Kan detta vara något? En avgift för fossilbilar där det finns kollektiva trafikalternativ. Känns ganska radikalt men det är väl där vi hamnar allt mer om fossilbilarna ska bort.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/nalWyQ/l-oppnar-for-avgifter-pa-svenska-motorvagar
...
Kommentarer
Äntligen ett vettigt förslag.
Förslagsvis så kan dom åka till Oslo på studiebesök och lägga bomavgifterna på samma nivå.
Då lär det göra bra verkan.
Förstår inte alls vitsen. Ska vi betala hur många gånger som helst för miljön?
Först tas en saftig skatt ut på bränslet som straff för att vi är så elaka att köra fossilt. Sen tas en kraftig malus-avgift ut som gör att vi får skatta 4 ggr mer än äldre bilar av samma modell. Alltså ytterligare ett straff för att man kör fossilt. Räcker inte det? Varför ta ut en tredje avgift? Tror inte längre det handlar så mycket om miljön utan att suga ut ännu mer skattepengar till statskassan.
Hade miljön haft högsta fokus så hade man inte fortsatt att straffa bilägare som redan skattar så högt för miljöns skull. Man hade lagt krutet på industrierna istället, men som vanligt vill man använda mer av symbolpolitik än riktiga åtgärder för klimatet. Samma med det så kallade Miljöpartiet. Inget parti vågar visa att de faktiskt bryr sig om miljö och klimat.
Säg att alla dessa höga avgifter tillsammans gör att 10% av privatbilisterna slutar att köra bil. Vad gör det för klimatet egentligen? inte något som är märkbart i alla fall. Det politiker inte verkar fatta är att oavsett om priset på bensin höjs till 20kr litern så kommer de flesta fortsätta att köra bil.
Varför, jo för att man i många fall inte har något val eller för att man anser att alternativet är så dåligt så man offrar annat i livet. Kanske drar ner på nöjen, drar ner på fina middagar eller liknande.
Skulle bensinen kosta 25 kr litern så skulle jag köra ändå. Skulle klaga som fan och politikerna skulle som vanligt inte bry sig och jag skulle som vanligt surt fortsätta att köra.
Att köpa en ny elbil är inte ett alternativ för de flesta privatbilister. De kanske itne ens har råd att köpa en ny fossilbil och verkligen inte en ny elbil, så då är det kört, bara fortsätta att köra sin fossila bil. Regeringen blir säkert glad för alla extra skatter, men det gör inget för miljön.
Vilka nivåer pratar vi om?
Kostar 80kr att åka in och ut av Oslo på en dag. 1600kr/månad blir fort en drivkraft i att åka kollektivt eller elbil som åker gratis genom bommarna.
Från början hade ju även trängselskatten i stockholm undantag för miljöklassade bilar, även det skulle ha en påverkan.
Men Bejje. Har du redan glömt bort Tesla 3 du testade. Räkna med att elbilsåkare kommer få än mer förmåner.
Sen kan du ju påverka Malusen genom att köpa en 115hk 1,0TSI nästa gång du byter bil om du tycker det blir för dyrt med större motor.
Det är fortfarande trotts Malus jämförelsevis billigt att köpa en ny bil i Sverige.
Guran, inte har jag glömt bort Teslan nej :)
Men den är så pass dyr att köpa även efter 60k avdrag att jag inte kommer spara in de extra pengarna på mycket mycket länge.
Regeringen borde först och främst göra som norge och ändra elbilspremien från 60k avdrag till slopad moms istället - 25%. Det är ett bra första steg. Sen givetvis andra förmåner som gratis parkering, kanske gratis laddbox m.m.
Detta med avgiftsbelagda motorvägar kan vara ett alternativ, om det finns andra vägar att välja för dem som inte vill/kan betala.
Det får däremot inte bli som i Stockholm, där den enda förbindelsen mellan Nacka/Värmdö till/från Stockholm och fastlandet, den sk Skurubron skall ersättas med en ny bro. Då bestämmer regeringen att den skall vara avgiftsbelagd. Blir alltså så att de 40000 som bor i Värmdö kommun och halva Nacka kommun tvingas att betala för att överhuvudtaget komma till fastlandet. Hål i huvudet säger jag, när det inte finns någon annan väg(mer än att köra båt) att välja på.
Skall dom göra så får du även räkna med en lika hög Malus som i Norge. För din Peugeot skulle du fått betala ca.100.000kr extra i ”straffskatt”
Edit.
125.000kr blir det bara i engångsavgift
bejje
Det är det dom vet och dom håvar in bra med pengar till statskassan.....
Vore väl bättre att dom som faktiskt använder bron eller motorvägen betalar för att använda den.
Jag har ingen lust att betala för de dyra trafikleder och Västlänkar för tåg i Göteborg som stora delar av Trafikverkets pengar går till.
Ute på landsbygden, resten av Sverige utanför de två största städerna, så blir det knappt pengar över till att lägga lite ny asfalt och laga potthål.
Nej inför bomvägar så att dom som använder vägen får betala för det och sätt biljettpriser på Ostlänken så att det betalar utbygganden, men då lär ingen över huvud taget åka med det tåget.
Men det kanske är värt det om man vill få fart på omställningen? Det har uppenbarligen fungerat i Norge. Jag tänker som så här att om elbilar blir momsfria så börjar de få så lågt pris att det blir ett verkligt alternativ för många och det då i jämförelse med att fossilbilarna blir dyrare, ja då finns kanske inte mycket incitament till att skaffa ny fossilbil?
Men det viktiga är just det att höjningen för fossilt måste innebära en rejäl sänkning på elbilarna också, annars kommer vi ingenstans.
