Trodde att det skulle bli lätt då allt stod som klart, köp en Golf!
Nej inte denna gången heller utan jag haver plöjt igenom alla märken upp till satt ribba 250 000 kr vänt o vridit för o emot och någonstans där så gick jag i spinn o tappade hakan inför ett frestpris på Giuiletta, hmmmmm en hel del kul för en rimlig peng och frugan sjöng med, japp den ska vi ha!
Tills att jag besökte Alfa forumet och insåg att jag kommer aldrig att äga den typen av humor som fortsatt krävs - Ooo ho ho oo ho hooo ho don`t worry be happy!
Där satt jag, börja om från början och lite förstrött så kopplade jag tebax på SEAT Toledo som tidigare fallit undan på det rena coupe utförandet eller tillsynes en coupe, luckan öppnar hela vägen med bakrutan, 550 liter skuff och nu satt under kampanjsälj... -hur stor bil behöver vi? Den blir bra gubben!
Mmmm en Toledo hur fan detta nu gick till men det ska bli rätt spännande då märket SEAT har varit med där o naggat bara det att jag aldrig har kommit till.
Kommentarer
Ja grattis ändå till Toledon, jag har en bekant som är nöjd med sin, men jag beklagar ändå missen av Giulietta som är en av mina favoriter, den är kul!
Vad gjorde att du fegade ur? Inte kan det väl vara Alfaforumet?
Alfa är ju inte känd för kvalitet precis och på forumet så fanns det två ägare till nya Giuilettan med exakt samma problem nämligen ett klonkande o släpp i drivlinan. Den ene var stort bekymrad och kände som så att Alfa ej mötte upp i sina åtaganden medan att den andre ansåg enligt länkar till Italienska forum att det lixom hörde till o var riktigt nöjd med sin, ändå.
Debatten går tydligen het i nere Italien om sakens natur, tja lite snabbt funderat så tänkte jag som så att två Giuilettor här o det registreras typ två? per år...
Nej jag står över o låter andra reda ut om det ska kallas för charm, ett fel eller flera. Jag vill köra bil!
Vi provade också en lätt begagnad Giuiletta förra hösten och jag vill minnas att det fanns ett konstigt missljud även i den - kan säkert vara samma. Det var lite svårdefinierat men hördes även utifrån då vi gjorde tester med olika förare. Men det är 1 år sen och minnet blir ju inte bättre med åren...:)
Ja Pi det är precis så det är beskrivet och det skall tydligen höras rejält!
Ett riktigt kul förstainlägg!
Den ägare som tyckte det hörde till var kanske inte föratagångsköpare på märket?
För är man van vid tyskt, svenskt eller japanskt, är nog alfa lite gambling......
Toledon blir nog bra, en golf till lite bättre pris, hur byggkvaliten är jämfört numera vet jag inte, men på den tiden jag jobbade med vag var den "bra nog".
Dvs den höll måttet, jag tyckte den var bra som ny, inredningen lossnade inte direkt osv......
Inte fler verkstadsjojo där än hos övriga vag!
Dessutom har dom på senare år varit mer modiga med design......
Lycka till!
Toledo idag är väl en variant av Skoda Rapid och inte av en modern Golf för den är ju inte byggd på MQB-plattformen och saknar ju då en del som nyare Golfar har. Men den är säkert helt OK ändå...:)
Ok då......
Säkert inte sämre för det, även om jag inte hänger med alltid när det gäller nyare bilar.
Idag är modellfloran överväldigande, så inget är givet.
Eller som tvärnit uttryckte det, mångfaldens förbannelse....
Kul, grattis till ny bil! Lite trist att man är hänvisad till Skoda/Seat när VW inte längre har någon Jetta/Vento/Bora i det svenska utbudet.
duccedriver. Man tackar! O ja...den högst nöjde är en sådan där Alfisto med en värsting modell som löken på laxen, standard Giuilettan den kör han till vardags och jag tycker mig höra det samma ur alla di frälsta - Kum-ba-jaaaa We shall owercome!
