Vi Bilägares forum

Hur fungerar Euroncap?

Hur fungerar Euroncap?

Kikar på testresultaten av Volvos modeller hos euroncap. Förundras lite hur lilla V40 får 98% på vuxenskyddet. Inte ens nyaste V90/S90 eller nya V60 når upp till detta. Baserar man poängsystemet i förhållande till storlek på bil eller är det totalt sett? Jag tycker en liten bil som V40 borde rimligtvis inte ha så mycket att sätta emot sina storasyskon som är betydligt tyngre, nyare och har längre motorhuv och bredare kupe’.

Uppdaterat: 2018-12-05 20:36

Kommentarer

Har bestämt för mig att det är storleksbaserat.

Uppdaterat: 2018-12-05 21:58

Man kan inte jämföra betyget med andra storleksklasser, bara med samma. Testet är som en krock mot en likadan bil, mot sig själv liksom. Därmed kan man alltså INTE säga att V40 är säkrare än t.ex. S/V90.

Uppdaterat: 2018-12-05 22:07

Sen har kraven ökat och jag gissar att även metoderna har utvecklats så man kan nog egentligen bara jämföra tester gjorda samma år eller nåt liknande.

Uppdaterat: 2018-12-05 22:09

Man behöver inte gissa

Lättast är att läsa på Euro NCSP s hemsida

https://www.euroncap.com/sv/om-euro-ncap/hur-man-laeser-stjaernorna/

Uppdaterat: 2018-12-05 22:23

Fast jag hittar ingen info om det baseras på storlek på bilen.

Uppdaterat: 2018-12-06 17:31

Läs Rutgers inlägg ovan. F ö är det nog ingen skillnad i testförfarande mellan olika bilstorlekar.

Uppdaterat: 2018-12-06 17:46

Du kan även läsa här:

https://www.euroncap.com/sv/fordonssaekerhet/foerklaring-av-betygen/skydd-av-vuxna/del-av-front-mot-deformerbar-barriaer/

Där det bl.a. står: "Testet återskapar en krock mellan två bilar av samma storlek där båda rör sig med en hastighet av 50 km/h."

Uppdaterat: 2018-12-06 19:08

Tack Rutger.

Men då är frågan vad detta säger om bilens krockskydd egentligen? Det blir ju lite som en boxningsmatch. Samma viktklasser emot varandra endast. Vad händer om en mindre bil krockar med en större? Även om den lilla bilen är mästare i sin klass så kanske den blir mos mot en större?

Uppdaterat: 2018-12-06 20:40

Det är väl därför det är ett problem när folk köper 2-tonsbilar för att frakta sig själva. Hade de nöjt sig med mindre bilar och undvikit fortkörning hade de inte utsatt andra för samma risker.

Uppdaterat: 2018-12-06 21:24
FXX skrev:

Tack Rutger.

Men då är frågan vad detta säger om bilens krockskydd egentligen? Det blir ju lite som en boxningsmatch. Samma viktklasser emot varandra endast. Vad händer om en mindre bil krockar med en större? Även om den lilla bilen är mästare i sin klass så kanske den blir mos mot en större?

Självklart blir det mos av den lilla Fabian när den rammas av en V90. Från den ena bilen kliver man ut å ruskar av sig krutröken från krockkuddarna i den andra måste man troligen skäras loss. Men Förhoppningsvis har Volvons hjälpsystem hunnit styra undan så att krocken uteblir eller blir lindrigare i alla fall.

Uppdaterat: 2018-12-06 21:26

Gissar att det är formuleringar a'la "Från den ena bilen kliver man ut å ruskar av sig krutröken från krockkuddarna..." som får alltför många att tro att dom är mer eller mindre odödliga om dom sitter i en större bil. Frånsett risken för svåra skador även i den större bilen så dör faktiskt människor även i sådana bilar. Det finns t ex också lastbilar och andra fordon på våra vägar och dom är ännu större och tyngre... För att inte tala om hög hastighet...

