Vi Bilägares forum

Första servicen för vår Renault Captur.

Första servicen för vår Renault Captur.

I morse (lördag) servades vår lilla Captur hos Domenelli Ford och Renault. Serviceverkstaden var mycket imponerande. Verkstaden var ren som en operationssal. På övervåningen fanns ett mycket fint väntrum för kunder med kaffe men inga kakor (skandal). Väntrummet hade ett stort glasfönster där man kunde se när bilen servades. En mycket trevlig idé tycker jag. Hur är det i Sverige nu för tiden? När jag bodde i Sverige så var bilverkstäderna mycket grå och trista med lite eller ingen omtanke om bilägarna.

Uppdaterat: 2017-09-02 10:02

Kommentarer

Det blir mer och mer "salar" speciellt där man bygger nytt. Vi har en däcksfirma i Uppsala som har samma typ av upplägg, man sitter uppe och fikar medan vinterdäcken åker på och kan se att de hanterar ens juvel värdigt.

Uppdaterat: 2017-09-02 10:30
*Robban

Denna trend med glasväggar är en skamlig regression av verkstadspersonalens arbetsmiljö, folk ska kunna arbeta ifred utan att behöva bli uttittade som apor på zoo.

Uppdaterat: 2017-09-02 17:06
Vorwärts skrev:

Denna trend med glasväggar är en skamlig regression av verkstadspersonalens arbetsmiljö, folk ska kunna arbeta ifred utan att behöva bli uttittade som apor på zoo.

+1.

Uppdaterat: 2017-09-02 18:34

Det gäller ju att komma ihåg att dessa arenor kostar en hel del och det kommer ju på entre'biljetten!

Jag känner mig mer hemma på "min" serviceverkstad, den är förstås ganska grå, men inte så skitig och om jag vill kan jag ju prata med gubbarna.

Men det är klart att det blir billigare om man håller käften tills jobbet är klart!

Uppdaterat: 2017-09-02 20:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

De stora ÅF har så där men ej någon glasveranda åt VIP.

Vorwärts har rätt, dem är människor som gör sitt arbete och att deras integritet ska respekteras för det är ingen som tycker om att bli synad i sömmarna var minut medan att denne arbetar.

Uppdaterat: 2017-09-02 22:45
Tvärnit skrev:

De stora ÅF har så där men ej någon glasveranda åt VIP.

Vorwärts har rätt, dem är människor som gör sitt arbete och att deras integritet ska respekteras för det är ingen som tycker om att bli synad i sömmarna var minut medan att denne arbetar.

Samtidigt kanske det kan göra att fusket och slarvet minskar. Kvalitet och svenska verkstäder är ju allt för sällan synonymt med varandra.

Uppdaterat: 2017-09-02 22:51
Xanthopteryx skrev:

Tvärnit wrote:De stora ÅF har så där men ej någon glasveranda åt VIP.

Vorwärts har rätt, dem är människor som gör sitt arbete och att deras integritet ska respekteras för det är ingen som tycker om att bli synad i sömmarna var minut medan att denne arbetar.

Samtidigt kanske det kan göra att fusket och slarvet minskar. Kvalitet och svenska verkstäder är ju allt för sällan synonymt med varandra.

Och att det leks mycket! Vi svenskar tycker om att leka upp i hög ålder o allra roligast är det att leka med andras dyrbara saker...tyvärr att pengar hjälper inte i detta land utan gör ofta bara saken värre. Vi har en grannort som är beryktade med iq fiskmås..där kör de skiten ur kunders bilar så att tyvärr så servar vi fortsatt en bil där men jag lämnar alltid in bilen med väldigt lite bensin i tanken och att de har alltid glömt att åtgärda något på listan, så att ja faktisk att du har lite rätt!

Uppdaterat: 2017-09-02 23:33
Xanthopteryx skrev:

Samtidigt kanske det kan göra att fusket och slarvet minskar. Kvalitet och svenska verkstäder är ju allt för sällan synonymt med varandra.

Anser du dig vara kompetent nog att du från åskådarplats kan avgöra om mekanikern gör ett korrekt jobb eller inte? Varför gör du inte själv servicen i så fall?

Är du inte nöjd med det utförda jobbet så tar du upp det med verkmästaren och kräver att de gör om jobbet gratis eller så begär du pengarna tillbaka och kör till en annan verkstad. Om en skurkverkstad fuskar och slarvar så mycket så kommer de garanterat på en metod att fuska och slarva precis lika mycket utan att kunden märker det, även om kunden ifråga skulle stå med näsan tryckt mot glasväggen och stirra tills ögonen trillar ut

Uppdaterat: 2017-09-03 16:30
Vorwärts skrev:

Xanthopteryx wrote:

Samtidigt kanske det kan göra att fusket och slarvet minskar. Kvalitet och svenska verkstäder är ju allt för sällan synonymt med varandra.

Anser du dig vara kompetent nog att du från åskådarplats kan avgöra om mekanikern gör ett korrekt jobb eller inte? Varför gör du inte själv servicen i så fall?

Är du inte nöjd med det utförda jobbet så tar du upp det med verkmästaren och kräver att de gör om jobbet gratis eller så begär du pengarna tillbaka och kör till en annan verkstad. Om en skurkverkstad fuskar och slarvar så mycket så kommer de garanterat på en metod att fuska och slarva precis lika mycket utan att kunden märker det, även om kunden ifråga skulle stå med näsan tryckt mot glasväggen och stirra tills ögonen trillar ut

Om man vet att ägarna tittar på en så kanske man anstränger sig lite mer och inte lämnar flottiga kladdavtryck på fönstrena, glömmer montera tillbaka inredningen, monterar tillbaka inredningen fel, skrapar den bortmonterade inredningen, har sönder clips för fästet till insynsskyddet e.t.c. (ja, samtliga saker har hänt mig vid olika tillfällen). Dessutom har man ju lättare ett ansikte på den som pillar med bilen och om man då dessutom ser till att bygga seriösa kundkontakter mellan verkare och kund så...

Det är liksom lite svårare att lura folk man träffat, som kan se hur man jobbar och som man har en relation till.

Garantier finns aldrig såklart, men det ökar ju chansen till att jobbet görs seriöst.

Uppdaterat: 2017-09-03 16:44

Tydligen många här som haft mycket problem med verkstädernas kvalitet på jobbet. Visst - för mig personligen skulle det kanske kännas bra att kunna kolla vad dom gör men vänder man på steken och tänker sig att ens egna kunder kunde sitta bakom en ruta och kolla på mig varje ögonblick jag jobbar så kanske man ändrar sin syn en aning...

Uppdaterat: 2017-09-03 18:24

Såhär ska en bilverkstad se ut

https://www.svtplay.se/video/13895276/macken/macken-sasong-1-avsnitt-1?start=auto

Uppdaterat: 2017-09-03 18:55

Ja den känner jag igen från "min verkstad" som jag skrev om i #5!

Uppdaterat: 2017-09-03 19:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Tydligen många här som haft mycket problem med verkstädernas kvalitet på jobbet. Visst - för mig personligen skulle det kanske kännas bra att kunna kolla vad dom gör men vänder man på steken och tänker sig att ens egna kunder kunde sitta bakom en ruta och kolla på mig varje ögonblick jag jobbar så kanske man ändrar sin syn en aning...

Det är ju liksom ganska så självförvållat av verkstäderna. Om man VISSTE att jobbet skulle bli bra och korrekt utfört till rimliga priser så skulle ju detta inte behövas. Då lämnar man glatt sin bil och hämtar glatt sin bil och känner sig nöjd och trygg med det.

Men så ser det ju allt för ofta inte ut tyvärr. Det finns många som vittnar om och tester säger detsamma.

Kan nämna en felsökning av ABS jag gjort på en bil. 500 spänn skulle de ha och det de kom fram till var "Troligen ABS-enheten". En sådan kostar guld och gröna skogar...

Jag kände att, nää, det stämmer inte... Felsökte själv och hittade mycket snabbt att det var en sensor som var paj.

Krävde pengarna tillbaka för det där var fanemej ingen felsökning som hade utförts. På sin höjd har de kopplat in en dator och kollat. Inget mer.

Av någon anledning så försvann den sedan som märkesverkstad för Mazda......

En positiv sak var när jag bad de att INTE byta kupéfilter.

Självklart bytte de kupéfilter, och tog betalt för det (det stod klart och tydligt skrivet på arbetsordern att så INTE skulle ske).

Fick pengarna tillbaka och behålla filtret. =)

Uppdaterat: 2017-09-03 20:20

Lämnade in bilen för byte av xenonlampa till vänster halvljus eftersom det står i instruktionsboken att det måste utföras av märkesverkstad.

Killen kopplade OSBn och talade om att vänster halvljuslampa var trasig!

"Jag vet, det är därför jag är här!"

Han öppnade huven, tog bort batterikåpan, tog ut lampan och försvann.

Kom tillbaka efter tio minuter, satte fast lampan, monterade kåpan, stängde huven och skrev ut räkningen.

1600:- efter firmarabatt, bra betalt för några minuters jobb!

Nästa gång lampan pajade bytte jag själv, fyra minuter tog det!

Uppdaterat: 2017-09-03 20:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tycker vi ska ha övervakning på alla arbetsplatser så man ser att folk verkligen jobbar. Om jag äter på restaurang så vill jag se att maten inte hamnar på golvet. Hur mycket tramsas det inte på kontor. Vad händer med ansökningar som man väntar på. Blir dom behandlade i tid? Alla lastbilschaufförer som porrsurfar bakom ratten, där kan det vara bra med övervakning.

Uppdaterat: 2017-09-03 21:50

Visst kan vi konstatera att det slarvas på bilverkstäder med det borde kunna åtgärdas till stor del utan ständig övervakning av bilmekarna av oss kunder. Så jag tycker nog att ironin i trastens senaste inlägg var rätt träffande.

