Länk till insändare i Länstidningen i Östersund:https://www.ltz.se/artikel/insandare-korforbud-trots-forbesiktning
Insändarskribenten visar på ett problem som ännu ej är löst.
Bilverkstäder har med åren fått allt större ansvar över angiven tid för sina utförda arbeten, dock när det gäller erbjudanden om förbesiktning påstås detta inte gälla!
Någon mer som har erfarenhet av det som insändaren beskriver? Jag råkade ut för liknande händelse för 29 år sen, den verkstaden tog dock hela reparationen utan knussel!
Garanti barra på vissa utförda verkstadsarbeten?
Uppdaterat: 2020-01-11 08:28
Kommentarer
Det är ju ganska vanligt att verkstäder inbjuder till förbesiktning, det kan ju ge en förstärkning av kassan på påhittade jobb som inte behöver utföras.
Många ängsliga bilägare, skrämda av monopolet Svensk Bilprovnings myndiga personal, lever kvar i skräck för påpekanden och körförbud och betalar gärna för säkerheten.
Jag har träffat personer som varit skräckslagna för besiktningen och gärna åkt tiotals mil för att det ryktats om snällare personal där än på hemorten.
Det finns mängder av exempel som blir blåsta av verkstäderna, ett var när en nära bekant fick erbjudande om förbesiktning på sin gamla 760, visserligen drygt 20 år, men i gott skick. Han lämnade in den och fick ett förslag från Volvoverkstaden på nödvändiga åtgärder till en kostnad som översteg bilens värde med åtskilliga tusingar. Bl.a. var bakhjulsbromsarna slut och handbromsen helt ur funktion.
Han struntade i verkstaden och åkte direkt till besiktningen med tanke att om det var för många anmärkningar fick han skrota bilen.
Bilen klarade besiktningen utan en enda anmärkning! Han var ju tvungen att fråga personalen hur det kunde komma sig och visade upp kostnadsförslaget från verkstaden.
"Du är inte den första" svarade han, "och det värsta är när vi hittar fel på sånt som de tagit betalt för att åtgärda"!.
Slutsatsen är väl att besiktiga först och åka till verkstaden sedan!
Exakt Saabnisse.
Jag har aldrig bytt en pinal på en begbil före man fått ett påpekande på besiktningen.
Många gånger har jag varit överdrivet intresserad och fått en bra att veta och fixat det omg efter besiktningen.
Generatorn gick sönder på en firmabil jag hade, en Peugeot, den byttes på garanti då bilen var mindre än 2 år. Efter några månader gick den sönder igen, fortfarande inom garantitiden. Men nu fick vi betala själva, för det är ingen garanti på ett garantijobb, och garantin gällde bara 1 gång per del som bytts ut.
Vi kunde inte heller hävda ursprungligt fel, generatorn var ju inte den ursprungliga.
Det var en väldigt snäv garanti-tolkning, Rikard. Vi har haft ett par upprepade problem med ett par olika märken och där var det inte minsta diskussion om att det skulle gå på garantin båda gångerna.
Inte ovanligt.
Jag tror att det kan bero på hur bra kunden är på att argumentera, gnälla, tjata etc eller bara en trogen kund.
Det finns nog inget givet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.