Ja, för att spinna vidare på kommentarerna o tråden om rostskyddet på golf...
Franska bilar verkar vara lite älska/hata.
Kvalitén på franska bilar kan ju diskuteras i oändlighet, men är det inte ett faktum att de faktiskt skärpt till sig? Visst, jag kan hålla med om att de ännu ligger långt efter tyskarna i kvalitetskänsla, men de verkar, faktiskt, hålla ihop rätt bra.
Visst, om 10 år syns det, och märks på en Peugeot att den är använd på ett annat sätt än en tysk, men vid samma vård (Folk verkar mer benägna att ta väl hand om sina BMW/MB/AUDI än om sina Citroën/Peugeot/Renault) så lär man kunna få ut lika många år från den franska som från den tyska.
Ta t.ex våra kära Citroen Berlingo, Peugeot Partner och Renault Kangoo.
Hur hårt körs inte de, och hur mycket misshandlas inte de bilarna av anställda på byggfirmor, budfirmor et.c, och de ändå bara går och går.
En Caddy t.ex kommer inte i närheten av en Berlingo i stryktålighet. Och Caddyn är inte dålig. Alla har nån gång kört en sån känns det som.
El har aldrig varit fransmännens kopp te, och är det inte än idag, men faktum är att de antingen blivit bättre, eller så är alla andra sämre.
Motorer. Framförallt dieslar är dom dessutom oförskämt duktiga på. Alla problem med långlifeintervaller hos andra märken, på en fransk diesel hör man nästan aldrig om problem med det (I alla fall inte jag). Transportbilarna igen: Hur många kör inte en bra bit efter 3000 mil, innan de kommer ihåg/har tid att serva bilen? Men går de sönder? Nästan aldrig...
Vi har diskuterat detta på jobbet i omgångar. Ingen av oss är direkta fantaster av franska bilar, men faktum kvarstår.
Lasta vilken bil som helst med 500 kg verktyg och koppla på ett släp fullt med grus efter och far fram i full fart på byggarbetsplatser eller över gräsmattor/grusvägar.
Vad tycker ni om franska bilar?
Jag tycker inte om dom. Men jag har inget emot dom.
Dom är väldigt mycket bättre än sitt rykte.
Dessutom börjar dom komma med väldigt intressanta koncept och teknik.
Kommentarer
Jag har kört en del franskt (bilar då) som hyrbilar, och det är då främst deras mindre varianter, Clio, 206, 207, 207 CC osv.
Var väldigt nära att hoppa på en 207CC men det var främst 3 saker som gjorde att jag avstod från den modellen.
Det första var växellådan, upplevde samma sak på 206GTI när jag provkörde den, helt sannslöst dålig, som att vispa runt med en slev i havregrynsgröt.
Det andra var motorerna i 207, de såkallade Princemotorerna som utvecklades med BMW och även sitter i 1 serien, Mini Citroen osv.
Läser man i forum så verkar just denna bensinare vara överrepresenterad när det gäller problem (inte bara Peug utan även Mini etc)
Mkt möjligt att detta är fixat men det var nog för att få mig att avstå.
Det tredje var att interiören kändes rätt plastig, men å andra sidan så kan jag överleva det för bilarna i övrigt (förutom växellådan) var väldigt trevliga.
Har kört franskt i 14 år nu och kan bara instämma ...... det fungerar ganska bra. Har haft 3 Lagunor som jag kört mellan 15000-20000 mil vardera. Väldigt få problem och egentligen inga som inte förekommer på andra märken. Bakre stötdämparna på senaste Lagunan undantagna, dem bytte jag två ggr. Har nu en 508 SW GT som gått drygt 5000 mil utan ett enda litet bekymmer. Sen kan det väl vara så att man får vad man betalar för ....... tyska bilar är ju väsentligt dyrare om man skall ladda fullt med tillbehör (som är standard på 508 SW GT). Klart man skall förvänta sig lite bättre kvalitet, men hur det skall gå till har jag inte riktigt funderat ut ännu.
// Krister
Om jag säger som så, jag har ägt en Peugeot 508 som jag ägde i nästan 3 år, bytte bort den för snart 1 år sedan och måste säga att jag saknar den bilen lite grann, inte för att jag är missnöjd med bilen jag kör nu nä då jag älskar min nya bil men det är något med en Peugeot som man bara älskar... När jag byter bil om några år så kommer verkligen en ny Peugeot vara med i bilden.
Min senaste franska bil var väldigt bra, en citroen xsara -01, bara gick och gick, de reservdelar jag köpte, en ljuddämpare och en kupefläkt var dessutom jämförelsevis"billiga".
Snålare än sina konkurrenter, 0,58 milen är bra på en bil i golfklassen, bensinare.
Trots 12 år och 24000 mil kändes den inte farligt sliten, och klimatanläggning osv funkade klockrent.
Fanns inte rost på den, varken i kaross eller botten, trots flitigt körande på grusvägar!
När jag sa det till bilmeken på macken, sa han att "du hade tur, vissa är klockrena, andra strular allt på, fransoserna har flera måndagar i veckan".
