Bilarna har ju blivit lite bredare med tiden men har kraven på vägars bredd ökat genom åren?
Satt och googlade lite på ämnet och kom fram till följande.
Max tillåten bredd på en personbil är 2.60meter.
Minimikrav på körfält på huvudgata eller lokalkörbana är 2,75 meter.
Men, minimikrav på en parkeringsplats är 2,3 x 5 meter.
XC90 är med backspeglarna medräknat 2.14 meter
Kommer ni ihåg den EXTREMA Hummer H1, den var ju superbred tyckte vi då, men är faktiskt inte bredare än 2.19meter (osäker om det är med eller utan backspeglarna medräknade).
Kommentarer
Bara nya v90 med en barnfamilj i parkeringshuset ser inte roligt ut.
Jo fast bredden på en V90 eller Skoda Octavia är diffar inte så stort.
V90 1,879 meter om man inte tar med backspeglarna och 2.019 med speglarna inräknat.
Octavia 1.814 meter om man inte tar med backspeglarna och 2.017 med speglarna inräknat.
Har, som jag nämnt i en annan tråd, kört en MB GLS i några dagar och den är på gränsen till för bred för svenska parkeringsrutor. Den är 1.98 m bred utan backspeglar och det gäller verkligen att ställa sig mitt i rutan för att man ska kunna komma ut på båda sidor.
V90 är inga problem alls! Den ser bredare ut än den är men såklart mso måste få in nåt negativt....
Min Tesla är dock lite bred får jag erkänna för vissa rutor. Kan dock fjärrköra ut den om jag blivit inparkerad....men man vill ju gärna undvika dörruppslag så försöker fickparkera eller ställa där det är bredare rutor. Ofta idag är det ju dubbellinjer mellan rutorna
Enda nackdelen med V90 är att man sitter rätt lågt och sidorna är lite höga. Känns lite som att ratta en Finlandsfärja (ja, XC90 är så klart värre).
Men man kan ta bort den känslan med 360 graders-kameror.
Helt ärligt är XC90 bättre än V90 på det, man sitter lågt i V90 med dålig koll på hörnen, den är inte roligast i trånga garage.....XC90 känns som att köra ett växthus med mycket bättre sikt o känsla för hörnen.
Sant! +1
För länge sedan jag körde en XC90 nu märker jag... :-)
+1 på det. Även min X3:a är mycket lättare att överblicka i trånga utrymmen än en 3- eller 5-serie. Men när jag försöker förklara detta för anti-SUV maffian på forumet så talar man för döva öron :-)
De mindre SUV;arna upplever jag är bättre då man inte behöver öppna dörren lika mkt på en parkeringsplats, samtidigt är dom inte så höga.
Men visst är det fascinerande att man upplever V90 som en svulstig Finlandsfärja, det var inte förrän idag då jag kollade upp måtten som jag insåg hur mkt design påverkar hur man upplever storleken på en bil.
Intressant om man tar och kollar på olika typer av bilar historiskt sett.
Kollar man Golf MK1 så har den måtten.
Bredd 1,610 meter
Längd 3,705 meter
Seat Ibiza (ungefär samma storlek som VW Polo)
Bredd 1,780 meter (1,942 med backspeglar)
Längd 4.059 meter
En liten bil som Seat Ibiza är inte mkt "smalare" än en Skoda Octavia eller V90 fast man upplever den som väldigt mkt mindre.
Håller med om att en Volvo V90 ser bred ut och den är alltså 1890 mm bred. Min Mondeo är 1886 så det skiljer 4 mm i bredd. Nya V60 mäter "bara" 1850 mm.
Källa: Car.info
https://se.automobiledimension.com/modeller/ford/mondeo-2019
Fast det verkar som Mondeon går emot trenden och blivit lite "smalare" med åren. Den nya generationen är några cm smalare.
Men Mondeon verkar å andra sidan ha jordens största backspeglar.
Rent generellt är det väl så att rutorna inte blivit bredare sen 60-talet, eller? Men, bilarna har blivit det.
Det även stor skillnad mellan 2- och 4-dörrars bilar. Dörrarna på min cabbe är väldigt långa, och det är byngligt att ta sig i/ur på parkeringsplatserna. På lilla C3 är dörrarna korta (och höga) och det är en skitsak att ta sig i/ur.
