Vi Bilägares forum

Gående med mobil

Gående med mobil

Med all rätt är det förbjudet att ha mobilen i handen när man kör bil, då den stör koncentrationen på trafiken. Men varför gäller inte samma för gående? De kan ha hela sitt focus på mobilen och gå rätt över vägen, både vid och utan övergångsställe. Inför samma bötesbelopp för dem om de går över vägen utan att ha koll på trafiken!

Uppdaterat: 2020-10-19 14:25

Kommentarer

...för att inte tala om cyklister med näsan nere i mobilen. Och det är ju trots allt ett fordon.

Uppdaterat: 2020-10-19 15:46
Pi skrev:

...för att inte tala om cyklister med näsan nere i mobilen. Och det är ju trots allt ett fordon.

Det är förbjudet i många länder, i Tyskland finns t.o.m. polis som bötfäller mobiltittande cyklister!

Uppdaterat: 2020-10-19 17:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Såg att nya iPhone Pro 12 Max kostar bortåt 18.000 kr med 512 gB minne. Vore synd att inte ständigt kika i den då. Gående, stående, cyklande eller ätande.

Uppdaterat: 2020-10-19 17:44
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Såg att nya iPhone Pro 12 Max kostar bortåt 18.000 kr med 512 gB minne. Vore synd att inte ständigt kika i den då. Gående, stående, cyklande eller ätande.

Men den som gör det riskerar ju att den tar slut väldigt snabbt, t.ex. under ett bilhjul tillsammans med sin kikare!

Uppdaterat: 2020-10-19 17:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mobilzombies är en ny farsot! Det är ibland ganska kul att gå rakt mot dessa när man går på stan och inte vika... Brukar bli ett abrupt uppvaknande
Mötte en som var ute med två löst gående hundar på en motionsled en dag, med fullt fokus på mobilen och noll fokus om omgivningen och sina hundar... "Oj" sa hon med ett leende när hon kom på att jag kom sakta på cykeln för att inte köra över hennes hundar, jag kontrade med "kom in i matchen" och då såg hon plötsligt sur ut...

Uppdaterat: 2020-10-19 18:59
*Robban
saabnisse skrev:

Men den som gör det riskerar ju att den tar slut väldigt snabbt, t.ex. under ett bilhjul tillsammans med sin kikare!

Finns väl någon app som håller reda på omgivningen. ;-)

Uppdaterat: 2020-10-19 21:24
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Nu för tiden så har de flesta nya bilar ett "internt öga" som håller reda på föraren. Håller man inte händer på ratten så kommer det ett meddelande om detta på panelen. Eller om man som förare börjar bli trött så varnas man om det. Det är väl bara att fixa så "ögat" varnar föraren när man tar upp sin mobiltelefon och sätter mot örat. Kan inte vara så svårt. det finns ju en högtalare/mic, som kan kopplas till "ögat", så är det löst ganska snabbt. Stryp sedan farten, till en obekväm fart tills föraren tar ned sin mobiltelefon och slutar prata.
Systemet kan säkert vrida på ratten och minska farten så bilen stannar på vägrenen också.
Alla förarlösa system som utvecklas, är väl ovanstående en baggis. Kan ju bli en s.k version 1.0 av systemet.

Uppdaterat: 2020-10-19 22:20

Optimus, vilka bilar har öga för detta? Den enda jag kan komma på är Subaru

Uppdaterat: 2020-10-19 22:38
*Robban

Har du trötthetsvarnare så finns "ögat".

Uppdaterat: 2020-10-19 22:41

Nja, är inte så säker på det. Det fanns mycket snack om det för ganska många år sedan men sedan blev det tyst vill jag påstå.
Den enda som jag vet använder det uttryckligen är Subaru, men inte andra, men som sagt jag kan ha fel.
Trötthetsvarnaren fungerar med orytmiskt styrande ihop med ytter kameran för att se hur man placerar bilen, på flera bilar vad jag förstår

Uppdaterat: 2020-10-19 22:44
*Robban

Trötthetsvarnare fanns på min Golf 7 för flera år sen men ingen kamera på utsidan och tveksamt om det satt nån på insidan - men den kan ju t ex varit dold i instrumentgruppen...

Uppdaterat: 2020-10-19 22:47

Pi, den gick säkert på lägesgivare på rattrörelser

Uppdaterat: 2020-10-19 22:48
*Robban

Ja det är som Robban säger.
Trötthetsvarnare har funnits på bilar i 10 år och nu är det på alla.
Och oftast utan öga/kamera.

Uppdaterat: 2020-10-20 09:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

...eller så var det så enkelt som att den gick på tiden man suttit vid ratten utan att stanna för jag tyckte nog att "kaffekoppen" i displayen kom fram efter ungefär samma tid vid långkörningar.

Uppdaterat: 2020-10-20 09:53

På MBn funkar attention assist genom att analysera styrningsrörelser och det aktiveras först efter 30 minuters körning. Kör man på ojämn väg eller "sportigt" går det över i passivt läge.

Uppdaterat: 2020-10-20 10:12

Jag skrev mitt inlägg hälften på skämt och hälften på allvar kryddat med lite kreativa idéer , med tanke på de andra "roliga" inläggen. Men det är inte raketforskning att utveckla funktionaliteten som jag skriver, jämfört med all utveckling som sker på autokörning och förarlösa system. Här har vi kontroll på individen det gäller, föraren. Sitter oftast still bakom ratten, kan koppla ihop några av systemen som redan finns i bilen typ filkörningssystemet, trötthetssystemet, rörelsemönster från gaspedal(mobilanvändare tappar ofta fokus och fart), kan ha koll på motstånd i rattrörelser m.m. Problemet är snarare hur man skall ta hand om all indata och även "se" omgivningen utanför bilen, så systemet kan minska fart och köra åt sidan utan att skada andra.
Så visst går det att ordna en mobilapp övervakare, om bara biltillverkarna vill.

Uppdaterat: 2020-10-20 10:54
Optimus skrev:

Så visst går det att ordna en mobilapp övervakare, om bara biltillverkarna vill.

Där tror jag absolut att du har rätt och den dan detta ger extrapoäng i EuroNCAP så kommer den - var så säker.

Uppdaterat: 2020-10-20 11:39