Uppdaterat: 2018-12-06 22:41
Pi skrev:

Gissar att det är formuleringar a'la "Från den ena bilen kliver man ut å ruskar av sig krutröken från krockkuddarna..." som får alltför många att tro att dom är mer eller mindre odödliga om dom sitter i en större bil. Frånsett risken för svåra skador även i den större bilen så dör faktiskt människor även i sådana bilar. Det finns t ex också lastbilar och andra fordon på våra vägar och dom är ännu större och tyngre... För att inte tala om hög hastighet...

Men nu var ju frågan FXX ställde om den lilla bilen blir mos vid en krock med en större. Och mig veterligen är en en lastbil, precis som du skriver, större och tyngre ön en V90. Men sannolikheten att skadas allvarligt minskar ju onekligen då du mosar alla småbilar med din Torslandakryssare men får bita under sura äpplet om du stöter på en 60 tons Grip från Södertälje, med 16l V8 under huven framfarandes i +80 km/tim. Då spelar nog inte bilmodellen nån större roll.

Och då krockvåldet, som alla förhoppningsvis vet, ökar med hastigheten i kvadrat så är ju fysiken ganska enkel. Och det är ju i dom situationerna som avancerade system som tar över för att undvika en frontalkollision är ganska så bra.

Uppdaterat: 2018-12-06 22:58
FXX skrev:

Tack Rutger.

Men då är frågan vad detta säger om bilens krockskydd egentligen? Det blir ju lite som en boxningsmatch. Samma viktklasser emot varandra endast. Vad händer om en mindre bil krockar med en större? Även om den lilla bilen är mästare i sin klass så kanske den blir mos mot en större?

Jag tänker att oftast är man väl ute efter en bil i en viss storlek och då fungerar ju detta test alldeles utmärkt för att jämföra konkurrenterna mot varandra. Sen är det ju som flera redan skrivit att en tyngre bil vinner över en lättare, förutsatt att dom är lika säkra. Vi har väl alla sett Youtubeklippet där en liten Renault Modus vinner över en Volvo 940...

Uppdaterat: 2018-12-07 08:57
Guran skrev:

Självklart blir det mos av den lilla Fabian när den rammas av en V90. Från den ena bilen kliver man ut å ruskar av sig krutröken från krockkuddarna i den andra måste man troligen skäras loss. Men Förhoppningsvis har Volvons hjälpsystem hunnit styra undan så att krocken uteblir eller blir lindrigare i alla fall.

Om man jämför två bilar i samma storleksklass, typ nya Skoda Fabia och Volvo V40. Båda har fått bra krockbetyg, så.

Tjänstevikt..

Skoda Fabia : 1259kg

Volvo V40 : 1582kg

Över 300kg extra att använda som ”murbräcka” måste väl ge ett visst övertag mot andra bilar vid en krock, eller?

Uppdaterat: 2018-12-07 14:30

Volvo V40 är en storleksklass större än Fabia. Golfklass mot Poloklass. Så, ja, Volvo vinner den kampen.

Sen hur stor skillnad just dessa 300kg gör är ju svårt att säga. Det man kan säga är väl att ju större viktskillnad det är, desto värre råkar den lättare bilen ut.

Uppdaterat: 2018-12-07 16:59

Okej, Octavia då. Den tillhör ju också C-segmentet, väger 1280kg.

Uppdaterat: 2018-12-07 21:26
FXX skrev:

Okej, Octavia då. Den tillhör ju också C-segmentet, väger 1280kg.

Eftersom dom tillhör samma storleksklass kan du jämföra dom i EuroNCAP.

https://www.euroncap.com/sv/results/skoda/octavia/8890

https://www.euroncap.com/sv/results/volvo/v40/10952

Som du ser är båda 5-stjärniga, men Octavia har 93% av vuxna, V40 98%. Däremot har Octavia bättre skydd av barn, 86% jämfört med V40 75%. Fotgängarskydd 66 resp. 88% ger Volvo segern där. Till sist får Octavia 66% för förarstödsystem och V40 får 100%. Segern går till V40 som jag ser det. Såvida man inte prioriterar barnskyddet...

