Jag funderar på att köpa en bil i Stockholm. Jag bor i Växjö och det blir därför en liten resa på 44 mil. Det kan det vara värt tycker jag för att få precis den bil jag vill ha (till rätt pris). Jag fick dock följande svar från handlaren:
"Vi brukar göra följande när det är långväga kunder:
Jag tar ditt personnummer, namn och adress, skriver ett kontrakt.
Du för över en handpenning på 3 000 kr, dessa återbetalas,
om du inte finner bilen så bra som vi beskrivit den."
Jag förstår att handlarna inte kan hålla bilar till höger och vänster men jag vill ändå höra mig för om det här är normalt.
Just hur dom uttrycker "dessa återbetalas, om du inte finner bilen så bra som vi beskrivit den." tycker jag är lite lurig. Menar dom då att dom kan behålla handpenningen om jag väljer att inte köpa bilen av andra själ än att den inte stämmer med deras beskrivning? T.ex. kommer jag inte kunna provköra exakt den motorn innan eftersom det inte finns någon bil här i krokarna med den motorn..
Jag har fått ett ganska bra pris - vilket gör mig än mer misstänksam. Men samtidigt verkar det vara ett seriöst företag (carson.nu).
Kommentarer
Låter konstigt, jag har varit intresserad av fordon hos handlare närmare än så och de har reserverat fordonen tills jag varit och kollat trots att jag haft mycket närmare än du.
sist hade jag ca 5 mil till mc-shopen där de hade en mc jag var intresserad av. Jag ringde på Torsdagen och ville att de skulle reservera hojen tills på lördagen då jag hade mer tid att kolla. De reserverade hojen utan vidare och ingen handpenning behövdes. Har gjort så med ett par bilar med. Har aldrig betalat handpenning.
Handpeng är någonting man betalar när man bestämt sig för att köpa objektet i fråga, vanligt vid köp av en dyrare bil, för att betala resten med en postväxel vid avhämtning, struntar man att slutföra köpet har säljaren rätt att behålla handpengen
en välvillig säljare håller fordonet åt en tills man hunnit komma och undersöka den, normalt sätt är det först till kvarnen som gäller för lättsålda objekt
Han har inte rätt att behålla handpenningen. Han har bara rätt att behålla så mycket av handpenningen att det täcker upp hans utgifter.
Jag har förstått att visst ser bilhandeln webben som något gott men när kunder kommer farandes 40 och mer mil bortifrån och ska mangla igenom en tung affär med eventuellt inbyte och allt inom ett öga på ett fingersnäpp och på det begär att objektet skall hållas åt dem så drar handeln öronen åt sig och det även för kundens eget bästa.
Ok, nu har jag en annan bil på gång som jag vill köpa. Även den här kräver en lång resa. På pappret ser allting bra ut men jag vill givetvis provköra innan jag tar ett definitivt beslut.
Handlaren har mailat kontraktet och vill att jag skriver ut det, skriver på det, scannar in det och mailar tillbaka det. I kontraktet har han skrivet med raden ”Köpes men med res. för provkörning (M)”. Vad han menar med "M" vet jag inte - mitt namn (Magnus)? Hur som helst. Är det här ok. Räcker den raden för att jag ska kunna häva kontraktet om jag upptäcker något knas när jag provkör?
Han begär inte att jag betalar något i förväg. Det är av en handlare.
PS: Det blev inget med den andra bilen. Jag ångrade mig innan jag reserverade den. DS.
Jag skulle inte skriva på något kontrakt utan att ha sett och provkört bilen. Då skulle jag hellre chansa och åka dit utan att ha reserverat bilen. Är den borta så är den väl, skulle jag resonera. Då får man se det som en utflykt och kolla på övriga bilar på orten. Skriver du under nu så lär det ju knappast finnas något utrymme för prutning sen, antar jag... Om man skulle vilja köpa bilen, men hittat något som man tycker drar ner värdet. Frågan är ju även hur lätt det är att häva kontraktet om bilen inte faller en i smaken...
Jag skickade ett mail och frågade precis det här - om den raden innebär att jag kan häva kontraktet om jag ångrar mig efter provturen. Och det svarade han ja på. Varför jag mailade var för att jag skulle få de orden på "papper". Det borde väl räcka?
Angående prutning så valde jag att göra det direkt i stället :) Stämmer all info jag har fått så är det ett bra pris. Jag har även bett om bilder på alla eventuella bucklor, repor, fläckar osv. Fick som svar att det inte fanns något att anmärka på - en pedantskött bil. Han skickade ändå en närbild på fronten som ser väldigt fin ut. Bilen har dessutom flera år nybilsgaranti kvar vilket gör att det känns än mer säkert.
