I kommentarerna till en artikel nämndes att snittbilen körs 1200 mil per år eller om det var snittet per bilist. Jag tycker det låter extremt lågt, men räknar man per bil så ingår en massa hobbybilar. Min Porsche gick 70 mil från 2014 till i år. Chevan har gått 200 mil senaste året. Jag kompenserar med 4000 mil per år i KIAn.
Hur mycket kör ni?
Kommentarer
Dryga 2.000 per år, cirka på ett ungefär.
Man måste komma ihåg att antalet bilar ökat massor. Många har ju dubbla bilar också där en kanske bara åker till och från tågstationen 5 km bort, eller som står mest still hemma.
https://www.trafa.se/vagtrafik/fordon/korstrackorna-okade-under-2015-4531/
Jag tycker jag kör lite men det rinner iväg och ofta körs det inte utanför stan på en vecka eller tre.
Rätt många fjäll och stockholmsresor per år så runt 3000 mil och med en bensin bil!!
Hoj 500mil
Blir nog ca 3500 mil.
ca 2500 med diesel Mazdan och 1000 med bensin Astran.
Tidigare 4000 mil. Men nu blir det Astra 6mil (enkel tur) till station och tåg till Oslo på jobbpendling och för lite kortare turer.
Ca 1000 mil, mest till torpet 9 mil t/r. Resten blir för frugans shopping i stan, jag går eller cyklar helst...
900 mil V8 och 1700 mil laddhybrid.
1000 privat, nästan bara nöjesåka.
3000-4000 i tjänsten.
50-100 mil med moppen.
Tecknade företagsleasing på 1500 mil/år, det är något jag kommer få omvärdera efter att ha passerat 1000 mil på 5 månader.
Ca 2000 mil/år är inte osannolikt.
3500-4000 mil per år blir det för mig, en bil som får ta allt detta.
En fråga som jag ofta funderat på. Ni som kör mycket, betalar arbetsgivaren det eller hur löser ni det? Jag kör max 500-750/år med min bil, men jag får 18,5/mil skattefritt av min arbetsgivare. Bilen används bara till 99,99% till o från jobbet. Men jag läser ofta om folk som pendlar 10-20 mil tur och retur till jobbet varje dag och som köper sprillans nya bilar. Med tanke på att en ny bil ligger (höftat mellan pekfingret och stortån) på 30-40kr/mil så pratar vi i värsta fallen 16-17000kr/mån för att ta sig till och från jobbet.
Visst, vi har alla olika lön, och vissa drar av i deklarationen men jag är ändå nyfiken på hur ekvationen går ihop?
FXX, jag betalar för mitt bränsle ToF kontoret men har i övrigt förmånsbil. Många dagar åker jag dock inte till kontoret utan ut till kund
Okej. Jag tänkte mera på folk som jobbar på fast arbetsplats 5-10 mil från hemmet och pendlar i privatbil.
Har du en arbetsgivare som enbart betalar 18:50 för en privat bil i tjänsten tillhör du nog de som får sämst betalt.
De arbeten jag haft som krävt privat bil har betalat de där 18:50 skattefritt men därutöver ytterligare 15-25:- som då beskattas.
Sedan lurar sig många på att en bil kostar 40:- per mil, det beror till stor del hur bra andrahandsvärde bilen har.
En bil har fasta och rörliga kostnader, de fasta kostnaderne ökar marginellt om du kör ytterligare 1000 mil per år, så om du ändå har en bil så är det endast de rörliga kostnaderna som man bör räkna med vid tjänsteanvändning alternativt utökad privat körning.
Till de rörliga kostnaderna hör:
Service
Däck
Spolarvätska
Bensin/diesel/el
Rörlig värdeminskning
Delvis rörliga kostnader är
Försäkring som ändrar sig stegvis, men låg extrakostnad för fler mil
Fasta kostnader:
Värdeminskning
Skatt
Kapitalkostnad (sjunker faktiskt lite egentligen pga den rörliga värdeminskningsdelen)
Jag skulle säga att extramil kostar mellan 17-25:- per mil för de allra flesta.
Jag skrev ett långt svar men det försvann:(
Jag har 18,50kr/mil skattefritt mellan hemmet och jobbet för egen bil, är nog bara vi inom bygg som har det så idag tror jag.
Jag fick fram en siffra på 8,700kr/mån när jag gjorde en snäll beräkning med 300.000-kronors ny bil och 4000 mil per år. Jag tycker det låter sjukt mycket pengar för bilen, eller?
Nä det låter snarare lågt.
Ta en privatleasingbil som jämförelse en 300000:- klassen kostar runt 3500:- per månad för 1500 mil sedan finns det en del som tar 8:- per mil därutöver.
Det betyder 20000:- extra per år.
