Förr skrämde man barn med tomten. Nu skrämmer man något större barn med "stämplen i boken". Jag önskar att biltesterna kompletteras med en gör det självruta som visar hur svårt det är att byta olja, filter, lampor och att släcka servicelampan. Ja jag vet att många betraktar sådana tankar som en hädelse men nya bilar blir gamla bilar och förr eller senare kommer den punkt när kostnaden för märkesservice överstiger bilens värde. Märkligt också att märkesverkstäder erbjuder enklare service för gamla bilar! Jämför med flyget. Vem vågar åka med ett bolag som minskar på underhållet för att planen är gamla?
Gör det själv service
Uppdaterat: 2014-07-11 09:03
Biltok
Kommentarer
Håller med om detta för servicekostnader är det nya sättet att skinna bilköpare.
På vissa Volvo och Saab går det utmärkt att släcka servicelampan vid självservice.
Däremot är det ju svårare att på serviceboken att stämpla sig själv.
Men det är ju så att service ofta ska ske var 3000e mil eller en gång per år och kör man bara 1500 mil på ett år är det ju bättre att byta olja och filter själv och anteckna det i boken som en mellanservice eftersom det ju är oljan som är det viktigaste. Övrigt som kylarvätska, bromsvätska och vindrutespolarvätska finns det ju indikation på att det bör fyllas.
Men hör inte den här frågan hemma under "Gör det själv"?
En fördel med att göra sånt själv, är att man har bättre koll på grejorna.
Ta av hjulen, smörja upp bromsok osv.
En skvätt olja på dörrlås mm.
Sånt som inte görs på "köpeservice"fast det ska göras.
Den som har lite intresse, har ofta ett problemfriare bilägande.
Tycker det är en utmärkt idé.
Bilar går inte sönder i samma omfattning om de sköt rätt, och är det enkelt är chansen större att ägarna faktiskt gör det.
Förut stod det i instruktionsboken hur man släcker servicelampan, numera vill de inte ens uppge hur mycket olja det går åt vid ett byte. Farsan köpte en ny VW Golf 1,2 TSI och i den står det ingenting. Kollade på ett svenskt VW Forum och fick inget bra svar där heller, sedan fick jag svar på ett brittiskt forum att det går 3.9 liter olja vid byte med filter. Varför är detta så hemligt om hur mycket olja det går åt vid ett byte? Det verkar som de absolut inte vill att man ska byta något överhuvudtaget själv. Dåligt av VW tycker jag för även den bilen kommer vara gammal om 10 år och inte värd så mycket.
Golf 1,4 Tsi har 3,6 Liter olja upp till maxsträcket , men jag bruka hälla på 3,8 liter :-) vid byte,
jag hissar upp bilen hö fram litet grann när jag tappar ut oljan för att få ut så mycket som möjligt
oljebytesservice på en sådan bil är minst lika enkelt som på en volvo 142:a
a128:
Enligt det brittiska VW Forumet har det varit 3,6 liter tidigare även på 1,2 TSI då motorn hade kamkedja, fast när den fick kamrem så har de ökat oljemängden till 3,9 liter. Fast varför VW döljer detta i bilens instruktionsbok är för mig ofattbart. I min Audi står det både oljemängd vid byte och hur man själv släcker servicelampan. Fast den bilen är 10 år gammal så jag tvivlar på att det står i instruktionsboken på en ny Audi A4.
I boken till vår Swift är det bilder på hur man servar bilen, tex hur man byter olja i växelådan, auto och manuell.
I en väns instruktionsbok till hans Volvo 142 -68 finns kopplingsschema på bilen, åtskilliga åtdragninsmoment och instruktion på hur man justerar ventilerna, brytgap och byter olja i motor, växellåda och bakaxel.
Även en lista på åtgärder om bilen stannar på vägen, eller inte startar.
Vart är den listan i Volvo V70 2014?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.