Uppdaterat: 2017-09-03 21:55

Jag skulle kunna serva bilarna själv, men stämplarna påverkar andrahandsvärdet och så ogillar jag att bli oljig.

Å andra sidan steg inte värdet på min up av att Möller Bil mosade förardörren med avvikande lack som resultat.

Jag föredrar att göra något vettigare än att titta när en prylbytare arbetar.

Uppdaterat: 2017-09-03 22:12
trasten skrev:

Jag tycker vi ska ha övervakning på alla arbetsplatser så man ser att folk verkligen jobbar. Om jag äter på restaurang så vill jag se att maten inte hamnar på golvet. Hur mycket tramsas det inte på kontor. Vad händer med ansökningar som man väntar på. Blir dom behandlade i tid? Alla lastbilschaufförer som porrsurfar bakom ratten, där kan det vara bra med övervakning.

Gällande restaurangen så vet du ju i allafall att får du in maten så är den gjord, på något sätt.

Men en verkstad där de säger att de bytt olja i växellådan men inte gjort det, eller bara bytt delvis... Hur vet du det?

Där de säger att de smort in vitala delar?

Där de säger att de satt in en ny givare men du fick en begagnad?

Där de säger att de felsökt och fakturerar för byte av en fungerande del, just för att de inte felsökt?

Och dessutom tar de många gånger fett betalt (som lampan i tidigare inlägg) där det ibland kan räknas till rena ockerpriserna..

https://www.motormannen.se/paverkan/ledare/ledare-2014/stoppa-fusket/

http://teknikensvarld.se/bilverkstader-slarvar-mycket-451093/

Kolla särskilt in bilden på inredningen:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-utbrett-slarv-med-forsakringsskador

Med andra ord: Om nu verkstäderna är så inihelvete dåliga och det knappt blir någon förbättring så är det nog kanske verkligen läge för både glasbur och videoövervakning där kunden får filmen efteråt.

Uppdaterat: 2017-09-03 22:37

Jag tycker att det har underhållningsvärde att se när ens bil bli servad. Jag står alltså inte och kollar att de gör ett bra jobb. De flesta kunder har heller inte tid att stå och titta. De lämnar bilen på morgonen och hämtar den på eftermiddagen. Jag hade tid därför att det var lördag och hustrun traskade iväg till ett närbeläget köpcentrum. Jag pratade med meken och han sade sig inte ha några problem med att folk tittar på.

Uppdaterat: 2017-09-04 07:38
Xanthopteryx skrev:

trasten wrote:Jag tycker vi ska ha övervakning på alla arbetsplatser så man ser att folk verkligen jobbar. Om jag äter på restaurang så vill jag se att maten inte hamnar på golvet. Hur mycket tramsas det inte på kontor. Vad händer med ansökningar som man väntar på. Blir dom behandlade i tid? Alla lastbilschaufförer som porrsurfar bakom ratten, där kan det vara bra med övervakning.

Gällande restaurangen så vet du ju i allafall att får du in maten så är den gjord, på något sätt.

Men en verkstad där de säger att de bytt olja i växellådan men inte gjort det, eller bara bytt delvis... Hur vet du det?

Där de säger att de smort in vitala delar?

Där de säger att de satt in en ny givare men du fick en begagnad?

Där de säger att de felsökt och fakturerar för byte av en fungerande del, just för att de inte felsökt?

Och dessutom tar de många gånger fett betalt (som lampan i tidigare inlägg) där det ibland kan räknas till rena ockerpriserna..

https://www.motormannen.se/paverkan/ledare/ledare-2014/stoppa-fusket/

http://teknikensvarld.se/bilverkstader-slarvar-mycket-451093/

Kolla särskilt in bilden på inredningen:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-utbrett-slarv-med-forsakringsskador

Med andra ord: Om nu verkstäderna är så inihelvete dåliga och det knappt blir någon förbättring så är det nog kanske verkligen läge för både glasbur och videoövervakning där kunden får filmen efteråt.

Då två av länkarna gällde plåtreparationer så undrar jag hur många kunder som kommer att stå bakom en glasvägg i titta i flera veckor? Filmen man får efter den reparationen kan man ju i och för sig snabbspola, då blir den lite som Madonnas Ray of light video.

Uppdaterat: 2017-09-04 08:21
trasten skrev:

Xanthopteryx wrote:trasten wrote:Jag tycker vi ska ha övervakning på alla arbetsplatser så man ser att folk verkligen jobbar. Om jag äter på restaurang så vill jag se att maten inte hamnar på golvet. Hur mycket tramsas det inte på kontor. Vad händer med ansökningar som man väntar på. Blir dom behandlade i tid? Alla lastbilschaufförer som porrsurfar bakom ratten, där kan det vara bra med övervakning.

Gällande restaurangen så vet du ju i allafall att får du in maten så är den gjord, på något sätt.

Men en verkstad där de säger att de bytt olja i växellådan men inte gjort det, eller bara bytt delvis... Hur vet du det?

Där de säger att de smort in vitala delar?

Där de säger att de satt in en ny givare men du fick en begagnad?

Där de säger att de felsökt och fakturerar för byte av en fungerande del, just för att de inte felsökt?

Och dessutom tar de många gånger fett betalt (som lampan i tidigare inlägg) där det ibland kan räknas till rena ockerpriserna..

https://www.motormannen.se/paverkan/ledare/ledare-2014/stoppa-fusket/

http://teknikensvarld.se/bilverkstader-slarvar-mycket-451093/

Kolla särskilt in bilden på inredningen:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-utbrett-slarv-med-forsakringsskador

Med andra ord: Om nu verkstäderna är så inihelvete dåliga och det knappt blir någon förbättring så är det nog kanske verkligen läge för både glasbur och videoövervakning där kunden får filmen efteråt.

Då två av länkarna gällde plåtreparationer så undrar jag hur många kunder som kommer att stå bakom en glasvägg i titta i flera veckor? Filmen man får efter den reparationen kan man ju i och för sig snabbspola, då blir den lite som Madonnas Ray of light video.

Det spelar ingen roll. Fusket finns på alla typer av bilverkstäder. Kan lika gärna vara att de monterar bort en skärm för att byta den eller komma åt saker under, eller river inredning för att byta radioantenn, eller vanlig service, eller....

Den som söker han skall finna, och den som söker via google lär finna drösvis med artiklar och undersökningar från gammalt fram till nutid, vilket även det visar på att problemet existerat länge och att inte allt för mycket har hänt.

Uppdaterat: 2017-09-04 08:36

Jag glömde kommentera jämförelsen med att titta på kontorsarbetare. Det är väl ganska få kontorsarbeten där man hanterar kundernas ägodelar värda hundratusentals kronor och där vad man gör kan påverka kundens ekonomi för åratal framöver?

Ibland när man lämnar in en bil på service verkar man betraktas mer som ett besvär än som kund. Det har hänt att jag sett "bilmekaniker" behandla mina bilar vårdslöst vilket jag tror kommer sig av att för dem är det "bara en bil till". Att jag lagt ner allt jag har på att skaffa bilen är inget de värdesätter.

Uppdaterat: 2017-09-04 09:04
Xanthopteryx skrev:

trasten wrote:Xanthopteryx wrote:trasten wrote:Jag tycker vi ska ha övervakning på alla arbetsplatser så man ser att folk verkligen jobbar. Om jag äter på restaurang så vill jag se att maten inte hamnar på golvet. Hur mycket tramsas det inte på kontor. Vad händer med ansökningar som man väntar på. Blir dom behandlade i tid? Alla lastbilschaufförer som porrsurfar bakom ratten, där kan det vara bra med övervakning.

Gällande restaurangen så vet du ju i allafall att får du in maten så är den gjord, på något sätt.

Men en verkstad där de säger att de bytt olja i växellådan men inte gjort det, eller bara bytt delvis... Hur vet du det?

Där de säger att de smort in vitala delar?

Där de säger att de satt in en ny givare men du fick en begagnad?

Där de säger att de felsökt och fakturerar för byte av en fungerande del, just för att de inte felsökt?

Och dessutom tar de många gånger fett betalt (som lampan i tidigare inlägg) där det ibland kan räknas till rena ockerpriserna..

https://www.motormannen.se/paverkan/ledare/ledare-2014/stoppa-fusket/

http://teknikensvarld.se/bilverkstader-slarvar-mycket-451093/

Kolla särskilt in bilden på inredningen:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-utbrett-slarv-med-forsakringsskador

Med andra ord: Om nu verkstäderna är så inihelvete dåliga och det knappt blir någon förbättring så är det nog kanske verkligen läge för både glasbur och videoövervakning där kunden får filmen efteråt.

Då två av länkarna gällde plåtreparationer så undrar jag hur många kunder som kommer att stå bakom en glasvägg i titta i flera veckor? Filmen man får efter den reparationen kan man ju i och för sig snabbspola, då blir den lite som Madonnas Ray of light video.

Det spelar ingen roll. Fusket finns på alla typer av bilverkstäder. Kan lika gärna vara att de monterar bort en skärm för att byta den eller komma åt saker under, eller river inredning för att byta radioantenn, eller vanlig service, eller....

Den som söker han skall finna, och den som söker via google lär finna drösvis med artiklar och undersökningar från gammalt fram till nutid, vilket även det visar på att problemet existerat länge och att inte allt för mycket har hänt.

Ska mekanikern ha huvudkamera då, annars blir det ju svårt att följa vad som händer inne i bilen?

Uppdaterat: 2017-09-04 09:06

Den riktigt hugade får väl be en betrodd kompis att kolla på tandläkarens arbete.

