Från Ekerö finns en bilfärja till Slagsta söder om Stockholm. Enda sen den kom till har det varit problem med köandet, folk vill inte, kan inte, skiter i det, fattar det inte, hur man helt enkelt anpassar sig till en kö. Den som kom först kör på först, sen den som kom efter o.s.v, även fast det inte är en lång kö, utan 4 st, principen är ju samma, kö 1 kör först, sen kö 2 o.s.v.
Hur mycket skyltar o markeringar man än satt upp under åren, liknar ytan med de 4 köerna vanligtvis ett plocke pinn.
För att råda bot på det har färjeläget på Ekerö just byggts om. Till köområdet har man byggt som en chikan av kantsten, med tanken att de som inte fick plats i området ska hålla sig till EN kö bakom, och inte 4 st som kör när det passar, typ "alla på en gång"
Och det är nu jag kommer till poängen med tråden, typ 50% (ca samma mängd som inte förstår sig på en kö) klarar inte av att köra i denna chikan, kantstenarna är kolsvarta av gummi som gnidit mot, var o varannan bil hoppar till när det ena el andra hjulet tar i, eller rent av hoppar till 2 gånger när först framhjulet tar i på ena sidan, och sen bakhjulet på den andra.
Vist, chikanen är trång, men jag har inga som helst problem med min förlängda Transit, inte ens med släpvagn efter.
Jag vet att det kommer bli ett jäkla liv nu, men dagens sanning är att minst 80% av dessa är kvinnor, de flesta verkar inte i sin vildaste fantasi, kunna avgöra var bilens hjul befinner sig.
Jag undrar bara varför ??
Kommentarer
Håller med. Man lider med bilen varje gång man ser sådant. En annan sak som jag ryser av att se är alla dessa som inte orkar backa in i en parkeringsficka utan kör rakt in i fickan, upp med höger framhjul på trottoaren och sedan ner igen. Oftast i ganska god fart. Eller dessa stjärnor som parkerar med ett halvt hjul upp på trottoarkanten. Får hoppas de som kör in i chikanen du nämner inte har lågprofildäck eftersom en sådan där manöver isåfall kan ta en bra bit av däcksidan.
Verkar finnas forskning som stöder ditt påstående att 80% är kvinnor som krockar med chikanen:
http://illvet.se/kultur/beteende/myt-10-man-ar-battre-paa-att-fickparkera
Tydligen har män bättre spatial förmåga.
...eller så kör ämn bilen oftare än vad kvinnor gör. Och övning ger erfarenhet.
Tror inte det stämmer helt faktiskt. Kan titta på mina föräldrar t.ex. Min mamma är den som kör överlägset mest av de två och körde bil i stort sett dagligen i nästan 30 år. Men hon kan fortfarande inte fickparkera. Dock är detta ingen allmängiltig sanning givetvis, för jag känner flertalet kvinnliga bilförare som är oerhört duktiga på att fickparkera.
Frågan är ju då hur ofta hon övat på just fickparkering. Många som är dåliga på det övar helt enkelt inte.
Känner en som är riktigt kass på att backa bilen, t.ex. en lite längre sträcka på en skafttomt.
Hon löser det genom att mannen får backa ut så kör hon sedan... Jag personligen känner att: Men, ta några tillfällen och BARA backa, så lär man sig ju och blir lite säkrare så man kan backa även annars och då lär man sig än mer.
Vår båtramp vid sommarstugan är rätt knepig och där har jag ju sett mer än en gång hur manliga personer är katastrofalt dåliga, och de envisas med att inte göra det lättare för sig också. Det finns ju trick som underlättar.