Men nu är ju Octavia rymligare än V40, så här kan ju det vara en avgörande faktor vid valet av bil. Dom är ju inte direkt jämförbara på den punkten.. Men det var ju enbart säkerhet vi jämförde nu.

Uppdaterat: 2018-12-07 22:03

Som enbart egoistisk familjefar förare ser jag Octavia som vinnare 93% samt 86% jämfört med V40 98% samt 75%

Sköt dig själv skit i fotgängare *ler*

Uppdaterat: 2018-12-08 06:57

Patrik - Ja, så länge inga fotgängare bidrar till bilköpet så är det ingen punkt jag heller prioriterar. =) Jag förstår din prioritering av barnskyddet som familjefar. V40 är väl dessutom väl trång som familjebil... Fast jag tror knappast särskilt många står i valet mellan Octavia och V40 vid bilköpet. Dom är rätt olika...

V40 är dessutom den enda bil jag slagit i huvudet i taket vid vindrutan när jag böjt mig för att öppna handskfacket. Den har extremt liggande A-stolpar! I Octavia, som är rymligare, är det längre till islagspunkter. Man kan ju fundera över hur det påverkar vid en krock...

Uppdaterat: 2018-12-08 08:14

Nu var inte min mening att detta skulle bli nån jämförelseduell:) Jag var mest nyfiken på vad man baserar poängsystemet på. Och ja Rutger, V40 är ingen bil man som vuxen gärna åker i baksätet i. Jag är själv några cm under medellängd och jag hade typ 5cm till islagsytor i baksätet lade jag märke till igår när jag provkörde bilen som jag sedermera köpte.

I framsätet satt jag ypperligt, och det var säkerheten på denna plats som fick bestämma bilvalet då det är där jag ska sitta till 100%, ensam till 99,98%.

Uppdaterat: 2018-12-08 08:37

Och som tidigare sagts - tänk på att testresultaten inte är jämförbara om dom inte gjort enligt samma normer och dessa har förändrats (= blivit hårdare) successivt.

Uppdaterat: 2018-12-08 09:16

Det roliga med denna bedömning är att dom med mest utvecklade förarstöds system och annat är dom som kommer i topp.

Vore intressant att kunna få två rapporter en med bara krock påverkan och en med det elektroniska stödet.

Uppdaterat: 2018-12-08 09:52

Fast läser man rapporterna och inte bara stjärn-betyget så finns det ju en hel del info att hämta.

Uppdaterat: 2018-12-08 10:16
Patrik Österberg skrev:

Det roliga med denna bedömning är att dom med mest utvecklade förarstöds system och annat är dom som kommer i topp.

Vore intressant att kunna få två rapporter en med bara krock påverkan och en med det elektroniska stödet.

Men krocksäkerheten i % för dom olika momenten är väl den faktiska säkerheten, sedan har dom ju ”förarstödsystem” som väl inte påverkar % på dom övriga. Men självklart räknas förarstödsystem in för den totala poängbedömningen.

Nu skrev jag tidigare att jag inte skulle jämföra, men om man för skojs skull jämför Polo med 96% vuxenskydd mot Fabias 81%, men där båda är fempoängare i den totala bedömningen. Vilken bil sitter man hellst i vid en krock...

Uppdaterat: 2018-12-08 10:21
FXX skrev:

Nu var inte min mening att detta skulle bli nån jämförelseduell:) Jag var mest nyfiken på vad man baserar poängsystemet på. Och ja Rutger, V40 är ingen bil man som vuxen gärna åker i baksätet i. Jag är själv några cm under medellängd och jag hade typ 5cm till islagsytor i baksätet lade jag märke till igår när jag provkörde bilen som jag sedermera köpte.

I framsätet satt jag ypperligt, och det var säkerheten på denna plats som fick bestämma bilvalet då det är där jag ska sitta till 100%, ensam till 99,98%.