Uppdaterat: 2017-09-04 12:16
trasten skrev:

Xanthopteryx wrote:trasten wrote:Xanthopteryx wrote:trasten wrote:Jag tycker vi ska ha övervakning på alla arbetsplatser så man ser att folk verkligen jobbar. Om jag äter på restaurang så vill jag se att maten inte hamnar på golvet. Hur mycket tramsas det inte på kontor. Vad händer med ansökningar som man väntar på. Blir dom behandlade i tid? Alla lastbilschaufförer som porrsurfar bakom ratten, där kan det vara bra med övervakning.

Gällande restaurangen så vet du ju i allafall att får du in maten så är den gjord, på något sätt.

Men en verkstad där de säger att de bytt olja i växellådan men inte gjort det, eller bara bytt delvis... Hur vet du det?

Där de säger att de smort in vitala delar?

Där de säger att de satt in en ny givare men du fick en begagnad?

Där de säger att de felsökt och fakturerar för byte av en fungerande del, just för att de inte felsökt?

Och dessutom tar de många gånger fett betalt (som lampan i tidigare inlägg) där det ibland kan räknas till rena ockerpriserna..

https://www.motormannen.se/paverkan/ledare/ledare-2014/stoppa-fusket/

http://teknikensvarld.se/bilverkstader-slarvar-mycket-451093/

Kolla särskilt in bilden på inredningen:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-utbrett-slarv-med-forsakringsskador

Med andra ord: Om nu verkstäderna är så inihelvete dåliga och det knappt blir någon förbättring så är det nog kanske verkligen läge för både glasbur och videoövervakning där kunden får filmen efteråt.

Då två av länkarna gällde plåtreparationer så undrar jag hur många kunder som kommer att stå bakom en glasvägg i titta i flera veckor? Filmen man får efter den reparationen kan man ju i och för sig snabbspola, då blir den lite som Madonnas Ray of light video.

Det spelar ingen roll. Fusket finns på alla typer av bilverkstäder. Kan lika gärna vara att de monterar bort en skärm för att byta den eller komma åt saker under, eller river inredning för att byta radioantenn, eller vanlig service, eller....

Den som söker han skall finna, och den som söker via google lär finna drösvis med artiklar och undersökningar från gammalt fram till nutid, vilket även det visar på att problemet existerat länge och att inte allt för mycket har hänt.

Ska mekanikern ha huvudkamera då, annars blir det ju svårt att följa vad som händer inne i bilen?

Nu behöver det ju inte överdrivas bara för att man måste dra saker till sin spets (vilket verkar vara vanligt förekommande i detta forum...). Att ha glasveranda eller kanske helt enkelt kameraövervakning där man till att börja med kan se tillbaka om man misstänker något eller inte är helt nöjd. Tror att det i sig kan göra att de anställda, och firman i sig, faktiskt börjar bry sig mer och göra ett bra jobb.

Varje bil skall behandlas lika respektfullt som om det var din egen sprillans nya eller tillhörde kungen eller någon annan dignitet. Oavsett om det är en 37 år gammal rostig Ford eller en två månader gammal Koenigsegg.

Och det som man säger att man gör, det skall man också göra.

Bilen skall lämnas i MINST samma skick som den kom in (alltså ej tillfogade repor, fettfläckar, skav och annat) och jobbet skall göras effektivt och korrekt. (som med lampan - hur kan det ta tio minuter att hitta lampan och hur har man mage att fakturera 1.600 kronor efter rabatt?!)

1. Gör det som skall göras

2. Utför ett korrekt och seriöst jobb

3. Var ärlig

4. Hantera bil och kund med respekt

5. Fakturera skäliga priser

Har jag för höga krav tycker ni?

Personligen anser jag detta vara inbegripet i Yrkeskunnande och Yrkesstolthet. Särskilt på en märkesverkstad!

Vill jag ha något annat går jag till "Petterson och Mohamed bil, kem, sko, nyckel, städ, tvätt, hemtjänst, trädgård och allservice AB"

Uppdaterat: 2017-09-04 12:29

X...,

Dina krav är väl egentligen det som bör vara grundläget för en bilverkstad. Det är ett serviceyrke så kunden har alltid rätt.

Jag vet inte om det fortfarande finns schablontider för hur lång tid olika saker ska ta där det kan löna sig att slarva eller ta genvägar.

På senare tid har jag ibland fått känslan av att verkstan tror att de har rätt att göra saker med min bil utan att informera mig. Det är helt vansinnigt att man betalar en rejäl hög tusenlappar och sen är nån och justerar saker utan att jag bett om det eller ens får reda på det. Min KIA fick uppdaterad programvara vid servicen, men vad det var för uppdateringar fick jag ingen information om. Tur att jag bara har den i jobbet.

Uppdaterat: 2017-09-04 13:07
saabnisse skrev:

Lämnade in bilen för byte av xenonlampa till vänster halvljus eftersom det står i instruktionsboken att det måste utföras av märkesverkstad.

Killen kopplade OSBn och talade om att vänster halvljuslampa var trasig!

"Jag vet, det är därför jag är här!"

Han öppnade huven, tog bort batterikåpan, tog ut lampan och försvann.

Kom tillbaka efter tio minuter, satte fast lampan, monterade kåpan, stängde huven och skrev ut räkningen.

1600:- efter firmarabatt, bra betalt för några minuters jobb!

Nästa gång lampan pajade bytte jag själv, fyra minuter tog det!

För det första så kan det vara andra delar i xenonsystemet som kan vara felaktiga och som gör att lampan inte lyser så att läsa av felkoder är inte fel. Tvärtom så är det helt enligt instruktionerna. För det andra så kan det ha varit kö på lagret eller att lampan måste packas upp, vilket tar tid. Räknade du med tiden för inköp när du bytte lampan? Priset var det bara bytet eller var lampan inräknad?

Uppdaterat: 2017-09-04 14:27

trasten, priset var inklusive lampa, ett ockerpris på lampan f.ö. eftersom jag köpte nästa lampa av samma fabrikat för halva priset. Att koppla in OSBn bör inte heller vara så dyrt.

Om det var kö på lagret är inget jag vet, men inget jag vill betala för, sådan här enkla grejor ska gå snabbt att åtgärda.

Nu spelar det ingen större roll för den verkstaden besöks inte mer.

Jag berättade det här för min vanliga verkstad, en allbilsverkstad, och de sa att med ett sådant beteende hade de absolut förlorat en kund.

Och det stämde ju!

Nu byter jag mina xenonlampor själv och skiter fullständigt i instruktionsbokens uppmaning om att det måste utföras av märkesverkstad!

Uppdaterat: 2017-09-04 15:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

trasten, priset var inklusive lampa, ett ockerpris på lampan f.ö. eftersom jag köpte nästa lampa av samma fabrikat för halva priset. Att koppla in OSBn bör inte heller vara så dyrt.

Om det var kö på lagret är inget jag vet, men inget jag vill betala för, sådan här enkla grejor ska gå snabbt att åtgärda.

Nu spelar det ingen större roll för den verkstaden besöks inte mer.

Jag berättade det här för min vanliga verkstad, en allbilsverkstad, och de sa att med ett sådant beteende hade de absolut förlorat en kund.

Och det stämde ju!

Nu byter jag mina xenonlampor själv och skiter fullständigt i instruktionsbokens uppmaning om att det måste utföras av märkesverkstad!

Ett lampbyte har ett fast pris där avläsning av felkoder och byte ingår med en specifik tid. Det hade inte spelat någon roll om det hade tagit 30 min att byta lampan, det hade inte blivit dyrare för dig. Priset på lampbyten hade du ju kunnat tagit reda på innan bytet och då avböjt jobbet om det nu var för dyrt. Alltså verkstan har gjort vad man ska, priset är vad det är, men det avgörande var att det tog 6 minuter längre tid än om du gjort det själv. Och då har du inte räknat med tiden för inköp av lampan. Har jag fattat rätt då?

Uppdaterat: 2017-09-04 15:35
Xanthopteryx skrev:

Om man vet att ägarna tittar på en så kanske man anstränger sig lite mer och inte lämnar flottiga kladdavtryck på fönstrena, glömmer montera tillbaka inredningen, monterar tillbaka inredningen fel, skrapar den bortmonterade inredningen, har sönder clips för fästet till insynsskyddet e.t.c. (ja, samtliga saker har hänt mig vid olika tillfällen). Dessutom har man ju lättare ett ansikte på den som pillar med bilen och om man då dessutom ser till att bygga seriösa kundkontakter mellan verkare och kund så...

Det är liksom lite svårare att lura folk man träffat, som kan se hur man jobbar och som man har en relation till.

Garantier finns aldrig såklart, men det ökar ju chansen till att jobbet görs seriöst.

Det du räknat upp är sådant du själv upptäckt och förhoppningsvis på något sätt fått reglerat i efterhand så det är inget argument för glasväggar och åskådarläktare i bilverkstäderna. Det övriga i mitt inlägg kvarstår; om nu verkstaden har gett sig fan på att fuska, hur kan du veta om t.ex. oljebytet uppfyller spec eller om verkstaden istället har fyllt det fina märkesoljefatet med den billigaste återvunna mineraloljan de kan hitta? Eller att de inte lagt en billig Kinatillverkad piratdel i en fin originaldelsförpackning et.c.

Du skulle behöva rusa runt som ett skållat troll på verkstadsgolvet och personligen granska varje del innan den monteras i din bil och det förstår alla att det vore helt absurt. Hur kan jag säkerställa att revisorn gör ett bra jobb med mina räkenskaper, ska jag häcka på hans kontor och titta över axeln när han arbetar? Hur vet jag att kocken gör ett bra jobb på restaurangen, visst maten kanske ser okej ut och smakar bra men jag måste nog stå i köket när maten tillagas, kocken kan ju vara en hemlig al-Quaidamedlem och smyga ner mjältbrandssporer i min mat et.c. et.c.

