För några år sen var bla Prius en mycket vanlig, kanske den vanligaste taxibilen här i Stockholm, troligtvis mest beroende på Arlandas regler om miljöbilar.
Idag är det nått helt annat, det är en salig blandning av bilar, och en hel del farkoster som inte alls verkar vara miljöbilar.
Åkte tex nyss bakom en V90 t5 körandes för Taxi Stockholm. Jag kan inte Volvos flora av motorer, men är den en miljöbil ??
Kommentarer
T5 är väl en bensinmotor och rena hälsokuren enligt vissa dieselhatare som Shogun, Leo_1 (Uno) m.m m.m
Den T5:an är med 99% säkerhet en gasbil
En del taxiföretag byter ut sin gasdrivna (CNG) bilar mot i stort sett bensindrivna Toyota Prius. I mina ögon är det fel utveckling.
Källa tack.
CNG står för Compressed Natural Gas och består av metangas som beroende av källa, kallas naturgas (fossilt ursprung) eller biogas, som är förnyelsebart. Biogasandelen i fordonsgasen i Sverige är över 70 procent.
Aha, så långt tänkte inte jag =(
Olika län har olika krav, om man kör för dom vill säga. Skåne har kravet på gasfordon medan Halland har kravet på en viss miljöklassning oavsett bränsle. Sen finns det en del egenartade krav såsom: inre färgsättning ska harmoniera med yttre färgsättning. Man undrar ibland.
Det stämmer att taxi i Stockholmsområdet är ganska hårt styrda i sina bilval av de miljöregler som gäller på Arlanda. Det är dock inte så enkelt att en bil antingen är "miljöbil" eller inte, utan det finns någon form av poängsystem som gör att det är en glidande skala och där olika biltyper har fått sin status förändrad med tiden.
Rena elbilar - främst Tesla även om Taxi Stockholm har några Renault Zoe - har högsta klassning och kan vad jag förstår i princip köra direkt till taxikön vid terminalerna utan att vänta på remoten, medan t.ex gasbilar gynnas framför diesel och bensin. Etanol var hett för 8-10 år sen men jag har svårt att tänka mig att någon taxi kör etanolare idag. Finns väl för övrigt inga i passande modell att köpa heller...
Jag såg en mer än 20 år gammal taxibil i trafik Stockholm nyligen (Volvo 850). Det är väl ett slags miljötaxi det också när man verkligen sliter ut bilen innan den kasseras.
Det var garanterat en privatåkare du såg; de stora bolagen som Taxi Stockholm, Kurir och Sverigetaxi ställer krav på max ålder och (gissar jag) körsträcka på bilarna.
Vet dock att jag själv för 15-18 år sen eller nåt såg en Volvo 164 som taxi utanför Centralen, och en kompis spottade en gammal Alfa GTV. Det fanns även någon som körde med en Rolls Royce Silver Shadow, och jag läste för ett par år sen om två bröder som på kul renoverat och taxireggat en Citroën DS som användes för specialkörningar och ibland i vanlig trafik.
Volvon jag stod på Djurgården och väntade på körning. Det var definitivt ingen renoverad nostalgibil, tvärtom en ärrad kämpe som såg ut att ha gått till månen och tillbaka. Den hade något firmamärke typ" Lågpristaxi" på sidan.
Visade dom inte nåt reportage på TV för några månader sen om en gammal dam som fortfarande körde taxi i sin gamla Mercedes - vill jag minnas.
Taxi Stockholm TSAB har bara ett fåtal modeller som är godkända, Toyota Prius finns inte med bland dom länge. TSAB ska vara premium och då duger inte Prius då speciellt med konkurrensen från Uber Black så det är Merca E-klass, Volvo V/S90 för kunderna har krav på komfort osv. Passat har nu gjort comeback hos TSAB också efter det tidigare fiaskot. Hos TSAB får bilarna max vara 4 år gamla men de flesta byter efter 3år. Man har även köpt in ett 30-tal Renault Zoe men vad jag förstått tar de bara 3 passagerar och är tänkta bara för korta körningar inne i stan.