Grattis till en mycket trevlig bil! =) Ja, åker man mest ensam är V40 både bekväm, säker och ganska kul att köra. Blev själv förtjust i den första gången jag provade den, men tyvärr är den för trång för våra krav... Fast jag försökte ett tag övertyga mig själv om att den kanske skulle funka. ;)

Uppdaterat: 2018-12-08 10:21

FXX,

Har du skaffat en V40 nu? I så fall, akta skallen när du kliver in i bilen.

Uppdaterat: 2018-12-08 10:25
Patrik Österberg skrev:

Det roliga med denna bedömning är att dom med mest utvecklade förarstöds system och annat är dom som kommer i topp.

Vore intressant att kunna få två rapporter en med bara krock påverkan och en med det elektroniska stödet.

Som både Pi och FXX sagt så finns ju denna information att läsa. För mig är vuxenskyddet mest intressant.

Och i valet mellan Polo och Fabia hade jag valt den säkrare Polo. ;)

Uppdaterat: 2018-12-08 10:27
Rutger Jönåker skrev:

Grattis till en mycket trevlig bil! =) Ja, åker man mest ensam är V40 både bekväm, säker och ganska kul att köra. Blev själv förtjust i den första gången jag provade den, men tyvärr är den för trång för våra krav... Fast jag försökte ett tag övertyga mig själv om att den kanske skulle funka. ;)

Tack, jo som ensamåkare så bör den väl vara snäppet bättre som pendlarbil än Ibizan. Framförallt säkrare, och med bättre ljus.

Uppdaterat: 2018-12-08 10:33
L. Mäkinen skrev:

FXX,

Har du skaffat en V40 nu? I så fall, akta skallen när du kliver in i bilen.

Efter 5 år med en liten Ibiza så tyckte jag inte det var några problem att komma in i V40’in. Detta är en CC också så den är några mm högre:)

Uppdaterat: 2018-12-08 10:35

40mm högre, varav 24mm markfrigång. ;) Vilket får mig fundera, är stolen monterad högre i CC? Eftersom det sägs att man sitter 4cm högre jmfr V40 men markfrigången har höjts med 2.4cm...

Uppdaterat: 2018-12-08 11:15

Ingen aning, däcken är dock 1cm högre på CC. 205/55-16 på V40 och 205/60-16 på CC.

Jag tycker det är svårt att hitta korrekta fakta många gånger. Fick nog lika många svar som mm när jag köpte Golf Alltracken och jag googlade. Allt från 0 till 35mm mellan Alltrack och en vanlig SC. Det lustiga var att vissa fakta sa att R’en var högre än Alltracken?

Uppdaterat: 2018-12-08 14:07

Ja, det är svårt hitta korrekta fakta... Olika uppgifter överallt. Men dessa borde väl vara de bästa!?:

https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/models/v40-cross-country/2017/specifications

Du kan hämta även vanliga V40 i menyn ovanför. Enligt detta så stämmer ingen av måtten jag gav ovan. Höjd inkl hajfena skiljer 31mm, höjd utan takfena 38mm. Markfrigången har av nån anledning 2 uppgifter! Med maxlast och olastad? Med standardchassi på V40 är skillnaden i varje fall 11 resp 9mm. Det var inte stor skillnad. Med sportchassi på V40 skiljer det 23 resp 20mm upp till V40CC. Takhöjd i framsätet är exakt lika. Förmodligen takrelingen på CC som gör skillnaden i totalhöjd.

Uppdaterat: 2018-12-08 15:38

Ja jag vette tusan. Jag tycker CC ser lite roligare ut, vanliga V40 ser lite slätstruken ut, det var därför jag föll för CC. Annars är det nog ingen större skillnad.

Uppdaterat: 2018-12-08 16:41

Bättre komfort pga högre däck och ev även högre, mjukare fjädring (enligt vissa källor...) och ett tuffare/tåligare utseende är väl det du vinner. Lite roligare, tvåfärgad inredning har den väl också? En bra bil blev lite bättre helt enkelt. =)

Uppdaterat: 2018-12-08 16:52