Uppdaterat: 2017-09-04 15:47
L. Mäkinen skrev:

Jag glömde kommentera jämförelsen med att titta på kontorsarbetare. Det är väl ganska få kontorsarbeten där man hanterar kundernas ägodelar värda hundratusentals kronor och där vad man gör kan påverka kundens ekonomi för åratal framöver?

Ibland när man lämnar in en bil på service verkar man betraktas mer som ett besvär än som kund. Det har hänt att jag sett "bilmekaniker" behandla mina bilar vårdslöst vilket jag tror kommer sig av att för dem är det "bara en bil till". Att jag lagt ner allt jag har på att skaffa bilen är inget de värdesätter.

Det beror på vilket kontor det gäller. Ett försenat beslut från försäkringskassan kan få förödande konsekvenser. Skattefinansierade kontor skulle nog behöva en kamera så att man fick se att dom jobbade fulla dagar. Då skulle nog köerna minska.

Uppdaterat: 2017-09-04 15:48

Jag själv är av denna slutsats att inget hjälper.

Vi var sist ut med att bli kristnade och med mm som säkert har bidragit. Vi kan sätta en drönare hovrandes över i lokalen och buggar i väggarna och att detta kommer att ses som en kittlande utmaning.

Vi har en kultur som påbjuder undantag, egen tolkning av, ifrågasättande, finns det sätt att göra på annat vis mot det föreskrivna så finner vi dem för så har skolan lärt ut, att då är man kreativ!

Jag är av den meningen att många märken äger en mycket hög standard och att de månar om att framhålla en hög nivå vilket är gott för kunden men när detta väl hamnar här så åker det ut igenom fönstret då vi äger en tanke om lika, lika illa för alla är rättvist.

Så att jag håller bara tummarna och peppar peppar ta i trä att detta nu går väl och oavsett vilket märke som jag äger.

Uppdaterat: 2017-09-04 17:26
trasten skrev:

saabnisse wrote:trasten, priset var inklusive lampa, ett ockerpris på lampan f.ö. eftersom jag köpte nästa lampa av samma fabrikat för halva priset. Att koppla in OSBn bör inte heller vara så dyrt.

Om det var kö på lagret är inget jag vet, men inget jag vill betala för, sådan här enkla grejor ska gå snabbt att åtgärda.

Nu spelar det ingen större roll för den verkstaden besöks inte mer.

Jag berättade det här för min vanliga verkstad, en allbilsverkstad, och de sa att med ett sådant beteende hade de absolut förlorat en kund.

Och det stämde ju!

Nu byter jag mina xenonlampor själv och skiter fullständigt i instruktionsbokens uppmaning om att det måste utföras av märkesverkstad!

Ett lampbyte har ett fast pris där avläsning av felkoder och byte ingår med en specifik tid. Det hade inte spelat någon roll om det hade tagit 30 min att byta lampan, det hade inte blivit dyrare för dig. Priset på lampbyten hade du ju kunnat tagit reda på innan bytet och då avböjt jobbet om det nu var för dyrt. Alltså verkstan har gjort vad man ska, priset är vad det är, men det avgörande var att det tog 6 minuter längre tid än om du gjort det själv. Och då har du inte räknat med tiden för inköp av lampan. Har jag fattat rätt då?

Då skall verkstaden meddela mig priset när jag bokar tiden. Alltså gjorde de fel även där, eller hur?

Det är precis som en affär - du skall inte behöva fråga efter priserna. Det skall klart och tydligt framgå. Även i skyltfönster!

" Huvudregeln är att priset ska anges skriftligt och att moms (mervärdesskatt) och andra skatter ska vara inräknade. Det ska vara tydligt vilken vara eller tjänst priset avser. Om avgifter eller andra kostnader tillkommer ska detta anges särskilt.

Priset får anges muntligt om det är likvärdigt med skriftlig information, till exempel i mindre butiker med manuell betjäning eller om varan köps över disk.

Priset på en vara i en butik eller i ett skyltfönster ska anges på förpackningen, på en hyllkantsetikett eller i en prislista. Om priset inte finns på varan ska det finnas en prisfrågeterminal som gör det möjligt för konsumenten att på ett enkelt sätt kontrollera varans pris.

Om du inte kan ge ett pris för en tjänst ska du kunna förklara för konsumenten hur prissättningen går till. Till exempel om du är hantverkare. Information om prissättningen ska finnas lätt tillgänglig där du bedriver din rörelse, där du marknadsför dina tjänster eller i ett kontrakt."

Uppdaterat: 2017-09-04 18:16
Vorwärts skrev:

Xanthopteryx wrote:

Om man vet att ägarna tittar på en så kanske man anstränger sig lite mer och inte lämnar flottiga kladdavtryck på fönstrena, glömmer montera tillbaka inredningen, monterar tillbaka inredningen fel, skrapar den bortmonterade inredningen, har sönder clips för fästet till insynsskyddet e.t.c. (ja, samtliga saker har hänt mig vid olika tillfällen). Dessutom har man ju lättare ett ansikte på den som pillar med bilen och om man då dessutom ser till att bygga seriösa kundkontakter mellan verkare och kund så...

Det är liksom lite svårare att lura folk man träffat, som kan se hur man jobbar och som man har en relation till.

Garantier finns aldrig såklart, men det ökar ju chansen till att jobbet görs seriöst.

Det du räknat upp är sådant du själv upptäckt och förhoppningsvis på något sätt fått reglerat i efterhand så det är inget argument för glasväggar och åskådarläktare i bilverkstäderna. Det övriga i mitt inlägg kvarstår; om nu verkstaden har gett sig fan på att fuska, hur kan du veta om t.ex. oljebytet uppfyller spec eller om verkstaden istället har fyllt det fina märkesoljefatet med den billigaste återvunna mineraloljan de kan hitta? Eller att de inte lagt en billig Kinatillverkad piratdel i en fin originaldelsförpackning et.c.

Du skulle behöva rusa runt som ett skållat troll på verkstadsgolvet och personligen granska varje del innan den monteras i din bil och det förstår alla att det vore helt absurt. Hur kan jag säkerställa att revisorn gör ett bra jobb med mina räkenskaper, ska jag häcka på hans kontor och titta över axeln när han arbetar? Hur vet jag att kocken gör ett bra jobb på restaurangen, visst maten kanske ser okej ut och smakar bra men jag måste nog stå i köket när maten tillagas, kocken kan ju vara en hemlig al-Quaidamedlem och smyga ner mjältbrandssporer i min mat et.c. et.c.

Självklart kommer man alltid kunna gå runt men jag är övertygad om att största delen av fusket är rent slarv och nonchalans. Detta skulle definitivt kunna minska med större öppenhet. Likaså skötseln av bilen - är de varsamma?

Har själv sett hur en bilverkstad vid däckbyte bara slänger ner hjulen på golvet så det klonkar om fälgen. Skulle samma människa göra det om han visste att ägaren till bilen kanske tittade? Tvivlar på det...

Och som jag nämnt tidigare på detta forum: Vissa älskar att dra allt till sin yttersta spets av någon anledning.

Varför är du sådan motståndare till detta?

Är du själv verkare? Slarvar du? Missköter du ditt yrke? Vad är du orolig för?

Kom med kreativa och realistiska lösningar på hur vi skall få bukt med att bilverkstäder generellt sett är dåliga och dyra i stället för att bara hugga emot.

Uppdaterat: 2017-09-04 18:21
Xanthopteryx skrev:

trasten wrote:saabnisse wrote:trasten, priset var inklusive lampa, ett ockerpris på lampan f.ö. eftersom jag köpte nästa lampa av samma fabrikat för halva priset. Att koppla in OSBn bör inte heller vara så dyrt.

Om det var kö på lagret är inget jag vet, men inget jag vill betala för, sådan här enkla grejor ska gå snabbt att åtgärda.

Nu spelar det ingen större roll för den verkstaden besöks inte mer.

Jag berättade det här för min vanliga verkstad, en allbilsverkstad, och de sa att med ett sådant beteende hade de absolut förlorat en kund.

Och det stämde ju!

Nu byter jag mina xenonlampor själv och skiter fullständigt i instruktionsbokens uppmaning om att det måste utföras av märkesverkstad!

Ett lampbyte har ett fast pris där avläsning av felkoder och byte ingår med en specifik tid. Det hade inte spelat någon roll om det hade tagit 30 min att byta lampan, det hade inte blivit dyrare för dig. Priset på lampbyten hade du ju kunnat tagit reda på innan bytet och då avböjt jobbet om det nu var för dyrt. Alltså verkstan har gjort vad man ska, priset är vad det är, men det avgörande var att det tog 6 minuter längre tid än om du gjort det själv. Och då har du inte räknat med tiden för inköp av lampan. Har jag fattat rätt då?

Då skall verkstaden meddela mig priset när jag bokar tiden. Alltså gjorde de fel även där, eller hur?

Det är precis som en affär - du skall inte behöva fråga efter priserna. Det skall klart och tydligt framgå. Även i skyltfönster!

" Huvudregeln är att priset ska anges skriftligt och att moms (mervärdesskatt) och andra skatter ska vara inräknade. Det ska vara tydligt vilken vara eller tjänst priset avser. Om avgifter eller andra kostnader tillkommer ska detta anges särskilt.

Priset får anges muntligt om det är likvärdigt med skriftlig information, till exempel i mindre butiker med manuell betjäning eller om varan köps över disk.

Priset på en vara i en butik eller i ett skyltfönster ska anges på förpackningen, på en hyllkantsetikett eller i en prislista. Om priset inte finns på varan ska det finnas en prisfrågeterminal som gör det möjligt för konsumenten att på ett enkelt sätt kontrollera varans pris.

Om du inte kan ge ett pris för en tjänst ska du kunna förklara för konsumenten hur prissättningen går till. Till exempel om du är hantverkare. Information om prissättningen ska finnas lätt tillgänglig där du bedriver din rörelse, där du marknadsför dina tjänster eller i ett kontrakt."