Att ta bort moms är fel väg att gå, att offra andra saker som t.ex. sjukvård eller skola för att vi ska köpa billiga elbilar är fel.
Mkt handlar ju om att faktiskt belysa fördelarna med elbilen, visst är miljön en aspekt men det finns ju andra fördelar.
Sen så kommer nog framtidens bilar finansieras på andra sätt än rena köp som vi gör idag, då kommer man runt den stora inköpskostnaden som många ändå finansierar via lån.
Guran: Blir det mer pengar till glesbygdsvägar med bomvägar? Om de som använder vägen ska betala för den så ska det även vara så i glesbygden.
Ja det blir pengar över om t.ex förbifart Stockholm inte käkade så mycket av investeringsbudgeten.
Sen är inte behovet i glesbygden nya vägar utan att fixa ett stort uppdämt underhållsbehov. av dom existerade
Men du har två olika användningsområden för bommar. Endera som verkansmedel för att ändra resvanor från bil till kollektivt i storstäder eller delfinansiering av ett nytt vägbygge.
Det behöver inte gå ut över välfärden om det bekostas av det som är miljöskadligt, i alla fall primärt.
Men sen är ju frågan hur viktigt partierna tycker omställningen är. Är det inte jättebråttom och inte så viktigt, ja då kan vi förståss fortsätta som idag och de flesta kommer köpa fossilbil.
Är det mer brådskande, ja då borde man titta på Norge. Det är bara att välja en prioritering.
Ja redan idag är leasing 1/3 av alla nya bilar, detta inkluderar privatleasing som blivit populärt.
Jag privatleasade en billig bil 2015. Jag hade behov av en ny bil då mina begagnade bilar kostade mig allt för mycket i oförutsedda reparationer så jag fick nog.
Hade inga sparpengar att prata om, men ändock bra ekonomi, så jag kollade på en bil för 1995 kr per månad inklusive service och vinterdäck. Småpengar tyckte jag och sen hade jag 3 års bekymmerslöst bilkörande. Det var en bra lösning för stunden.
Att köpa är oftast det mest ekonomiska, även när man tar lån, men inte alltid. Men speciellt för de med bra ekonomi, men inget sparade så är privatleasing ett bra alternativ.
Sedan dess har jag dock fått ärva pengar och min situation är helt annan.
Gissar att det är få bilköpare i Sverige som vill ha Norges lösning eftersom det innebär en oerhörd malus på konventionella fordon och fortfarande kostar ju eldrivna fordon relativt mycket - även om dom skulle vara momsbefriade. Det finns trots allt människor som dels är privatköpare, dels inte har samma lönenivåer som en del elbils-entusiaster tycks ha men som fortfarande har behov av fungerande och säkra bilar. Vi får nog ha förståelse för även dessa köparkategorier.
Det är 2/3-delar som har juridiska ägare och inget annat.
Ja billigt är det inte, 50.000kr är avgiften på en Polo 1,0tsi. Men det påverkar ju även andrahandsvärdet så är väl egentligen bara kapitalkostnaden som ökar.
Audi, menar du att leasing är 2/3 av alla bilar ute på vägen?
Om så är fallet kanske jag missuppfattat det och att privatleasing ensamt är 1/3.
Jag ser skatter och avgifter som ett intrång i min plånboks personliga integritet och därför undviker jag t ex trängsel- eller broavgfiter om det går. Så om det inte finns möjlighet att åka på avgiftsfria vägar så måste jag ha en avgiftsfri bil. Eller så åker jag kollektivt förstås om det finns ett bekvämt sådant alternativ.
Finns inte många bekväma kollektiva alternativ. Absolut inte buss med snorande hostande folk, trångt skrikande ungar etc. Nej fy tusan, betal mer än gärna mycket mer för att ta bilen även om det gått lika snabbt vilket det så klart inte gör. Väntande på andra bussar vid byten i kyla...
Tåg är bättre, men inget jag gillar heller. Byten är dryga och tåg tar mycket längre tid än bilen, speciellt på långa sträckor där det blir ett par byten.
Flyg är bra dock. Fortfarande kan man få leva med snorande, hostande folk och skrikande ungar, men det senare är mer ovanligt på flyg än andra ressätt även det förekommer. Plus att flyget går riktigt fort om man timar in det bra med eventuella byten. Går t.ex. resa från Kalmar till Östersund med byte på Arlanda på 2 timmar om timingen är bra vid bytet. Med bil går det köra på 10 timmar, med tåg 13 timmar och buss? Ja säkerligen ännu mer. Kanske behöver ta en hotellnatt längs vägen också.
Vet inte konkret vilka plan man flyger med inrikes nu för tiden. Har genom åren suttit i åtskilliga MD80 mellan gbg-sthlm och det var inte roligt alls. Trånga plan men en kort resa under timmen. Min första tjänsteresa till sthlm gick med SJ:s gamla tåg med restaurangvagn. Man satt som en kratta men mådde ändå bra efter god mat och en flaska vin plus gott sällskap runt bordet.
Dagens pendeltåg, i alla fall runt gbg, är ett under av bekvämlighet. Inget alls att klaga på. Bussar eller spårvagnar sitter man inte länge på utan då handlar det om korttransporter.
För att ta sig mellan gbg-sthlm per elbil utan laddning så krävs det doningar. Jag är medveten om att man kan mellanladda ca 30 minuter och "klara sig" men det hänger nog på att batteriet vill ta emot kraft vilket kan bli trögt om det är kallt t ex. Gillar därför Rivian/Ford som visat en batterikonfiguration med upp till 180 kWh.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.