Sitter ni inne med nått kull udda i ämnet.
Åkte här om dagen förbi en adress på Birger Jarlsgatan här i Stockholm där det förr låg en däckfirma, som annonserade i tidningarna om beg däck.
På tiden när det här begav sig, i början på 80 talet, hade de flesta av bilarna vi åkte i 155-165/13 eller 175/14. Vi åkte inte Volvo eller SAAB, utan det var gamla Opel, Ford och Japanare, framförallt Mazda.
Hade man 165/13 som jag på min Manta, och lyckats få tag i en omgång 185/70-13 och klämt på de på 6,5" Boranifäljar (Bredare plåtfäljar) så var man kung, de kallades då för lågprofildäck, allt under standardprofilen 82 var lågprofil.
En kompis äldre brosa med gott om pengar hade köpt en omgång 205/60-13, och jag var inte kung längre.
Åkte till firman på Birger Jarlsgatan för att se om de hade nått roligare, pengar var en ständig brist, så nytt var inte att tänka på.
"Gå in på lagret o kolla själv" fick jag till svar när jag frågade efter bredare 13 tummare.
Hittade inget i avdelningen 13" men vid dörren stod en trave med breda däck, 2st var BF Goodrich med vit text i storleken 215/50/13, att däcken saknade mönster var oviktigt.
Tog med dom och gick till gubben i kassan "De här tar jag" Han kollade runt på däcken "Hittade du de här i hyllan ??" Nä, i en trave vid dörren "Aha, det här är skrotdäck, de ska slängas" Men jag köper de gärna, kan du lägga på de på fäljar, har lösa i bakluckan.
"Okej, 100 spänn för att lägga på dom, däcken får du gratis, kör in bilen i verkstaden, du får p-böter där ute"
Jag körde in, han krängde på däcken, och jag frågade, kan du montera de på bilen också.
Han kollade på bilen "Du vet, det här är olagligt (jag trodde nu han skulle nämna däckens obefintliga mönster) du får inte ha de här breda däcken på den bilen, jag lämnar inte nått kvitto, och du får absolut inte säga att du varit här och satt på däcken"
På den tiden då polisen kröp runt med måttband och kollade spårvidden, det var mycket populärt att stoppa bilar med för breda däck.
Kommentarer
Kan bidra med en annan 80-talshistoria:
Den utspelar sig i en mindre ort uti Sveriges avlånga land, där det fanns ganska mycket motorburen ungdom med amerikanska fordon av inte alldeles senaste modell. Alltsomoftast, företrädesvis på helgkvällar, hände det att bilintresserade ynglingar rekryterades för att framföra något av dessa fordon en kväll på sta'n, med bilens ägare och dennes kamrater som passagerare då dessa tänkte ta sig ett järn. Det tillfällige chauffören fick ofta ta hem bilen när kvällen var slut och återbörda den morgonen därpå.
Hursomhelst, en lördag efter att en polare varit chaufför en fredagkväll undrade han om jag ville hänga med till en däckgubbe, för inköp av nya bakdäck innan bilen återlämnades till ägaren. Ja, varför inte, jag hade ändå inget för mig och det är aldrig fel med lite V8-muller. Polaren kom och hämtade mig och när vi åkte iväg hörde jag konstiga ljud från de bakre hjulhusen, det var ett fartberoende ljud som lät lite som schloff, schloff, schloff. Vad är det som låter, undrade jag, och sade till polaren att det inte lät som ett ljud man kan ignorera.
Svaret var: Det är lugnt, det är bara korden som låter när den slår emot hjulhusen. Det blev en del burnande igår.
Jaha, var det inte något annat, då var det verkligen lugnt, absolut ingen fara...
De nya däcken "värmdes" f.ö. omgående efter inköp också.
Exakt =) Värma däcken ibland var viktigt. Hade man tur fick man snurr på båda däcken, annars var det ju mest höger bak som snurrade.
BF däcken jag skrev om höll länge, de var stenhårda och gjorde knappt svarta sträck.
För många år sen åkte jag med en kamrat i hans Ascona A och vi blev invinkade i en rutinkontroll. Första kommentaren från polisen var "Är det här du?" när han fick se körkortet. Kompisen var inte lika kortklippt och välrakad som på bilden.
Sen blev det en "flygande besiktning" av bilen. Det gick bra ända tills polisen skulle kolla däckmönstret bak och skar upp fingrarna på trådarna. Det blev ett inbetalningskort på några hundringar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.