Driftkostnaden i övrigt består av bränsle, däck, försäkring mm ca 17:- per mil för en snål bil, så sisådär 70000:- för det.
42000 + 20000 + 70000 = 132000:- eller 11000:- per månad.
Fast värdeminskning är ju knappast att betrakta som en fast kostnad eftersom den även är mil-beroende. Sen ligger väl milkostnaderna för populära, större bilar som V90 och XC60 snarare över 40 kr/mil om man skall tro de kalkyler man ser i biltidningar.
Den faktiska milkostnaden (med värdeminskning) vet man endast när bilen till slut är såld. Min Mazda 6 hade under 10 kronor per mil i värdeminskning när försäkringsbolaget köpte in den sedan. Efter självrisken var dragen.
Sedan tillkommer såklart driften då - cirka 2.000 mil per år (en service per år med andra ord). Kapitealkostnad är svår att räkna på om man inte tar lån eftersom det hänger på hur kapitalet annars skulle ha förvaltats, eller hur det skulle ha använts. Man kanske inte köper stora nya lyxiga TV-apparater, reser på utlandssemester, har senaste ljudanläggningen hemma, guldpläterar badrumskranar och duschkranar e.t.c.
Vilken kapitalkostnad har en ny dyr TV (när den gamla likväl fungerar), per timme TV-tid exempelvis?
Att få milersättning när man åker till jobbet, utan att behöva bilen i tjänsten, är ju sjukt lyxigt! :-o
Jag får nöja mig med att jag, i och med övergång till diesel och mer bränslesnål, sparar över 5.000 kronor per år i bränslekostnad mot tidigare bil. Inräknat bränslevärmare i denna och lägger man till elbesparingen på elvärmaren i den förra, 720 kronor per år bara hemmavid plus installation av elvärmare för 6.000 spänn, så blir besparingen större.
Det kan ses som lite lyxigt men har mer att göra med att vi inte har fast arbetsplats. Man kan ju inte direkt köpa ett boende nära arbetsplatsen om man bara ska vara där 3-6 månader. Eller ja, det kan man ju iofs. :)
Appropå värdeminskning så stämde det på kronan vad jag hade räknat på innan vi bytte in Hondan. Kapitalkostnaden i en ekvation kan man ju räkna på nån medelränta på vad bolagen erbjuder. Att som Lennart "aktiestinsen" räkna på åratal av utebliven aktieavkastning är ett annat sätt, om än lite uppåt väggarna:)
Ahh, men då förstår jag. Då behöver du den i tjänsten så att säga. Lite som när vi arbetar från annan ort. Då får vi milersättning, även om det är närmre än till huvudplatsen.
Ja eller nej, jag vet inte. Det är nog bara så helt enkelt att arbetsplatsen är flexibel så jag kan ju inte anpassa mig helt efter jobbet som man kan om man jobbar på typ Volvo, SKF osv., då vet man vart man ska arbeta...ett tag framöver. Behöver vi åka och hämta något så har vi oftast en servicebil på arbetsplatsen.
Om jag mot förmodan kör något med egen bil under arbetstid, vilket var många år sedan, så är det 18,50/mil skattefritt och typ 11/mil som ska skattas.
Om du läser vad jag skriver har jag med värdeminskning två gånger, en fast och en rörlig.
Den rörliga avser skillnaden per mil när du byter in en bil som gått längre än normalt. I många fall ligger det på 4-8:- per mil.
Jag tror siffran ligger runt 3kr på övermil. Privatleasar man tex. en BMW 1-serie så kostar övermil 3,6kr, och då ingår service också. Men en privatägd bil kanske tappar mer i värde än en leasad.
Jag vet inte om jag missar något men kör man lite längre än snittet så verkar leasing vara en bra deal. En BMW 120D M-sport med automat och 184hk kostar 18kr/mil i privatleasing om man kör 7500 mil på 3 år. Sedan tillkommer bränsle och försäkring, men ändå, man ligger under 30kr/mil för en bil som kostar 300.000kr och man slipper köpa den.
Privatleasing har blivit en bra deal speciellt på vissa märken och modeller helt klart.
Sedan är det ju så att ju fler övermil desto billigare blir de.
3,60 är nog osedvanligt lågt pris.
Ja detta gäller när man ökar med 500 mils intervall. Dock om man återlämnar bilen utan att ha gjort om avtalet så är det 12,50 hos BMW.
Som jag har fattat det så är anledningen till att man kan hålla ned privatleasingen att när bilen sedan säljs så går den inte som begagnad och slipper då momsen igen.
Att göra som jag gjort tidigare och köpa en ny bil och åka 50 km enkel resa till jobbet och byta efter 1-3 år är ett effektivt sätt att bränna pengar. Förra bilen kompenserade med att gå på el och jag plågade mig med att ha samma bil i tre år.