Enda felet var att den var trist att köra, och stolarna var kass för en välväxt nordbo.
Som någon skrivit innan, kvaliteten är bra, men kvalitetskänsla saknas.
Känns som att tex. Vw sätter ihop bilen med fler skruvar typ......
Ducce skrev: Som någon skrivit innan, kvaliteten är bra, men kvalitetskänsla saknas.
Jag tror att det är där man så sakteliga börjat förändringen, jag är inte någon "fan" av franskt egentligen, har bara upptäckt att man får en hel del bil för pengarna. Renault Laguna var väl "sådär". Hade en Renault Major R8 en gång i tiden och växelspaken var som att röra om i en hink med sirap, huvva je, men min nuvarande Peugeot 508 SWGT har faktiskt en hel del kvalitetskänsla, alla knappar och reglage känns genuina, inget glapp eller segt, väghållning i toppklass, gott om driv och mycket utrustning. Hittar egentligen inget att klaga på i 508:an vare sig det gäller kvalitet eller kvalitetskänsla. Jag är nöjd så här långt ( 1år och 5000mil).
// Krister
Hade en R10 Major en gång och samma sak där med växelspaken, som en hink med sirap. Man fick vara nöjd med den växeln man fick i men visst var det en rolig bil.
Som nån redan nämnt, en del bilar bara går och går, andra går inte alls.
Jag hjälpte en bekant i många år med en 405 Break 1,9TD -95, under garantitiden bytte dom ut allt i framvagnen och allt i bromsväg pga vibrationer, när det var fixat gick bilen 55.000 mil med byte av en omgång bromsskivor, en spindelled och 2 känghämarstag. Förutom detta och vanlig service/bromsklossar/backar, bytte jag handbromsvajrar 2 ggr, röret till styrservot, nya reläer/kablar till kylfläkten, monterade en extra bränslepump, då den som ska sitta i tanken inte fanns !!!! (vid 20.000 mil slutade motorn att gå om det var mindre än halv tank)
En torisionsstav i bakvagnen byttes akut på en semesterresa.
Bilen hade lite kosmetisk rost efter stenskott och skador, men nån rost som börjat av sig själv fanns inte alls.
En annan bekant hade en Laguna II, vid 20.000 mil körde hon bilen till skroten, bilen var reparerad för en förmögenhet under dom 10.000 mil hon haft den "Jag vill inte att nån annan ska råka ut för det jag gjort, därför kör jag bilen till skroten"
Renault är väl inte drabbad av några stora kamremsproblem, felet är att bilarna är så bakvänt tillverkade, så det kostar en förmögenhet att byta dom.
Förutom 405an, tog jag inte in franska bilar i mitt garage, det blev bara problem, jag fick äran att byta koppling på en 605 2,0 när jag jobbade på verkstad, en vanlig 2 liters 4a alltså, det var överlägset det värsta jobb jag åkt på, idioterna hade skruvat ihop motor och låda med skruv och mutter, det kan ju vara nog jäkligt i vanliga fall att komma åt skruvskallarna, och här behövde man få dit en nyckel till för att hålla mot muttern.
Firmabilar: Partner/Berlingo Junpy/Expert (äldre modellen) är bra, men Kangoo är det mycket reparerande på.
Många brukar säga "Postbilarna måste ju vara ett bevis på att Kangoo är bra" Nja, postens bilar går på full service/reparations avtal "Max 6000 mil på motor och låda" säger min polare som jobbar med dom.
För att inte tala om äldre Trafic, vilken dynga, vi hade en -05 som var nära nog helrenoverad vid 12.000 mil, topplock, växelåda, alla hjulager + ett oändligt antal elfel. Trots att topplocket och rem var bytt vid 12" mil rasade motorn pga kamremshaveri vid 14.500 mil.
Hur nyare funkar ska ni få veta med tiden, min -13 uttagen 25/5 var just inne på sin första service vid 4000 mil, än har det inte varit några fel på den mer än en massa konstiga egenskaper, men AC kondensorn hänger som en dålig tvättlina och kylflänsarna har börjat ramla ur.
Ja Renault har ju av tradition vart den sämre av de franska, vad gäller kamremsbyte kan dom om dom vill. Prova en Clio 1,4 runt 00-01. Vattenpupens äe visseligen dum där med ett plaströr men på det stora hela är kamremmen i en sån nästan Volvo 740-klass...
Chefens fru hade en Prugeot 406, pålitlig som tusan, aldrig några problem med driftsäkerheten, däremot lös abs-lampan ibland, men felet hittades aldrig. Märkesverkstaden sa bara "Det är så på dom modellerna, går inte laga" men efter ett byte av jordfläta till motorn var det aldrig några problem igen vad jag vet. Jämfört med New Beetlen hon kör nu var Peugeoten en kanonbil!
En väldigt vettig trådstart Lason1.
