Vi Bilägares forum

Framrutan

Framrutan

Spricker Saint-Gobains framrutor, som bland annat monteras av Carglas, lättare än orginal framrutor?

Vi köpte en Golf och vid 26 tusen mil och 10 år gammal blev vi tvugna byta ut orginalrutan på grund av ett stort stenskott i siktfältet. 2 år och 3000 mil senare var det tid igen, ett litet stenskott och sprucken ruta, bytt av Carglas, fabrikat vet jag dock ej. Nu 2,5 tusen mil senare är det tid igen och denna gång sprak rutan av solvärmen, jag var i närheten när det hände och bilen har varit avställd de sista 5 månaderna. Ställde på den förra veckan och åkte in för att visa sprickan i tron att man kunde reklamera. Stenskott sa killen och pekade på ett litet märke någon tiondels mm stort. Sen hjälpte det inte vad jag sa, även om bilen stått i 5 månader var det ändå stenskott som orsakat sprickan. Jag menade att det måste vara kvalitetsbrister på glaset om det spricker så lätt, han tyckte då att jag skulle ta upp det med fabriken. Så kundvänliga var dom.

Så säg , är det inte märkligt att orginalrutan håller 26 tusen mil och kan vara perforerad av stenskott utan att spricka, och Carglas rutor håller ca 3 tusen mil och spricker om man kör på en geting?

Har ni erfarenheter i ämnet? 

Uppdaterat: 2014-08-14 01:00
Mr Bean

Kommentarer

Vad jag har hört så finns det olika tjocklekar på framrutor, Saint Gobain är original underlevarantör till bland annat Audi, fast deras märke är då utbytt mot Audis fyra ringar, var och snackade med en snubbe som byter framrutor & han menade på att jag skulle få exakt samma vindruta som var original när jag köpte bilen fast den enda skillnaden var att det står Saint Gobain istället för Audi på framrutan. Har dock inte bytt ännu men har haft funderingar på att göra det då vindrutan är ganska sliten efter snart 11 år. Kostar dessutom bara 1500 kr med Trygg-Hansa försäkring.

Uppdaterat: 2014-08-14 06:49
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Har bytt några rutor på bilarna men varit dålig att kolla på just vilka märken som det bytts till.

Min första Ibiza så byttes det rutor på löpande band, vet inte om det var en designmiss eller dålig kvalitet, men där kändes det som att varenda sten som man fick på rutan orsakande stor skada.

Har nog aldrig bytt så mkt rutor som på den bilen.

Bytte ruta nyligen på min nya Ibiza och "ta i trä" den verkar hålla, jag använde mig dock av Ryds Glas här i Strängnäs.

Det måste det väl kunna uppstå kvalitetsbrister precis som med allt annat tycker jag, någon med en hård måndag som misssköter sitt jobb kan säkert sabba en batch rutor.

Uppdaterat: 2014-08-14 08:45
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Precis som Mats säger så finns egentligen inget som heter "orginalrutor" eftersom biltillverkarna inte gör sina egna rutor. Däremot sätter man sitt eget emblem på rutan.

Saint-Gobain är ett kvalitetsmärke som används av många biltillverkare, du har nog haft otur helt enkelt.

Kinarutor finns givetvis också, men dessa används inte av Ryds/Carglass då dessa inte håller OEM kvalitet.

Uppdaterat: 2014-08-14 09:18

Kan lika gärna bero på kvaliten i limmet, att fogen inte är flexibel nog!

Vindrutan är den styvaste delen i karossen, på äldre bilar är karossen "mjukare", därför spricker rutan när bilen blir gammal, ibland i äldre bilar kan det ju "låta" om inredningen, det beror på utmattning i karossen.

Originalrutan är också mer exakt på plats i spåret, ofta monterad med robot. följaktligen är limfogen lika tjock överallt.

Stenskottet är början, sen gör flex, eller solvärme på instrumentbrädan resten!

Uppdaterat: 2014-08-14 09:37

Nej karossen blir inte mjukare, däremot försvinner mjukmedel i plaster och lim succesivt, då krymper plasten och skrammel och knäppningar uppstår.

Detta var ganska vanligt på äldre VW från 80-talet då man använde sig av relativt enkla plaster med mycket mjukmedel. Men även franska och japanska bilar drabbades. Samma sak händer med det lim som används till rutorna,

Tidigare när rutorna var fästade i gummilister var inte påkänningarna i glaset så stora, men då användes inte heller glaset som en förstärkande del av karosstrukturen.