Till förra jobbet kunde jag inte åka kollektivt snabbare än på 8 timmar så då kunde jag göra avdrag för resorna.
Nu har jag förmånsbil som är ganska förmånlig.
Jo tack, jag vet... Fast å andra sidan, man lever bara en gång. ;-) Men om man istället köper en 1-3 år gammal lågmilare och behåller den 1-3 år så har man sparat mycket jmfr att köpa ny. Funderar på att återgå till den varianten, vilket även Bonus-Malus uppmuntrar till...
Genomsnittlig körsträcka... Jag har bara kört 600 mil senaste året. Det verkar bli mindre för varje år... Året innan blev det strax över 700 mil och några år tidigare 1000-1200 mil/år.
Hämtade ut en ny bil i slutet av Januari och har fram till nu kört ca: 1800 mil.
// Krister
Vi kör nog bara 1000 mil om året med privatbilen. Ingen av oss kör bil till jobbet, så det är endast nöjesmil. Kör en del i jobbet, men då håller arbetsgivaren med bil.
Men det vore intressant att veta hur siffran 1200mil/år är uträknad. Finns ju som sagt bilar som knappt rullar något alls, men även de som går 10000+ per år, typ taxi, budbilar etc.
I propagandapressen framhålls det då och då att vissa har en smutsig bil och dessutom kör mer än genomsnittets 1200 mil/år.
Med tanke på hur enormt många entusiastfordon det finns i landet så drar nog dessa ned snittet en hel del.
Det finns tex närmare 18000 mustanger i landet, 30000 chevor, 15000 Cadillac, 10000 andra fordar, 10000 pontiac, 10000 Buick, 8000 dodge, 7000 chrysler, 5000 oldsmobile 2500 Mercury 2000 lincoln, 20000 andra amerikanska märken som inte längre finns osv + en herrans massa äldre av normala märken såsom bubblor, amazoner osv
Antalet entusiastfordon är troligen över 400000st där många körs väldigt korta sträckor per år.
Det betyder att normalbilen säkert rullar uppemot 1400-1500 mil i vart fall.
Jag kör över 4000 mil per år - det mesta till jobbet. Men jag kör elbil, Renault Zoe R90, så det kostar inte så förtvivlat mycket! ca 1,20 kr/mil. Det som kostar är egentligen försäkringen och värdeminskningen. Service är inte så mycket heller, ca 50 öre per mil.
Jag gör avdrag för bil till och från jobbet så det går faktiskt riktigt bra :) samt dessutom för hemresor varje helg :)
Jag pendlar 23 mil tur och retur per dag. Kostar mig 4000-5000 kr/mån i bensinpengar. Pendlar totalt ca 6000 mil per år plus fritidskörning. Försökte få till ett leasingavtal privat men det gick inte. 1500-2000 mil per år på avtalen. Då undrar jag - vem kör 4 till 5 mil per dag om man kör 1500-2000 mil per år? 4 mil då kommer jag inte ens hem till min mamma då är 5 mil tur och retur.
Fick däremot till slut en offert på nästan 9.000kr kr i månaden för 6500 mil.Volvo V60. Diesel. Automat.
Hade en jobbarpolare som åkte 22 mil varje dag han brukade titta på klockan när vi gick ur byggboden halv 10 efter rasten och säga "Nu ska jag börja tjäna pengar, sen halv 7 har jag bara tjänat ihop till resan"
ppguy, förstår inte hur du orkar med en sådan pendlingssträcka.. Jag tyckte 10 mil enkel väg som jag hade ett tag var jobbigt och tog tid. Och då var resan betald av arbetsgivaren.
Så om jag förstår dig rätt pröjsar du 13-14.000:- skattade i månaden bara för bränsle och leasingkostnad? Iofs kan du väl göra vissa avdrag på deklarationen men ändå... det måste svida.
Låter extremt helt klart!
Tycker jag har dyr boendekostnad plus garage, ca 10 000 kr per månad, men bilkostnad på 14 000, det hade inte varit roligt.
Med 14 000/mån i bilkostnad, skulle jag med min inkomst snart ha svultit ihjäl...
Ja men om du är 40-talist som ditt användarnamn säger så borde du vara pensionär och pension är väl oftast inget folk badar i som von Anka direkt.
Bränsle/bilkostnaderna i ppguys inlägg är illa nog men det som hade fått mig att antingen byta jobb eller skaffa en bostad närmare arbetsplatsen är tiden som går till pendlingen, på ett år blir det många obetalda timmar som hade kunnat ägnas åt något roligare.
Jo det var lite min tanke också... det motsvarar väl typ 20-25.000 på bruttolönen + tiden det tar att sitta och köra varje arbetsdag.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.