Friåkare och Uber Pop kör Toyota Prius.
Bland friåkarna finns många udda fåglar, bl.a. en Subaru WRX som rullade på stans gator kring millenieskiftet. Har åkt o den omtalade Rolls Roycen men det är nog minst 15år sen och jag har även sett den taxireggade DS:en.
Ja, Bettans taxi heter dokumentären. Klart sevärd.
Ja en totalt sönderrostad Merca W210... minns någon scen i slutet när hon tttar på att köpa en Prius istället. :-)
Kommer också ihåg att tanten var spekulant på en Prius...:)
John2008 wrote:Pi wrote:Visade dom inte nåt reportage på TV för några månader sen om en gammal dam som fortfarande körde taxi i sin gamla Mercedes - vill jag minnas. Ja, Bettans taxi heter dokumentären. Klart sevärd.
Nja, så illa var det väl inte riktigt, men det klart att bilen tillhörde ju de Mercedes som är ökänt dåliga ur rostskyddssynpunkt.
Vad jag fattat för slutade Bettan med sitt taxiföretag ett tag efter att dokumentären gjordes, och var då runt 84 år gammal. Så något inköp av en Prius eller annan bil för taxibruk gjordes aldrig.
Hon kanske tänkte sig att använda Priusen för privat bruk..
Så vad säger dom är anledningen till att Taxi Stockholm inte köper in några Prius längre?
Säkert jättetroligt att man som taxiförare väljer en obekväm Prius framför en V90...
Det är bara märkesblinda som kan komma på en sådan absurd tanke. En bullerburk som man får skavsår av och tvingas använda njurbälte för att ö.h.t överleva eller en komfortvagn som V90. Det måste vara ett jättesvårt val....
Frågan är ens om det är i linje med en dräglig arbetsmiljö att använda Prius. Inte bara med tanke på komforten utan även säkerheten. I en Volvo V90 är risken för att skadas eller förolyckas betydligt lägre, även om Prius sannolikt inte är dålig.
Jodå Stoor. Jag har hört samma sak. Taxi Sthlm var det jag åkte med då vill jag minnas.
MVH AL
Men ni måste förstå att Prius som taxi finns endast i STHLM och vad beror det på? Jo Arlandas miljöpolitik där det i början var väldigt få bilar som var godkända bl,a Prius. Tro inte att bilen är vald för övriga goda egenskaper. Jag lider med dom stackars chaufförer som fått stå ut med eländet. Jag har aldrig sett en Prius på Kastrup men danskarna har en minst sagt distans till svensk politik.
Skojar du? Prius är ganska vanlig som taxi i landet.
Svaret finns antagligen i artikeln "Taxi Stockholm går med i Fossilfritt Sverige" från 14 december 2017: http://www.infrastrukturnyheter.se/20171214/20737/taxi-stockholm-gar-med-i-fossilfritt-sverige
John. Om vi bortser från stackarna som kör bilen och trafiksäkerheten. På vilket sätt är en bensindriven Prius fossilfri?
MVH AL
Tror jag inte. Varför skulle då Passat GTE vara godkänd? För att inte tala om alla diesel-modeller.
HVO är fossilfritt.
Stoor har svarat på frågan, V90 t5 är en gasbil.
Angående Prius vara eller inte vara, så la jag in en diskussion mellan taxiägare för nått år sen.
"Vill du åka bekvämt, köp MB, vill du tjäna pengar, köp en Prius"
Så alla Taxi Stockholm-dieslar tankar HVO? Det var en nyhet för mig, var har du fått info om det? Får fråga en förare nästa gång jag åker.
Och hur förklarar det att Passat GTE är godkänd?
Det sade jag inte, men det är möjligt att tanka HVO.
Lite som 'miljöbilen etanol' som folk kör med bensin...
Precis. Och gas-bilarna har ett krav att köra en viss del (minns ej procenten) på just gas.
Prius är populär bland åkarna tack vare sin ekonomi och driftsäkerhet, därför säkert också bland friåkarna som är sina egna och betalar bilen själv. Men den är inte populär bland förarna och framförallt inte bland kunderna.
