Håller på att dra ned arbetstiden och ta det lite lugnare, rent av gå i pension lite i förtid. Har eget företag så jag kan arbeta lite till husbehov. Med tanke på detta har vi (min fru och jag) diskuterat vad vi gör med all tid vi får framöver. I grunden är vi båtmänniskor, är på sjön så mycket vi kan under sommarperioden. Men vår och höst funderar vi på att varför inte skaffa en husbil, för att upptäcka såväl Sverige som Europa(efter Covid lugnat sig naturligtvis). För många många år sedan hade vi en husvagn under ett kort tag. Köra i Europa i maj månad var en trevlig upplevelse, lagom varmt och lite mindre trafik.
Så min fundering är, jag kan husvagn men har ingen erfarenhet kring husbil. Skall jag köpa något så blir det en begagnad, jag vet ju inte om vi gillar att kuska runt i en husbil. Har någon bra erfarenhet kring kvalitet på olika husbilsmärken. Sedan den tidigare husvagnserfarenheten vet jag att Hobby, Solifer, Kabe var bra märken. Men husbilar har jag ingen koll på. Nu finns märken som exempelvis LMC, Dethlefs, Adria(som tidigare var ett kass husvagnsfabrikat), Elnagh, Sun Living, Eura Mobile.
Min grundtanke är: Max miltal 4-5000mil, hitta ett kvalitetsmärke, väl servad husbil, kolla täthet på husdelen, täthet på gasol m.m
Det finns några få chassifabrikat typ Renault och Fiat, vad har de för kända fel som jag skall kolla vid ett eventuellt köp.
Finns ganska många funderingar som jag söker lite svar på. Googlar just nu en hel del, men har ni någon erfarenhet så är det tacksamt med lite råd och tips.
Funderingar kring husbil
Uppdaterat: 2021-03-17 16:04
Kommentarer
Hyr först är mitt tips.
Flera jag känner har sålt efter 1-2 år eftersom man är så låst till husbilen.
Husvagn passar de flesta mycket bättre, då har du en liten bil som du kan ta dig fram med på utflyktsmål och annat.
Audi, den diskussionen har vi också. Vi är bekväma, vill bo och äta bra när vi är ute o reser. Därav mina funderingar på husbil, vill bara köpa en lätt begagnad så vi inte göra några större förluster om vi vill sälja direkt.
Sedan hade vi tänkt undvika Autobahn i största möjliga utsträckning, bara om vi måste så tar vi den vägen annars åka lite mindre vägar. Men det är bara en uppfattning just nu, det kräver naturligtvis en planering när det väl skall till.
Min fru vill att vi ska testa husbil. Det - kommer - inte - att - hända. För pengarna det kostar, så kan man flyga dit man vill, hyra en bil och bo på hotell. Man slipper Autobahn i en snigel, man slipper att övernatta på dyra ställplatser tillsammans med fulla grannar och man slipper gå på toa/duscha i bås.
Om jag vet något om husbilar? Nej.
Jag kan förstå tanken, men som junkers säger så är husbil kanske inte det optimala fordonet om man vill ta småvägar eller ta sig in i en sydeuropeisk stad. Hyr.
Junkers, husvagn har vi haft och det blir inte igen. Husbil med ett par schyssta cyklar bak, är det tänkt. Vi var nere en vecka i norra Spanien under oktober och cyklade för ett par år sedan. Det var riktigt trevligt, 20 grader varmt och det gick att bada efter en dags cykeltur.
Men jag förstår vad du menar med låst kring husbilen. Ska man någonstans måste man köra husbilen, tål att tänka på.
Lösningen!
Det mobila friluftslivet har sina absoluta fördelar jämfört med att bo i ett hotellrum. Vi gör självklart båda. På senare år har vi blivit bekväma och skippat långturer på skidor, övernattning i bivack/tält och flera dagars vandring eller cykelturer med övernattningar på vandrarhem mm.
Jag har ingen erfarenhet av att äga en husbil utan äger sedan 2015 en lätt Hobby husvagn. Tanken var att en elbil så småningom skulle kunna dra den.
Så mycket vet jag om husbilar att de åtminstone kan delas in i tre klasser. Lågpris, mellanklass och toppklass. Många köper i mellanklass där jag skulle placera Bürstner, Adria och Knaus. Toppklass innehåller Hymer, Carthago, Frankia m fl gärna byggda på Mercedes med vattenburen värme, eldrivna markiser, kompletta kök osv. Elnagh, Sunlight, Dethleffs skulle jag placera i lägre klass med ett lite enklare utförande på utrustning och detaljer. Därmed blir andrahandsvärdet även lägre.
Audi, en sån husbil vore något det! Skulle man kunna sälja huset, för det behövs inte längre.