Då kommer det nog behövas stora fönster om man ska ha synlig pris på alla jobb som en verkstad kan tänkas göra. Eller då kan man fråga, det fungerar för det mesta.

Uppdaterat: 2017-09-04 19:14
trasten skrev:

Xanthopteryx wrote:trasten wrote:saabnisse wrote:trasten, priset var inklusive lampa, ett ockerpris på lampan f.ö. eftersom jag köpte nästa lampa av samma fabrikat för halva priset. Att koppla in OSBn bör inte heller vara så dyrt.

Om det var kö på lagret är inget jag vet, men inget jag vill betala för, sådan här enkla grejor ska gå snabbt att åtgärda.

Nu spelar det ingen större roll för den verkstaden besöks inte mer.

Jag berättade det här för min vanliga verkstad, en allbilsverkstad, och de sa att med ett sådant beteende hade de absolut förlorat en kund.

Och det stämde ju!

Nu byter jag mina xenonlampor själv och skiter fullständigt i instruktionsbokens uppmaning om att det måste utföras av märkesverkstad!

Ett lampbyte har ett fast pris där avläsning av felkoder och byte ingår med en specifik tid. Det hade inte spelat någon roll om det hade tagit 30 min att byta lampan, det hade inte blivit dyrare för dig. Priset på lampbyten hade du ju kunnat tagit reda på innan bytet och då avböjt jobbet om det nu var för dyrt. Alltså verkstan har gjort vad man ska, priset är vad det är, men det avgörande var att det tog 6 minuter längre tid än om du gjort det själv. Och då har du inte räknat med tiden för inköp av lampan. Har jag fattat rätt då?

Då skall verkstaden meddela mig priset när jag bokar tiden. Alltså gjorde de fel även där, eller hur?

Det är precis som en affär - du skall inte behöva fråga efter priserna. Det skall klart och tydligt framgå. Även i skyltfönster!

" Huvudregeln är att priset ska anges skriftligt och att moms (mervärdesskatt) och andra skatter ska vara inräknade. Det ska vara tydligt vilken vara eller tjänst priset avser. Om avgifter eller andra kostnader tillkommer ska detta anges särskilt.

Priset får anges muntligt om det är likvärdigt med skriftlig information, till exempel i mindre butiker med manuell betjäning eller om varan köps över disk.

Priset på en vara i en butik eller i ett skyltfönster ska anges på förpackningen, på en hyllkantsetikett eller i en prislista. Om priset inte finns på varan ska det finnas en prisfrågeterminal som gör det möjligt för konsumenten att på ett enkelt sätt kontrollera varans pris.

Om du inte kan ge ett pris för en tjänst ska du kunna förklara för konsumenten hur prissättningen går till. Till exempel om du är hantverkare. Information om prissättningen ska finnas lätt tillgänglig där du bedriver din rörelse, där du marknadsför dina tjänster eller i ett kontrakt."

Då kommer det nog behövas stora fönster om man ska ha synlig pris på alla jobb som en verkstad kan tänkas göra. Eller då kan man fråga, det fungerar för det mesta.

Eller så säger verkstaden priset när jag bokar tiden, eller hur?

"Hej. Jag vill byta glödlampa på min Skruttomobil. Helljuset har pajjat."

"Okej. Vi har en tid på onsdag, passar det?"

"Japp, de tar vi."

"Det kommer kosta 1.600 kronor efter företagsrabatt."

"Tack vad bra."

Som exempel. Och vid en service, likaså: Säg priset när jag bokar. Det är inte svårt.

Jag skall inte behöva fråga och gräva och få undvikande svar. Klart och tydligt.

Likaså en enkel lapp där det framgår att timpriset på denna verkstad är 850 kronor.

Så jävla svårt kan det inte vara liksom. Ha det på hemsidan också vettja - där kan ju alla standardjobb framgå!

Kan veterinärer ha fasta priser på operationer som kan ta olika tid så kan verkstäder ha fasta priser. Och i de lägen man inte har det så kan man ha ett riktvärde: "Att byta vubbelförknysare kostar oftast mellan 7.000 och 9.000 kronor."

Garanterat så är merparten av alla jobb något som man på förhand vet ungefär hur lång tid det tar och ungefärligt pris.

Kan man få en offert på ett komplett hus med markberedning, v/a, grundläggning, resning, ytskikt och vitvaror så kan de fasiken lämna pris på verkstadsarbeten.

Kolla här för ett mycket pedagogiskt exempel:

http://www.distriktsveterinarerna.se/dv/veterinarmottagningar/vara-priser.html

Uppdaterat: 2017-09-04 19:22
Xanthopteryx skrev:

trasten wrote:Xanthopteryx wrote:trasten wrote:saabnisse wrote:trasten, priset var inklusive lampa, ett ockerpris på lampan f.ö. eftersom jag köpte nästa lampa av samma fabrikat för halva priset. Att koppla in OSBn bör inte heller vara så dyrt.

Om det var kö på lagret är inget jag vet, men inget jag vill betala för, sådan här enkla grejor ska gå snabbt att åtgärda.

Nu spelar det ingen större roll för den verkstaden besöks inte mer.

Jag berättade det här för min vanliga verkstad, en allbilsverkstad, och de sa att med ett sådant beteende hade de absolut förlorat en kund.

Och det stämde ju!

Nu byter jag mina xenonlampor själv och skiter fullständigt i instruktionsbokens uppmaning om att det måste utföras av märkesverkstad!

Ett lampbyte har ett fast pris där avläsning av felkoder och byte ingår med en specifik tid. Det hade inte spelat någon roll om det hade tagit 30 min att byta lampan, det hade inte blivit dyrare för dig. Priset på lampbyten hade du ju kunnat tagit reda på innan bytet och då avböjt jobbet om det nu var för dyrt. Alltså verkstan har gjort vad man ska, priset är vad det är, men det avgörande var att det tog 6 minuter längre tid än om du gjort det själv. Och då har du inte räknat med tiden för inköp av lampan. Har jag fattat rätt då?

Då skall verkstaden meddela mig priset när jag bokar tiden. Alltså gjorde de fel även där, eller hur?

Det är precis som en affär - du skall inte behöva fråga efter priserna. Det skall klart och tydligt framgå. Även i skyltfönster!

" Huvudregeln är att priset ska anges skriftligt och att moms (mervärdesskatt) och andra skatter ska vara inräknade. Det ska vara tydligt vilken vara eller tjänst priset avser. Om avgifter eller andra kostnader tillkommer ska detta anges särskilt.

Priset får anges muntligt om det är likvärdigt med skriftlig information, till exempel i mindre butiker med manuell betjäning eller om varan köps över disk.

Priset på en vara i en butik eller i ett skyltfönster ska anges på förpackningen, på en hyllkantsetikett eller i en prislista. Om priset inte finns på varan ska det finnas en prisfrågeterminal som gör det möjligt för konsumenten att på ett enkelt sätt kontrollera varans pris.

Om du inte kan ge ett pris för en tjänst ska du kunna förklara för konsumenten hur prissättningen går till. Till exempel om du är hantverkare. Information om prissättningen ska finnas lätt tillgänglig där du bedriver din rörelse, där du marknadsför dina tjänster eller i ett kontrakt."

Då kommer det nog behövas stora fönster om man ska ha synlig pris på alla jobb som en verkstad kan tänkas göra. Eller då kan man fråga, det fungerar för det mesta.

Eller så säger verkstaden priset när jag bokar tiden, eller hur?

"Hej. Jag vill byta glödlampa på min Skruttomobil. Helljuset har pajjat."

"Okej. Vi har en tid på onsdag, passar det?"

"Japp, de tar vi."

"Det kommer kosta 1.600 kronor efter företagsrabatt."

"Tack vad bra."

Som exempel. Och vid en service, likaså: Säg priset när jag bokar. Det är inte svårt.

Jag skall inte behöva fråga och gräva och få undvikande svar. Klart och tydligt.

Likaså en enkel lapp där det framgår att timpriset på denna verkstad är 850 kronor.

Så jävla svårt kan det inte vara liksom. Ha det på hemsidan också vettja - där kan ju alla standardjobb framgå!

Kan veterinärer ha fasta priser på operationer som kan ta olika tid så kan verkstäder ha fasta priser. Och i de lägen man inte har det så kan man ha ett riktvärde: "Att byta vubbelförknysare kostar oftast mellan 7.000 och 9.000 kronor."

Garanterat så är merparten av alla jobb något som man på förhand vet ungefär hur lång tid det tar och ungefärligt pris.

Kan man få en offert på ett komplett hus med markberedning, v/a, grundläggning, resning, ytskikt och vitvaror så kan de fasiken lämna pris på verkstadsarbeten.

Kolla här för ett mycket pedagogiskt exempel:

http://www.distriktsveterinarerna.se/dv/veterinarmottagningar/vara-priser.html

Jag hade just den diskussionen med en kund en gång. Han ville ha en strålkastarlampa bytt. Han fick pris på det och jag tog in bilen bara för att upptäcka att styrdonet till strålkastaren är trasigt. Han stormar in på verkstaden och undrar varför bilen inte är klar och jag förklarar vad som är felet och att det är ett annat pris som gäller samt att styrdonet är beställningsvara. Han skriker att han har blivit lovad klar bil nu och att sagt pris gäller. Det är alltså en prisskillnad på 2000 spänn. Jag lämnar då över ärendet till chefen. Vad jag vill ha sagt är att lova ett pris på en reparation kan vara vanskligt om man inte absolut vet var felet är.

