Vi Bilägares forum

Geofencing

Geofencing

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/bussens-hastighet-styrs-med-gps-signaler

SVT skrev:

Kan ni på sikt med den här tekniken tvinga vanliga bilister att köra lagligt?

-Ja i förlängning. Men det är inte där vi kommer börja. Men kan vi få yrkestrafiken att hålla hastigheten så vet vi att det kommer påverka alla annan trafik och hastigheterna kommer sänkas, säger Lena Erixon, generaldirektör Trafikverket.

Detta har jag haft på känn länge. Myndighetssveriges våta dröm att från sitt eget kontor sätta hastighetsgränser som slår igenom på alla fordon. Fartkamerorna kan skrotas. Jag gissar att vi är där inom 10 år.

Uppdaterat: 2018-12-06 18:42
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Kommentarer

George Orwell förutspådde den här övervakningen redan 1948, men den blev inte genomförd 1984!

Men kanske kommer han att få rätt nu?

Uppdaterat: 2018-12-06 20:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja saabnisse, i viss mån. Tiden när man kunde "testa" vad den nya bilen går för kommer snart att vara historia. Visst blir det säkrare men samtidigt tråkigare när man vet att bilen "dör" vid hastighetsgränsen. Omkörningar kan man glömma.

Uppdaterat: 2018-12-06 22:03
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Men kommer förutsägelserna om självkörande bilar att slå genom fullt ut har det ju ingen betydelse, då har man ju ändå ingen möjlighet att påverka hastigheten.

Kanske är det nu Orwell får rätt, vi går mot ett alltmer av myndigheterna övervakat och styrt samhälle där varje avvikelse kan medföra påföljd.

Men historiskt har alla civilisationer som varit aristokratiskt styrda gått under!

Uppdaterat: 2018-12-06 22:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min tanke om självkörande funktion var att den skulle vara mer som en autopilot. Alltså att man normalt kunde köra runt manuellt men vid behov på tråkiga vägavsnitt slå på funktionen.

Om vi är på väg mot samma typ av övervakningssamhälle som t ex Kina så kanske ändå bilintresset överlever i form av en tillflyktsort. Det enda stället som inte övervakas utöver hemmet.

Uppdaterat: 2018-12-06 23:52
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Kanske att den första bilen med något sådant här kan komma om 10 år, om någonsin. Men om det är vettigt genomfört så är jag ändå försiktigt positiv. Det handlar ju inte om att myndigheter vill kontrollera någon, utan om att alltför många inte kan hålla sig från att köra alldeles för fort bara för att det går. Kan vi dessutom få bort kamerorna och andra effektiviseringar så tror det är övervägande positivt.

Uppdaterat: 2018-12-07 09:41

Ordet kontrollera kanske i det här sammanhanget ska ses på samma sätt som när man kontrollerar en hund. Alltså man undersöker inte hunden utan styr och bestämmer över den.

Det finns alltid två sätt att se på saker. Visst är det bra om trafiken flyter och ingen dör och det senare gäller ju generellt i samhället. Men samtidigt som man hårdare reglerar människors rörelser så minskar man möjligen samtidigt deras känsla av frihet. Kanske föds nya generationer direkt in i säkerhetsnormen och känner aldrig brist på frihet...

Uppdaterat: 2018-12-07 12:52
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Men friheten att köra så fort man vill känns inte jätteviktig, särskilt inte om det gör vägtrafiken säkrare.

Uppdaterat: 2018-12-07 13:10

Som sagt, du kommer i praktiken inte kunna göra en omkörning. Men visst håller jag med dig om att vägtrafiken blir säkrare. Det samma gäller ju varje gång Trafikverket sänker hastighetsgränserna. Tekniken ger dem möjlighet att göra det centralt. Undrar hur man ställer sig till det när man vid dåligt väder plötsligt märker att bilen bara gör 60 km/tim.... ;-)

Uppdaterat: 2018-12-07 16:02
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Galenskap.

Uppdaterat: 2018-12-07 16:41

Om det är befogat med 60km/tim så varför inte. Bättre än dagens situation där var och varannan blåser på oavsett väglag.

Någon marginal till hastighetsgränsen kanske skulle finnas i systemet. Behöver man mer än så är det nog ingen mening med omkörningen ändå.

Men tyvärr tror jag att ett fjärrstyrt upplägg fallerar på risken för missbruk eller att någon hackar systemet.

Uppdaterat: 2018-12-09 12:22

Vansinne och kommer naturligtvis inte att fungera.

Det kommer att manipuleras i oändlighet.

Vägarna från kust till fjäll.

Ofta inte ett möte på 10 mil och optimalt väder och oftast 80-90 väg.

Folk ligger oftast på 100-110 och bmwx och q7 oftast 120-140.

Samtidigt lokalt snöstorm med snörök och hastighet runt 40-70.

Samma väg en fredag mellan 16-18 nästan köbildning när det klumpar ihop sig men samtidigt ingen trafik bitvis.

För att inte tala om påsk.

Uppdaterat: 2018-12-10 10:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Men det som tråden handlar om är ju begränsning av maxhastighet, och skulle endast påverka de som kör för fort. Det är ju just "bmwx och q7" som kör 140 på 90-väg som är problemet man kommer åt genom detta. Tror inte det skulle ha något med vädret eller köer att göra, då det som du säger är allt för lokalt.

Uppdaterat: 2018-12-10 14:10

Om man kan påverka hastigheten för varje vägsträcka som har en hastighetsbegränsning enligt skylt så kan man säkert direkt påverka sträckor där det t ex tillfälligt uppstått kö pga vägarbete eller olycka. Trafikverket har för övrigt redan mätstationer ute vid vägsträckor och där skulle man kunna begränsa hastigheten om man bedömde att vägtemperaturen t ex låg på 0 eller strax under. En digital saltning. Typ.

Uppdaterat: 2018-12-10 15:12
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Tycker det skulle vara bra, men inte finns det så många stationer så att varje vägsträcka kan få anpassad hastighet? Tänker att det blir lite trubbigt om inte en kraftig utbyggnad görs av mätsystemet.

Uppdaterat: 2018-12-11 08:17
pinjong skrev:

Om man kan påverka hastigheten för varje vägsträcka som har en hastighetsbegränsning enligt skylt så kan man säkert direkt påverka sträckor där det t ex tillfälligt uppstått kö pga vägarbete eller olycka. Trafikverket har för övrigt redan mätstationer ute vid vägsträckor och där skulle man kunna begränsa hastigheten om man bedömde att vägtemperaturen t ex låg på 0 eller strax under. En digital saltning. Typ.

Dom där ”Plåtvägmästarna” har funnits i 30 års tid. Är ett hjälpmedel för att ha koll på väglaget och behov av halkbekämpning, fanns till och med en sensor som mätte salthalten på vägbanan. Men dom funkade mindre bra. Finns även en anordning som möter tjäldjupet i vägkroppen i dom.

Uppdaterat: 2018-12-14 22:59