Jag håller med dig i det allra mesta:
Franska bilar är numer av en lika bra/dålig kvalitet som de flesta andra. De problem som finns kvar från förr är idag bara att de fortfarande kan spöka lite i elektroniken. Där har fransoserna alltid varit lite sämre och även om det blivit bättre så är de nog generellt sämre än de flesta andra. I övrigt så är de enligt min uppfattning minst lika bra som andra och helt riktigt så skulle jag också vilja framhålla dieselmotorerna som generellt håller mycket hög klass och som sällan vållar höga verkstadsräkningar. Motorer och drivlinor är enligt mig bättre än de flesta konkurrenterna, ta t ex den STORA tyska koncernen vars motorer rasar och dricker olja i kopiösa mängder och som har robotiserade manuella lådor som uppenbarligen är byggda i porslin...
Sen så ligger fransoserna fortfarande lite efter när det gäller den upplevda kvalitetskänslan vilket många okunniga likställer med verklig kvalité.
Att franska bilar skrotas tidigare än t ex tyska beror naturligtvis på att de tappar mer av värdet och att då kosta på en säg 15 år gammal Peugeot 406 en reparation på 10 000 gör väldigt få om bilen ändå bara är värd säg 15 000. En lika gammal Audi A4 kanske är värd 30 000 och då repas den istället.
Jag är övertygad om att när bilar lämnar fabriken är de allihop av ungefär samma kvalité oavsett från vilket land de kommer ifrån. Det är hur de de tas om hand och servas som avgör när de skrotas. Är bilen inte eftertraktad och håller ett högt andrahandsvärde slarvas det efterhand med underhåll och bilen risar ihop och skrotas tidigare. Enkel matematik.
Det sitter samma elgrejjer från Bosch och Siemens i franska bilar som hos de tyska bilarna.. Jag har inte haft ett enda elfel på någon av mina franska bilar: Citroën AX GT, Peugeot 309 XS, Citroën Xsara Break SX, Renault Laguna Ph2 Euroline, Renault Mégane Exclusivé och nu kör jag en C3 Picasso. Jag kör ca 2 500 mil om året och jag behåller dem tills de gått minst 15 000 mil. Inga elfel, ingen rost, bara vanlig service och byte av förbrukningsartiklar som torkarblad och bromsbelägg. Allt har fungerat, alltid startat varje morgon även i -30 och väldigt bra värme, ja även i dieseln jag kör nu... Snåla, driftsäkra och utan anmärkningar hos Bilprovningen.
Och detta med "kvalitetskänsla", vad som är kvalitetskänsla och vad som inte är det, det är något individuellt och personligt. Jag uppskattar inredningen, stilen och känslan i de franska bilarna och tycker att de är mycket elegantare och finare än tyskarna. Men jag tror att eftersom biltidningar hypnotiserar läsarna genom mantrat att tyska bilar har bra kvalitetskänsla så tror människor att det sätt som tyska bilar är på, är samma sak som kvalitetskänsla. Därmed är människor inte öppna för att det finns andra sätt och upplevelser att se på kvalitetskänsla än den tyska definitionen. Det är helt enkelt frågan om masshypnos och ingen universell eller absolut sanning om vad som är kvalitetskänsla och inte. Jag föredrar helt klart känslan i en Picasso framför en Golf som känns tråkig, enkel och trist mellanmjölk för människor som är ointresserade av bilar och bara tycker bilar ska vara transportmedel.
Jag tror på mångfald och mångkultur, men det hat som ges mot franska bilar det är inget annat än rasism och diskriminering, ett förtryck därför att franska bilar bryter mot normer och gör saker på andra sätt än svenska och tyska bilar gör, och precis som annan diskriminering och rasism så bottnar förtrycket i okunskap och oförmåga att kunna acceptera att det finns andra sätt att göra saker och ting på och att det som är annorlunda inte automatiskt är dåligt eller fel bara för att det är på ett annat sätt. Jag tror att mycket av denna rasism och diskriminering som franska bilar är utsatta för i Sverige, helt enkelt handlar om okunskap och rädsla för det okända, de bryter av mot det som människor är vana och trygga med och därför blir människor också fientliga mot det. Vi kan se samma fenomen på Östermalm i Stockholm där äldre pensionärer har valt att rösta på ett parti som vill diskriminera människor från andra länder och stänga Sveriges gränser, och de gör det därför att upplever obehag av att det flyttar in människor med andra hudfärger, andra kulturella bakgrunder, annan musik, andra maträtter och andra klädstilar än vad de är vana vid...
Det finns alltså en trygghet i ett Sverige där alla kör samma bilar och samma märken, och vi som gör andra val, vi ska då diskrimineras, förtryckas och hatas därför att vi vågar bryta mot normen, vi går mot strömmen och vi gör på ett annat sätt än den stora massan - och det finns människor som blir skrämda av detta.
Jag tror att vi botar denna rasism, diskriminering och förtryck genom att människor helt enkelt får uppleva mer trygghet och välstånd i sig själva. Är man nöjd och glad med sig själv så hatar man inte andra, utan man älskar andra. Den som älskar sig själv, har inre trygghet och mår bra i sig, den mobbar inte andra för att de kör andra bilmärken än tyska och svenska.