Uppdaterat: 2017-09-04 19:36

Har aldrig haft nåt problem med att få prisuppgift när jag bokar - vilket jag själv givetvis är intresserad av att få. Har även lyckats pruta på uppgivet pris vid några tillfällen (Kia) och vid andra tillfällen (VW) så har oftast det slutliga priset t o m varit nån hundralapp under det som uppgavs vid bokningen. Så inga problem alls på den sidan under väldigt många år. Men jag talar här bara om underhålls-service eftersom det är det som varit aktuellt på våra bilar - utom på vår f d Corsa -02 som krävde många servicebesök. Men även där gavs prisuppgift före reparationen eller, om man var osäker vid inlämnandet, via telefonkontakt innan reparationen påbörjades. Opelns reparationer genomfördes dock inte hos en återförsäljare utan hos en mindre verkstad specialiserade på Opel och Saab.

Uppdaterat: 2017-09-04 19:37
trasten skrev:

<blockquote class="quote-msg quote-nest-2 even">

<div class="quote-author">Xanthopteryx skrev:</div>

trasten wrote:Xanthopteryx wrote:trasten wrote:saabnisse wrote:trasten, priset var inklusive lampa, ett ockerpris på lampan f.ö. eftersom jag köpte nästa lampa av samma fabrikat för halva priset. Att koppla in OSBn bör inte heller vara så dyrt.

Om det var kö på lagret är inget jag vet, men inget jag vill betala för, sådan här enkla grejor ska gå snabbt att åtgärda.

Nu spelar det ingen större roll för den verkstaden besöks inte mer.

Jag berättade det här för min vanliga verkstad, en allbilsverkstad, och de sa att med ett sådant beteende hade de absolut förlorat en kund.

Och det stämde ju!

Nu byter jag mina xenonlampor själv och skiter fullständigt i instruktionsbokens uppmaning om att det måste utföras av märkesverkstad!

Ett lampbyte har ett fast pris där avläsning av felkoder och byte ingår med en specifik tid. Det hade inte spelat någon roll om det hade tagit 30 min att byta lampan, det hade inte blivit dyrare för dig. Priset på lampbyten hade du ju kunnat tagit reda på innan bytet och då avböjt jobbet om det nu var för dyrt. Alltså verkstan har gjort vad man ska, priset är vad det är, men det avgörande var att det tog 6 minuter längre tid än om du gjort det själv. Och då har du inte räknat med tiden för inköp av lampan. Har jag fattat rätt då?

Då skall verkstaden meddela mig priset när jag bokar tiden. Alltså gjorde de fel även där, eller hur?

Det är precis som en affär - du skall inte behöva fråga efter priserna. Det skall klart och tydligt framgå. Även i skyltfönster!

&quot; Huvudregeln är att priset ska anges skriftligt och att moms (mervärdesskatt) och andra skatter ska vara inräknade. Det ska vara tydligt vilken vara eller tjänst priset avser. Om avgifter eller andra kostnader tillkommer ska detta anges särskilt.

Priset får anges muntligt om det är likvärdigt med skriftlig information, till exempel i mindre butiker med manuell betjäning eller om varan köps över disk.

Priset på en vara i en butik eller i ett skyltfönster ska anges på förpackningen, på en hyllkantsetikett eller i en prislista. Om priset inte finns på varan ska det finnas en prisfrågeterminal som gör det möjligt för konsumenten att på ett enkelt sätt kontrollera varans pris.

Om du inte kan ge ett pris för en tjänst ska du kunna förklara för konsumenten hur prissättningen går till. Till exempel om du är hantverkare. Information om prissättningen ska finnas lätt tillgänglig där du bedriver din rörelse, där du marknadsför dina tjänster eller i ett kontrakt.&quot;

Då kommer det nog behövas stora fönster om man ska ha synlig pris på alla jobb som en verkstad kan tänkas göra. Eller då kan man fråga, det fungerar för det mesta.

Eller så säger verkstaden priset när jag bokar tiden, eller hur?

&quot;Hej. Jag vill byta glödlampa på min Skruttomobil. Helljuset har pajjat.&quot;

&quot;Okej. Vi har en tid på onsdag, passar det?&quot;

&quot;Japp, de tar vi.&quot;

&quot;Det kommer kosta 1.600 kronor efter företagsrabatt.&quot;

&quot;Tack vad bra.&quot;

Som exempel. Och vid en service, likaså: Säg priset när jag bokar. Det är inte svårt.

Jag skall inte behöva fråga och gräva och få undvikande svar. Klart och tydligt.

Likaså en enkel lapp där det framgår att timpriset på denna verkstad är 850 kronor.

Så jävla svårt kan det inte vara liksom. Ha det på hemsidan också vettja - där kan ju alla standardjobb framgå!

Kan veterinärer ha fasta priser på operationer som kan ta olika tid så kan verkstäder ha fasta priser. Och i de lägen man inte har det så kan man ha ett riktvärde: &quot;Att byta vubbelförknysare kostar oftast mellan 7.000 och 9.000 kronor.&quot;

Garanterat så är merparten av alla jobb något som man på förhand vet ungefär hur lång tid det tar och ungefärligt pris.

Kan man få en offert på ett komplett hus med markberedning, v/a, grundläggning, resning, ytskikt och vitvaror så kan de fasiken lämna pris på verkstadsarbeten.

Kolla här för ett mycket pedagogiskt exempel:

http://www.distriktsveterinarerna.se/dv/veterinarmottagningar/vara-priser.html

</blockquote>

Jag hade just den diskussionen med en kund en gång. Han ville ha en strålkastarlampa bytt. Han fick pris på det och jag tog in bilen bara för att upptäcka att styrdonet till strålkastaren är trasigt. Han stormar in på verkstaden och undrar varför bilen inte är klar och jag förklarar vad som är felet och att det är ett annat pris som gäller samt att styrdonet är beställningsvara. Han skriker att han har blivit lovad klar bil nu och att sagt pris gäller. Det är alltså en prisskillnad på 2000 spänn. Jag lämnar då över ärendet till chefen. Vad jag vill ha sagt är att lova ett pris på en reparation kan vara vanskligt om man inte absolut vet var felet är.

Mycket enkelt: Lagen medger förändring av pris från offert men inom vissa gränser. Om det nu visar sig att det kostar mer så skall givetvis kunden meddelas direkt varpå denne får ta beslut om åtgärd. Inte svårare än så.

Ringde ni inte när du upptäckte att styrdonet var trasigt? Då hade han ju inte behövt storma in och undra.

Likaså är det ju viktigt att det framgår tydligt vad som gäller: Att man aldrig kan veta 100%, men då är vi där igen: Är det ett annat fel som blir påtagligt mycket dyrare - ring och meddela.

Jag blir GLAD om min verkstad ringer och säger "Duu, vi upptäckte att skivorna ligger på gränsen till vad som är tillåtet. När vi nu ändå byter klossar, skall vi ta skivorna också? Det kostar 2.500 kronor för båda bad inklusive arbete."

Uppdaterat: 2017-09-04 19:49

Xanthopteryx, precis så gör den verkstad jag nu anlitar, är det något utanför det vi kommit överens om så ringer dom upp och meddelar det.

Men i motsats till den märkesverkstad jag skrev om tidigare, så är de måna om att behålla sina kunder.

Uppdaterat: 2017-09-04 20:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Xanthopteryx]trasten][quote=Xanthopteryx skrev:

trasten wrote:Xanthopteryx wrote:trasten wrote:saabnisse wrote:trasten, priset var inklusive lampa, ett ockerpris på lampan f.ö. eftersom jag köpte nästa lampa av samma fabrikat för halva priset. Att koppla in OSBn bör inte heller vara så dyrt.<br>

Om det var kö på lagret är inget jag vet, men inget jag vill betala för, sådan här enkla grejor ska gå snabbt att åtgärda.<br>

Nu spelar det ingen större roll för den verkstaden besöks inte mer.<br>

Jag berättade det här för min vanliga verkstad, en allbilsverkstad, och de sa att med ett sådant beteende hade de absolut förlorat en kund.<br>

Och det stämde ju!<br>

Nu byter jag mina xenonlampor själv och skiter fullständigt i instruktionsbokens uppmaning om att det måste utföras av märkesverkstad!<br>

Ett lampbyte har ett fast pris där avläsning av felkoder och byte ingår med en specifik tid. Det hade inte spelat någon roll om det hade tagit 30 min att byta lampan, det hade inte blivit dyrare för dig. Priset på lampbyten hade du ju kunnat tagit reda på innan bytet och då avböjt jobbet om det nu var för dyrt. Alltså verkstan har gjort vad man ska, priset är vad det är, men det avgörande var att det tog 6 minuter längre tid än om du gjort det själv. Och då har du inte räknat med tiden för inköp av lampan. Har jag fattat rätt då?<br>

Då skall verkstaden meddela mig priset när jag bokar tiden. Alltså gjorde de fel även där, eller hur?<br>

Det är precis som en affär - du skall inte behöva fråga efter priserna. Det skall klart och tydligt framgå. Även i skyltfönster!<br>

" Huvudregeln är att priset ska anges skriftligt och att moms (mervärdesskatt) och andra skatter ska vara inräknade. Det ska vara tydligt vilken vara eller tjänst priset avser. Om avgifter eller andra kostnader tillkommer ska detta anges särskilt.<br>

Priset får anges muntligt om det är likvärdigt med skriftlig information, till exempel i mindre butiker med manuell betjäning eller om varan köps över disk.<br>

Priset på en vara i en butik eller i ett skyltfönster ska anges på förpackningen, på en hyllkantsetikett eller i en prislista. Om priset inte finns på varan ska det finnas en prisfrågeterminal som gör det möjligt för konsumenten att på ett enkelt sätt kontrollera varans pris.<br>

Om du inte kan ge ett pris för en tjänst ska du kunna förklara för konsumenten hur prissättningen går till. Till exempel om du är hantverkare. Information om prissättningen ska finnas lätt tillgänglig där du bedriver din rörelse, där du marknadsför dina tjänster eller i ett kontrakt."<br>

