Vill du köpa billigt så är det bara att svänga förbi Biltema, Vidstige. Dom duger säkert. Och jag gissar att hjulmuttrarna tillhör den som rår om bilen..:)
Dimension och gänga hör till bilen och kona eller krona hör till fälgen, båda skall ägas av samma person ;-)
Det är viktigt att fälgen och muttern har samma möte, alltså vinkel på kona eller som vissa VW körde med tidigare i alla fall, en krona (sfärisk kona) annars blir anläggningen fel.
Det är extremt viktigt att ha rätt typ av mutter/skruv till fälgarna så man inte bara har en liten rand där man har kontakt mellan dem. Köper man eftermarknadsfälgar är risken överhängande att bilens originalmuttrar har fel form.
Har man originalfälgar så går det bra att köpa bult eller mutter enligt listor för vilka som passar vilken bil. Är inte fälgarna orginal eller om man är osäker är det nog bäst att vända sig till en däckverkstad för att få råd.
Jag har VW med vinterhjul på alu-färg levererade av VW-återförsäljaren och har samma bultar till både vinter- och sommarhjulen. Men visst kan det skilja och speciellt om man har stålfälgar på t ex vinterhjulen och alu på sommarhjulen.
Pi, frågan kan komma upp om man t.ex. säljer fälgar man använt, om man då ska skicka med muttrarna eller inte vid försäljning och hur viktigt det kan anses vara. Då blir ju frågan om muttrarna tillhör fälgen eller bilen. Bilägaren är väl inget svar f.ö.
På min förr-förra VW så var det eftermarknadsfälgar på vinterhjulen med speciella hjulskruvar och navringar anpassade till fälgen, dessa hade bara nytta ihop med den fälgen, inte bilen.
Nuvarande bil har eftermarknadsfälgar på vinterhjulen, men med Volvo direktanpassning, dvs. både navets hål och konan i fälgen är gjorda för att användas utan navring eller speciell hjulskruv.
Så säljer man en sådan fälg där det behövs navring och speciella hjulmuttrar/skruvar så tycker jag att man skickar med dessa med fälgarna, då man inte har någon nytta av dem själv ändå.
I detta fall gäller det 17" originalfälgar till Lexus CT200h (både säljare och köpare har exakt samma biltyp). Jag sålde fälgarna men missade att ta med muttrarna. Funderar på om det blir ett problem för köparen (som bor långt bort) eller om det är lugnt.
Nä, det är lugnt, han kommer kunna använda sina egna muttrar.
Fast det ansvaret får man nästan lägga på köparen, han borde isåfall frågat, och muttrarna då?
Tror han räknat med att använda de han har.,
Uppdaterat: 2017-04-18 23:01
Gäst (ej verifierad)
Jag antar att en hjulmutter eller hjulskruv kostar runt 25-30 kr/ st. hos en återförsäljare av ett bilmärke, så kostnaden för 25 st. blir ju ganska kännbar om köparen ska köpa nya. Å andra sidan kanske man ändå inte vill ha någon annans kanske ganska slitna exemplar utan vill köpa sig nya istället.
Kommentarer
Vill du köpa billigt så är det bara att svänga förbi Biltema, Vidstige. Dom duger säkert. Och jag gissar att hjulmuttrarna tillhör den som rår om bilen..:)
Hjulmuttrar till vilken bilmodell?
Dimension och gänga hör till bilen och kona eller krona hör till fälgen, båda skall ägas av samma person ;-)
Det är viktigt att fälgen och muttern har samma möte, alltså vinkel på kona eller som vissa VW körde med tidigare i alla fall, en krona (sfärisk kona) annars blir anläggningen fel.
Det är extremt viktigt att ha rätt typ av mutter/skruv till fälgarna så man inte bara har en liten rand där man har kontakt mellan dem. Köper man eftermarknadsfälgar är risken överhängande att bilens originalmuttrar har fel form.
Ok, tack för svaren, tolkar det som att muttrarna tillhör fälgen, inte bilen.
Har man originalfälgar så går det bra att köpa bult eller mutter enligt listor för vilka som passar vilken bil. Är inte fälgarna orginal eller om man är osäker är det nog bäst att vända sig till en däckverkstad för att få råd.
Jag har VW med vinterhjul på alu-färg levererade av VW-återförsäljaren och har samma bultar till både vinter- och sommarhjulen. Men visst kan det skilja och speciellt om man har stålfälgar på t ex vinterhjulen och alu på sommarhjulen.
Men muttrar/bultar tillhör nog bilägaren...:)
Pi, frågan kan komma upp om man t.ex. säljer fälgar man använt, om man då ska skicka med muttrarna eller inte vid försäljning och hur viktigt det kan anses vara. Då blir ju frågan om muttrarna tillhör fälgen eller bilen. Bilägaren är väl inget svar f.ö.
Köparen förväntas nog stå för egna bultar/muttrar då de som oftast är fordonsspecifika.
På min förr-förra VW så var det eftermarknadsfälgar på vinterhjulen med speciella hjulskruvar och navringar anpassade till fälgen, dessa hade bara nytta ihop med den fälgen, inte bilen.
Nuvarande bil har eftermarknadsfälgar på vinterhjulen, men med Volvo direktanpassning, dvs. både navets hål och konan i fälgen är gjorda för att användas utan navring eller speciell hjulskruv.
Så säljer man en sådan fälg där det behövs navring och speciella hjulmuttrar/skruvar så tycker jag att man skickar med dessa med fälgarna, då man inte har någon nytta av dem själv ändå.
Oftast blir det ju fälgen men när det handlar original blir det knivigare.
Det kan finnas reservdäck som ska ha bultarna.
I fallet Lexus/Toyota är ju dessutom original av mycket hög kvalitet med fast rörlig bricka.
Min Volvos original är också lite speciella, fula men plasthattar som sätts över och dessutom lås.
En avvägning i varje enskilt fall.
I detta fall gäller det 17" originalfälgar till Lexus CT200h (både säljare och köpare har exakt samma biltyp). Jag sålde fälgarna men missade att ta med muttrarna. Funderar på om det blir ett problem för köparen (som bor långt bort) eller om det är lugnt.
Nä, det är lugnt, han kommer kunna använda sina egna muttrar.
Fast det ansvaret får man nästan lägga på köparen, han borde isåfall frågat, och muttrarna då?
Tror han räknat med att använda de han har.,
Jag antar att en hjulmutter eller hjulskruv kostar runt 25-30 kr/ st. hos en återförsäljare av ett bilmärke, så kostnaden för 25 st. blir ju ganska kännbar om köparen ska köpa nya. Å andra sidan kanske man ändå inte vill ha någon annans kanske ganska slitna exemplar utan vill köpa sig nya istället.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.