Tråkig, enkel och trist passar väl rätt bra även på en C3 Picasso... Nog finns det andra franska bilar som jag hellre skulle välja om jag ville ha nåt som är motsatsen till dessa Raphaels ord.
Vi kan se detta även hos Vi Bilägare, som följer den traditionella normen att den svenska och tyska mer fasta fjädringen automatiskt är "bättre" än det franskt mjuka därför att det kallas för "spänstighet" och "körglädje". Den franska komforten och välbefinnandet, det är alltså något "dåligt" därför att det är annorlunda och bryter mot den svenska och tyska normen. Vi kan också se det om inredningsstilar. Vi Bilägare skriver ner de rena, avskalade franska förarmiljöerna som satsar mer på tryckskärmar än myriader av knappar och reglage, och de gör det enbart därför att det är annorlunda och bryter mot den norm som de är vana vid. Att det är skönt för ögat med så lite distraktioner på panelen som möjligt, som dessa rena, avskalade och knappfria ytor ger, ja det är inget som de bryr sig om... därför att det är just "annorlunda"... Och det som då är "annorlunda" är automatiskt fel... och så talar de ut detta till sina läsare som då får uppfattningen att gör man på ett annat sätt än svenskarna och tyskarna så är det automatiskt fel.
Detta kallas inom samhällsvetenskap för "centrism", vilket innebär en oförmåga att se från andra ögon och kulturella bakgrunder och sätt än sin egen. Man utgår från att det man är van vid, det som tillhör den egna kultursfären, är det som alltid är "rätt" och att allt annat därmed alltid är fel. Vi kan se det mellan Europa och arabvärlden exempelvis, där kallas det för "eurocentrism", vi kan se det mellan Sverige och sydeuropa... och vi har ett riksdagsparti idag som även uttrycker en svensk centrism utifrån att allt som det partiet inte definierar som "svenskt" är automatiskt något dåligt, fel och något vi ska förfölja.
Men Sverige är ett mångkulturellt samhälle och ett samhälle av mångfald, det finns i den svenska traditionen, så denna diskriminering, rasism och förtryck av franska bilar i Sverige är ur ett historiskt perspektiv svårförståeligt. Se på 1700-talet i Sverige där älskade Sverige det franska... och vi har även många låneord från franskan i det svenska språket...
Men jag tror att i tider av bekymmersam ekonomi och stor oro i världen, så finns det människor som tror att de ökar sin egen trygghet och säkerhet genom att slänga ovett och okväden på andra för att de bryter mot det vardagliga, mot normer, mot det konservativa och traditionella... Forskning inom samhällsvetenskap visar att just i orostider så ökar intresset hos människor för att vända sig mer till det som känns bekvämt, tryggt och vardagligt och som en följd av detta ökar hatbrotten mot allt det som bedöms som "annorlunda" och normbrytande. Detta är ju en stor debatt i vårt svenska samhälle idag med SD å ena sidan och F! å andra sidan som redovisar två helt olika riktningar.
Jag håller inte med om det. En C3 Picasso har en formgivning som sticker ut, och att sticka ut och vara annorlunda är inte tråkig och kan omöjligt vara tråkigt och trist. Instrumentpanelen följer inte den tyska normen, utan hastighetsmätaren består av siffror som sitter ovanpå panelen och närmare mitten, det ger bättre överblick och är skönare för ögat än den svenska och tyska traditionella lösningen med mätarna mellan ratten. Jag som förare känner mig säkrare när jag slipper flytta ögat mellan instrumenten mellan ratten och vägbanan, med högt placerade instrument så är avståndet kortare och det känns skönare för ögat. Och dessutom ser det trevligt och roligt ut. Hela Picasso-serien sticker ut både utanpå och inuti, det är fransk extravagans. Och ta den taktila känslan för rutmönstret som finns på instrumentpanelens avläggningsytor, där kan vi tala om kvalitet och känsla som är närmast sensuellt bedårande och överlägsen det tyska och svenska. Men eftersom det är just annorlunda så döms det ut och påstås vara sämre kvalitetskänsla, när det i själva verket innebär en bättre kvalitetskänsla än de tyska bilarna. Det visar hur hårt den svensk-tyska normen sitter i människor, denna centrism som jag talar om och som innebär ett inbyggt motstånd hos människor mot det som går emot det som de är vana vid...
En Picasso är härlig att köra, härlig att åka med, den ser rolig ut och är härlig att tvätta. Det är en bil som även finns i många glada färger. Och det är väldigt trevligt med skjutbart baksäte och en härlig rymd och byggd på höjden. Jag tycker all Picassos ser roliga ut, men de som ser allra roligast ut ja det är C3 Picasso och så senaste C4 Picasso II, den kortare varianten, de har det trevligaste och roligaste utseendet och det som är mest avvikande, normbrytande och förenar både mjuka och hårda linjer och därmed också följer Pablo Picassos strävan att se världen och design på ett annat sätt.
