Fick nyss på helt nya dubbdäck på Corolla-hybriden. Kumho av senaste varianten.
Ljudet… det är obeskrivligt högt. Vet att bilen har klen ljudisolering, men däcken låter så man tror att man åker bredvid en lastbil. I vissa hastigheter låter det som man har en v8-motor i bilen.
Googlade och ser att en del dubbdäck kräver några hundra mil innan de tystnar. Nån med erfarenhet? Tänkte ge dem ett tag och se, annars får jag nog återgå till dubbfria som egentligen inte passar optimalt för min del.
Kommentarer
Toyota gör inte tysta bilar det är nog största problemet, sedan Kumho är ett lågprisdäck och man får vanligen det man betalar för.
Kolla om det finns premiumdubbdäck med akustisk foam i, det kan hjälpa.
Jag har Kumho Wintercraft Ice på Peugeoten och de rasslar rätt ordentligt efter cirka 100 mil också.
Fick köpa ett nytt Hakka dubb när jag fick punka höger bak 30 mil hemifrån.
Efter åkt 10 m stannade jag och bad sambon gå ut och stänga bakdörren, var helt säker på att den var öppen.
Men den var stängd.
Satan vad däcket väsnades.
Man hör på genomfarterna att en del har bytt till sina dubbdäck redan. Vi har fortfarande nästan meteorologisk sommar än här, 12-14 plusgrader på dagarna. Hur står de ut med att köra sina rasselhjul på ständig barmark? Obegripligt...
40-talisten
I en välisolerad bil hörs inte dubbrasslet.
Jag har ännu inte hunnit byta, men kört med dubbdäck av premiumkvalitet i många år och det blir ett annat ljud, men inget rassel.
I kupèn.
Men öppnar man ett sidofönster eller står utanför när den kommer är det oväsen!
Det är därför de odubbade däcken suttit på en månad redan. Det blir ju knappt nån vinter längre med ishalka.
Men den mjuka gummiblandningen i odubbade vinterdäck mår väl inte bra av höga temperaturer? Slitaget borde öka rejält. Jag väntar att lägga på tills kylan kommer...
Nej då, jag har alltid lagt på 1 oktober och så rullar dom minst 6 månader.
Efter ca 4000mil på förra bilens nokiandäck så var det 7mm kvar då jag sålde bilen. När det blir kallt och halkigt skall däcken redan vara på, då slipper man överraskas av den plötsliga halkan, som så många tydligen gör varje höst. Helt oförstående om att det kan vända på en dag och tydligen har ett väldigt kort minne.
Beror ju på vart man bor med när det är vettigt att lägga på. Hör nere i syd hade det varit hål i huvudet slita på de mjukare däcken redan i blrjan av oktober.
Jag räknar med att lägga på mina odubbade i mitten av november i år.
Men som 40-talisten skriver, många som redan rasslar med dubb här nere fast det inte blivit vinter här på flera år. Man undrar ju hur folk tänker....
Inte så mycket för onödiga förbud men dubbdäck borde bort!
Hade Conti dubbade som mina förra vinterdäck och inte kan jag påstå att dessa hördes speciellt mycket inne i kupén - däremot om man öppnade ett fönster för att lyssna. Dessa satt på min f d Golf SV så inte behöver bilar i den storleksklassen heller bullra speciellt mycket "inombords" p g a de dubbade vinterhjulen.
Billiga däck har väl en tendens till att ha högre dubbutstick också och mindre sofistikerade lösningar för att dämpa buller (och slitage på vägbanan).
Som Snoid skriver, många blir överraskade av plötslig snö och halka, "togs på sängen," haha! Som varande friherre, behöver jag inte använda bilen varje dag, kan lugnt invänta vinterväglaget. När man dessutom byter hjulen själv, så behöver man inte boka tid hos någon däcksfirma för detta arbete. Förr stod man utomhus,ofta i blåst och regn, jobbade med en klen originaldomkraft och ett slitet fälgkors. Inte kul... Numera hålls jag i varmt parkeringsgarage, med adekvat verkstadsdomkraft, spärrskaft och momentnyckel. Jag vill helst göra hjulbytena själv och ha kontroll. Så länge rygg och knän pallar, suck...