På en del parkeringar har man dubbla linjer, som gör att bilarna inte trängs ihop, mycket bra!
Jo men visst gör man bredare rutor idag än på 60-talet. Dock finns ju såklart många kvar med samma bredd sedan dess.
Och för att inte tala om garage. Försök få in en V90 i ett 50-talsgarage...
På 40- och 50 talet byggdes villor med garage under husen, och det var status, även om man som de flesta inte ägde en bil. Dessa källargarage är skrattretande smala och låga, dessutom med en brant uppfart. Tvivlar på att de ens med dåtidens bilar hade fungerat som garage. F.ö verkar nutidens villagarage sällan användas som bilhus, de blir istället ofta fyllda med trädgårdsredskap, verktyg etc, och bilen får vackert stå utomhus året om. Hur använder ni era garage?
Jag har en bil och några motorcyklar i garaget. Till det kommer verktyg och diverse delar till olika fordon som nån Chevrolet 350 och Saab turbomotor. Noll trädgårdsredskap om man inte räknar fyrhjulingen.
Hultarn, kom vi inte till slutsatsen att just en V90 inte var så bred, mest en illusion av designen?
40-talisten, jag försöker hålla mitt garage rent från allt förutom mc, cyklar (sommarhalvåret) och tillräckligt med plats för att få in nån av bilarna om något behöver göras och vädret är kasst. Mitt garage är dock hopplöst litet, 5.8 x 3.2. Med hojen längst in på kortsidan så är det precis att en bil får plats och att det går att komma runt överallt. Har av platsbesparande skäl satt upp såna där självuppsnurrande vindor för el, vatten och tryckluft. Jag har verktyg, kompressor och sånt i ett angränsande rum. Nu till vintern så kommer pojkens båt att flytta in i garaget, men den är inte tyngre än att den går att rulla ut för handkraft om jag behöver komma in med nån av bilarna.
Mina 4 grannar på gatan har precis som du skriver garaget fyllt till bredden med sånt som egentligen hör hemma i ett förråd, gräsklippare, färgburkar, utemöbler och allt möjligt diverse. Jag har lyckligtvis 100m2 biyta utöver garaget som jag får plats med sånt på:)
I mitt garage i källaren i huset från 1946 står i dag Astran parkerad, den ryms mer än väl. Takhöjden är 2,1m och man tar sig enkelt i och ur bilen trotts massa annan bråte i garaget.
GLC:n ryms också och har varit nere på besök åtskilliga gånger. Går till och med att få ner vikporten även om jag kör ner bilen. BMW 520 touringen fick man backa ner om porten inte skulle slå i taket vid stängning. Så 5m sedanbil är maximalmåttet för bilen om den skall rymmas. Brant backe ner ör det självfallet men har sett värre. Men går fint att ta sig upp även utan att skotta bort snön. Extra enkelt med 4wd.
Själv så försöker jag baxa in min Leon i ett parkeringslänga från 80 talet varje dag, det är på håret att det går med sidospeglarna utvikta.
I ett område i Bromma där jag bodde förut fanns ett parkeringshus med separata garage. Tyvärr var garagen väldigt korta så en av hyresgästerna hade använt hålsåg för att kunna parkera sin Volvo 245. Dragkroken stack ut lite för mycket.
Tycker parkeringsrutorna är allt för smala runtom i landet. T.ex vid diverse shoppingscenter eller matbutiker. Även om precis alla bilar skulle ställas sig exakt i mitten av rutan så kan man oftast inte öppna dörrarna helt ut vilket är vansinne om du frågar mig.
Just det är anledningen till dörruppslag, för att det inte går att öppna dörrarna fullt ut utan att slå i andra bilar.
Markägarna är så pengakåta att de gör så små rutor som möjligt så de får plats med så många bilar som möjligt utan att tänka på riskerna med det.
Det kan så klart vara barnfamiljer som är orsaken till dörruppslag, men även en blåsig dag då man öppnar dörren utan att ha allt för hårt grepp på handtaget och vinden sliter upp dörren. Har hänt mig några gånger, men utan att jag orsakat någon skada på annan bil.