Kan säga som så att skulle jag komma hemdragandes med en C3 Picasso så skulle hustrun flytta ut (eller tvinga ut mig) - ungefär så drastiskt uttryckte hon sig när hon såg den bilen första gången...:) Därmed inte sagt att den är dålig men det finns nog en förklaring till att den säljs i så små antal i Sverige. Däremot skulle säkert t ex en Renault Captur accepteras.
Ett stort problem för Franska bilar är att de blir färre trotts att Franska biltillverkare fått exempellöst stort bidrag från skattebetalarna vilket blir svårt att fortsätta med i all framtid. Försäljningen måste öka mycket mer om man skall betala tillbaka lånen och samtidigt hänga med bilmarknaden i övrigt med nya modeller och högre krav på lägre utsläpp. Utsläppskraven som skärps har man redan demonstrerat emot för att försöka skjuta dessa på framtiden.
http://www.svd.se/naringsliv/miljardrullningen-som-baktande_8801154.svd
Frankrike har redan en statsskuld som är på över 2 000 miljarder euro vilket betyder att det blir svårt att fortsätta med nya lån till bilindustrin som tydligen inte klarar att stå på egna ben.
Raphael gick djupt... Ett ämne som berör månne?
Jag gillar personligen det avskalade tyska "Ordnung muss sein!" med snygga knappar och reglage i jämna rader.
Men för det tittar inte jag bort liksom...
Börjar snart bli dags att byta bort mercan, och har suttit och tittar på Berligo och partner eftersom jag mest kör själv och dom är rätt bra.
Fortsätter Peugeot/Citroen (PSA) på det här viset så når dom "Back in the race" målen 2 år före än väntat: http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/media/press-releases/third-quarter-2014-consolidated-revenues-up-supported-by-a-rise-in-worldwide-unit-sales-of-5-4
Elsystemen är nuförtiden billigare och sämre i t.ex. VW-koncernens bilar än i PSA-bilar (som använder mera dyrare made in Japan delar än bara Bosch/Siemens-skiten, ok vissa delar är helt ok), dom satsar tydligen och tyvärr allt för mycket på att bli störst och samla in mera och mera pengar utan att "leverera"? Förstår dock att marknadsekonomin fungerar på detta idiotiska vis att det blir vi konsumenter som blir lidande men nog tar det på.
"Back in the race": http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/automotive-group/strategy/back-in-the-race
Tänk att det finns skribenter vars främsta vapen för att försvara sitt "eget" märke är att snacka skit om andra märken...
Jag har inget eget märke (får man sin nick utbytt för jag äger ingen Peugeot?) om du syftar på mej. Vill snarare lyfta fram problem som är verkliga men folk kör med "denial" för inte kan ju en miljon flugor ha mera el.dyl. Kom ihåg att skita i 1.6l THP för den har tyvärr BMW sabbat för sej själva och PSA-koncernen!
Skall man skita i en motormodell för ett märke men inte för ett annat ? Ologiskt tycker jag i så fall för det är ju trots allt biltillverkaren som har det slutliga ansvaret och inte nån underleverantör eller samarbetspartner. Sen handlade väl f ö denna tråd om franska bilar och inte om tyska.
Vad du skriver Uno (UvL = Uno Fån Löövtratt) lägger vi inte mycket vikt vid.
Jag tolkar det som att bilen inte gick att stänga av! =)
Skulle någon ha frågat mig för knappt 10 år sedan om Franska bilar så skulle jag likt de flesta andra också ha synpunkter på att kvaliteten är för dålig,eftersom att det var mina erfarenheter då. Idag är jag betydligt mer tveksam till att bilarna faktiskt är sämre alls än t.e.x sina Tyska konkurrenter och anledningen till detta är att jag nu har haft ganska många Franska bilar som inte har haft några fel värda att notera. Dessutom anser jag att det är väldigt mycket skrivande om hur mycket fel som uppstår på alla de bilar som är "felfria" i folkmun. Anledningen är förstås all teknik som nu finns i våra bilar och den gör att vi måste tänka på ett annat vis nu. Även om motorerna kan rulla tiotusentals mil oavsett fabrikat så är inte längre själva bilarna byggda för det.
Nog tusan bör väl en dyrare bil oftast vara lite mer påkostad på så vis att man får starkare motorer och en bättre komfort men för privatbillisten är det sällan lika viktigt som ekonomin. Många lockas till att köpa en begagnad Volvo eller annan dyr bil i tron om att de är "skottsäkra" men tyvärr är det inte längre så. Väljer man att köpa en begagnad bil med kanske 20.000 mil på mätaren för 150.000kr i tron om att den bilen är bättre än en helt ny bil utav annat fabrikat så kan det ekonomiskt sluta i kaos. Anser därför inte att man skall köpa en bil i tron om att den är bättre än andra på så vis att det skulle leda till lägre omkostnader. Går man i de tankarna så betyder privatekonomin allt för mycket och då torde en billigare bil passa betydligt bättre. ( förslagsvis en Fransk eller Koreansk bil )
Själv tror jag inte längre på att en Tysk,Svensk,Japansk o.s.v bil skulle fungera bättre för mig och min familj på så vis att livet blev markant bättre eller billigare. Mina nästa val kan däremot bli något annat i ungefär samma prisklass eller billigare men knappats dyrare då jag som sagt inte övervärderar de dyrare bilarnas egenskaper.