Då kommer det nog behövas stora fönster om man ska ha synlig pris på alla jobb som en verkstad kan tänkas göra. Eller då kan man fråga, det fungerar för det mesta.<br>

Eller så säger verkstaden priset när jag bokar tiden, eller hur?<br>

"Hej. Jag vill byta glödlampa på min Skruttomobil. Helljuset har pajjat."<br>

"Okej. Vi har en tid på onsdag, passar det?"<br>

"Japp, de tar vi."<br>

"Det kommer kosta 1.600 kronor efter företagsrabatt."<br>

"Tack vad bra."<br>

Som exempel. Och vid en service, likaså: Säg priset när jag bokar. Det är inte svårt.<br>

Jag skall inte behöva fråga och gräva och få undvikande svar. Klart och tydligt.<br>

Likaså en enkel lapp där det framgår att timpriset på denna verkstad är 850 kronor.<br>

Så jävla svårt kan det inte vara liksom. Ha det på hemsidan också vettja - där kan ju alla standardjobb framgå!<br>

Kan veterinärer ha fasta priser på operationer som kan ta olika tid så kan verkstäder ha fasta priser. Och i de lägen man inte har det så kan man ha ett riktvärde: "Att byta vubbelförknysare kostar oftast mellan 7.000 och 9.000 kronor."<br>

Garanterat så är merparten av alla jobb något som man på förhand vet ungefär hur lång tid det tar och ungefärligt pris.<br>

Kan man få en offert på ett komplett hus med markberedning, v/a, grundläggning, resning, ytskikt och vitvaror så kan de fasiken lämna pris på verkstadsarbeten.<br>

Kolla här för ett mycket pedagogiskt exempel:<br>

<a href="http://www.distriktsveterinarerna.se/dv/veterinarmottagningar/vara-priser.html%5B/quote" rel="nofollow">http://www.distriktsveterinarerna.se/dv/veterinarmottagningar/vara-priser.html[/quote</a> wrote:

Jag hade just den diskussionen med en kund en gång. Han ville ha en strålkastarlampa bytt. Han fick pris på det och jag tog in bilen bara för att upptäcka att styrdonet till strålkastaren är trasigt. Han stormar in på verkstaden och undrar varför bilen inte är klar och jag förklarar vad som är felet och att det är ett annat pris som gäller samt att styrdonet är beställningsvara. Han skriker att han har blivit lovad klar bil nu och att sagt pris gäller. Det är alltså en prisskillnad på 2000 spänn. Jag lämnar då över ärendet till chefen. Vad jag vill ha sagt är att lova ett pris på en reparation kan vara vanskligt om man inte absolut vet var felet är.

Mycket enkelt: Lagen medger förändring av pris från offert men inom vissa gränser. Om det nu visar sig att det kostar mer så skall givetvis kunden meddelas direkt varpå denne får ta beslut om åtgärd. Inte svårare än så.

Ringde ni inte när du upptäckte att styrdonet var trasigt? Då hade han ju inte behövt storma in och undra.

Likaså är det ju viktigt att det framgår tydligt vad som gäller: Att man aldrig kan veta 100%, men då är vi där igen: Är det ett annat fel som blir påtagligt mycket dyrare - ring och meddela.

Jag blir GLAD om min verkstad ringer och säger "Duu, vi upptäckte att skivorna ligger på gränsen till vad som är tillåtet. När vi nu ändå byter klossar, skall vi ta skivorna också? Det kostar 2.500 kronor för båda bad inklusive arbete."

Det var en väntarkund därav stormningen. Jag var ju tvungen att felsöka innan jag kunde lämna ett pris. Att ringa vid ändrad kostnad är standard hos märkesverkstäder nuförtiden.

Uppdaterat: 2017-09-04 20:46

Då måste jag haft en jäkla tur med "mina" märkesverkstäder - d v s under senare år VW, Kia, Mazda, Toyota och Ford.

Inte alls upplevt de problem som vissa här tydligen drabbats av.

Sen gäller antagligen den gamla devisen "som man bemöter andra blir man själv bemött". Nåt som fungerar utmärkt på verkstäderna.

Uppdaterat: 2017-09-04 22:06
saabnisse skrev:

Xanthopteryx, precis så gör den verkstad jag nu anlitar, är det något utanför det vi kommit överens om så ringer dom upp och meddelar det.

Men i motsats till den märkesverkstad jag skrev om tidigare, så är de måna om att behålla sina kunder.

Underbart! Håll hårt i dem och beröm för att de håller på sin yrkesstolthet! Var ligger denna verkstad och vad heter de?

Uppdaterat: 2017-09-04 22:27
Pi skrev:

Då måste jag haft en jäkla tur med "mina" märkesverkstäder - d v s under senare år VW, Kia, Mazda, Toyota och Ford.

Inte alls upplevt de problem som vissa här tydligen drabbats av.

Sen gäller antagligen den gamla devisen "som man bemöter andra blir man själv bemött". Nåt som fungerar utmärkt på verkstäderna.

Jag försöker vara vänlig, tålmodig och snäll.

Men man blir ju ändå lite smått irriterad när de ena gången repar inredning som monterats bort för garantiärende, andra gången har sönder clips till insynsskyddet, tredje gången inte monterar tillbaka hela inredningen (ja, en del låg i bagageutrymmet!), fjärde gången kladdar ner fönster och dörr med...kladd, femte gången monterar handtagen på insidan av bagageluckan åt fel håll, sjätte gången utför en åtgärd (och tar betalt) som jag mycket tydligt undanbett mig, ... Till slut spelar det liksom ingen roll att de kan ha skött andra saker bra - det har liksom nästan alltid varit något som inte blivit rätt eller bra.

Och huruvida de anlitat underleverantörer för saker det bryr jag mig inte om - jag lämnar bilen hos A och hämtar hos A. Det är A som är ansvariga för att allt ser bra ut när jag hämtar.

Haft problem med en glasfirma också som satte in ett glas osm var skitkass. Alla ljuspunkter blev multiplicerade flera gånger om. Tänk dig att du möter en bil på natten och i stället för två ljuspunkter ser du åtta - de två oridingal och sedan tre internreflektioner på vardera lykta som då lägger sig ovanpå. En hel stapel liksom.

Man var ju helt slut efter att ha kört en motorväg en vända på natten/kvällen.

De hade mage att påstå att det var någon film på rutan från tillverkningen som gjorde detta och det försvinner då man putsat. Sedan bytte de ruta (sade de! men jag kollade dumt nog aldrig). Samma skit igen. Slutade med att jag vände mig till annat ställe. Blev perfekt första rutan.

Angående verkstaden ovan, som jag nog får kommentar på annars: Det är den enda märkesverkstaden som ligger så pass hyfsat till så jag inte behöver slå knut på mig själv för att serva bilen (som nu dock är hädangången...). Därav svårigheterna att byta.

Uppdaterat: 2017-09-04 22:36
Xanthopteryx skrev:

Självklart kommer man alltid kunna gå runt men jag är övertygad om att största delen av fusket är rent slarv och nonchalans. Detta skulle definitivt kunna minska med större öppenhet. Likaså skötseln av bilen - är de varsamma?

Har själv sett hur en bilverkstad vid däckbyte bara slänger ner hjulen på golvet så det klonkar om fälgen. Skulle samma människa göra det om han visste att ägaren till bilen kanske tittade? Tvivlar på det...

Och som jag nämnt tidigare på detta forum: Vissa älskar att dra allt till sin yttersta spets av någon anledning.

Varför är du sådan motståndare till detta?

Är du själv verkare? Slarvar du? Missköter du ditt yrke? Vad är du orolig för?

Kom med kreativa och realistiska lösningar på hur vi skall få bukt med att bilverkstäder generellt sett är dåliga och dyra i stället för att bara hugga emot.

Märkligt att jag ska få min vandel ifrågasatt samt halvt om halvt bli anklagad att vara i maskopi med bilverkstäderna bara för att jag inte håller med dig i en fråga som, ifall den genomfördes, i bästa fall skulle få en marginell effekt på det du uppfattar som verkstadsfusk. I en bilverkstad är det arbetsledningen som leder och fördelar arbetet, inte kunderna. Är kunden missnöjd med det utförda arbetet kontaktas arbetsledningen så eventuella fel kan korrigeras.

Att övervaka arbetare är något som hör 1800-talssamhället till med dess brukspatroner och översyningsmän och hela baletten är en företeelse som för länge sen borde ha förpassats till historiens avskrädeshög. Ett mycket mer effektivt sätt att stävja fusk vore givetvis att inrätta ett statligt kontrollorgan som upprättar tydliga kvalitetsriktlinjer som bilverkstäderna är tvungna att följa för att få bedriva sin verksamhet, med årliga besiktningar samt ett antal icke förannonserade kontroller och hemliga stickprovsundersökningar.

Uppdaterat: 2017-09-05 19:09
Vorwärts skrev:

Xanthopteryx wrote:

Självklart kommer man alltid kunna gå runt men jag är övertygad om att största delen av fusket är rent slarv och nonchalans. Detta skulle definitivt kunna minska med större öppenhet. Likaså skötseln av bilen - är de varsamma?

Har själv sett hur en bilverkstad vid däckbyte bara slänger ner hjulen på golvet så det klonkar om fälgen. Skulle samma människa göra det om han visste att ägaren till bilen kanske tittade? Tvivlar på det...

Och som jag nämnt tidigare på detta forum: Vissa älskar att dra allt till sin yttersta spets av någon anledning.

Varför är du sådan motståndare till detta?

Är du själv verkare? Slarvar du? Missköter du ditt yrke? Vad är du orolig för?

Kom med kreativa och realistiska lösningar på hur vi skall få bukt med att bilverkstäder generellt sett är dåliga och dyra i stället för att bara hugga emot.