Pi.....ja ja ok... Toledon är typ en Golf i sitt sätt. Enligt en samstämmig bilpress en helt menlöser bil, en något hård fjädring om man ska vara petig, rapp motor o låda dock men ändå typ tråkig...Precis vad jag söker, en bra bil!
Jo - Toledon har väl vissa likheter med Golf 6 under skalet men inte med Golf 7. Hursomhelst - trevlig modell och till rätt pris (det var väl nåt tillbud) var det nog inget att fundera över. Grattis förresten om jag missat det...:)
Grattis till Toledon. Själv var jag lite sugen på en Leon.
Vad gäller Giulietta så har familjen en. Har bara gått drygt 6500 mil, så det är för tidigt att säga om det var ett bra köp. Hitills så har den fungerat bra och familjen är nöjd med den.
Tack Leif! In i det sista så hade vi SEAT Leon ST XP som favorit. Skulle jag gå helt i spinn så vart det den bilen men att jag måste alltid tänka till både en o två ggr. Har VI behov av en så stor bil? Nej fast ja, ett barnbarn, frugan o hormoner.....men nej, ungdomarna får ordna passande bil efter sitt behov o vi efter vårt med omtanke även om dem.
Vad kul att Giuilettan rullar på, härlig bil synd att jag själv inte äger modet.
Pi, Nej det är inte den nya Golfen i andra kläder. Golf är avbockad, vi satt inte bra i den varken fram eller bak trots att den gode Jeremy Clarkson hävdar att det finns en Golf för alla och därmed är Golfklassen som sådan ett slöseri med resurser!
Märket SEAT har Jeremy nyligen i Daily Times därmed sågat o det gruvligaste.
Den gode Clarkson har nog ryggsäcken full av sådana enorma kickar att han har tappat förmågan till att skönja nyanser, de små tingens betydelse som att sitta i VW-Skoda-SEAT är varken bättre eller sämre men, tre skilda upplevelser och här kan man börja prata om "något för alla".
Det finns ju faktisk en massa olika Golfar och med olika stolar och för mig var det en vanlig Golf SV som passade bäst - inkl för mig bra stolkomfort. Men i det fallet är vi ju helt klart olika så det är bara att försöka hitta nåt som passar. Baksätet i Golfen (SV) är väldigt rymligt med bl a stolar justerbara i både längsled och i rygglutning.
Visst är det så Pi och jag har nog suttit i de flesta och så tillkommer även andra kriterier och vi får gå tillbaka två generationer då jag tyckte att Golf var en snygg bil men då blir det ju en beg, vilket inte är aktuellt.
SEAT vinner på sin design enligt inte bara min utan även omvärldens tycke, SEAT ökar på marknaden.
Jag har provat Ibiza-Toledo-Leon och fann mig väl till rätta direkt, det finns vid start en sportighet i bilarna som syskonen saknar i grundutförandet och för mig är alltid det första intrycket viktigast och därefter blir det givetvis bara bättre med att man öppnar upp plånboken.
Detta resonemang för mig till Mazda 3. Embarmeligt osköna stolar upp till steg tre (R) sportstolar i alicantra o då kostar bilen plötsligt bortåt 220 000 kr men i övrigt så skiljer bilen minimalt från utförande steg två som hamnar i kring 180 000kr.
Ja Mazdan föll bort.
Seat vårdar kanske sitt italienska arv, som tidigare licenstillverkare av fiat......
Det där med sportighet och design alltså, sen med lite tysk teknik kan det bli riktigt bra.....
Touche` duccedriver, det är så som jag ser det o kopplingen Alfa-Seat är visserligen långsökt men vibbarna finns där.
Den italienska polisen gjorde i förra året en stororder på bilar där SEAT vann över VW det blev Leon före Golf.
Kopplingen finns där.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.