Vi Bilägares lånade testbilar verkar nästan alltid vara utrustade med större fälgar och bredare däck än standard. Märkesrepresentanterna vill förstås visa upp sina bästa (och dyraste...) modeller i testerna. Men oftast klagar testförarna på det ökade vägbullret, som dessa stora hjul åstadkommer. Bad image, alltså... Men bilhandlarna verkar inte läsa ViB:s tester, för varför envisas de med att fortsätta att utrusta testbilar med dessa bullerhjul?
Vi Bilägares läsare har en mognare publik, än t.ex Teknikens Världs. Vi värdesätter komfort i våra bilar mer än brum-brum och sportighet. Dock verkar testbilarna genomgående vara riktade mer mot TV:s läsare med sina bakåtvända kepsar. Varför?
Hjul på testbilar
Uppdaterat: 2020-10-09 19:48
Kommentarer
Det är väl olika standard utrustningspaket dom får.
Och idag är väl 17 och 18 tum standard på alla c klass bilar.
Jo men det är helt tokigt, lika tokigt som att koppla prefixet "sport" till varenda bruksbil!
Jag vet att Saab var blad de första att komma med benämningen "Sportkombi" på en i vanlig kombi för att anknyta till forntida tävlingsframgångar och den benämningen i olika former har smittat ner nästan hela bilbranschen utom de som inte behöver något prefix, bilar som är sportiga behöver inte något som talar om det!
Det här är, tillsammans med andra attribut som försämrar komforten, enbart ett fånigt sätt att få presumtiva köpare att känna sig lite "förmer", något som får dem att känna sig lite märkvärdigare, " Jag är minsann ingen gammal stöt, jag tycker det ska vara lite häftigt"! och så får hela familjen sitta och hoppa på bullriga däck och i obekväma klämmande sportstolar.
Men det här gäller nästan uteslutande enkla bruksbilar, bruksbilar i högre prisklasser behöver inte vara några obekväma sportsurrogat, de kan utrustas med komfort och sälja på det även om också här finns undantag.
Jag tror att det är dags att skrota hela sportide'n nu när batteribilar kommer som med sina smala däck accar från det mesta!
Jag vill se ett nytt prefix i marknadsföringen, "Komfort"!
Och jag vill att leverantörerna lever upp till det och det innebär normala hjul!
Tyvärr säljer stora hjul mer än små.
I tidigare forumtrådar om stora bullerfälgar med dito däck, har Guran m.fl försvarat dem med "snyggt och fräckt." Buller, stötighet, kostnader, äh vadå, vill man va fin så får man lida pin!
Exakt 40-taklisten. Det ser fräckt ut.
Jag har sådana 20” hjul men är väl mer profilen som avgör. Dvs förhållandet mellan bredd och höjd.
Men så klart min bil är mycket komfortablare med 18” vintehjulen på.
Jag har märkt en klar försämring på ljudkomforten när sommarhjulen börjar bli slitna. Men den bil jag köpte, med närmare 20% rabatt, hade tyvärr 20” hjul.
Jag skulle dock aldrig betalat extra för den uppsättningen. Men bilen har samma hjul som i reklambroschyren. Men stötigheten är inte speciellt högre då bilen har en rejält påkostad hjulupphängning.
Men inte att jag försvarar det, inte alls.
Det kan vara försvarbart med stora fälgar och tunna breda däck på bilar i de högre prisklasserna som ofta utger sig för att vara premium, där har man råd att lägga lite mer krut på komfort, bättre isolering i hjulupphängning, bättre ljudisolering i kupén osv., men när det gäller bruksbilar i lägre prisklasser är det på gränsen till omoraliskt att inbilla kunder att bilen skulle bli sportigare med stora hjul och att sedan påstå att bilen måste ha det för att få de vägegenskaper kunden behöver är att passera gränsen.
Vad sjutton vet säljaren om vad kunden behöver? Är bilen så usel på vägen att det krävs fläsksvålar ska den omedelbart beläggas med körförbud!
Tillverkare av billigare bilar har inte råd med avancerade ljudisolerande bussningar och de blir därför onödigt bullriga.
Bort med det idiotiska sportutförandet i bruksbilar, det är komfort vi behöver!
Tala om för folk att det ser fräckt och bra ut med mycket gummi på så små fälgar som möjligt!
På min frus Opel Crossland sitter 17tums låg profildäck, det brummar rejält inne från däcken. Fälgarna är visserligen snygga, så man får lida lite. Men döm om min förvåning, de odubbade vinterdäcken som följde med i nyköpet av bilen är riktigt fula 15 tums fälgar, med rejäl höjd på gummit. Har sällan sett något liknande på senare tid. Men tyst blir det i kupe'n.
Jag har inte koll på hur det är på alla andra fabrikat men beställer man en skoda kan man både uppgradera eller nergradera fälgstorleken.
Letar också efter tysta bilar....vilket ofta är förknippat m däcken mfl orsaker. I samband m tester då bullermätning sker vore det önskvärt om man snabbt kunde skifta till snikvarianten m optimalare ljudegenskaper för att se hur värdena ev förändras....kanske även ett jämförande undanmanöver test när man ändå håller på....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.