Vi Bilägares forum

Gasa och bromsa med vänsterfoten

Gasa och bromsa med vänsterfoten

Hej

Som jag berättade i MC-tråden så var jag ju med om en olycka med motorcykeln för en dryg månad sedan. Det var några turer fram och tillbaka, där man försökte rädda mitt illa sargade högerben, men det slutade i alla fall med amputation. Benet är nu kapat vid knäleden och når därför inte riktigt ned till pedalerna i bilen. Min enkla fråga lyder nu: Skulle det vara ett lagbrott att köra en normal bil (automatväxlad) med endast vänsterbenet, dvs sköta både gas och broms med vänsterfoten?

// Krister

Uppdaterat: 2015-11-20 17:00
Lite krokigt är också rakt

Kommentarer

Krister_L,

Usch, det är jättetråkigt att läsa om din nya situation. Beklagar verkligen..

Men, det bästa för att få ett rakt och rätt svar torde vara att vända sig till Transportstyrelsen eller Trafikverket.

Här är en sida där de skriver om att köra bil med benprotes:

http://www.rtp.se/stockholm/index.php?id=262

http://www.rtps.se/index.php?id=166

Uppdaterat: 2015-11-20 18:23
Power to the people

Mycket tråkigt, Krister. Men att sköta allt med ett ben är nog inga bekymmer. Har en kusin som drabbades av polio i unga dagar och han har gaspedalen till vänster i sina bilar - som givetvis är automatväxlade. Relativt enkel ombyggnad har det låtit som på honom.

Uppdaterat: 2015-11-20 18:33

Beklagar, det var illa, men det kommer säkert att ordna sig. Jag tror inte det finns något hinder att köra en automatväxlad med enbart vänsterfoten.

Jag hade en bekant för länge sedan, en tradarchaffis, som vid en avlastning som gick snett blev av med högra benet 1dm ovan knät och halva vänsterfoten..

Det här var innan automatväxlat var särskilt vanligt och jag hjälpte honom att bygga om hans bil, en Taunus 12M, med broms och gas reglerat med höger hand. Kopplingen sköttes med vänstra fotprotesen.

Han lärde sig snart att gå utan kryckor, ( och cykla!) men gas och broms klarade han aldrig med protesen.

Uppdaterat: 2015-11-20 18:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Beklagar, verkligen tråkigt. Jag tror inte heller det ska vara något hinder för att köra med vänsterfoten. Men OM du känner att en ombyggnad av bilen skulle underlätta vill jag bara tipsa om Anpassarna, som kan fixa det mesta vad det gäller ombyggnad av bilar. På denna sida kan du läsa om allt dom kan hjälpa till med: http://www.anpassarna.se/

Uppdaterat: 2015-11-20 19:26

Trist, beklagar verkligen!

Men jag lyckades läsa nån form av humor hos dig mitt i eländet..

Tolkade jag dig rätt, så är åtminstone det glädjande.

När jag jobbade i bilbranschen användes fordonsanpassning till handikappanpassning av bilar, dom är fantastiska på att skräddarsy efter behov.

Dom finns i hela landet, här i skåne i staffanstorp,

Hämtade då och då bilar med handgas osv, så jag har provat, det går nog att lära sig...

Gaspedalen fanns ju kvar, så jag slapp öva hela vägen...

Jag förmodar att bidrag finns att få för sånt, eller eventuellt på försäkringen, den ska ju ta hand om följderna.

Dom anpassar tom mc, det finns de som kör med protes.

Hoppas det löser sig.

Uppdaterat: 2015-11-21 06:28

Det är egentligen bara jag som använder bilen, tjänstebil dessutom. Skall ut och testa lite försiktigt en söndagsmorgon när trafiken är lite lugnare så får jag se hur det går. Minns från min ungdom när vi var ute och busade med bilarna, företrädelsevis SAAB:ar, och hur man vänsterbromsade sig in i kurvorna och gasade sig ur dem. Vill minnas att det var inte så väldigt svårt att få till rätt tryck på bromspedalen, men som du säger Jes, det kan kanske vara svårare att få till reflexen, men det kommer väl med lite träning tänker jag.

Frågan gällde ju från början en icke anpassad bil. Saken är ju den att jag fortfarande befinner mig i Polen, vi har en lägenhet här som är idealisk för en man med rullstol och kryckor, till skillnad från det egna residensed i Småland som har trappor överallt. Dessutom har jag ett sådant jobb att det spelar egentligen ingen roll var jag sitter, så tanken är att stanna här och träna upp mig lite vad gäller att hoppa på kryckor och sånt tills jag känner mig bekväm med den nya situationen. Anpassning av bilen hade jag tänkt mig att göra när jag väl kommer till Sverige. Kanske skall ta och slå en signal till transportstyrelsen i alla fall och höra vad som gäller.