Visst är det en övningsfråga, men samtidigt är sambandet mellan bristande spatial förmåga och svårighet att manövrera bilen intressant. Uppfattar det som att de som har svårt för backning och fickparkering inte förstår hur bilen rör sig vid ett visst rattutslag när man backar. Men visst ger övning färdighet även inom detta område. Och i studien jag hänvisade till ovan så nämndes också självförtroende som en viktig bit av hur duktig man är på att backa. Men fickparkering är uppenbart svårt för vissa, annars skulle väl inte biltillverkarna ha utvecklat automatiska fickparkeringsfunktioner. Hade detta på min förra Skoda och använde det väl någon gång för att testa, men tycker ärligt talat att det går fortare att parkera själv.
Jag tror att kvinnor generellt är sämre på att fickparkera och för det mesta är det för att dom helt enkelt inte kör mindre eller tränar inte tillräckligt mycket.
Många undviker en trång parkering och tar ett varav till tills dom hittat en lämpligt stor parkeringsficka.
Detta gäller också många män som kör som riktiga stolpskott..
Men det handlar nog mest om att ge sig tid till träning och frekvent parkeringar.
Automatiska funktionen har jag nyttjat fåtalet gånger också, främst för att jag så sällan fickparkerar i knöliga platser just nu. På jobbet kan det vara hopplöst men på senare tid har jag varit där till sex på morgonen och då är det av förklarliga skäl inte så svårt att parkera, eller, ja, svårt att parkera vettigt så resten får plats bra då inga rutor finns att relatera till.
En av gångerna var en sidoparkering där jag aldrig hade vågat försöka själv. Den var INTE lång, men jag tänkte: Bilen, kan jag pakera, och hjälp mig då tack!
Och bilen sade, Ja, här kan vi parkera, och fick in mig.
Den klarar 1,2 gånger bilens längd så på fem meter som bilen är ungefär så räcker en sidoruta på sex meter. Det är tight tycker jag! Så utan parkeringsassistans hade jag inte ens försökt där, men bilen fick ju till det.
Sen är det ju väldigt svårt att bedöma var hörnen är på många av dagens bilar så vi skall nog inte sätta oss på alltför höga hästar. Har man t ex backkamera så har man ju hyfsad koll bakåt men jag skulle vilja se den som med rent samvete påstår att han vet exakt var framskärmarna slutar... Det var enklare med bilar förr som ofta hade rakare linjer.
Ja att prova en ny bil i dag då är man riktigt vilse var man har hörnen.
Förmodligen pga att jag har parkerings sensorer så har jag nästan svårt att bedöma min egen bils hörn trots 3000 mil..
Precis därför som jag gillar min X3:a. Den har upprätt fönsterlinje och hög sittposition, så jag kan se hörnen på motorhuven från förarplats. Har goda vänner vars infart går mellan två relativt låga stolpar. När vi hälsade på dem förut med Skoda Superben (där man bara kunde ana motorhuven) så var det ganska trixigt att manövrera mellan dessa stolpar. Med X3:an går det som en dans. Ser precis var jag har fronten på bilen. Men ingen lågbyggd bil byggs ju på detta sätt längre och heller inte merparten av SUVarna. Det ska vara hög fönsterlinje och kraftigt sluttande vindruta och lågt monterad stol så att man känner sig som man sitter i en bunker och kör bil.
V90 är en lågbyggd bil där man ser huven riktigt bra. Men jag håller med om att det är ovanligt. Visst underlättar det manövreringen i trånga utrymmen om man tydligt ser var bilen tar slut.
Jag funderar på om det kan vara vår uppväxt. Killar leker, kör, cyklar med allt som har hjul, flickorna klär på dockor och lagar mat.
Jag backar sämre med kamera än utan. Vet inte varför, men tycker jag hamnar mer snett nu än med andra bilar. Att låta bilen parkera själv funkar sådär. Det tar längre tid än att göra det efter eget huvud.
Min fru brukar tycka att jag beter mig barnsligt när jag siktar på läskburkar med hjulen, men det är för att kolla var hjulen finns. En gammal kompis råkade dock ut för att någon hade ställt ifrån sig en colaburk fylld med sand. Den kändes när man träffade påstod han.
