekväm och framförallt en motor med lite drag i, då jag dagligen åker 10-30 mil i en trött diesel, och bara längtar efter nått man kan göra en omkörning med.
Jag som svurit ed på att aldrig köpa en Volvo, kom hemsläpandes med en V40 T4 !!!
Var och kollade på ett 10 tal bilar, alla mycket sämre än vad som utlovades, men hittade tillslut en bil på en firma där det inte lovades nån ting, men bilen talade för sig själv, såg bra ut in och utvändigt av det jag lyckades se trots regn och mörker, bilen gick som den skulle, ny bes ua, nyservad med kamrem, full servicebok från Volvo. Jag orkade inte kolla på fler bilar och slog till.
Nu till ämnesrubriken. Frun tog bilen direkt och åkte på en 100 mila resa innan jag hunnit kolla närmare på den, men idag fick den en tvätt, och jag konstaterade att bilen inte har en enda repa el dörruppslag, den är inte omlackad, iaf inte karossen, stötfångarna kan man inte vara säker på.
Det sitter klistermärken på vindrutan som skvallrar om att den är original, men den är fin.
Ratten är lite blank, men annars syns det knappt att nån varit i bilen, V40 saknar fotstöd till vänster om pedalerna och dom flesta bilar har hål i golvmattan, på den här syns det knappt att nån haft foten där. Inte ens bromspedalen har nån förslitning att tala om.
Så funderingen är, var och hur har den tidigare ägaren kört denna bil ?? 24.000 mil på 11 år bli ju iaf över 2000 mil per år.
Det är inte nån pedant som haft bilen, fäljarna, orginalalu S och V hade ingrodd skit sen många år, motorrum, dörrskoningar mm var riktigt grisiga.
Nu tänker man, en äldre man som kört lunt och långt på lågt trafikerade vägar, garage, aldrig varit på en stormarknad, men varför i hela friden köper man då en bil med 200 hk.
Kommentarer
Kört långt på stora vägar i jämn fart, och troligen haft dubbfria däck.
För att bilen ska hålla sig fin inuti räcker det ju med att man ger fan i att ha massa skräp i den och röka i den, samt parkera i skugga eller carport/garage.
Kan ju vara körd i maskintvätt också, de dyrare programmen är riktigt bra numer.
Gratulerar till att ha hittat en av få icke söndertrimmade, slutkörda t4!
En riktigt trevlig bil för rimliga pengar, och användbar till vardags, och inte kostar skjortan att äga.
Är inte ens framskärmarna upprostade, är den troligen tvättad ofta, även vintertid, och möjligen rostskyddsbehandlad.
Gratulerar till ett fynd, men hur vet du att den inte är omlackerad? Många lackeringsföretag är väldigt duktiga. Nu har ju inte det så stor betydelse, huvudsaken är ju att bilen går bra och är fin.
Men det som förvånar mig är det du skriver om vindrutan, efter så många mil borde den vara rejält blästrad, har du kollat hur den ser ut när solen står lågt rakt mot dig?
Jag har själv jobbat på billack i många år, och brukar inte gå bet på att hitta spår efter omlackeringar.
Bilen är solid mörkblå, en färg som likt svart minsta skråma syns i rätt riktat ljus, typ om man drar ett finger på lacken när bilen är smutsig, så kan man se det sen när man tvättat bilen. Dom flesta bilar i den här färgen är ju blekta, men den här är så blank att jag funderar på om den är klarlackad el lackbehandlad.
Rutan har givetvis spår av att den körts, men typ som på en bil som gått 4000 mil, inte 24.000.
Motsatsen är min dotters bil som jag bytte bromsar på idag, där sitter man som i en ständig dimma för rutan är så jäkla blästrad, den har gått 13.000 mil.
Lite OT. Jag har börjat köpa bildelar på nätet, från Tyskland, skivor och klossar runt om till dotterns bil för 1000:- levererat till dörren på 3 dagar !!! Mekonomen begär 730:- för en skiva bak, i tyskland kostar den 116:- !!!
