Nä, nu överdrev jag lite, men klämde in det populära ordet klimat, för idag spar man ju inte tid o pengar, utan klimatet om bilen drar mindre bränsle.
Synd att man inte kan lägga in bilder här längre, så jag får berätta ist. Behövde åka en tur tvärs genom stan, från landsbygden där jag bor på Ekerö till Farsta strand (gatan där de sköt ihjäl en stackare här om dagen)
Tänkte att jag drar ut på det så trafiken lugnat sig, men icke, det var tvärtjockt trots att klockan var halv 6 på en söndagskväll. Det var inte stopp o köer, utan segt som sirap. Ett exempel på orsak var en övningskörning i 40 på landsvägen.
Min resa var 47 km, landsväg och stora leder genom stan, ingen stadskörning alltså. Det tog 1 timme o 6 minuter att komma dit med en snittfart på 46,4 km/h, bilen drog 0,85.
På hemresan var det lugnare, mycket bilar men inga såsproppar. Det tog 47 minuter med en snittfart på 65,4 km/h och bilen drog 0,76.
Tänk vad lite fart kan göra =)
Kommentarer
Rickard, hade du haft en elbil hade det blivit tvärt om i förbrukning
Nej, det tror jag inte, i den låga farten spelar inte luftmotståndet så stor roll så med en EV hade nog skillnaden varit knappt märkbar.
Jo, men innan alla har elbilar, vilket kommer ta en stund, är det onödigt för klimatets skull att sänka hastigheterna till onödigt låga nivåer, tex 40/60 överallt.
Nisse, av egen erfarenhet så kan jag säga att jo, en elbil i stadstrafik drar mindre än på landsväg medan en brum-bil så är det gärna tvärt om
Det betvivlar jag inte alls, men i det aktuella exemplet skulle du inte märka någon nämnvärd skillnad
Men är det inte så att en fossilbil med många växlar, säg 8st, som kan gå på lågt varvtal vid högre hastighet kan gå snålare i den hastigheten än en fossilbil som har säg 5 växlar?
Båda drabbas ju av luftmotståndet så klart, men det borde väl vara bättre att åka omkring med varvmätaren på 2000 varv än 3000?
Antalet växlar påverkar inte vilken totalutväxling man har så det spelar ingen roll. Många växlar är för att man har ett snävt varvtalsområde att hålla sig inom.
Det är nog anledningen till att min bil har 9 växlar. De kompenserar för att man bara har 700 Nm.
Bara?
Min bil drabbas av att den inte lägger i högsta växeln om man kör för sakta. Beror väl på att sista växeln även ska hänga med till 265 km/h.
Ökar jag bara upp till 70 ligger den kvar på näst sista och 1.900 v/min.
Ökar jag till drygt 80 växlar den, sänker jag till 70 håller den kvar där på 1.400 v/min så länge vägen är skapligt plan.
Drog släp i helgen, har bara gjort det en gång tidigare på denna bil... märker stor skillnad över hur den växlar, men det är så klart p.g.a tyngden.
Är du säker på att lådan växlar ned, vissa automater med "Lock-up" brukar släppa den vid lägre fart och då låter det som en nedväxling, men det enda som händer är ju att motorvarvet ökar och samtidigt slirningen.
Min bil lägger aldrig i nian på el och på bensin krävs det att man kommer över 100 för att det ska ske. Hade jag inte haft en siffra som visar det hade jag inte märkt det.
Har inte koll på vad som händer i lådan, ser bara att varvräknar nålen flyttar sig.
På mina 8-växlade Volvobilar så har det inte visats någon "siffra" för vilken växel som ligger i, man fick gissa eller dra spaken till "manuella läget" för att se vilken växel som låg i. Egentligen en icke-fråga på en automat, jag kör, bilen växlar, men som gammalt kontrollfreak så var VW bättre som visar vilken siffra som är i, men som sagt, till vilken nytta...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.