Varför ska jag som kund betala för att åka Prius när jag kan åka E-klass eller V90 för samma peng? Det håller inte om man som TSAB ska vara en premiumprodukt. Därför har TSAB övergett Priusen.
Förstår inte vart du vill komma? Merca och Volvo tillåter väl inte ens att man tankar HVO och vilka etanol-bilar skulle köpas in nu???
Och återigen, om ”fossilfriheten” skulle vara orsaken, varför är då GTE godkänd och inte Prius?
Det är väldig sällan jag ser någon.
Att reglerna inte alltid stämmer överens med verkligheten.
Etanolbilar har klassats som miljöbilar, och sedan körs de på bensin, som exempel.
GTE är vad jag förstått plugin, vilket vanliga Prius inte är. En plugin är i teorin fossilfri.
I dagsläget godkänner volvo upp till HVO50, men det är bars en tidsfråga innan 100 är okej.
Kör du 50 är trots allt hälften fossilfritt.
Mercedes har en 100-godkänd taximodell och fler följer säkert. Hur de ser på HVO på övriga personbilar vet jag inte.
Kom in i matchen... så alla dieslar skulle klassas som miljöbilar för att de delvis kan köras på HVO? Priusen finns också som plug-in om det nu skulle vara därför.
En tidsfråga? Vi pratar nu om verkligheten, inte framtiden. Vilken av E200d E220d är taximodellen? Båda godkända av TSAB, samt V/S90 D3 och D4 för förarna tydligen ska tanka 50% HVO?
Har flera gånger förklarat orsaken till att Priusen inte är godkänd, du får väl skriva till TSAB om du inte tror mig.
Allt jag säger är att det kan vara tänkbara orsaker som samspelar i valet. Om något bolagets eller myndighet får för sig att klassa en biltyp som miljöbil så... Precis som etanolbilar. Miljöbil my ass liksom.
Vill man dessutom had bilar med bättre komfort så blir ju valen och kompromisserna därefter.
De facto är att en volvodiesel har möjlighet att blir hälften fossilfri redan i dag emedan samma bensin enbart blir 5 procent fossilfri.
Och nya mercan 100 procent.
Men nu pratade vi om villa taxibilar TSAB köper in och varför Passat GTE och allehanda dieslar är godkända och inte Priusen och då faller ditt argument till orsaken väldigt platt. Då skulle en Volvo diesel vara godkänd som miljöbil för att den i framtiden någon gång kanske blir godkänd för HVO medans Priusen inte skulle vara det trots att andra hybrider är det.
Läs #31 igen! Ingen i tråden påstår att Prius är fossilfri...
@Sammen: Att Priusen inte är godkänd men Passat GTE är det kan ha att göra med innerutymmen.
Nej, jag ser att jag missuppfattade. Beklagar mitt misstag.
MVH AL
Ja det är det jag säger hela tiden. Det beror inte pga den inte skulle vara miljövänlig nog eller att de ska köra ”fossilfritt” utan Priusen faller bort pga brist komfort och utrymmen, därför är den inte godkänd hos TSAB längre. De konkurrerar med Uber Black och då är det större mer komfortabla bilar som gäller, samma sak med Cabonlines premiumprodukt Top Cab bara E-klass och motsvarande som gäller där.
Prius duger åt friåkare och sämre bolag som t.ex. Sverigetaxi som konkurrerar med Uber Pop.
Att åkarna inte väljer Prius kanske är förståligt, men några Auris TS tycker jag mig ändå se emellanåt bland friåkarna.
Auris TS ser man ibland. Säkert en ekonomisk och driftsäker bil, men alldeles för trång i baksätet för att ha som taxibil! Och även om den är relativt snål så går den ju fortfarande på fossilt bränsle.
När jag åker taxi och en prius står först i kön brukar jag alltid ta en annan bil. Mercedes eller nått. Brukar bli ett jäkla liv. Men jag bestämmer ju vem jag vill åka med :-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.