Har inte förstått tänket när biltillverkare satsar på bensinmotorer till laddhybrider och mildhybrider när det är dieselmotorer som är mest bränsleeffektiva och släpper ut minst CO2. Diselmotorernas akilleshäl, NOX fixas ju lätt med partikelfilter och ADblue. Alla pratar ju om klimatkrisen och att CO2 späder på uppvärmningen av jordens klimat och att då satsa på bensinmotorer är enligt mig totalt uppåt väggarna. Givetvis är ju målet elmotorer eller vätgasmotorer eller något annat som inte ökar CO2 utsläppen eller något annat miljövidrigt.
Kommentarer
Nja. För att rätta dig Christer
Är ju två akilleshälar som kostar pengar att reducera följderna av på en dieselmotor, eller för övrigt på en direktinsprutad bensinmotor också.
Partiklar från förbränningen, kom först upp som följd när dieselmotorn fick från en förkammardiesel till att bränslet sprutades under högt tryck direkt in i förbränningsutrymmet. Resultatet små partiklar som inte är speciellt trevliga, löstes med partikelfilter. Men samma problem har moderna direktinsprutade bensinmotorer, som med höjda krav på rening också fått partikelfilter.
Det andra du nämner kväveoxider, NOX, blir resultatet av en förbränning av kolväten med ett syreöverskott, dvs i en motor med hög verkningsgrad. Det var grunden till hela Dieselgate, VAG (och öven andra tillverkare) kom på den finurliga lösningen att ha en programvara som kände av laboratoriemiljö och sprutade in lite mer disel för att på så vis sänka NOX-nivån i avgaserna. Kunderna var nöjda då bilen i dagligt bruk var snål på soppan, men spydde ut hundrafalt högre halter kväveoxider än i labmiljön.
Nu har i stort sett alla dieselmotorer försetts med SCR-katalysatorer där kväveoxiderna minskas genom att spruta in ca.3% AdBlue (urea och destillerat vatten) för att i verkligt bruk både kunna ha låga halter av koldioxid och kväveoxider i avgaserna.
Så i realiteten, även vidimerat via tester i verkligt bruk, så är kväveoxidhalteran från en modern dieselmotor lägre än en likvärdig bensinmotor och som grädde på moset även lägre halter av koldioxid.
Så något är helt galet som det ser ut i dag. Är väl bara en bensinare utan turbo med atkinsonsykel som är riktigt ”miljövänlig” med bensindrift. Och detta är ju en av grunderna att Toyota har valt detta, men akilleshäl är ju att en atkinsonmotor har ett uruselt vridmoment, som dom kompenserar med en elmotor i sina hybrider. Så dom är inte så dumma dom där Japanerna trotts belackarnas klagan.
"Nja. För att rätta dig Christer" skrev du Guran. Jag tycker nog inte du rättade mig utan utvecklade och förtydligade det jag skrev och det var bra.
Slutsatsen att dieselmotorernas problem har man kommit tillrätta med och att utsläpp av CO2 är överlägset mindre hos dieslarna verkar du också komma fram till och detta med bättre bränsleeffektivitet och vridmoment.
Så min fundering om varför det satsas på bensinare istället för dieslar, om man nu skall ha en förbränningsmotor, kvarstår.
Jo för att dieselmotorn är dyrare att tillverka och framförallt mediadrevets stigmatisering av dieselmotor som en bov.
Och av detta ser vi nu resultatet när veliga politiker och räddhågsna okunniga människor går på medias rapportering och väljer en lösning som drivit upp utsläppsnivåerna.
Hela Malusskattens uppbyggnad är ju också ett resultat av det samma, bestraffa de dieselbilar som för några år sedan var lösningen för att sänka utsläppen av koldioxid, vilket också blev resultatet.
De starka kraftigt tvångsmatade bensinmotorer man nu ersatt dieselmotorerna med är allt annat än bränslesnåla.
Visst så har bensinmotorn sitt berättigande i billigare lättare bilar, se bara på VAG:s 1,0tsi motor som är exemplariskt snål på bensinen, men en diesel hade oavsett varit snålare. Men skillnaden är ju procentuell så där blir den reella skillnaden mot när en Volvo XC60 utrustas med en 250hk bensinmotor. Där blir det 2-3dl högre förbrukning än en disel.
Nu ska man inte låta bli att försöka få till så rena bilar som möjligt men se till att fixa fartygen först.
Nu har de väl börjat kika på dem men nog har det varit något ingen vill prata om väldigt länge.
Dieselavgaser luktar fruktansvärt illa och ger mig huvudvärk. Jag slår ibland på kupecirkulationen när jag hamnar efter en dieselstinkare för att slippa eländet. Ju nyare desto värre är det.
Så för mig personligen får de gärna satsa mer på bensin.
Modern personbil med dieselmotor som stinker? Enda jag kan känna ibland är en svag lukt av klor.