Nu för tiden har man stabilare plaster och elaster som inte åldras lika fort, ofta tar andra saker på bilen slut tidigare och då byts den eller skrotas.

Uppdaterat: 2014-08-14 11:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jaha, då är det taskigt läge eftersom GTIn är ganska stötig. Men det är ändå konstigt att det hänt så ofta de sista åren. Nå, jag måste hur som helst ha en ny ruta, har tid hos Ryds , för de har fri lånebil och ligger närmare, sen får jag se om det är samma elände om några år om det vill sig.

Uppdaterat: 2014-08-14 21:11
Mr Bean

Tala med dem om dina erfarenheter, kanske har man inte lagt rutan rätt vid limningen tidigare, det kan vara känsligt om glaset ligger i kontakt med ramen på något ställe så att inte tillräckligt med lim finns som utjämning av de belastningar som uppkommer.

Uppdaterat: 2014-08-14 22:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lurar på att byta ruta på min merca, den är inte heller den fräschaste som finns efter 40k mil och 18 år.

Men stämmer det verkligen att man kan utnyttja försäkringen för en sliten ruta? Gäller inte det enbart skador som inte uppkommit genom normalt slitage och åldrande?

Uppdaterat: 2014-08-14 22:35
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Jag tror inte att det går att byta rutan utan att den fått en riktig skada och låta en del gå på försäkringen. Men ett stenskott är ju lätt att fixa med hjälp av en hammare t.ex. Alla kan ju ha otur :-(

Uppdaterat: 2014-08-15 11:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Finns det ens så många tillverkare av bilrutor utöver Saint Gobain och Pilkington? Tror inte jag hört talas om nån mer. Sekurit fanns det nåt som hette förr men det verkar vara ihopslaget med Saint Gobain.

Uppdaterat: 2014-08-15 22:24

Trempex i eslöv heter också saint-gobain numera.

Uppdaterat: 2014-08-15 23:07
Roger Skagerström skrev:

Finns det ens så många tillverkare av bilrutor utöver Saint Gobain och Pilkington? Tror inte jag hört talas om nån mer. Sekurit fanns det nåt som hette förr men det verkar vara ihopslaget med Saint Gobain.

@ De skriver här att hälften av alla bilar tillverkade i europa har glas från Saint Gobain, finns det inga andra än Pilkington så delar de väl marknaden i så fall. http://www.smartarutor.se/pages.asp?r_id=18803

Det verkar som basic rutor kommer från Polen numera, de behöver ju inte vara sämre för det, det kan ju varit monteringsfel eller ren otur för mig.

Uppdaterat: 2014-08-17 13:40
Mr Bean

Mr Bean , det var vad jag skrev i #8, tala med de som monterar ny ruta.

Uppdaterat: 2014-08-17 21:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man får slå klart inte byta en sliten vndruta men som saabnisse skrev så är det bara att ta fram en stjärnmejsel och slå till med hammaren så spricker nog rutan ganska omgående. Svårt att motbevisa att det inte varit ett stenskott.

Uppdaterat: 2014-08-17 23:34
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Frågar försäkringsbolaget ens om vad som skett vid rutbyte? Som jag fattat det så betalar man bara självrisken till glasfirman och de debiterar försäkringsbolaget. Måste de dokumentera skicket på rutan innan de får det godkänt? Går bolaget med på det lär glasfirman knappast sätta sig på tvären.

Uppdaterat: 2014-08-20 00:55

Roger: Det är nog ingen som kollar upp vndrutan. Men enligt försäkringsvillkoren måste det vara ett stenskott som lett till att vindrutan spruckit & bytts ut mot en ny.

Uppdaterat: 2014-08-20 05:21
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Hederliga Sigge, tror du att det i realiteten är många som följer ditt ärliga råd?

Och intyga var skadan skett? Det syns ju på rutan ;-)

Uppdaterat: 2014-08-20 08:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Intyga var skadan skett? Vad har det för betydelse, ett stenskott kan man ju få var som helst!

Och är du verkligen så blåögd att du tror att någon betalar fullt pris för byte av en sliten ruta?

Uppdaterat: 2014-08-21 13:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag blev tvungen att byta vindruta på min bruksbil sedan Trafikverkets entreprenör tappade ner stenar från en bro som jag passerade under. Självklart hade de inte gjort något fel, så jag fick ta smällen själv. (1700 kr)

Men, jag vet inte vilket fabrikat den nya rutan har, dock så håller den fortfarande. Däremot var firman som bytte riktiga klantar, först funkade inte regnsensorn, sedan ramlade antennen till handsfree bort. Plus två fula lackskador på förardörren.