Fast ser jag på mig själv så har jag aldrig varit speciellt bra på att cykla (har sålt min cykel och har inga planer på att köpa en ny), har aldrig kört moppe och tog körkort sent. Och jag kan fickparkera.
Egentligen en ganska så förgubbad diskussion
Varför skulle kvinnor köra sämre än män?
Ser man på olycksstatistiken är ju onekligen dom yngre männen, oftast i en effektstinn trimmad bakhjulsdriven Tysk gammal premiumbil, dom som sticker ut rejält i olycksstatistiken.
Tidigare har diskuterats 40-åriga mäns omdömeslösa framfart i fyrhjulsdrivna förmånsbilar och förfasats över detta.
Olycksstatistiken gör skillnad på män och kvinnor. Frågan är om det är biologiskt eller socialt betingande skillnader? Både när det gäller hur intresserad medelpersonen av respektive kön är av bilar och bilkörning samt hur riskbenägen denne är. Som pojke och kille förväntas man redan från tidig ålder att vara tuff och orädd, vara mer framåt och självsäker och så klart också gilla motorer och bilar. Förr var hästar någonting ganska manligt, medan det idag är ett mer kvinnodominerat område. Samhället förändras snabbare än biologin.
När det gäller fickparkering var jag vass på det där jag bodde tidigare och fickparkerade i princip varje dag. De senaste åren har jag dock bott så att jag istället kan gå och cykla inom stan och praktiserar därför fickparkering väldigt sällan. Skulle inte säga att jag har problem med det, men nog går det långsammare nu än tidigare!
Nu handlar inte diskussionen om att kvinnor kör sämre än män. Det handlar om att de eventuellt skulle vara sämre, i medeltal, på att parkera än män. När jag gick riskutbildningen inför körkortet så talade läraren om detta. Just att män ansåg sig vara bättre på att köra bil. Han nämnde någon studie man gjort där man kommit fram till att det enda män bevisligen var bättre på var just lågfartsmanövrering.
40-åriga farbröders fasansfulla framfart i fyrhjulsdrivna förmånsbilar. :-)
Nä, det stämmer, den skulle inte handla om män o kvinnor, utan förmågan att kunna bedöma var bilens hjul är.
Jag försökte förklara för en granne varför det var lättare att backa in i garaget, var en bils rotations punkt finns, men jag tror inte det gick in, personen verkade ha svårt att se nått som inte finns.
Det är trångt framför garagen, det går att backa in och köra ut med en normal bil utan att ta om, men ska man köra in, får man ta om 2-3 ggr.
Likadant i vårt garage, mycket lättare att backa in. Men de flesta kör in ändå, oavsett kön. Brukar alltid backa in om det går. Mycket lättare att komma iväg sen också. Är numera faktiskt ganska dålig på att parkera med nosen först.
Det är ju likadant på alla vanliga parkeringsplatser att det är lättare att backa in.
Jag arbetar ibland i trafik där vi lägger om trafiken temporärt för olika byggprojekt. En sak som jag har lagt märke till är att det verkar vara väldigt åldersrelaterat hur man uppfattar saker och hur man ska agera. Det som är helt självklart för 18-65-åringar är inte lika självklart för 65-plussarna. Man har väldigt svårt att koppla om man plötsligt måste hålla till vänster för att där står sidomarkeringsskyltar en vacker dag. Man har ju kört samma väg till ICA i 30 år och plötsligt en dag så är det ett arbete vid sidan av vägen så gubbarna har satt upp avspärrning, det kopplar många av dom äldre inte.
Vi byggde en ny cirkulationsplats vid sidan av en gammal väg vid ett tillfälle. En äldre dam körde genom den nya cirkulationsplatsen som var uppskyltad med skyltar osv. och hon lyckades backa och greja och svänga höger mot enkelriktat och köra mot trafiken. En normalbegåvad människa ställer ju sig själv frågan "detta kan inte stämma att man ska behöva backa i cirkulationsplatsen för fortsatt färd".
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.