Håller med dig helt i din sista mening, Mistro. "Eller billigare" är högst troligt eftersom det trots allt "bara" är ett sätt att transportera sig - oavsett vad en del andra tycker - men ser man inte bilen som en statussymbol så har man ju betydligt mycket mera att välja bland...:) Sen har du säkert en hel del rätt även i den övriga delen av ditt inlägg...:)
PSA gör komfortabla och bränslesnåla bilar helt klart men jag tycker att man har svårt att få till helheten på sina bilar. Provkörde Peugeot 308 SW för ett tag sedan och jag gillade det stora lastutrymmet bak och fjärdringkomforten men det är för mycket detaljer i den bilen som gör att jag avskräcks från ett köp. Växellänkaget kändes gummiartat, har aldrig upplevt ett så slött infotainmentsystemet varje knapptryck fördröjdes med 3 sekunder, rattens utformning gör sikten till hastighetsmätaren och varvräknaren skyms och baksätet är inte direkt klassledande.
Citroen C5 är en komfortabel bil men återigen så tycker jag att helheten inte räcker till för ett köp. Växellänkaget är horribelt, styrningen känns frånkopplad, en total avsaknad av förvaringsutrymme i kupén och tillslut så kan man undra vem som har utformat interiören för den är inte speciellt användarvänlig med alla dessa knappar.
På 60-talet hade jag en kort tid två Renaultbilar ( Fregate och Gordini ) och svor på att aldrig mera i mitt liv köpa en Renault. För 7 år sedan kom jag i kontakt med Megane Senic med två liters motor och automat. En härlig felfri bil i alla avseende, varför jag själv köpte en ny Megane kombi -09, bensin, 7.4 L/100km på motorväg. Helt felfri bortsett från smuts i spolarslangen till hö lykta. Efter 41000 kom dock ett kopplingsbyte. Lamellen som satt där passade inte överhuvudtaget. Varför? Nu har jag köpt en 1 år gammal Clio Diesel också, 4,2L/100km på motorväg. Felfri tillsvidare. Som jämförelse har jag min 30 år gamla Volvo 740 som jag hittade 24 fel på inom två veckor från ny. Sen kom det mera, men till sist blev även den en riktigt bra fungerande bil. Den franska mjukheten i fjädring och säten passar mig, i motsats till vår Golf som känns som en planka att sitta på.
Det här med centermonterade instrument - hur kan man i sin vildaste fantasi få det till att vara bättre? Istället för att lite snabbt vända blicken 30 cm rakt ner så ska man titta en 60-70 cm åt höger, och på en lika stor display lokalisera siffran man vill åt. De kunde lika gärna satt instrumenten framför passageraren.
Samma sak med de fasta rattcentrumen Citroen körde med ett tag. Först sätter de varenda knapp i hela bilen där. Det är mer knappar på ratten än i mittkonsollen på en Opel. Sen bryter man fingrarna av sig om man försöker svänga genom att lägga tummen på en eker. Idioti.
En del innovationer i bilar idag blir liksom bara ett stort "jaha"
Ja man förvånar sig ofta över alla dumheter som bilvärlden hittar på. Tyvärr är det väl så att dessa dumheter fortsätter då trenden går mot allt mer teknik. Teknik som helst skall styras utav en touch-skärm. En del tillverkares lösningar är bättre än andra men faktum kvarstår att en stor touch-skärm KAN stjäla mycket uppmärksamhet ifrån föraren. Bara att ställa in radion kräver en del vana i vissa bilar numera.
En sida utav mig tycker att det är kul med all teknik men jag vet också att allt kommer att gå i sönder i förtid och kosta en förmögenhet att laga. Det är inte på det viset att jag föredrar en Volvo 740/940 och på så vis vill backa tiden men det kan vara befriande ibland med en enklare instrumentering.
Kör numera en Peugeot Bipper till jobbet samt kortare ärenden och jag trivs verkligen med den bilen. Den känns solid och har det mesta som jag tycker behövs i en modern bil. ( med ett minus på att det saknas farthållare )
Nu har dock några idioter helt missuppfattat sin samhällsroll och förstört bilen genom att kasta in en sten genom en sidoruta. Backspegeln rycktes ner och stenen förstörde en spak och repade instrumenteringen... Även framrutan måste bytas ut eftersom att det lilla metallfästet som håller spegeln inte får limmas dit igen. Mycket kostnader och elände men man kanske kan glädja sig åt att några tjänade någon krona på kuppen?
Nu slipper kanske förövarna skaffa sig ett riktigt jobb någon dag till....
Apropå "känns solid"...
