I egenskap av måttligt intresserad (numera i alla fall) av F1 men mycket intresserad av eldrivna fordon så måste jag säga att Formula E i stort sett gått mig helt förbi så jag måste nog ge Anders.J rätt i stort när det gäller "framgång" för den klassen. Visst vet jag att klassen finns men man ser ju inte mycket i media om racen och syns man inte i media så måste man väl rimligen anse att den hittills inte är nån stor framgång.
Vi som växt upp med motorsång från tävlingsfordon är ett utdöende släkte. Nu låter ju F1 som trailerdragare pga lågvarviga turbomotorer.
Buller har varit motorsportens akilleshäl länge. Det är en stor anledning till att man inte hittar banor i närheten av den betalningsvilliga publikmassan.
Nej Mäkinen det stämmer knappast, de traditionella banorna i Europa har ju gott publikstöd, det är väl främst banor som Malaysia som tappar och det beror knappast på ljudet, det har dom tillräcklig vana av, utan snarare närheten till Singapore.
Men i Sverige lär vi väl inte få se några F1, men kanske Formel E, det passar kanske bättre alla miljöanpassade medborgare.
Om de inte kommer på att det går åt energi där också förstås!
F.ö. kom jag före dig i tipsligan, he-he!
Uppdaterat: 2017-12-04 21:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Jag kastade ett öga på lite Youtube-klipp om Formula E igår och jag tyckte det såg väl så spännande och engagerande ut som Formel 1 mfl tävlingsformer. Oljudet klarar jag mig fullständigt utan - här fanns fart, action och även taktik så det räcker tycker jag. Och det är ju knappast någon nackdel att man kan arrangera tävlingar mitt i städer vilket på sikt helt klart bör kunna dra publik.
Kommentarer
Knappast tråkig racing med så tighta startfält och den nivån på förare.
I all racing handlar det om att hushålla med resurserna så det klarar sig hela vägen.
Ingen annan klass drar till sig så mycket intresse från biltillverkare.
Rikigt kul lopp idag!
Ingen som helst skillnad mot F1 avseende bränsle eftersom F1 också har begränsad bränslemängd.
Formula E upphör med bilbyten nästa säsong också eftersom batterierna då räcker hela loppet.
Kör man full fart hela vägen i andra klasser har man inget grepp när man närmar sig slutet. Utom möjligen i F-VEE.
Såg några race förra året, tight, men lite för bändiga banor för att kunna få riktigt bra fighter.
Hoppas så klart att Felix kommer att kämpa om VM-guldet även i år och klara av det!
Han behöver göra lite bättre kval då dock.
Felix i pole position idag!
Felix vann dagens race!
Jag kommer ihåg protesterna i F1 när man fick gå från V8 till turboladdade V6.
Ljudet var fel!
Publiken rasade!
Ska formel E bli en publikframgång får man nog börja med smatterpinnar.
Är ju redan framgång så nä!
Fördelen med elbilar är just ljudet så man kan köra där publiken finns.
Japp mestadels stadsbanor.
I egenskap av måttligt intresserad (numera i alla fall) av F1 men mycket intresserad av eldrivna fordon så måste jag säga att Formula E i stort sett gått mig helt förbi så jag måste nog ge Anders.J rätt i stort när det gäller "framgång" för den klassen. Visst vet jag att klassen finns men man ser ju inte mycket i media om racen och syns man inte i media så måste man väl rimligen anse att den hittills inte är nån stor framgång.
Nej, en stor del av nöjet med motorsporten ligger i ljudet!
Elektriska racerbilar tror jag aldrig kommer att få någon publik att tala om sedan får de vara hur snabba och bra som helst!
Hmmm, ja och mobiltelefoner ska ha knappar...
Ja det är inte så tokigt, åtminstone en!
Hur är det förresten junkers, din nya Musse klarar väl att avge ett mulligt muller, eller hur?
Vardagliga bruksbilar tycker jag kan vara så tysta som möjligt.
Men hobbybilar, sport- och race vill jag gärna ha lite liv i!
Ställbart avgasljud i förardisplayen på mussen.
Går till och med att programmera att gå tyst mellan vissa klockslag och högt andra.
Det var vad jag menade, om det inte stör och man vill, kan det vara ljuv musik!
Eller som en riktig fantast säger på lokalradion:
"Dä ä ljuuuudet, dä ä ljuuuudet!"
"Har du inte hörselskydd?"
"Allri i livet, dä ä ljuuuuudet,!"
Vi som växt upp med motorsång från tävlingsfordon är ett utdöende släkte. Nu låter ju F1 som trailerdragare pga lågvarviga turbomotorer.
Buller har varit motorsportens akilleshäl länge. Det är en stor anledning till att man inte hittar banor i närheten av den betalningsvilliga publikmassan.
Nej Mäkinen det stämmer knappast, de traditionella banorna i Europa har ju gott publikstöd, det är väl främst banor som Malaysia som tappar och det beror knappast på ljudet, det har dom tillräcklig vana av, utan snarare närheten till Singapore.
Men i Sverige lär vi väl inte få se några F1, men kanske Formel E, det passar kanske bättre alla miljöanpassade medborgare.
Om de inte kommer på att det går åt energi där också förstås!
F.ö. kom jag före dig i tipsligan, he-he!
Tittar man utanför F1 är det svårt att få ekonomi i racingarrangemang. Folk idag vill ha omedelbar underhållning.
Jag har valt att inte kommentera mitt usla tippande. ;-)
Jo det stämmer nog och F1 är svindyrt!
Ja, jag var inte så mycket bättre i ligan, men nästa år kommer vi igen, och då....!
Jag kastade ett öga på lite Youtube-klipp om Formula E igår och jag tyckte det såg väl så spännande och engagerande ut som Formel 1 mfl tävlingsformer. Oljudet klarar jag mig fullständigt utan - här fanns fart, action och även taktik så det räcker tycker jag. Och det är ju knappast någon nackdel att man kan arrangera tävlingar mitt i städer vilket på sikt helt klart bör kunna dra publik.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.