Vi Bilägares forum

Gasrespons och rattinformation

Gasrespons och rattinformation

När jag kör moderna bilar känner jag mig ofta som sprungen ur en annan tid. Det verkar mer och mer som att man som förare inte ska blanda sig i vad bilen gör utan låta den sköta allt på sitt sätt. När jag tog körkort på nittonhundratalets näst sista decennium roade vi oss med körning på vägar vars yta var av grus, snö och is. På såna underlag var det vitalt att kunna portionera ut kraft till slitytorna i rätt mängd för att undvika närkontakt med omgivande fasta och rörliga föremål.
Skulle man svänga kunde man via motståndet i ratten känna om det fanns tillräckligt med friktion för att ta sig till den plats man avsåg att nå. Om man ville minska farten kunde man också få indikationer via ratten att ena hjulet framtill inte hejdade framfarten i samma grad som det hjul man hade monterat på andra sidan bilen.
Vid acceleration var det känslan i ryggslutet som gav informationen om tillgången på grepp. Detta förutsatt att man inte hade valt att köra en bil med drivning på styrhjulen då man kunde få ratthjulet slitet ur händerna av krafter från friktionsdifferensen.

Genom dessa subtila signaler kunde man hålla bilen i balans och verkligen uppnå en känsla av kontroll över tillvaron. Att få uppleva dynamiken i att hålla bakhjulen i ett vidare spår än framhjulen i en flera hundra meter lång kurva ger ett extremt välmående. Det krävde dessutom att den bil man satt i hade en gaspedal med analog koppling till motorn.

Numer känns det som att gaspedalen allt mer finns till för att jag som förare ska sända en avsiktsförklaring till ett högre medvetande om en önskan att ändra farten. Man trycker ner pedalen och efter en god stund kanske man kan förnimma att något händer och ytterligare lite senare anländer en tsunami av vridmoment som reaktion på att man trampat ännu hårdare eftersom inget hände. Om man i detta läge backar av pådraget en smula dröjer vridmomentet kvar som för att invänta min ånger över beslutet. Att jag i själva verket ville öka farten lite makligt faller inte styrdonen i tanke.
För att leva med detta har jag gått över till att styra hastigheten med farthållaren. Pedalerna har spelat ut sin roll och jag som förare är ett störningsmoment för bilen likt vägbulor och färistar.

Att denna reflektion kom efter att jag provkört en Jaguar XE diesel är inte enbart en slump...

Uppdaterat: 2015-06-26 10:52

Kommentarer

Själv har jag en bil där enda hjälpmedlet är detta: 215 POWER STEERING,DEPENDING ON ENGINE SPEED

Den är ganska informativ trots att den saknar bildskärmar och varningslampor ändå. Men den är ju då från samma tidsepok då du tog körkort. :)

Uppdaterat: 2015-06-26 14:16
It's a very good idea to leave a sinking ship

Har den inte ens en "Check control"-panel i taket?

Uppdaterat: 2015-06-26 14:41

Jo, måste hålla med om det du säger men samtidigt erkänna att dagens bilar utan körkänsla är väldigt mycket säkrare än de gamla "goda".

Mitt kort är ännu äldre än ditt Mäkinen och att köra VW1200 med sommardäck på vinterväglag gav erfarenheter. När man senare i kraft av nymodigheter och bättre ekonomi köpte 2 st dubbdäck och naturligtvis satte dem bak fick man nya erfarenheter. Vi som överlevde blev starka som det heter men det var många som inte är med oss längre. Olycksstatistiken var förskräckande.

Idag är det på motorcykeln som jag får känna den fulla vägkänslan, i bilarna är den mer begränsad.

Uppdaterat: 2015-06-26 16:10

Gillar min gamla v40 mer och mer.......

Det är bra med passiv säkerhet, sånt som skyddar när det händer, men alla de här systemen som gör körkunskaper till en bisak, fan vet om jag ens vill ha det.....

Hur framkallar man en sladd när man har antisladd?

Gillar att själv ha kommandot, för när bilens styrenheter ballar ur, är det så dags att lära sig.

Kör en lastbil, en modern, svenskbyggd sak med robotlåda och elgaspedal osv, som i backen gasar av sig själv, brutalt, då och då, när man försöker backa lugnt och snyggt, hur ska man kunna kontrollera 600 hk och 3000nm när man inte har kontroll över vare sig gas eller koppling...?..

På verkstäderna säger man att det är nog en bugg......

Motorcykeln, skeptikern, drive-by-wire och en massa aktiva system blir vanligare där också, Abs är ju bra, men där går gränsen....

Dessutom är det ju kul att köra, åka ger inte ett skit.......

Skulle dock kunna ha en sån där självkörande bil som andrabil, bra när man ska hem från festen, är man bara nykter nog att veta var man bor, så man kan berätta för bilen....

Uppdaterat: 2015-06-26 20:55

L.Mäkinen: Check control-panelen har den, men jag tänkte mer på varningslamporna till alla dessa hjälpmedel med förkortningar på tre bokstäver. :)

Uppdaterat: 2015-06-26 22:23
It's a very good idea to leave a sinking ship

740:in har inte ens centrallås...

Uppdaterat: 2015-06-27 00:03
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Jag gillar hjälpsystem, men de går ju att göra olika bra. Jag tycker till exempel att motorns reaktion på min fotrörelse ska vara i synk med hur långt jag flyttar tårna och inte ge olika mycket pådrag beroende på hur snabbt jag gör det.

Minsta rörelse ska dessutom märkas i andra änden av kablaget.

Uppdaterat: 2015-06-27 09:06

Ligger mycket i det ni skriver. Man blir allt mer utlämnad till systemen. Den där ryggmärgskänslan försvinner.

Jag minns hur Slim Borgudd beskrev saken när han körde lastbilsracing: "You're driving with your arse..."

Uppdaterat: 2015-06-28 11:56
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
duccedriver skrev:

sig.

Skulle dock kunna ha en sån där självkörande bil som andrabil, bra när man ska hem från festen, är man bara nykter nog att veta var man bor, så man kan berätta för bilen....

Tyvärr kommer man inte att få åka ensam och full i en självkörande bil för den som äger/åker i bilen måste vara nykter och beredd att ta kontrollen i bilen när systemet inte fungerar eller hänger sig. Så nytta med systemet kan man ju undra över om man ändå hela tiden måste vara beredd på att ta över körandet manuellt.

Uppdaterat: 2015-06-28 12:18
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Håller med om att moderna bilar saknar direktkontakt med väg och motor.

Som gammal racingåkare så uppskattar jag att få information i ratten och direktrespons som är linjär med min gaspedal OM jag vill "ligga på lite..."

Dock så är min personbil till för att flytta arslet från A -> B och då föredrar jag komforten som nya bilar ger.

Många pratar om att BMW ger så mycket mer körglädje är i mitt fall Volvo, men jag vill inte ha den ständiga informationen via ratten som BMW ger när jag bara skall åka någonstans, vilket är 99% av min körning, det blir bara tröttsamt.

Vill jag köra inspirerat så är en BMW mer informativ än min S60, men det är inte syftet med den bilen.

Uppdaterat: 2015-06-29 09:57
*Robban

Ja dagens bilar är bra märkliga, jag sitter o läser TVs bankalaset i senaste tidningen, och ett helt knippe bilar som utger sig för att vara sportiga saknar känsla både här och där.

Uppdaterat: 2015-07-07 14:10