Märkte en intressant sak när jag körde genom Europa. Minns inte om jag var i Tyskland eller Nederländerna, men jag stannade vid en rastplats och några bilar hade då ställt sig precis mitt på linjen mellan två rutor. Såg helt klart medvetet ut och bilarna var nya och dyra.
Troligen gjorde dom det just för att undvika dörruppslag.
Standardbredden på parkeringsplatser borde verkligen öka kan jag tycka. De är allt för smala. Det funkar oftast, men inte alltid. De borde vara gjorde för att funka ALLTID.
Vad gör man om man har en ovanligt bred bil, säg en hummer eller liknande? Ska man ställa sig på två parkeringsrutor då? Går ju aldrig vad jag märkt att betala för två rutor så hur skulle det funka i så fall?
Jo, V90 är kanske inte så mycket bredare, men den är ju lååång!
Det blir lite annat än när det ställs en Kadett A i garaget (lånad bild)
Moderna bilar har ju längre och tjockare dörrar också, vilket gör det svårt att klämma sig ut, utan att trycka mot nästa bil.
Helt apropå...
Ha ha ha, klockren Grosser!
Har en parkering med 4 platser i området där jag bor. Innan jag flyttade in körde alla in sina bilar, jag började backa/köra in beroende på vilken ruta som är ledig. Några har tagit efter mig, men vissa fattar fortfarande efter drygt ett år var man kör/backar in för att skapa mest plats.
Man kan ofta tro att man använt måtten från en Fiat från 60-talet för att rita "passande" parkeringsplatser även nu för tiden.
Vet inte om jag nämnt detta tidigare, men vårt företag hade besök från ett annat företag från USA i slutet av våren/början av sommaren.
De flög hit och sedan hyrde de en helt vanlig "svensk bil" och med det menar jag inte en svensktillverkad utan en vanlig bil på svenska vägar, en Volkswagen passat.
En av de första saker de tog upp med oss är att det knappt går att parkera i Sverige för man får nästan inte plats i parkeringsrutorna.
De hade t.ex. noterat att även om de parkerade exakt mitt i rutan så kunde de inte öppna dörrarna helt utan att slå i bilen bredvid. Jag förklarade att det är helt normalt här, men att jag håller med dom att det är alldeles för smala rutor.
Vad som borde vara normalt här är just det som amerikanarna säger, att man ska kunna öppna dörrarna fullt ut utan att slå i bilen bredvid, men något smarthuvud på transportstyrelsen eller vem det nu är som bestämmer över minimumbredden på parkeringar tycker det är bättre att vi får alla dessa dörruppslag och försäkringsärenden vi har över landet året runt, varje dag.
Åk till USA Bejje så ska du få se att det inte är på många platser där de har så heller. Jag har kört runt en del där i olika delstater och jag har inte varit med om att man kan öppna dörrarna fullt ut om det står bilar i rutorna vid sidan om. Vet inte vart de kom ifrån som var på besök men som sagt, i de stater jag vart är det inget jag lagt märke till. Man har fått passa dörren när det blåser där med.
Så här är det ju iaf I hela Europa. Tveksam till att transportstyrelsen har något med bredd på parkeringsplatser att göra fö? Man får väl måla hur breda/smala man vill som fastighetsägare. Men såklart vill ju de flesta ha in så många platser det går, iaf där marken är dyr.
De kom från Tampa Bay, Florida
Då jag aldrig varit någonstans i USA, så har jag ingen koll hur det ser ut i Tampa eller andra ställen, men uppenbarligen tyckte dom vi hade smalare rutor här.
Om jag minns rätt finns det en minimumbredd man måste förhålla sig till, utöver det får man så klart ha bredare om man vill.
Standardmåttet på nya parkeringsrutor i Sverige är 2,50 om jag inte minns fel. Sen har de på vissa ställen iaf här i Söder valt att ha dubbellinjer med lite luft mellan rutorna, det tycker jag blir bra och ganska lagom.
Florida har jag bilat mycket i vid 2 olika resor runt om hela. Ska kolla mina bilder för skojs skull.......bildgooglade nyss USA och parkering och där ser de inte ut att vara bredare än här direkt.....
Dom äter mycket skräpmat i USA. Just saying;)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.