// Krister

Uppdaterat: 2015-11-21 09:41
Lite krokigt är också rakt

Om det räcker med att flytta gasen till vänster sida av bromsen så kan det vara en relativt enkel operation. Senaste bilen som min kusin konverterade var en BMW Z3 och det jobbet gjorde han nog själv. Dock hade han väl fått tag i själva gaspedalen med "förlängning" på nåt sätt men monteringen i bilen för att få den att passa hans behov gjordes nog hemma i garaget. Om jag inte minns fel så sitter den ursprungliga gaspedalen kvar så att hans fru också kan köra bilarna. Det är alltså bara en mekanisk hopkoppling med den ursprungliga gaspedalen.

Uppdaterat: 2015-11-21 11:08

Varför ska gaspedalen flyttas till väster om bromsen?

Det går väl att gasa med vänster fot med ordinarie placering.

Uppdaterat: 2015-11-21 11:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Högerbenet (protesen) tar ju plats så den mest logiska är ju att flytta gasen till vänster om bromsen. Annars får man ju dessutom korsa bromsen för att kunna gasa.

Uppdaterat: 2015-11-21 11:41

Min fråga rör ju egentligen situationen just nu, alltså ingen protes och redan automatväxlad bil. Enligt transportstyrelsen kan det behövas ett nytt körkort om det är så att man behöver ha en anpassad bil, där det framgår vilken anpassning som krävs, och det är ju kärnfrågan. Behöver jag i lagens mening en anpassad bil?

// Krister

Uppdaterat: 2015-11-21 12:42
Lite krokigt är också rakt

En intrikat fråga, jag vet dock en kund vi hade som backade in i ett skyltfönster med gipsad höger fot....

Han hade inte bråttom att få bilen fixad, dom tog lappen några månader.

Han lyckades ju dessutom ta med sig en busskur på vägen in på domus..

Det är 20 år sen, men bedömningarna har ju inte blivit snällare, så fråga ts.

Uppdaterat: 2015-11-21 13:24

Krister, Du kan behöva göra en ny uppkörning där du kan visa att du kan köra en vanlig automatväxlad bil som inte är ombyggd.

Pi man korsar inte bromsen för att kunna gasa, man flyttar vänstra foten till höger!

Det här är en vanesak som säkert tar sin tid och det svåraste kan bli att behärska en betvingad reflex i en krissituation.

Uppdaterat: 2015-11-21 15:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dom tar körkortet om du kör och blir påkommen utan omprov,du måste givetvis bevisa att du kan framföra fordonet på ett korrekt sätt.

Uppdaterat: 2015-11-21 17:37

Håll humöret uppe.

Jag minns en person, det var länge sedan, som efter en fotskada som inte medförde amputation vänsterfotkörde.

Högerfoten kunde inte längre 'dosera' gaspådraget. Han gjorde en enkel parallellmekanism för att få gaspedalen till vänster om bromsen. Han sa att det gick snabbt att vänja sig "Det vände i huvudet nästan direkt" som han uttryckte sig.

Uppdaterat: 2015-11-21 21:00

Jodå, det är ingen större fara, humöret är uppe och det som har hänt är inget att göra åt nu. Nu är det bara att sikta framåt och göra det bästa möjliga av den nya situationen. Jag mår hyfsat bra och sjukgymnasten hjälper mig att ta stora kliv framåt, det kommer att ordna sig till det bästa. Var faktiskt ute och körde lite bil idag, hade ju tänkt lugna mig lite till någon söndagsmorgon med lite trafik, men vissa saker gjorde att jag var mer eller mindre tvungen att ta en tur idag. Fredag eftermiddag i en redan trafikstockad stad, men det gick ju alldeles utmärkt, det tog inte lång stund förrän skallen och vänsterbenet hade snackat ihop sig och fattat vad det var frågan om. Det var lite knixigt i de första korsningarna just med bromsen, ville gärna nypa till lite för hårt, men det ordnade snabbt upp sig som sagt var.

// Krister

Uppdaterat: 2015-11-27 15:55
Lite krokigt är också rakt

Skönt att du tar det bra!

Med lite "gesigfanpå" att det ska gå, finns det nog svårare saker att lära sig än att byta fot till vissa uppgifter.

Uppdaterat: 2015-11-27 18:43

Uppdatering av gammal tråd: Jag körde så småningom hem bilen själv från Polen, jag var ju utan protes vid den tiden så det gick alldeles utmärkt att både gasa och bromsa med vänsterfoten. Lite tröttsamt dock för ryggen att sitta lite "på sniskan" men det funkade hela vägen hem, ca: 45mil bilkörning. Väl hemma så fick jag snabbt in "vänstergas" i bilen och sedan dess fungerar det ypperligt. Efter detta så lade jag ju vantarna på en Jaguar XJS och den kör jag faktiskt nu med protesfoten på gaspedalen och vänsterfoten på bromspedalen. Kanske inte helt lagligt, men kul som fan :-), det blir vänstergas i den också så småningom, nu är det mest korta turer i närområdet med den.

// Krister

Uppdaterat: 2017-06-18 18:06
Lite krokigt är också rakt

"where there's a will, there's a way" :-)

Uppdaterat: 2017-06-18 18:10
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.