Hej.
Min bil har blivit påkörd där den andra föraren har ansetts vara ensam vållande. Dennes försäkringsbolag gav mig först ett kontant erbjudande där jag samtidigt skulle fått behållit bilen. Jag godtog inte det erbjudandet då det var för lågt.
Då blev inlösenavdelningen inkopplad. De kom med ett generöst erbjudande tyckte de. Samma summa som jag blev erbjuden tidigare men att de skulle då ta över bilen (lösa in den).
Jag tappade hakan lite där och undrade hur de tänkte där.
Kontaktade denne på inlösen där jag skickade 6-7 olika värderingar på bilen samt begagnat sidor på internet där man kan se att den sortens bil står högre.
Inget svar. Jag kontaktade samma person igen, inget svar.
Kontaktade då det aktuella försäkringsbolaget allmänna epost adress och fick faktiskt svar någon dag senare att då jag inte är kund hos dem får jag vända mig till domstol om jag inte var nöjd med deras erbjudande.
Jag kontaktade den närmaste domstolen som endast gav mig rådet att kontakta jurist/advokat.
Nu till min fråga. Är det någon annan som varit med om detta och kan berätta lite om hur det går till?
Kommentarer
Förmodligen ett exempel på hur försäkringsbolag kommer att sänka värdet på fossilbilar!
I takt med elektrifieringen sjunker begagnatvärdet på nyare fossilmodeller när elvarianter blir tillgängliga.
Min mor var med om någon liknande med en billig gammal bil. Hon blev påkörd bakifrån vid ett rödljus. Bilen var uppskattningsvis värd 10 000 kr vid tillfället. Den blev så allvarligt skadad i stolparna att det inte var försvarbart att reparera den. Hon blev då erbjuden 5000 kr för bilen. Hon protesterade stort.
Dels för att bilen visserligen kanske inte skulle gå att sälja för mer än 10 000 kr, men det hon menade var att hon måste kunna hitta en likvärdig bil för de pengar de erbjöd och det var omöjligt då hennes bil var väldigt felfri. Bilen gick igenom alla besiktningar gång på gång och hade inte haft några allvarliga fel under den tid hon haft den.
5000 kr hade inte räckt ens nära att få en lika felfri bil. Då erbjöd dom sen 8000, men hon sa nej igen och påtalade att hon måste lägga 15 000 kr för att få en lika felfri bil. De ville inte ge så mycket så då sa hon att de får gärna ta fram en lika felfri bil åt henne som gått lika få mil som henne bil hade gjort istället om de önskade det. Nästa bud blev 15 000 och då tackade hon ja :)
Men Bejje, du vet väl att en felfri bil borde vara en tickande bomb. Borde ju vara bättre att leta upp en bil som haft alla upptänkliga fel som reparerats.
Det måste väl ändå vara det säkraste begagnatköpet.
En felfri bil kan ju bara gå sönder, handlar bara om när. :-)
Se till att alltid begära på papper/mail hur dom har kommit fram till det värdet dom vill erbjuda dig. Det är dom skyldiga att kunna visa.
Annars ta kontakt med en värderare som är knuten till Svenska Handelskammaren för att få en opartisk värdering.
Sedan visste jag inte att det var motpartens försäkringsbolag som tar hand om det. Fast när jag tänker efter låte det lite logiskt. Sedan hade det ju varit bättre om ens egna försäkringsbolag tagit hand om det och sedan fått pengarna från motpartens. Dock kan värdet bli lite högre i början för att göra mig som kund nöjd *ler*
Kanske, kanske inte. Det viktigaste var att bilen var rätt gammal men bara gått 12 000 mil. Försök att hitta en bil för 5000 kr (för 10 år sedan) som bara gått 12 000 mil, går nog inte ens för 10 000 eller kanske 15 000 kr heller.
Men som sagt, hon fick 15 000 kr och köpte en ny bil för det.
Köpte en ny bil för 15000 ?
Givetvis en ny begagnad bil.
Men är den begagnad är den ju inte ny? ;)
Du vet nog vad jag menar. När jag var yngre och aldrig köpte ny bil, men bytte till annan begagnad bil så sa man alltid när man snackade om bilen att den nya bilen minsann hade det här och det där och var bättre än den gamla.
