Så här i miljötider, så är det roligt att kika på bilar med "onödiga" motorbyten. Dvs. för mycket motor i bilen, helst i form av en sleeper, den ser snäll och vanlig ut, men...
Den där lilla 500:an med en 8.32 V8 i baken är go'! Knappast säker att svänga med, men som den sjunger! :-)
https://www.youtube.com/watch?v=0ZdIYv_xFUc
Och Skogen racing bygger mycket kul, som t.ex. denna Sierran, här en tidig provtur:
https://www.youtube.com/watch?v=pJswWLdRFuw
Kommentarer
Rover med flyplansmotor är med lite sådär ;)
https://www.youtube.com/watch?v=eiZIU54WYxw
För några år sedan stod jag och spanade på en Austin A30 med V8. Det var inte mycket utrymme kvar för chauffören.
Henrik. Haha, 260 km/h vid 3000 varv. En speciell ljudupplevelse. Dock kan man ana att bilen blir "ganska" framtung med 600 kg Merlinmotor...
Denna är lite rolig, en Prius med Harleymotor. Vet inte riktigt poängen dock.. ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=tn471lUTMs4&t=2s
Lite trevligare ljud och mer vridmoment...
Polare satte en V8 i en Mazda 818 coupe utan att uppdatera bromsar mm, en helt livsfarlig farkost.
Denna var bara så läcker!
Snyggt bygge rakt igenom:
https://www.youtube.com/watch?v=KyP7lCO6WBg
Den skapade ett riktigt härligt habegär Hultarn....tror aldrig jag hört en mc med skönare ljud....
Vilken snygg hoj och vilket ljud! :) Det var en liten V8! Vad har den för volym?
cc
Ja, den är väldigt läcker!
Endast 392 cc. Tydligen baserad på Hondagrejor, men vevhuset är hemmagjort, och en BMW 650-växellåda och kardan.
Imponerande bygge av en Dennis Franz, han har även byggt en V8 baserad på 2 st CB350-fyror.
Är förvånansvärt lite att läsa om den, och det förekommer olika uppgifter, ibland sägs den vara på 694cc.
Men, den större är nog denna hoj, som är nåt helt annat, men samma tillverkare:
https://i0.wp.com/www.bike-urious.com/wp-content/uploads/Dennis-Franz-V8-Right-Side.jpg
Tack för info Hultarn. Verkligen imponerande bygge!
Kan bara instämma, hela hojen är snyggt designad. Och ljudet... mmm! :-)
Tydligen är han namne med TV-kändisen Dennis Franz, men har en egen firma, Denny's Heating and Cooling, och har som hobby att bygga miniatyrmotorer, även minitraktorer, med "fungerande" förare!
Här är ett motorbyte helt utan high-tech:-) https://www.youtube.com/watch?v=o5Xfr3er-fs
Världens vackraste: Jag undrar om den "nya" motorn ersatte denna som snabbt och enkelt monterades ur...?
https://www.youtube.com/watch?v=xyG_3Qlnuek
Hultarn: Du kan ta över Veckans brott efter Leif GW för du har fått ihop en hel indiciekedja:-)
Om man sätter en Rover V8 på en Miniväxellåda (framhjulsdrift), så blir det spännande köregenskaper....
https://www.youtube.com/watch?v=0RlktUKNJq0
Vill man inte göra ett galet motorbyte kan man bygga ut / bygga till...
https://www.youtube.com/watch?v=4NP-1ZhI6dI
Tycker denna är lite kul med även om den inte är så brutal :) Står på Saabs museum i Trollhättan.
Apropå Saab så är ju detta ett snyggt bygge:
https://youtu.be/uKuc5Wv0ruQ
När jag bodde i Norrköping gick där en oansenlig grå gammal PV. Man anade inget förrän den drog på och man hörde att den hade en V8! Den hade extremt breda bakhjul, men var breddad inåt, så den såg ut som en ångvält bakifrån. :D
Hittade något liknande:
https://youtu.be/YDq5cLY8GBk
Henrik: saaben påminner om vad BMC byggde 1963, the Mini Twini, med en motor som vanligt fram, och ännu en som satt bak. De körde Targa Florio med den, och satte skräck i konkurrenterna.
Har nog bättre viktfördelning än Ladan.. :-)
Det blev bara 2 ex av dem, de skrotades, men det finns kopior:
Rutger: 92_an var ju läcker! Den har jag missat!
PV:n påminner om en ljusblå VW1300 med Chevy V8 som snurrade i Sverige för många år sen. Den var välbyggd och såg original ut, förutom att föraren förstås hamna längre bak (motorn satt fram)
En kompis till mig har en Mini med Rovers V8 i, den är pigg. Särskilt efter han skruvade på turbo...
Det där med dubbla motorer gjorde Citroen bra med 2CV 4x4 Sahara. En motor i vardera ände, toppfart 65 km/h på en motor och 105 om man använde båda.
BMC byggde en Mini-Moke på samma sätt 1963 och försökte intressera armén, men det lyckades inte. Det blev, till skillnad mot Citroen, inga civila bilar.
Hultarn - verkar bli minst sagt spännande vägegenskaper i en Mini med Rover V8. :)
Teknikens värld hade en artikel om denna Saab 92, då dom även gjorde denna film. Riktigt snyggt bygge!
https://teknikensvarld.se/provkorning-av-saab-92-v6-griffin-156999/
Ja, Calles Mini V8 var med i Bilsport och kördes där av Thomas "Gullabo", den går faktiskt bra, men den korta hjulbasen ger förstås begränsad stabilitet. Den är ombyggd till bakhjulsdrift, ett riktigt ihopplock, men seriöst gjort.
Tack för länken, ska kolla den. :-)
Volvo PV med rysk tolvcylindrig 38,8-liters stridsvagnsmotor. https://www.youtube.com/watch?v=2zYRDhEkYjk
Var på Speed Week i Åsunda ( flygade km på is) idag och sett helt sjuka byggen.
Bla spark, cykel och Forshaga shoper med rakketmotorer. Gräsklippare med skotermotor, motorcyklar med både 6or och V8or på längden, bilar i varierande utförande och trimningsgrad.
3 norrmän slogs om snabbaste fart, den ena var en BMW E30 M3 med Toyota Supra motor, den andra en Audi RS6 Avant som bara var lite trimmad, snittfarten var 338,2 resp 338,5 km/h över en km med 1,5 km startsträcka.
Rikard: det där är vilda byggen, och modiga (dumdristiga?) förare. :-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.