Vi Bilägares forum

Första datum i trafik långt efter tillverkning

Första datum i trafik långt efter tillverkning

Hej!

Jag har spanat in en bil på blocket som säljs som -12. Enligt Transportstyrelsen är det dock en -11, och den tillverkades enligt dem i januari 2011 (ej import).

Det jag reagerar på är att första datum i trafik är 28/6 -12.

Varför går det 1,5 år mellan tillverkning och första datum i trafik? Finns det några nackdelar (eller fördelar) med att köpa en sån bil?

Uppdaterat: 2015-09-12 15:05

Kommentarer

Det här är inte så ovanligt. Det värsta är när man vill ha betalt för en -12 när bilen säljs, men vill bara betala för en -11 när man själv vill byta in bilen.

Uppdaterat: 2015-09-12 19:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om den är tillverkad i början av 2011 så kan det ju inte vara annat än modellår 2011 - oavsett när den först såldes. Så den kommer definitivt att betraktas som en 2011 den dag den skall bytas in hos en bilhandlare. Det är annat med t ex en 2012:a som tillverkats i slutet av 2011 för den är säkert av modellår 2012 och bör betraktas som en sån. Många tillverkare byter ju modellår från juli och framåt.

Uppdaterat: 2015-09-12 19:53

Hur är det med nybilsgaranti och sånt? Gäller den då från 28/6 -12 eller från et tidigare datum.

Jag vet att det är ganska vanligt att den äldre säljs parallellt med den nyare ett tag, men de jag har sett har varit från slutet av året (novmber, december, och kanske januari). Inte någon som säljs 1,5 år efter tillverkning och ca 1 år efter att modellen slutade tillverkas.

Uppdaterat: 2015-09-12 20:17

Kan ha varit tex en lagerbil i helt fel färg eller utrustning, en bil som beställts åt en företagskund som konkat innan leverans......

Är det en med lång garanti har det ju betydelse, annars ska den ju kosta som en -11, möjligen lite upp för att den är sent uttagen, den är ju nästan 2 år "nyare" än en tidig -11, den har ju inte varit utsatt för vägsalt osv lika länge....

Uppdaterat: 2015-09-12 20:45
duccedriver skrev:

Kan ha varit tex en lagerbil i helt fel färg eller utrustning, en bil som beställts åt en företagskund som konkat innan leverans......

Är det en med lång garanti har det ju betydelse, annars ska den ju kosta som en -11, möjligen lite upp för att den är sent uttagen, den är ju nästan 2 år "nyare" än en tidig -11, den har ju inte varit utsatt för vägsalt osv lika länge....

Bilen är svart och har "vanlig extrautrustning " (parkeringssensor, farthållare, ACC, dragkrok, mm) så jag tror inte att det är problemet. Att köparen har gått i konkurs kan såklart vara anledningen, men då borde det ändå gå att hitta en ny köpare tycker jag.

--------

Det är fem års nybilsgaranti (om den är servad förstås), och den är skattebefriad i fem år.

Trafikstyrelsen visar ju hur långe den är skattebefriad, men går det att se första registreringsdatum? "Fordonsstatus" är " I trafik (2013-01-18)", alltså senare än första datum i trafik.

Det här är de datum jag hittar:

Fordonsår: 2011

Typgodkännandedatum: 2010-09-10

Senaste EU-regbevis del 1: 2013-01-18

Senaste EU-regbevis del 2: 2013-01-18

Fordonsstatus: I trafik (2013-01-18)

Fordonet tillverkat: 2011-01

I trafik första gången i Sverige: 2012-06-28

Befriad från skatteuttag t.o.m: 2017-05-31

Uppdaterat: 2015-09-15 02:20

I trafik innebär att så länge har den varit i trafik sedan den var avställd.

Den har alltså ursprungligen ställts på för en ägare 2012-06-28, då togs den i bruk.

Någon gång efter det har den ställts av, för att tas i trafik 2013-01-18.

Anledningarna till detta kan man bara spekulera i, men en sms eller telefonfråga till transportstyrelsen kan kanske bena ut ägarförhållanden........

Som nämnts konkurs, dödsbo, att köparen aldrig hämtade sin bil, att den har sålts begagnad, antal ägare finns där, men framgår inte av din text.....

Det kan vara så att säljaren helt enkelt regat den för att tillgodogöra sig skatterabatten, om det varit något tidsbegränsat som gått ut.....

Bilen är i vilket fall en 2011 års modell, uttagen sent 2012, troligen gäller första datum i trafik för garanti och skattebefrielse, men det kan nog bilhandlaren bena ut....

Den bör alltså kosta som ett mellanting mellan 11 och 12, du har fördel nu av att den är sent uttagen, får betala när du säljer den.....

Om du säljer den om typ 5 år, är den mesta av den skillnaden borta, om 11 och 12 är samma modellserie.......

Uppdaterat: 2015-09-15 09:51
saabnisse skrev:

Det här är inte så ovanligt. Det värsta är när man vill ha betalt för en -12 när bilen säljs, men vill bara betala för en -11 när man själv vill byta in bilen.

Så är det ju. Hästhandlarna har alltid använt varje knep i boken...

Inbyte: "Aaah, 2011.. Den är ju praktiskt taget 5 år gammal nu när 2016 års modell har kommit."

Till salu: " Ja, det är ju en 2012, nästan ny"

Uppdaterat: 2015-09-15 10:08
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Rätt vanligt faktiskt men hur det kommer sig ja det är som med trollkarlen, han avslöjar aldrig sina trix!

Om bilen har valsat runt eller gått som demo i firmans regi vilket är vanligt då räknas garanti tid av, hur som helst så är det brukligt med en redig prissänkning på sådana kvarvarande fordon.

Nackdel kan vara att bilen inte längre är "mint" kan finnas spår efter människan lite här o där.

Det och att garantitiden kan ha börjat att löpa är väl inte helt ok men man ska förstå att göra upp affär därefter och kan man det så är det riktigt ok.

Uppdaterat: 2015-09-15 12:55

I det här fallet har den ju nästan 2 år mer kvar på garanti och skatterabatt, än en tidigt ibruktagen -11, som började levereras någon gång i augusti -10....

Och som sagt har den varit i trafik minst en vinter mindre.

Det kan man ju ha nytta av, om priset blir vettigt.

Men den dagen du byter in, kommer den definitivt ses som en 2011, bilhandlaren skiter i historien bakom.

Säljer man privat kan man möjligen få någon krona mer av kunden som inser värdet, prisskillnaden minskar ju efterhand, och skick och miltal får större betydelse än en årsmodell....

Har det varit ett modellskifte mellan, då blir bilen dock "gammal" fortare, sista årgången av en modell är nästan alltid betydligt billigare än första av en ny......

Folk vill ju inte visa upp sin nya bil som ser gammal ut.....

Uppdaterat: 2015-09-15 16:50

Kan man inte få ut i varje fall de tre senaste ägarna från transportstyrelsen per brev eller fax? I ett sådant besked finns det en hel del uppgifter om hur bilen har varit i trafik .

Uppdaterat: 2015-09-15 16:54