Som nybliven (sedan ett år tillbaka) husvagnsägare har jag konstaterat två saker. Automatlåda av DSG-typ och husvagn hör inte ihop. Ett fullständigt växellådsras samt en DSG-låda som kastar i ettan så fort det börjar luta emot litegrann, har fått mig att förkasta den typen av låda.
80 km/h som högsta hastighet med släp är också förkastligt. Först för att alla långtradare bara måste köra om men också för att det är en ogynnsam hastighet både ur utväxlingssynpunkt och utsläppssynpunkt. Min 2012'ans Outback 2.5 vill i snitt dra 1,4 liter/mil vid 80 med en 1500 kilo's Hobby efter. Redan vid 90 km/h har snittförbrukningen sjunkit 1,25. Vid 100, som är husvagnstillverkarens angivna maxhastighet, ligger snittförbrukningen på 1,05 liter/mil. Ur miljösynpunkt borde alltså 100 vara bättre än 80. Motorn behöver inte jobba så hårt och man slipper ständiga upp och nedväxlingar.
Och husvagnen ligger stadigt på vägen.
Någon fler som delar min inställning?
Hastighet för släp
Uppdaterat: 2017-01-04 13:37
Outback62
Kommentarer
Håller med, har haft samma problem med många dragbilar, att 80 är en kass hastighet.
100 skulle kunna funka om man reviderade viktreglerna något, typ att vagnens totalvikt absolut ska vara lägre än bilens tjänstevikt, annars 80, och innehav av släpvagnskörkort obligatoriskt, annars 80....
För jag sitter i den där lastbilen som ska om.....
Och jag har sett ett och annat, speciellt med svajiga 1700 kg vagnar efter v70 med inkompetenta förare bakom ratten, såna som bromsar när det börjar skjuta på och det då börjar svaja i backen, eller som måste stoppa upp hela lastbilsparkeringen på macken, för att dom vet inte var vagnen befinner sig......
Att jag prompt vill om beror på 2 saker, våra mätare visar vad vi kör, jag kör alltid 80 med släp och 90 utan, där jag får....
Det där med att man tjänar inte mycket....stämmer inte om man kör 80 mil/pass, det kan vara skillnaden mellan att komma hem eller tillbringa en natt 3 mil hemifrån.....
Anledning 2 är att jag vill inte vara bakom, jag har kört på en husvagn som kördes av tidigare nämnde idiot, i full fart på motorväg....
Han bromsade när vagnen började svaja, istället för att gasa.....
Jag körde på vagnen när den kanade liggande på sidan i vänsterfilen ,dessutom höll jag på att ramma omkörande när jag gjorde en undanmanöver för att slippa mosa idiotens familj.....
Dessutom hade han troligen baklastat vagnen med förtält och liknande, för att bilen inte skulle bli baktung.....
Sekunderna innan hade han kört om mig, alltså 90-100....
Så jag är positiv, med passande regler och utbildade förare.....
En liten fundering angående ditt inlägg: Har du bytt bil under detta 1a husvagnsår? Eftersom du pratar om en rasad DSG-låda, att lådan kastar i ettan vid motlut och detta med ständiga upp och nedväxlingar vid 80. En Subaru Outback har ju CVT-låda, så det låter inte som den du pratar om.
Jag drar också husvagn, om än lättare än din, men jag kan hålla med om det du och duccedriver skriver, med dom krav ducce nämner. I 80 blir men dessutom en "stoppkloss" som alla vill om... Däremot upplever jag inte, som du, att förbrukningen minskar vid högre fart. Men det kanske beror på olika egenskaper på dragbilen... Jag har en V70 T4 med dubbelkopplingslåda och den lägger i högsta växeln om vägen bara är någorlunda plan. På rull tycker jag den lådan funkar bra, men däremot känns det inte bra när man ska taxa med vagnen på en campingplats. Känslan är att man bränner koppling om man håller på för länge... Vid långsam körning ligger även 1:an i väl länge. Så nästa gång väljer jag något annat, helst en momentomvandlar automat.
Slutligen ett litet tips. Om du inte vill att alla ska veta ditt rätta namn bör du gå in i inställningarna och ändra, så att det inte syns.
Har också svårt att tro att förbrukningen minskar med ökad fart - i alla fall om det går att köra i 80 km/t på högsta växeln vilket borde vara fullt möjligt med de flesta bilar. Det går lite emot fysikens lagar trots allt. Visst kan det finnas undantag men att höja maxfarten för tunga husvagnar med det argumentet är nog lite ihåligt.
Jag kan hålla med om att ligga i 80km/h på motorväg är segt och tråkigt.
I höstas körde jag från norra Stockholm till Örebro, tur och retur med släp, ett 11m3 skåpsläp, med en Passat Eco-fuel med DSG-låda som dragbil. Jag körde med tomt släp till Örebro och fullt tillbaka med farthållaren på 90km/h på motorvägen.
Jag har inga faktiska siffror på förbrukningen men jag upplevde att bilen drog betydligt mer bränsle med tomt släp till Örebro än fullt tillbaka och det gjorde mig fundersam ända till jag insåg att jag hade haft motvind till Örebro och medvind hem, ingen kraftig vind men uppskattningsvis 3-5m/s.
Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten, mao är luftmotståndet 26% större vid 90km/h jämfört med 80km/h och 56% större vid 100km/h. Detta måste på övervinnas av motorn och även om motor och utväxling är bättre optimerad för 90 eller 100km/h är det svårt att tro på att förbrukningen skall minska så mycket som påstås av trådskaparen och som styrks av mina erfarenheter från Örebrotrippen.
John: Det är frågan om att köra 80 ärliga km/h, det borde vara obligatoriskt att kolla hur mycket fel hastighetsmätaren visar.
Kör man 80 ärliga, så gör ju resten av 80-trafiken det också.Då blir det heller ingen irritation eller onödiga omkörningar.
Frågan om 80 eller 90 är något annat. Många bilar har så hög högsta växel att den bara kan användas ibland med släp bakom vid 80. Vid 90 är det en annan sak.
Man kan knappast kräva att man ska kolla felvisningen på hastighetsmätaren i alla bilar man kör. Visar mätaren 80 så kan man köra efter det. I bilar som jag kör regelbundet gör jag en koll då och då så jag minns vad som är rätt fart. Skulle jag låna en bil för en transport skulle jag inte bry mig om det och förutsätter inte att andra gör det. Att det är 80 som max gör ju inte heller att man måste köra i 80 utan det är max tillåtet.
Problemet är ju att du kanske bara kör drygt 70, medan den som kör 80 bara blir irriterad för att du inte kör 80.
Felvisningen kan vara betydande och ju mindre bil desto mer fel brukar mätaren visa.
En annan fördel med att kolla mätaren är ju att man då är säker på vilken fart man kör, och slipper gå ner 5-10 extra vid varenda kamera, "för säkerhets skull", vilket är mycket irriterande.
Eftersom felvisningen inte får vara så att det visar för lite så behöver man inte sakta ner vid kamerorna. Blir man irriterad av att andra kör långsamt kanske man inte ska köra bil. Tidigare blev jag också lätt irriterad i trafiken, men när insikten kom om att irritationen bara skadar mitt eget välmående så är det lättare att leva med att omgivningen är full av idioter.
Polisen har som riktlinjer att endast ge en varning om du kör högst ~ 6km/h över hastighetsgränsen, så 90 km/h enligt hastighetsmätaren (ca 85 km/h om du räknar med felkalibreringen)borde inte vara något problem i alla fall. Smart kanske är att mäta med gps hur stor felvisningen är, kan givetvis skilja beroende på bil.
Viking, det är lite olika beroende på hur snäll vägpatrullen är, generellt tillämpas +5%, viket skulle vara +4 km/h vid 80 gräns.
Men det finns inget som man kan förlita sig på, är Putte Batong vrång har han rätt att bötfälla vid 81, men det sker knappast någonsin, tillägget är för att kompensera för felvisning.
En kompis som är notorisk fortåkare har dock gett rådet att aldrig skriva på och erkänna en fortkörning, det är alltid bättre att låta det bli åtalsprövning. Han menar att det är sällan det går till åtal, tidsbrist (?), och skulle det göra det kan man erkänna direkt, det blir samma kostnad.
Ja saabnisse mycket beror nog på vem man blir stoppad av, men vem bryr sig egentligen om hastigheterna längre? Det är i princp omöjligt att bli stoppad av polisen nuförtiden. 400 trafikpoliser i hela landet är ingenting. Jag har inte blivit stoppad på 4 år.
För 20 år sedan var det andra bananer, då blev man för tusan stoppad minst en gång om halvåret. I år skippade polisen till och med nykterhetskontroll efter nyår där jag bor...
Jo, det är verkliga 80 km/h, enligt gps som jag menar.
Naturligtvis är det så. Som du säger, hur fort man än kör så kommer det vara några som ändå vill om. För vissa är ju en husvagn som ett rött skynke som bara MÅSTE passeras. ;) Däremot reagerar jag lite på din fras: "..får helt enkelt anpassa sig och ta sig förbi bäst de vill." Jag brukar hjälpa till att släppa förbi dom så gott jag kan. Antingen genom att gå ut på vägrenen om en sådan finns, eller om det är en smal landsväg utan vägren och jag ser att det börjar bli kö bakom så kör jag åt sidan på lämpligt ställe och släpper förbi kön. På det viset minskar stress och irritation för alla inblandade. Sen brukar även jag köra i GPS-hastighet.
Snart försvinner väl dessutom 90-vägarna och ersätts av 80, så då blir ju diskussionen om ev. höjd hastighet för släp ändå ointressant i stora delar av landet...
Extra utbildning obligatorisk för alla släp över 750 kg och iaf 90 km/h skulle int evara dumt, många bilar rullar bäst i den farten.
Den som vill köra max. 80 km/h med släp har sin fulla rätt att göra det! Trafiken bakom och eventuella långtradare (max. 80 km/h gäller även dem) får helt enkelt anpassa sig och ta sig förbi bäst de vill. Fall inte för grupptrycket och höj farten, för det kommer ändå vara trafikanter som inte är nöjda med hastigheten och ändå vill om. Strunta i om andra upplever dig som ett stoppkloss och koncentrera dig mer på din egen körning och njut av den istället.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.