Så, mitt råd: kolla bilen noga efter rutbyte!

Uppdaterat: 2014-08-21 21:20
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ok. Har kollat och det ser bra ut. Samma fabrikat på glaset som tidigare, det är bara att hoppas det håller längre än de två tidigare.

Uppdaterat: 2014-08-25 19:45
Mr Bean

Tar upp ämnet igen då det plötsligt blev aktuellt igen.

Min son köpte för 8 månader sedan en beg VW Touran, denna hade en spricka i rutan. För 5 månader sedan bytte han rutan hos Carglas, Den har nu spruckit igen. Sprickan ser ut som så här på ett ungefär, :````````: , inga synliga stenskott, precis som på min kan man med förstoringsglas se att en liten skärva på nån tiondels mm är borta. Ska bli intressant att höra om de hävdar att det är stenskott även denna gång. Det kan inte bero på otur, det börjar likna monteringsfel.

Carglas skriver att det är viktigt att laga stenskott snarast då det annars kan leda till spricka. Det förutsätter ju att man kan se stenskotten. Är tanken att man efter varje åktur ska syna framrutan med lupp a 10ggr förstoring?

Hur ser det egentligen ut hos försäkringsbolagen, på deras glaskonto? Har kostnaden ökat borde man väl fråga sig varför?

Man kan även fråga sig om det skiljer på region, logiskt borde det finnas fler skador där det finns grusvägar.

Uppdaterat: 2015-01-12 09:41
Mr Bean
saabnisse skrev:

Mr Bean , det var vad jag skrev i #8, tala med de som monterar ny ruta.

Jag frågade på Ryds vad de trodde, ( gäller alltså golfen ), det var ju lite knivigt, de hade ju inte monterat rutan, så det kundvänligaste och smidigaste var diagnos stenskott, de påpekade dock att man inte hade rostskyddat efter att de skrapat bort det gamla limmet, tyckte alltså att man slarvat på carglas. Men de är konkurrenter så man får ta sånt med en nypa salt.

Uppdaterat: 2015-01-12 10:46
Mr Bean

Precis hemkommen från carglas och vw. Som väntat tar carglas inget ansvar, pekade på en liten flisa som försvunnit, diagnos stenskott, ska se om jag kan plåta det sen när det slutat regna. För övrigt har jag aldrig hört så många bortförklaringar.

Och det där med att deras säg gäller, de kunde lika gärna sagt att jorden är platt.

Var inne på vw och frågade, de sa att det är inte samma glas de använder som eftermarknaden i övrigt. Visserligen påstod de det samma att moderna bilars rutor var känsligare för stenskott men tror inte vi pratade på samma nivå, tror inte han insåg att jag pratade om en försvunnen flisa på 0,5mm.( i en av sprickorna såg han inget "stenskott" så den bortsåg han hel ifrån, det är således 2 sprickor).

Hur som helst tog jag en tur och tittade på deras beg bilar, på några av dem kunde man se riktiga stenskott, de flesta av de bilarna borde haft sprickor.

Men inte en enda spricka syntes.

Nu var det förmodligen originalrutor, men är deras nya bara hälften så förlåtande så är de hundra gånger bättre än carglas rutor, ev andras också men hittills har jag bara erfarenhet av carglas och de är inte bra.

Nu blir det att kolla med försäkringsbolaget vad det kostar att få en riktig ruta, förmodligen dyrare fast det borde vara billigare om de håller.

Uppdaterat: 2015-01-12 13:42
Mr Bean

Det verkar som om är lite olika var stenskottet träffar också. Fick ett mitt i framrutan för ca: 3000mil sedan och inte mycket hände, det ser fortfarande likadant ut. Nu efter jul åkte jag ned till Polen och strax efter Växjö fick jag ett stenskott till, strax intill A-stolpen. Innan jag kommit fram till Karlskrona, drygt 10mil i makligt tempo, hade en spricka uppstått och växt till ca: 20cm. Jag kunde nästan se sprickan förflytta sig och åtminstone när den uppstod hördes ett tydligt knäpp. Sen är det väl också som någon sa i en annan tråd att sprickor uppstår först när det finns spänningar i rutan.

// Krister

Uppdaterat: 2015-01-12 15:47
Lite krokigt är också rakt