Nej, troligtvis inte samma märke, eller så är det kanske det. Mekonomen har infört delar i olika prisklasser, Bra Bättre Bäst.
Dom jag kollat på hos Mekonomen var av sorten Bra/ märkeslösa.
Jag kunde i Tyskland köpt märkeskivor också, tex Brembo för 203:- bak resp 297:- fram.
Totalpriset för det billigaste Mekonomen erbjuder är 3184:- hämtpris.
Från Tyskland betalade jag 984:- + 85:- i frakt till dörren.
Bilen är en 15 år gammal Mazda, så det duger bra till den.
Jag har även köpt till min Chrysler Voyager, där var priserna 1603 ink frakt resp 3780:-
Är likadant med däck.
Troligen funkar konkurrensen på tyska marknaden.
Priserna hos mekonomen mfl sätts x procent under generalagenten.
Mister auto mfl tar prylarna från tyskland frankrike mfl länder, med låga frakter, priserna ligger mittemellan, om du beställer från svenska sidan.
De enda som verkar sätta sina priser efter sina egna kriterier är biltema.
Jag brukar lägga på däck, köpa "planerade delar" mc-prylsr mm när jag fyller spritförrådet på bordershop, men jag har ju 2 timmar till tyskland.
Av någon anledning kostar reservdelar dubbelt så mycket så fort de hamnar hos svenska handlare...
Köpte skivor fram+bak, bromsbelägg fram+bak samt bromsbackar och slitagevarnare för 2400kr ink frakt från Tyskland. Det var dessutom märkesgrejer (Zimmerman, dvs samma som sitter på från fabrik).
Hos mekonomen kostar detta ca 5200kr, utan bromsbackar för de fanns inte till min bil. Då är det mesta dessutom "noname" delar.
Grattis till din nya bil :)
Om och eller när en bil har fått en ny framruta eller inte är ju inte så lätt att veta i efterhand. Likadant med om bilen har blivit omlackerad någon gång kanske halvvägs under sitt liv. Men visst är det kul att hitta en äldre bil i fint skick och särskilt då man inte räknat med det. Sist jag tittade på en Volvo så var det en V70 -01 som skulle vara i superskick enligt säljaren hos en stor bilhandlare. Priset var rejält tilltaget så jag utgick ifrån att allt stämde men bilen var närmast ett vrak i mina ögon och jag provkörde den inte ens. Man hade inte ens orkat att tvätta bilen så den var dessutom skitig som få men trots detta så syntes alla skavanker väl. Den hade för övrigt rullat 21000 mil och haft en tidigare ägare.
V40 kommer annars inte upp i riktigt samma kvalitet som vi är vana vid hos V70 och de V40T4 som jag har kört har inte varit några höjdare. Som någon redan nämnt så brukar de ha varit hårt körda och enligt min mening så är bilen inte riktigt byggd för så mycket effekt.
Men oavsett historia så är det ju glädjande att bilen är fin och att det trots allt fortfarande går att fynda ibland alla gamla lik.
V40 T4 behöver 98/99 oktan för att ge full effekt, stor skillnad mot 95 oktan på just denna modell.
Jo jag såg det. Min 91 okt står det i tanklocket, Rek 98 i boken.
Den kanske varit som en elefant? Helt ingrodd i lera som skyddat den mot omvärlden ;)
Ja, vem vet.
En polare till mig köpte en ny Mazda 626 GT 1986, bilen kördes bara långa resor, stod annars i varmgarage, men tvättades aldrig.
En dag 1991 fick polaren för sig att inte leva längre, jag som var närmaste vännen fick hjälpa till att städa/ordna lite efter honnom.
Bilen var sanslöst skitig, jobbade länge med högtrycket för att få bort allt löst skit, och tvättade den som vanligt sen. Under skiten fanns en lack i nyskick.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.