Jag har letat bil länge och vill verkligen ha den här så skulle vara sjukt tråkigt att missa den..
OK, nu kom det ju i lite annan dager. Smart att du e-postade och fick skriftligt på att du kan häva köpet om du ångrar dig efter provturen! Dessutom prutat och klart och du verkar ju angelägen om att få den här bilen. Antar att du är bekant med bilmodellen som sådan, så du vet att den är trivsam köra och passar i övrigt. Skulle den sen visa sig ha någon skavank som han tigit om så finns det ju möjlighet pruta mera eller (hota med att) avstå. Om magkänslan känns rätt - go for it! Lycka till!
Ja, jag har provkört ett gäng olika sådana här modeller. Men en begagnad bil vill man så klart alltid provköra innan man tar definitivt beslut. Men det verkar väl ok då :)
Om bilen ägts av en privatperson och du vill gardera dig ytterligare så kan du ju ringa och prata med förra ägaren innan du åker dit och tittar på bilen. Med tanke på att det var en lång resa... Antar att det är en ganska ny bil eftersom den har "flera års nybilsgaranti kvar". En lågmilare? Om inte, tänk på att vissa långa garantier har milbegränsning.
Om den har flera års garanti kvar så kolla så att serviceplanen är följd till punkt och pricka annars kan du nog känna dig blåst på det som du betraktar som återstående garanti. Ingen dags överdrag och inga överdrag på milen heller.
Tack för tipset!
En dum fråga: Vart hittar jag info om exakt intervall enligt Opels plan? Står det i boken? Jag har fått en bild ur serviceboken på senaste servicen men där står ju bara när det är gjort - ingen rekommendation om när det borde varit gjort. Står det på typ sid 1 kanske. Eller kan man hitta det på Opels webb? Gäller en Opel Astra 1,4 T 2013. Jag TROR det är en gång om året för dessa bilar. Är det viktigt att det inte hinner gå ett år och en dag mellan servicarna då t.ex?
Handlaren skriver att bilen är servad "enligt bok". Men det skadar ju inte att dubbelkolla.
Nu har jag även fått bekräftat av handlaren att bilen är servad enligt plan - på mail. Så skulle det vara något så kan man ju hänvisa till att bilen inte stämmer med deras beskrivning. Jag har även tagit skärmdump på annonsen. Givetvis kollar jag också i boken innan jag drar fram visakortet :)
Tågbiljett bokad - håll tummarna! :)
Om handlarens email skall gälla, om uppgifterna alltså visar sig felaktiga, så måste ju handlaren finnas kvar den dag du får problem. Sen skall du vara medveten om att Opels 5-åriga garanti var rätt ihålig... ViB hade ett reportage om en Opel som fick problem med AC-kompressorn (tror jag det var) men den omfattades enligt Opel inte av denna garanti. Och Opel har ju gått tillbaka till 3-års garanti fr o m 2015- hur man nu skall tolka det...
Ok. Dom kallar det "förlängd nybilsgaranti" - till 2018. Det är ju alltså 5 år. Är det ett extratillval med 5 år kanske?
Jag har sneglat på den här modellen ganska länge. Tror inte jag sett någon 11a eller 12a som har garanti kvar. Inget dom skrytigt med i annonserna i alla fall..
Men när det gäller handlarens email så är ju det viktigaste att jag har den "hållhaken" tills jag kommer upp till Stockholm och kan provköra den samt kolla instruktionsboken själv.
Så länge bilen är som den ska så tror jag ändå det är en bra deal jag fått. Jag har letat och provkört många. Tror Astran är mycket bil för pengarna. Dom är ju ganska billiga och "Opel" klingar ju inte så jättefint, men efter att ha provkört massa bilar i den här prisklassen (120.000 kr) upplever jag väldigt hög kvalité i den här bilen. Sportstolarna är grymt sköna och utrymmena i bilen är idealiska för mina behov. Inget känns plastigt. Utom möjligen den silvriga listen som går runt mittkonsolen (eller vad kallar man den - radio/ACC osv?).
Garantin känns bara som ett plus. Jag hade inte räknat med att hitta en bil som har garanti kvar. Mest 11or och 12or som legat i min prisklass (hos handlare) med den utrustning jag vill ha. Nu chansade jag och prutade ordentligt på en 13 :)
Jag arbetar som Platschef på Carson Sverige AB och har arbetat på Carson i över 3 år. Vi säljer drygt 1000 bilar årligen och hade tidigare ett stort problem med att bilar blev reserverade men kunden som reserverat bilen aldrig dök upp. Då tog jag tillsammans med mina kollegor fram en lösning som har visat sig fungera bra.