Det som låter är inte dubbarna utan snarare ljud från däckmönstret. Ska kolla trycket idag och laborera lite med det. Wi32 heter däcket. Mycket mönster och mjukt gummi iom att de är helt nya. Dimensionen är 205/55/16
Det är ett av de sämsta och bullrigaste däck som finns!
https://alltyretests.com/kumho-wintercraft-ice-wi32-test-review/
Jag skulle vilja påstå att det är hårt att säga att det är ett av de sämsta däck som finns. Det finns betydligt sämre däck på marknaden av fabrikat som sällan får vara med i testerna.
Jag har haft ett par dagar med frusna vägar och föredrar vinterdäck på is.
Däcket är ändå med i tester tillsammans med premiumdäck och bör vara ett långt bättre däck en kinesiska osv men jag vivlar inte på däckets kapacitet för mitt körsätt men däremot är ljudet olidligt. En lärdom. Bilen ska nog bytas in till sommaren så får stå ut en vinter. Har sänkt tryck idag från 2,65 till 2,5. Blev något lite bättre.
De har kommit bland de tre sista däcken i samtliga tester jag läst och oftast bullrigast.
Jag slutade med dubbdäck för längesen, skitskönt att slippa livet.
Körde med det på Volvo 740 automat först, lyckades aldrig fastna med den bilen och då fortsatte jag med dubbfritt, får trots allt ganska mycket snö hemma o då går det lika bra :)
La på mina dubbfria Goodyear igår - hoppas dom fungerar lika bra för mig denna säsong som förra.
Bilen går hursomhelst mjukare men det kanske främst beror på en annan profil och mindre fälgar.
Lade på mina dubbdäck idag. Konstaterade att det är riktiga monster till däck (storleksmässigt). Har inte koll på dimensioner men det är väl typ 255/50/R19 bak.
Dock rullar de fint och då bilen är bra ljudisolerad så märks de inte av.
Jag kör ju dubbfritt men ännu extremare dimension, 285/30/21. Blev ganska mycket mindre utbud med....
Ska få på dem nästa vecka, hoppas de blir tysta och fina.
Ja slipper man betala själv så kan jag kanske förstå valet, men är det inte lite väl överdrivet stora fälgar på en simpel MB 😜
Snoid: Jag valde tyvärr inte själv utan bilen stod redan färdig i hallen när jag slog till, hade själv inte valt till de större fälgarna. Snyggt som attans men onödig bredd på en elbil som ska rulla lätt och snålt.
Och visst betalar jag själv med mer för de extra tillvalen. Men förstår hur du menar...
Så du kränger bara på nytt gummi på fälgarna?
Korrekt, vi kör så på alla personbilar på firman.
Ouch.
Axa: Kan bli intressant i slasket, åker nog ovanpå lite lättare....tyvärr.
Gaston
Jo så kan det vara. I mitt fall gjorde jag tillval av vinterhjulen i samband med köp. Då blir dimensionerna vad det blir. I annat fall hade jag valt slankare dimension.
Skiftade till vinterdäck (Michelin, dubbfria X-Ice) för en vecka sen. Blir tredje vintern med dem nu. Med tanke på dagens snökaos i sydöstra Sverige och östra Mellansverige nu så var det rätt tid att byta. Många som inte bytt än, märks på trafiken…
De låter lite mer än sommardäcken pga grövre mönster, men ingen större skillnad. Tystare än dubbdäck.
GoodYear med ”sound comfort” och Pirelli Ice Zero 2 är väl de dubbdäck som är tystast och ändå med anständigt grepp. Nokian har aldrig gjort tysta dubbdäck. Kumho och Hankook bullrar de med.
Jo mina Pirelli dubbdäck är mycket tysta och komfortabla. Andra vintern med dom nu, kanske dom bästa dubbdäck jag haft.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.