Trådar på huvudsidan brukar försvinna ganska fort i mängden, så jag öppnar en fortsättning om smutsiga bilar.
Stänkskydd, var hjulen sitter mm spelar givetvis en stor roll, men det måste vara andra faktorer också, som tex aerodynamik.
Har ett exempel på mina 2 senaste firmabilar, Renault Trafic och Ford Transit.
Renaulten var riktigt renlig av sig, förutom bakstammen, men det är samma på alla skåpbilar, men sidorutorna och backspeglarna grodde igen direkt, vid varje slag av torkarna kom liksom en dusch av vatten runt A stolpen, och man såg hur vattnet med hjälp av vinden jobbade sig bortåt på rutan.
Forden är en riktig skitgris, varför ser ni på bilden nedan, stänkskyddet är ju inte riktigt optimalt.
Men sidorutor och backspeglar håller sig rena, jag har inte tvättat bilen på flera veckor, men inte rört speglar/rutor. Med Renaulten stannade jag dagligen på macken för att tvätta rutorna.
Nu kommer det konstiga. Renaulten hade nersänkt framruta, A stolpen fungerade som en ränna för att styra vattnet upp över taket, så där borde inte vattnet rinna runt hörnet.
Forden har rutan i nivå med A stolpen, vatten kan rinna fritt runt hörnet, men nått gör att det håller sig borta.
Nån som kan förklara det ??
Kommentarer
Min helt ovetenskapliga gissning är att en "slät" framruta gör att fartvinden pressar vattnet enklare åt sidan så det flyger iväg utanför sidorutor och speglar. Aerodynamik kan vara knepigt att förstå. Stänkskyddet på bilden ser ut att ha drabbats av design.
Ja det stänkskyddet är ju ett bra bevis för att man låter design på före funktion.
En dödssynd för en seriös konstruktör, men som allt för ofta blir styrd av en snedtänd formgivare!
Design - det intressanta är att jag, om jag bara går på bilden, inte tycker det är särskilt snyggt designat alls. I mina ögon skulle jag kunnat få till en bättre funktion som var snyggare.
Ja, det måste vara nått liknande. Jag kollade just på bilen när jag var ute, stolpen är randig av smuts, men ränderna fortsätter inte på rutan.
I detta fall är det kanske inte design av själva stänkskyddet, utan att bilen saknar skärmkant (det är design) så det är svårt att utforma/fästa ett stänkskydd, men jag har en ide hur jag ska göra ett eget.
Den som tillverkade bilen trodde att dörrens tätningslist, som sitter öppen i hjulsprutet, skulle räcka till för att hålla tätt, men det gör den inte. Dörrens kant har man som tur är klätt med genomskinlig skyddsfilm.
Min gissning är att det på dagens bilar är öppet i bakkant av framskärmen, man ser in bakom skärmen när dörren är öppen, man har det för att lufta utrymmet mellan skärm/innerskärm, ett ställe där bilar tidigare gärna rostade.
Smutsen som tidigare samlades under skärmen och bildade rost, hamnar nu i dörröppningen.
Tror inte jag ägt någon kombi som inte slår tät bakluckan med skit.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.