Vill man reservera en bil hos oss, så vill vi ha in en "liten" handpenning om 3000kr. Då garanterar vi att bilen inte säljs till någon annan. Det kravet vi har är att man skall besöka oss och kolla på bilen. Skulle bilen inte vara som man tänkt sig eller att man vill fundera över köpet så återfås handpenningen utan strul.
Hoppas detta svar reder ut eventuella oklarheter
Med vänliga hälsningar
Pontuz Fredholm
Carson Sverige AB
pontuz@carson.nu
Antingen åker du till stockholm på vinst och förlust, eller så går du med på det.
Har du dessutom prutat på mail, kan man ju säga att du har påbörjat affären.
Jag förstår både handlarens och din syn på saken.
Själv hade jag inte betalt handpeng, utan chansat.
Mailprutat hade jag inte gjort, det gör det svårare att fortsätta sen.....
Jag har sålt ett stort antal bilar, privat.
När någon ringer och vill ha bilen, och kommer överens om ett visst pris, då anser jag det "köpt på distans" och avkräver handpenning, sen får dom komma inom en viss tidsrymd och slutföra.
Håller bilen gratis gör jag bara under rimlig tid att ta sig till mig, tar det en halvtimme, får dom en timme på sig, typ....
Har den jag hållit åt gratis, kommit överens om pris per telefon gäller det, vidare prutning är inte möjligt, det är upp till köparen att undersöka objektet innan prut......
Jag gör heller aldrig affärer per mail, med telefonkontakt hör man mer hur seriöst det är.....
Efter första kontakten per mail, svar på frågor etc. ber jag personen ringa.
Har iofs aldrig haft några diskussioner om återbetalning, men det hade inte skett, har man "gjort affär" per telefon, har man köpt bilen osedd.....det förutsätter ju att personen vet att han vill ha just en sån bil.
Man har inte råd att mista flera presumtiva kunder för att vänta på nån som bara jävlas......det säger jag inte att du gör, men det är inte ovanligt....
För vill du så gärna ha just den bilen, finns det nog fler som vill......
Ska sägas att jag är seriös när jag säljer, annonsen håller vad den lovar, och jag svarar sanningsenligt på frågor.
Kan jag inte svara på en fråga om bilens historik, säger jag det!
Nu var ju detta en gammal tråd som aktualiserades via en bilhandlares inlägg igår men det var ju i o f s bra att få handlarens synpunkter på frågan.
Jag undrar lite varför bilförsäljare inte konkurrerar något på hur man fixar till bilar.
Exempelvis skulle man ju kunna tänka sig att vända sig till en kedja som fixar till lackskador på bilar som säljer begagnat. Eller gör en extra rostkontroll/behandling på bilen. Nu verkar dom inte göra mycket mer än standardsservice, tvätt och städning av bilen. Samtidigt ska dom ha duktigt betalt för denna tjänst att förmedla bilar, oklart varför. Känns om möjligt ännu värre än bilverstäder detta, hästhandlarnas julafton.
Pratade med en Opel säljare o han säljer idag mest via nätet o telefon och det är hela Sverige som ligger på.
Folk sitter 60 mil ifrån o vill göra affär med inbyte.....det är inte rätt mot kunden att stämma i bäcken bara så rakt upp o ned då folk lätt tappar huvudet när det kommer till bil o så har vi diverse oggskåp o skojare på det.
Den säljaren snackar sig ur sådana fjärran spekulanter vilket måste vara en sjudjävla konst i sig o tidsödande, en handpenning är i jämförelse enklare för båda parterna.
Har själv sålt lite prylar på nätet och trots att jag tydligjort villkoren för avstånd och betalning så kontaktar personer i typ 60 mil ifrån o kräver att jag ska ställa upp på allt möjligt tok, i helvete att jag gör utan jag säljer o en intressent får allt ta sig till mig för egen maskin o gärna inspektera objektet innan en affär, det är ärligast så.
Jag skickar gärna, om jag får vad jag vill ha.
Betalning före leverans, blocketbetalning eller paypal går bra, säkert för bägge.
Swish, om personen litar på mig, vilket en del har gjort, folk är tydligen godtrogna.
Jag är kanske förtroendeingivande, men hur vågar dom?
Det är dom som har undersökningsplikt, jag annonserar så ärligt jag kan, om dom känner sig lurade får dom skylla sig själv, dock har jag aldrig hört nåt om reklamation.....
Ärligheten själv?
duccedriver. Det tror jag inte :)! Man är så ärlig som man kan, ja det måste tjänas en slant också........en trollkarl avslöjar aldrig sina trix.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.