Alternativet med att hyra som ni för fram är inget dåligt alternativ, det är vår Plan B. Prioritera båtlivet, jacka upp till en storlek större båt och hyra husbil när vi känner för det. För vi är lite nyfikna på hur det är att åka runt i husbil. Baksidan är, enligt vår tidigare husvagnserfarenhet, att tålamod i mängd måste man rusta sig med. Får inte ha bråttom, måste finna camping av klass(med många stjärnor). Men ändå finns det lite nyfikenhet. Sticka upp till fjällen på lågsäsong och vandra/cykla, som exempel.
När vi är ute med vår husvagnskombination så ser vi tydligt hur mycket smidigare en husbil av normalstorlek är. Alltså en husbil på maximalt dryga 7 m. Dessa förekommer överallt i skogarna, gärna med tyska skyltar. Och i södra Europa möter man turistbussar och lastbilar på många ställen där man själv tycker att det är trångt. Så med en normal husbil skulle jag inte vara rädd för att inte komma fram. Möjligen att parkera i städer. Då är en plåtis att föredra men de är inte kul att bo eller umgås i.
Apropå cyklar så lägger jag dem helst inuti bilen. Dels av stöldskäl men även då de håller sig rena. Således skulle jag välja en husbil med ett stort garage om jag skulle frakta cyklar.
Enda gången jag skulle tycka det vore motiverat med en husbil. Allemansrätten gör ju att man få vara för sig själv på ett helt annat sätt än i andra länder. Söder om oss är man ju hänvisad till 100% (vad jag vet) till ställplatser.
Ett bra sätt att ta del av andras husbilserfarenheter är ju att använda Youtube. Skriv bara husbil i sökfältet. Slående där hur ärliga människor är. Allt är inte toppen utan olika problem redovisas öppet.
T ex denna:
Optimus, jag har många års erfarenhet av husbil och hygglig koll på marknaden gällande olika märken.
Vi hade Adria, två olika och de höll bra kvalité, de har blivit lite "mellanmjölk" så dessa är såklart storsäljarna i landet lagom.
Så, skulle jag köpa en Adria igen?
Jepp, gärna. De har inte alla funktionerna, men väl genomtänkta och har det mesta.
Vi hade först en halvintegrerad och sedan en helintegrerad.
Lite beroende på hur ni tänker resa och vilken standard ni tänker er finns några viktiga frågor:
- Längd, 6 meter gör färjor och broar billigare och även i vissa städer i Europa så har de 6m gräns i vissa områden. Med 6m så är det en kortare plåtis som gäller och det ger lite mer spartanskt leverne.
- Nästa viktiga fråga är vikten, även detta påverkar broavgifter och kräver speciella körkort, om den har en totalvikt på över 3,5t.
Har du ett gammalt B-kort, taget före 1996 OCH som du inte blivit av med så får du köra alla husbilar som är registrerade som PBII inom EU, även om den väger 22t typ...
Det finns ganska många husbilar som har totalvikt på 4250kg, vilket är bra om du har körkort för det för att...
- Lastvikten på de flesta 3,5t husbilar är... obefintlig typ. Om du har en husbil som skall väga 3100kg i tjänstevikt, du har något "Nordic package", en solcell, ett extra batteri, Tv och antenn, fullt kök, mat, vatten, toa, cyklar, utemöbler osv så kommer det att skena iväg. Om du är van med husvagn så vet du att lasten i husvagnen behöver vara minimal och du får istället lasta bilen, här finns bara en bil, husbilen. Det blir fort stora böter och enkelt torsk på körkortet vid överlast. Vad du än väljer att köpa, se till att den är vägd som den står, enklast på närmaste bilprovning eller på en sån vägvåg vid någon kontrollplats. Ibland vill bilprovningen ha betalt för de, men det är lått värt att veta innan du köper fel bil som du inte kan få med något alls.
Sedan som sagt, plåtis, halv- eller helintegrerad, vad är bäst?
Rent rymlighetsmässigt så blir den helintegrerade rymligare i "vardagsrummet" medan en halvintegrerad är lika rymlig i övriga bodelen om bilarna är lika stora och med samma planlösning. En plåtis blir alltid lite trängre eftersom de är smalare och i vissa fall lite lägre i tak. En Halvintegrerad eller plåtis kan ibland ha mer teknik från Ducato-bilen som den helintegrerade kan sakna, då detta kräver en hel del anpassning om det är kameror och sensorer som sitter i front eller ruta.
Planlösning, vad är bäst...
Det är i huvudsak bakre säng och toa/duschutrymmet som är det som skiljer normalt, i "salongen" är det oftast ganska lika eller liknande. Vår senaste hade en planlösning som jag gillade när jag först såg den men sedan älskade när vi bott in oss. Den hade höga långbäddar i bak och sedan toa och dusch på var sin sida i fotänden på sängarna, men med dörr mot köksdelen och dragdörr mot sovrummet, vilket gav ett stort badrum på tvären och med bra duschmöjlighet utan att trolla som vissa badrum har om de är kombinerat. Den höga sängen ger också ett bra "garage" under sängen för möbler, grill och cyklar typ...