Provsatt en Hyundai iX20 igår (lunch-nöje) och testade bl a att fälla bakre ryggstödet och frapperades över hur solid känslan var - lite ovanligt på en såpass liten och relativt billig bil. Dessutom blev lastutrymmet i stort sett helt plant och sen fanns det ett bra förvaringsutrymme under det löstagbara golvet i bagaget. Likaså högt insteg så jag kan förstå att denna och syskonet Kia Venga ofta rattas av pensionärer - det är helt enkelt bekväma bilar att ta sig i och ur. Kändes dock lite "gammaldags" inombords och det kanske berodde på avsaknaden av just en färg-touch-display - och därmed bl a back-kamera vilket jag "tyvärr" vant mig med och ogärna vill vara utan...:) Lär väl komma en ny modell så småningom i kölvattnet på den nya i20 som snart dyker upp. Gillar denna något högre byggda biltypen men det beror väl på att man själv snart blir "fritidsforskare"...:) Man kan ju knappast kalla den en mini-SUV men den fyller samma funktion när det gäller bekvämligheten att ta sig in i bilen.
De mest robusta bilarna jag har ägt är Citroëns hydraulmodeller. Då talar vi om mekanisk tillförlitlighet där saker är rejält dimensionerade och med underbar komfort. För guppiga och skadade norrländska inlandsvägar finns det inga bättre bilar i mitt tycke. Apropå det är biltidningarnas älgtester på salsgolvssläta landningsbanor aningen missvisande då även stenhårda Audis går bra där. På verklighetens dåliga och starkt kuperade vägar skulle bilar med sportschassin studsa av vägen. Går inte att hitta bättre komfort och väghållning på den här sidan miljonen än en hydraulcittra, och har man väl prövat duger inget annat sedan.
Jag har haft en BMW 530dA Touring Xdrive M-sport 2012 års modell som tjänstebil. Fullsmetad med allt lullull man kunde få. Nypriset på den är löjligt högt. Min kollega däremot valde en Peugeot 508 SW GT fullsmetad för MINDRE än halva priset.
Med facit i hand så skulle jag med ha tagit Peggan.. Inte ett fel på 6000 mil.. Medans jag i min premiumbil har fått spendera mycket tid på verkstaden. Återförsäljaren av BMW har näsan högt medans Peugeots säljare va en problemlösare utav klass.
Nej den tyska kvalitén ger jag inte mycket för längre... Det du betalar för är märket.
ps. har även haft en 118d 2013 som "tappade" bromskraft helt plötsligt när man mest behövde den. Pedalen blev stum och bromsarna fungerade inte. Detta skedde vid 3 tillfällen under 1000 mil. Verkstaden hittade inget fel utan insinuerade att jag inbillade mig det och att det inte va fel på bilen.. Bra där BMW! ds.
Låter som BMW i ett nötskal det där ;)
Jag har ägt min Peugeot 508 e-hdi allure i 3 år och 4 månader, den bara går och går, allt den har krävt har varit diesel och vanlig service. Jag är så nöjd med bilen att jag behåller den i minst 4 år, har provat en hel del bilmärken tidigare såsom Bmw, Mitsubishi, VW, Volvo, Saab men ingen har varit lika driftsäker som 508an! Visst ska man klaga på något så är det att växellådan samt motor är rätt slöa, men med tanke på att den drar lite och är billig i försäkring så vägs det upp.
En annan har kört drygt 5500 mil i sin 508 och endast varit på verkstad för normal service ..... ingen skräpbil alltså.
// Krister
Jag har haft flera franska bilar, många av dem var riktiga skitbilar, en del riktigt bra, men det märkliga var att jag trivdes väldigt bra med dem.
Jag lärde mig deras egenheter, franska bilar har ofta en annan konstruktionslösning än svenska eller tyska, inte alltid den enklaste och inte alltid den mest lyckade.
Det finns historiska exempel på franska bilar som aldrig borde exporterats norr om landets gränser.
Men det är alltså historia, idag tror jag inte att de är annorlunda när det gäller kvalite' än bilar från någon annanstans.
Kom precis hem från en vecka i Marocko där jag hade en Peugeot 206+ som hyrbil (en Peugeot 206 med lite 207 komponenter).
Den hade 5800 mil på klockan och harrejäklar vilken skrothög. Pricken över i var när det började regna in och det strömmade vatten från lampan i taket.
Nu kanske man ska tillägga att vägarna i och runt Agadir inte är dom bästa och miljön gör att bilarna sannolikt slits mkt mer än hemma i sverige.
Samtidigt så rullande det en väldigt massa gamla franska bilar på gatorna i Agadir, mkt Renault 4 och gamla Peugeot 105/106.
Min känsla är efter en vecka med en Pegueot 206+ att de "gamla" franska bilarna kommer leva kvar i vääääldigt många år till och att min "nya" hyrbil kommer återfinnas mosad på närmaste skrot inom 2 år.