Med det menade man så klart att den var nyare för mig som person än den jag hade innan. Den behövde inte nödvändigtvis vara nyare årsmodell heller för att säga så, men så var det alltid ändå.
Bejje: Jag förstår precis vad du menade, var bara med glimten i ögat ;)
Tack för era svar. Den som håller i ärendet på detta aktuella försäkringsbolag svarar mig inte överhuvudtaget. Jättemärkligt. Jag har bara avböjt erbjudandet,skaffat olika "bevis" på att min bil värderas 2-3 gånger så mycket som deras värdering samt undrat vart jag ska vända mig. Inget svar. Utan det var en annan person anställd på försäkringsbolaget som sa att jag endast kunde gå till domstol. Känns sjukt. Jag tycker jag gjort det jag ska. Ska jag verkligen behöva göra allt detta? Det är ju min bil som blivit påkörd. Den andres bil är lagad för länge sedan. Jag ska gå vidare till domstol om det är det som krävs men har aldrig i hela mitt liv gjort något sådant. Så det känns lite konstigt.
Enklast är ju om du själv använder bilpriser.se och ser vad det blir för värdering där.
Du ger ju oss ingen information, du kanske helt enkelt har orealistiska förväntningar.
Vad är det för bil, modell, ålder, miltal och skick samt vad har du fått för bud?
Försäkringsbolag är generellt svåra att ha att göra med så jag är inte förvånad om du fått ett skitbud men utan information är det svårt att kommentera mer.
Jag har genom tiderna fått två inlösen av bilar vid krock vållande av motpart.
Har omg fått pengar för att köpa likvärdig på blocket.
Har faktiskt varit helt nöjd av behandlingen och känt att jag inte varit förlorare.
Har genom tiderna haft några drulle av ungdomarnas telefoner och stulna skidor etc och aldrig ifrågasatts.
Så min egen bedömning är att dom inte är kinkiga.
Jag har aldrig haft några problem med försäkringsbolag. Det jag utnyttjat mest är drulle på hemförsäkringen. Har tappat ett flertal mobiltelefoner i backen som gått sönder och sedan utnyttjat det på hemförsäkringen. Eftersom jag alltid har de dyrare toppmobilerna så är det värt det trots 1500 kr självrisk.
Men har haft ett par bilrelaterade skador. Första gången var bara 7 år sedan då jag blev påkörd bakifrån av en rövsniffande tjej. Var inga problem alls att få alla kostnader för reparation åtgärdat. Andra gången var nu för någon månad sedan när jag själv orsakade en parkeringsskada på min bil. Detta var inte heller några problem att få åtgärdat.
När jag tänker efter så har jag aldrig någonsin haft något tjafs med ett försäkringsbolag, så jag tycker det funkar fint.
Nyfiken fråga, vilket bolag har du och vilket var bolaget som inte ville svara dig??
Låter som rena inkvisitionen om du frågar mig, trodde alla försäkringsbolag hade ryckt upp sig själva ur det eländiga träsk som de satt i för 20 år sen. DÅ kunde det vara rena vilda västern. Det var verkligen så att de körde med "knep" för att slippa betala nån ersättning. Fult var bara förnamnet.
Tycker väl de få ärenden jag haft med "mitt" bolag varit rätt ok.
Hade en småbil som blev påkörd i sidan på motorvägen för några år sen (stod still i kö när en lastbil bytte fil rakt in i sidan på bilen). Eftersom det var en utländsk lastbil tog utredningen 6 veckor men han blev vållande och vår bil ville inte bolaget laga så det blev inlösen. Det var lite småtjafs om värderingen och faktum är att jag känner igen det där att "de inte går att nå och svarar inte på mail" men till slut löste det sig med vettig värdering.
Jag tror väl inte du behöver gå till domstol, det vinner du aldrig mot ett försäkringsbolag. Finns ingen privatperson som kan ekonomiskt processa mot ett vanligt bolag oavsett idag så rättvisa finns inte. Hörde dock talas om nått som heter försäkringarnas konsumentbyrå typ, hör med dem.
https://www.konsumenternas.se/om-klagoguiden/klaga-i-ett-forsakringsarende
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.