I köket, vad är bra där? Tre lågor på spisen och gärna ugn, väldigt nice. Kyl och frys är också bra.
Annat vettigt:
Solcell och mer batterier, om man nu inte bara vill hänga på camping.
När man väl gjort det så se till att alla bilens funktioner går på 12V så att man inte alls är beroende av 230V. Tänker på TV, datorer, dammsugare, eventuellt andra "maskiner"
Stödben bak, slipper man sova på bakfjädrarna
Antal sängplatser:
Om man tänker sova fler än två så är det väldigt skönt med en sänksäng över sittgruppen. Mycket mer bekvämt än att försöka bädda ihop med dynor och annat i ett Tetris varje kväll och sedan sova på skarvar
Motor då?
Vi hade 160hk på den första och 150hk på den andra och det blir ingen raket på 4 ton, men det räcker bra för att köra på motorvägen och vår helintegrerade drog strax under litern med full last. Vi hade "automat" (halvautomat typ) på båda.
Den ena var en Renault Master och den andra var en Fiat Ducato. Gillade Renaulten bäst.
Erfarenheter då, som jag skrev tidigare så är lastvikten A & O. Att åka runt på gränsen eller över känns inte OK i min bok.
Vår första var en Adria Matrix Supreme på Renault Master-chassie och med 3800kg totalvikt, vilket enligt datablad skulle räcka till väl... Det gjorde det inte. Vi fick konstant åka runt med minimalt av allt, aldrig vatten i tanken, varken dricks- eller gråvatten utan det fick man fylla/tömma på plats när man kom till en plats, vilket tar bort en stor del av friheten. Det var orsaken till att den såldes.
Nästa var en Adria Sonic Plus, byggd på Fiat-chassie och med 4250kg totalvikt. Den hade vi inga problem att åka med full packning, full tank diesel, full tank vatten, full kyl, cyklar, förtält och fyra vuxna utan att korsa gränsen.
Se till att packa skrammelfritt... Den som är van husvagn vet inte hur det låter där inne, man sitter liksom inte mitt i husvagnen och åker... Tog många mil och resor innan vi hittat alla "skrammel" men man lär sig :-)
Andra märken?
Kabe, bra på husvagnar, har haft en del problem genom åren på husbilarna, konstigt nog.
Solifer, inte heller ansett som toppmärke på husbilar, även om de är bra på vagnar
Hymer hade jag valt om jag ville satsa igen, men de kostar lite till
Dethlefs är också väldigt fina
Skall man köpa begagnat så är det bra att få den besiktad, tänker främst på fukt och på gasol, utöver själva bilen.
Har du frågor så fråga på!!!
Det där med stort garage på husbil är bra tips. Får man in två 28 tums cyklar, typ mountainbike.
Om man får in cyklar i garaget... ja på vår första, nja på den andra, men kan man sänka sadeln och ev. ta bort framhjulet går det perfekt. Men det går ju bra att ha dem på bakväggen på en cykelhållare. Det blir fort annat kul att ha med i garaget...
Hyrde en plåtis (6,36 m) en sommar för några år sedan, körde till Nordkapp och tillbaka på 2½ vecka. Det var trevligt, men det var som sagt skönt att hyra och pröva på först. Jag gillar sättet att resa och fördelen med en "skåpbil" är att man för köra i normala hastigheter på vägarna.
Här är en husbil som jag ser som en vettig kompromiss: https://se.adria-mobil.com/husbilar/compact
Lycka till! :-)
Jag har också funderat mycket på det. Jag vill ha ett rullande boende med motorcykel. Så kombinationerna blir två:
Antingen en husbil med täckt släp för hojen, fördel är utrymme även för annat.
Eller en skåpbil rymlig för hoj och en husvagn. Det är nog det mest ekonomiska både i inköp och drift. Man får tänka på skatt och försäkringar för kombinationerna.
Väldigt väldigt svårt att komma till någon slutsats. Men kanske att vi bara tar hojen och driver runt i Europa så länge vi orkar och hyr in oss.
Jag tror att det blir billigare i sydeuropa framöver när man väl får besöka länder igen, men kanske inte i år. :(
Den där Adria Compact var fin. En av mina grannar köpte sig en husbil för 2 år sedan. Han påtalade för mig att inte köpa/hyra för bred husbil. Hans var ca 2,10 bred. Ser att denna Adria Compact är ungefär lika bred. Många modeller ligger runt 2,30, vilket grannen menade är för bred om man vill åka lite mindre vägar i de europeiska alperna.