Ja många franska bilar exporteras nog till Afrika. Känner ett par som åkte till Gambia för ett tiotal år sedan. När dom klev av planet blev dom hämtade i en gammal Peugeot kombi taxi med dekalen Kringlan Livs på bakrutan. Den butiken finns i Södertälje, samma stad som dom kom från och sannolikt redan åkt i hem från någon krog! =)
Gå mycket på export, det nyregisteras >300.000 bilar /år men skrotas endats ca 190.000 bilar / år
Ja angående den sista kommentaren angående antal skrotade bilar så är det väl ingen nyhet för någon att landet hela tiden får fler bilar? Vi är helt enkelt betydligt fler invånare nu än för 15 år sedan och tyvärr skrotas många bilar inte ut då de borde utan står ute i naturen och rostar upp i decennier efter att de blev parkerade. En del går också mycket riktigt på export men jag tror nog ändå att vi importerar fler.
Allt fler anser sig även behöva fler bilar än tidigare. Det är inte ovanligt med hushåll som har 3-4 bilar. ( vardagsbilar + "sommarbil" + husbil + "vinterbil" o.s.v )
Framöver får vi dock vänja oss vid att dagens bilar kommer att skrotas ut långt tidigare än förr hur tråkigt eller "domedags betonat" det än låter för några 15-20 år i snitt kommer dagens bilar inte att leva.
Men Mistro, det där med livslängden har ju sagts i alla tider...
Vet att när 9-5 eller BMW E39 m.fl kom sas ju att en så teknikspäckad bil inte skulle hålla speciellt länge, men finns gott om de bilarna av första årsmodellerna som börjar närma sig 20 år...
Så är det "Lason1" men tyvärr är en bil som är tillverkad 1996 inte att jämföra med en som är tillverkad 2006.
Du nämner E39:an som var en väldigt fin och dyr bil med förväntad lång livslängd. En sådan ifrån 2001 hittar man lätt idag för under 20.000kr. Detta beror på att bilarna är dyra att hålla rullande. När underhållskostnaden snabbt överstiger bilens värde så är de inte roliga att äga. Samma jämförelse gäller förstås även för andra fabrikat t.e.x Saab.
Det är tydliga skillnader på bilar ifrån -80 och -90 talet men skillnaderna är än större för bilar tillverkade efter år -2000
Orsaken är all teknik som vi blir allt mer bortskämda med samt att biltillverkarna vill ha allt större förtjänst på sina verk. Därför tillverkas ingenting idag med tanke att hålla "för evigt".
(Det finns undantag på delar som håller bättre än förr men totalt sett leder ändå all teknik till en långt tidigare "domedag" för dagens bilar.)
Än värre blir det efter ca halva decenniet,..många av dessa bilar står redan på skroten då de är så dyra att reparera. Begagnade bilar med bara 5 år på nacken är idag rekordbilliga och det finns flera goda anledningar till detta. ( ett av huvudskälen är just komplicerade och dyra rep.)
Givetvis får var och en tro på att deras 10 åriga bilar kommer att leva i 20 år till om de vill men jag vet att de i så fall kommer att bli grymt besvikna.
Jag jobbade som bilmeck för länge sedan och fick då byta motorer på både Honda S2000 och Subaru Impreza. Ingen av dom hade gått över 5000 mil.. Skräpbilar?
Man kan inte dra alla över en kam bara för att nån polares farsa hade hört att Jocke på biltvätten har haft en bil som va värsta skiten..
Jag förstår inte hur man kan störa sig så mycket på en som vill ha lite lyx i vardagen? Det är väl bra att det finns någon som går utanför normen?
Vissa vill köpa och köra Peugeot andra Toyota, Mazda, Volvo, VW, Seat, Opel, Skoda, Kia eller vad som helst... Man får vara glad att inte alla gillar samma bilar för då hade det varit lite att titta på ute i trafiken :D
Nu förstår jag inte riktigt vad den här diskussionen gör i den här tråden, den handlar ju om franska bilar och det passar ju inte in på någon av dessa herrars bilval!
Helt OT förvånas jag ändå över Shoguns inställning till Jes Phaeton. Jag har inte åkt i den, men det har leifer, men jag har suttit i den och fått den demonstrerad och jag tror säkert att det är en fantastiskt trevlig bil, bra mycket bättre än det jag brukar åka i.
Men nu föreslår jag att vi återgår till de "franska".
Jes:
Varför låter du inte Leifer vara ifred? Jag tycker att vi ska diskutera bilar och allt annat kring detta och inte vart man står politiskt. Den enda orsaken till att jag inte skrivit något i denna mapp är för att jag aldrig ägt någon fransk bil och har alltså ingen erfarenhet av dem. Kanske är så som Raphael skriver att vi svenskar är lite rädda för allt som är främmande och annorlunda och av den anledningen dras till svenska eller tyska bilar. Personligen har jag ägt 4 stycken japanska bilar också och tycker att de är hållbara men har lite för dåligt rostskydd och känns lite billigare i detaljkvalité än tyska bilar, dessutom ganska dyra delar till japanska bilar.
Den här tråden har låsts. Anledningen är att ett flertal inlägg i diskussionen i inte följer våra forumregler.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.