Förvisso håller näsan på att vara gammal men jag känner aldrig någon lukt från moderna dieslar och bensinare.
En nystartad dieselvärmare kan första minuten ryka och lukta illa.
ffodil
Peugeots bensinare är föredömligt snåla och 508:ans låga profil hjälper gott till att hålla nere förbrukningen. Gör du samma jämförelse på en 3008 lär du få ett annat resultat.
Absolut är det så. Fick en 3008 aut 8 130hk som lånebil ett par dagar och den drog betydligt mer än min 508 på exakt samma körning.
Nu har jag inte haft tillfälle att göra samma jämförelse mot samma som min med 180hk diesel som har samma koldioxidutsläpp.
Håller med på att de nya dieselbilarna stinker inte alls.
Tittar man på koldioxidutsläppen och jag jämför med min egen Peugeot 508 180 hk bensin mot samma diesel är det exakt samma både på NEDC och WLTP.
Förmodligen är dieseln något snålare på bränsle av erfarenhet från mina tidigare dieslar, men skiljer inte alls mycket, som man får uppfattningen från dem som skriver om sina dieslar.
När jag nu valde bensin denna gången på grund av flera anledningar räknade jag med betydligt högre bränsleförbrukning mot vad det var i verkligheten.
Alltså rent ekonomiskt (vilket jag inte räknade med) skulle jag inte tjäna nåt på en diesel, inte heller i koldioxidutsläpp.
Koldioxidutsläppen hade jag iofs. inte brytt mig om eftersom jag inte hänger med att koldioxid är bov till klimatförändringar eller annat negativt. Däremot är jag miljövän och tycker det är jättebra att man nu fått bort de hälsoskadliga kväveoxiderna och nanopartiklarna till närmare noll..
Knappt 10% lägre förbrukning med diesel då diesel innehåller längre kolvätekedjor och ger ca 15% mer CO2 vid förbränning av samma volym. Sen så är det ju iblandat diverse nyttiga produkter (HVO och RME) i dagens dieselbränslen så skillnaden är väl knappa 10%
Fungerar reningssystemen lika effektivt oavsett vad man tankar bilarna med för bränsle? Det börjar bli några år sen jag lämnade skolbänken, men det man lärde sig i kemin var att det man oxiderade kunde bli lite vad som helst när man inte hade helt rena bränslen.
Den diesel som finns i andra delar av Europa är inte riktigt samma sak som vi har här.
Jag har aldrig laborerat med dieselmotorer, men har sett vad olika sorters bensin kan göra för skillnad i olika motorer och då menar jag inte oktantalet utan andra egenskaper.
Stämmer väldigt bra med mina egna, inte helt vetenskapliga beräkningar.
Alltså rent kostnadsmässigt (vilket jag inte brydde mig om att räkna så noga vid köp) räknat på 1500 mil/år tjänar jag lite på att köra bensin eftersom års-skatten är 1900:- mer på dieseln, då utan att räkna på att just nu är dieseln något dyrare.
Nej jag måste väl ha fel då. En miljon flugor ni vet...
Eller så är era luktorgan inte lika känsliga som mitt.
I alla fall så är det en stickande odör som påminner om den från etanolbilar. Sätter sig i bihålorna.
Nu vet jag inte vad som bildas i moderna dieslars avgaser men någon aldehyd kanske det kan vara.
Johan, jag vet vad du tänker på. Står man bakom en modern diesel, så är det liksom stickande i näsan, känns obehagligt. Helt annan lukt än en gammal diesel, men ingen av dom är behagliga så att säga.
Inte för att jag vet men ureadusch i ett varmt rör kanske doftar. Har inte känt det själv.
Nej då, lukten av modern dieselmotor kom långt innan detta. Är väl kväveoxiderna som luktar och därav extra lite på de senaste med SCR-katalysator och AdBlue insprutning.
Det händer lite då och då att jag måste lägga mig bakom/under bilen när det krånglar med inkopplingen av ström till husvagnen. Ibland är motorn igång och jag har funderat över att jag inte känner av avgaserna. Motorn står iofs då på tomgång men den är ju ändå en mästare på att släppa ut NOx.
Hur kan ni inte känna dieselavgaser, även på en nyare diesel? Sticker ju i näsan och känns hälsofarligt.
Men en Skooter eller gammal moped, där luktar det gott och man bli på bra humör :D
Du kan ju pröva att sätta sig bakom avgasröret på:
Bil med modern diesel
Bil med Modern bensinmotor
Skoter eller moped
Så ser du när du först tuppar av :)
Kanske man tuppar av med ett leende på läpparna istället för illamående :D
Det finns ämnen vissa inte kan förnimma. Jag minns testet i skolan med vätskan (fenyltiokarbamid) som för vissa var som vatten medan den för andra var oerhört besk/bitter.
Kan bli ungefär samma förnimmelse som när man wokar räkor i rapsolja. Typ.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.