+100 Skulle kunnat skriva det själv.
När det gäller inredning så skulle jag försöka hitta en med segelbåtsexemplet med två motstående soffor med ett bord mellan. Detta för att slippa den numera så vanliga trånga upprättstående soffan i körriktningen och vändbara främre stolar. Den lösningen har jag på otaliga mässor provsuttit och funnit obekväm.
Motstående soffor förekommer i Adria Matrix, vissa Rapido och några större Hymer- och Bürstnermodeller. Sedan finns det även några enstaka modeller med stor soffgrupp längst bak t ex Hymer Duomobil men även Dethleffs Alpha.
Axel - du får väl slå till på en Polar 300 - populär liten vagn bland veteran-MC-åkarna. Bara att öppna dubbeldörren bak och köra in...:)
Ja man kanske får titta på speciallösningar, eller bygga eget.
En vettig plåtis med två cyklar bak och kajaken på taket.
Mer behöver man inte.
Egen strandtomt ena dagen och nästa dag parkering i stan. B
Kollar bara priser på begagnad marknaden. Hos företag är det nästan överpris. Har stigit enormt under covid-19 nu. Samma gäller båtar.
Annars är husbil utmärkt om man vill upptäcka mer än bara hotellet, staden och lite runt om.
När jag blir diktator slipper vi dem på vägarna...
;-)
Mäkinen, då ska jag hjälpa dig att bli det!
Hoppas du terminerar bruket av lusvagnar också.
ViB har ju en systertidning (Husbil & husvagn) med provkörningar och tester av husbilar. Prova att läsa där. Hittar du en test så kan du använda ditt premium-abonnemang från ViB och läsa hela testet. Det funkade i alla fall för mig t ex på denna: https://www.husbilhusvagn.se/tester/husbilar/snabbkoll-kabe-tm-royal-x780-lxl
Om du förhoppningsvis hittar en bra husbil och den har en stor framruta så kan det bli väldigt dyrt om man inte har rätt försäkring med låg kostnad på glasdelen. Ett stenskott kan förstöra stämningen rejält.
...
När jag blir pensionär ska jag köpa en husbil, och köra 40 överallt, parkera dumt och köra in på de trängsta gatorna.
REVENGE!! :-)
Det är ganska vanligt att husvagns- och husbilsägare samtidigt äger andra fordon. Såsom personbil eller MC. Därför strävar man efter att INTE bilda köer eller störa annan trafik mer än nödvändigt. Gör man ändå det så är man en idiot och då spelar det ingen roll vilket fordon man framför.
+100
Jag ska ta en koll på det tipset Pinjong, om systertidningen.
Har även kollat upp hyrespriser, där man får räkna med 10-15000kr/vecka för en normal stor husbil. Då är priserna från ett uthyrningsföretag. Känns säkrast att hyra från ett företag, i alla fall de första gångerna innan man blir varm i kläderna.
Strul att kommentera från min telefon.
Christer, du får nog leta upp en Hanomag med sugdiesel om du skall gå stopp vid 80km/h
Är det bara en turbodiesel som är 10 år eller nyare så går det fint att rulla på i motorvägsfart.
Min senaste 4250kg tunga semiautomatväxlade 150-hästare så gick det fint att komma upp i motorvägsfart på en påfart om man bara ville. Sedan var den mer bekväm att åka 90-100 med den, än att ligga och köra 110-120, men på motorväg är väl det inget problem, eller vad säger blivande diktator LM?
Optimus, det är nog klokt att hyra av en uthyrare. Det är lite sådär att hyra ut privat, främst när det kommer till försäkringar.
Har väl alltid gillat tänket bakom en husbil och pensionärsliv. Men så har vi det där med inköpskostnaden om man vill ha en husbil som gör 80 km/t även på planmark och i uppförsbackar och inte bara i nedförsbackar. Dessutom är väl säsongen lite kort om man inte gillar vintercamping och en husbil kan inte ersätta en personbil resten av året, tycker jag.
Så har vi säkerheten som är totalt värdelös hos en husbil, ja man kan nog säga att husbilen är ett livsfarligt fordon jämfört med en personbil. Så näää jag har skippat husbilslivet och ligger hellre på hotell och på hotell ingår alltid frukost, så det så.
Men det är ju bara min åsikt, så få nu inte krupp ni alla husbilsälskare.
Grannen kom över med sina gamla campingböcker över campingplatser i hela Europa, som de hade när de körde Europa runt med sin husbil.
Skall bläddra lite, kolla av hur det ser ut med campingplatser med kvalitet i Spanien som exempel.
Det som retar mig är de som kör på smalare vägar i en hastighet som får mig att tro att föraren läser kartor eller att de slickar mittlinjen i låg fart.
Jag har sovit en natt i en husbil, en ombyggd Transit med C20XE som drivkälla.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.