Märkligt att jag ska få min vandel ifrågasatt samt halvt om halvt bli anklagad att vara i maskopi med bilverkstäderna bara för att jag inte håller med dig i en fråga som, ifall den genomfördes, i bästa fall skulle få en marginell effekt på det du uppfattar som verkstadsfusk. I en bilverkstad är det arbetsledningen som leder och fördelar arbetet, inte kunderna. Är kunden missnöjd med det utförda arbetet kontaktas arbetsledningen så eventuella fel kan korrigeras.

Att övervaka arbetare är något som hör 1800-talssamhället till med dess brukspatroner och översyningsmän och hela baletten är en företeelse som för länge sen borde ha förpassats till historiens avskrädeshög. Ett mycket mer effektivt sätt att stävja fusk vore givetvis att inrätta ett statligt kontrollorgan som upprättar tydliga kvalitetsriktlinjer som bilverkstäderna är tvungna att följa för att få bedriva sin verksamhet, med årliga besiktningar samt ett antal icke förannonserade kontroller och hemliga stickprovsundersökningar.

Det var ditt vad jag upplevde mycket stora motstånd som fick mig att fundera om du var i branchen. Som enbart kund känns det underligt att man inte vill bättra på hur det fungerar utan enbart motsätter sig de olika förslag som finns. Vill du att fusket och slarvet skall fortsätta?

Det intressanta är att vi ju faktiskt inte VET huruvida det fungerar, eller hur?

Då är det väl bra att några testar idén. I de nya testerna lär vi ju se om taktiken fungerar.

Detta har ju i viss mån funnits, KBV, men detta är ju något som är frivilligt och jag ser färre och färre gröna skyltar numera. Tyvärr. Nu är ju inte KBV vattentätt heller men det minskar ju risken för fusk och slarv.

Det intressanta med "Om kunden är missnöjd". För det första är det inte säkert du märker att det slarvats och fuskats och för det andra: Det hjälper inte! Som jag tidigare nämnde så har jag haft otaliga saker som jag påpekat. Nästan varenda gång man fixat något (service eller garanti). Sanslöst ju. Bara det att man glömmer montera ihop bilen är ju sjukt dåligt. Jag skall inte BEHÖVA säga till om sådana saker. Det skall bara funka och skötas korrekt, eller hur?

Det kallas för Kvalitet.

Uppdaterat: 2017-09-05 19:51

Apropå dåliga verkstäder:

http://www.vibilagare.se/comment/345704#comment-345704

Uppdaterat: 2017-09-05 19:56
Xanthopteryx skrev:

Det var ditt vad jag upplevde mycket stora motstånd som fick mig att fundera om du var i branchen. Som enbart kund känns det underligt att man inte vill bättra på hur det fungerar utan enbart motsätter sig de olika förslag som finns. Vill du att fusket och slarvet skall fortsätta?

Det intressanta är att vi ju faktiskt inte VET huruvida det fungerar, eller hur?

Då är det väl bra att några testar idén. I de nya testerna lär vi ju se om taktiken fungerar.

Detta har ju i viss mån funnits, KBV, men detta är ju något som är frivilligt och jag ser färre och färre gröna skyltar numera. Tyvärr. Nu är ju inte KBV vattentätt heller men det minskar ju risken för fusk och slarv.

Det intressanta med "Om kunden är missnöjd". För det första är det inte säkert du märker att det slarvats och fuskats och för det andra: Det hjälper inte! Som jag tidigare nämnde så har jag haft otaliga saker som jag påpekat. Nästan varenda gång man fixat något (service eller garanti). Sanslöst ju. Bara det att man glömmer montera ihop bilen är ju sjukt dåligt. Jag skall inte BEHÖVA säga till om sådana saker. Det skall bara funka och skötas korrekt, eller hur?

Det kallas för Kvalitet.

Jag är fortfarande inte övertygad om att en glasvägg i en verkstad där kunderna ska sitta och uggla kommer att lösa några signifikanta problem med fusk och slarv. Ska det baseras på frivillighet eller ska staten gå in och tvinga alla verkstäder att bygga om väggarna i lokalerna? Hur stor andel av kunderna sitter i verkstans väntrum och häckar medan de väntar på att jobbet ska bli klart, är det ett lite mer tidskrävande jobb så begär man väl oftast en lånebil? Dessutom måste man ta de enskilda kundernas intresse och kompetenser i beaktande, visst verkaren kanske inte slänger däck och fälg i golvet så det sjunger om det när kunden står bakom glasrutan och tittar på men hur bra är gemene medelsvensson på att avgöra om verkaren hoppar över några steg i servicen som inte direkt syns utåt?

Det jag anser måste till är hårda statliga riktlinjer och kontroller i stil med det jag beskrev i mitt förra inlägg, med sanktioner och ev. näringsförbud om en verkstad missköter sig. Det är fullt möjligt att preparera en bil med enklare småfix samt dokumentera den noga invändigt och utvändigt innan en hemlig stickprovskontrollant lämnar in den på verkstaden. Mycket som baseras på frivillighet är alldeles för enkelt att fuska med, KBV är en god tanke som tyvärr inte fungerat tillfredsställande. Jag antar att du har dina skäl till att fortsätta besöka en verkstad som du gång på gång blir missnöjd med, jag anser bara att ett statligt kontrollorgan där man även som missnöjd bilverkstadskund kan lämna in en anmälan är ett mycket bättre sätt att komma tillrätta med fusk och slarv i branschen än alla glasväggar i världen.

Uppdaterat: 2017-09-06 15:21
Vorwärts skrev:

Xanthopteryx wrote:

Det var ditt vad jag upplevde mycket stora motstånd som fick mig att fundera om du var i branchen. Som enbart kund känns det underligt att man inte vill bättra på hur det fungerar utan enbart motsätter sig de olika förslag som finns. Vill du att fusket och slarvet skall fortsätta?

Det intressanta är att vi ju faktiskt inte VET huruvida det fungerar, eller hur?

Då är det väl bra att några testar idén. I de nya testerna lär vi ju se om taktiken fungerar.

Detta har ju i viss mån funnits, KBV, men detta är ju något som är frivilligt och jag ser färre och färre gröna skyltar numera. Tyvärr. Nu är ju inte KBV vattentätt heller men det minskar ju risken för fusk och slarv.

Det intressanta med "Om kunden är missnöjd". För det första är det inte säkert du märker att det slarvats och fuskats och för det andra: Det hjälper inte! Som jag tidigare nämnde så har jag haft otaliga saker som jag påpekat. Nästan varenda gång man fixat något (service eller garanti). Sanslöst ju. Bara det att man glömmer montera ihop bilen är ju sjukt dåligt. Jag skall inte BEHÖVA säga till om sådana saker. Det skall bara funka och skötas korrekt, eller hur?

Det kallas för Kvalitet.

Jag är fortfarande inte övertygad om att en glasvägg i en verkstad där kunderna ska sitta och uggla kommer att lösa några signifikanta problem med fusk och slarv. Ska det baseras på frivillighet eller ska staten gå in och tvinga alla verkstäder att bygga om väggarna i lokalerna? Hur stor andel av kunderna sitter i verkstans väntrum och häckar medan de väntar på att jobbet ska bli klart, är det ett lite mer tidskrävande jobb så begär man väl oftast en lånebil? Dessutom måste man ta de enskilda kundernas intresse och kompetenser i beaktande, visst verkaren kanske inte slänger däck och fälg i golvet så det sjunger om det när kunden står bakom glasrutan och tittar på men hur bra är gemene medelsvensson på att avgöra om verkaren hoppar över några steg i servicen som inte direkt syns utåt?

Det jag anser måste till är hårda statliga riktlinjer och kontroller i stil med det jag beskrev i mitt förra inlägg, med sanktioner och ev. näringsförbud om en verkstad missköter sig. Det är fullt möjligt att preparera en bil med enklare småfix samt dokumentera den noga invändigt och utvändigt innan en hemlig stickprovskontrollant lämnar in den på verkstaden. Mycket som baseras på frivillighet är alldeles för enkelt att fuska med, KBV är en god tanke som tyvärr inte fungerat tillfredsställande. Jag antar att du har dina skäl till att fortsätta besöka en verkstad som du gång på gång blir missnöjd med, jag anser bara att ett statligt kontrollorgan där man även som missnöjd bilverkstadskund kan lämna in en anmälan är ett mycket bättre sätt att komma tillrätta med fusk och slarv i branschen än alla glasväggar i världen.

Kontroll likt det du beskriver är definitivt något som kanske kan hjälpa. Lär dock ta tid. Oändlig tid.

Och uppenbarligen finns det något tilltalande med exempelvis glasväggarna. Vi har ju sett ett bildbevis på Att det finns och Att ägaren faktiskt sitter och kikar.

Jag tror nog, i dagens uppkopplade samhälle, att det kan tilltala många. Sitt och jobba medan bilen fixas i stället för att hatta med hyrbilar och flänga hit och dit. Kanske kan vi även komma till att man får en tid när man kan lämna bilen om man vill vara utan minimal tid på dagen. Som nu: Lämna när de öppnar och hämta när den är klar typ fyra på eftermiddagen. Tänk dig frisören i stället: Lämna klockan 14 och ta en fika och hämta klockan 15:30 exempelvis. De flesta jobben är ju trots allt korttidsjobb.

Att jag höll kvar var för att det var enda märkesverkstaden (garantier och jada jada) inom rimligt tidssperspektiv för mig.

Jag kunde lämna, knata till jobbet, knata tillbaka, åka hem.

Alternativet var att avvara en hel dag bara för att serva. Det var lite väl mycket för mig. Tyvärr.

Men nu är den sagan all: Bidde ett annat märke denna gång. Spännande att se hur det blir.

Uppdaterat: 2017-09-06 19:59