I förrgår morse skulle jag hämta en kamrat för att åka till Södertälje och vidare med tåg till Göteborg. Det snöade ymnigt, låg ca 10-15 snö på vägen som var oplogad och termometern visade 0 grader.
For iväg med min BMW, första gången i vinterväglag.
Nån Givare vid hjulen är trasig, så ABS anti slir o sladd funkar inte. Däcken är Good Year Ultra Grip Performence, alltså ett friktionsdäck. Lite slitna, runt 6 mm mönster, årsmodell 2012.
Efter 3 km i en fart av högst 40km i timmen har jag åkt på tvären 4 ggr, och tänker att det här inte funkar, jag är en fara för mig själv o andra, och vi kommer inte hinna med tåget. Jag vänder och åker hem igen.
Som tur är det väldigt tidigt, trafiken har inte kommit igång, med firmabilen tar vi oss till stationen, tåget rullar in i samma sekund som vi sätter foten på perrongen.
Inte sen jag 1981 tog ut min första bil på snö, en Opel Record -67 med diagonaldäck, har jag kört nått så halt.
Kommentarer
Blev avbruten i mitt skrivande igår.
Jag har några gånger i mitt bilägande fått med Good Year däck när jag köpt bilar, oftast bra skick, men några år gamla, och utav det har jag alltid undrat hur märket kan vara värdens största, deras vinterdäck är hårda som hockypuckar efter några år.
Hade precis samma på föregående Volvo, bytte ut GoodYear däcken som följde med till lätt beg Pirelli som väl inte klassas som nått värstingmärke på vinterdäck, men i jämförelse var dom typ 100 ggr bättre.
Ja, såna där dagar är det skönt att sätta sig på tåget och slippa bekymra sig om väglaget.
För nu när temperaturen ligger runt nollan och dessutom åker mellan plus och minus kan det blir bra slirigt, och lurigt.
Kan tillägga att väglaget för cykel är bra intressant också nu... (cyklar 2 km till och från tåget, tis-ons-torsdag)
Här och var är det blankis, ibland en tjock skorpa som bär, för att plötsligt brista och däcken skär ner igenom och det sladdar bra.
Enda gångerna vädret har stoppat mina resor har varit när redskapet varit ett flygplan. Det är väl därför jag så gott som alltid åker bil när det är praktiskt genomförbart. Bussar och tåg verkar ställas in av de mest märkliga orsaker.
Norrlands tågen står still så fort det är snö i luften.
Och en gång tidigt 00 tal fick vi ta buss pga bil haveri med pumprems brott och bussen körde i etapper mellan sandbilen och 13 mil på 6,5 timmar pga blixt halka och då ställdes turen in efter 1/4 väg så vi fick ta en ofrivillig hotell natt på en söndag kväll och ta ledigt på måndagen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.