Kl. 10 i fredags rullande den sista bilen av bandet i Broadmeadows. Efter 91 års biltiverkning är nu Fordfabriken nedlagd och 600 personer blev arbetslösa. Samma dag rullande den sista Holden Cruze av bandet i Adelaide och 300 peroner förlorade sina arbeten. Holden Commodore och lyxbilen Satesman tillverkas doch i drygt ett år till. Sedan är det slut även där.
Fords biltiverkning i Australien nu slut.
Uppdaterat: 2016-10-09 11:28
Kommentarer
Märkligt att Ford och GM lägger ner efter så många år.
Tjänar ni för mycket pengar därnere så det blir för olönsamt med tillverkningen?
Eller är det som i England under 1970-talet när hårda fackföreningsbossar såg till att strejka död på det mesta av bilindustrin?
Det är en märklig flyttning av ofta väl fungerande företag till låglöneländer. Det går att förstå när det gäller arbetskraftsintensiv tillverkning, men när det gäller bilar som mer och mer blir robottillverkade i numeriska maskiner är det svårare att förstå, speciellt när man oftast påstår att utveckling av nya modeller sker i ursprungslandet.
Nu har ju en del företag börjat flytta från Kina av bl.a. kostnadsskäl. Nya som kommer allt mer är för Sveriges del baltstaterna, men även Vietnam.
Just Afrika har nog en stor möjlighet i de stater som är tillräckligt stabila. USA har ju sedan länge anlitat sydamerikanska stater.
Vem vet, om kanske hundra år har det gått runt, då får vi tillbaka tillverkningen för att det blivit för dyrt i nuvarande låglöneländer som då har fått höglönestatus?
Billigare att bygga bilarna i Kina eller Thailand. I Fords fall är det även Sydafrika som gäller.
Durban i Sydafrika är sedan länge södra halvklotets Detroit. Ford, GM, Mercedes, Toyota och VW har fabriker där. De flesta sk. europeiska bilar som säljs i Australien tillverkas där.
Är väldigt mycket mänskligt arbete i bilfabriker fortfarande. Robotar är bra på svetsning och sånt men montering i trånga utrymmen och på känsliga ställen, samt kvalitetskontroll verkar de vara sämre på.
Jag tycker mest att det är lustigt att det kan vara billigare att bygga en helt ny fabrik i ett annat land än att fortsätta tillverka i en befintlig fabrik.
Fast fackrörelser kan nog gära mer skada än nytta många gånger.
Jag tycker som du Lason när det gäller bef. bilfabriker, det är nog så att de nuvarande modeller som finns och kommer att tillverkas en lång tid framöver kräver mycket handpåläggning och då gäller det att få dessa händer så billigt som vanligt, förr var det ju piska, men nu är det morot bara den är liten.
Nya modeller kräver allt mindre mänsklig närvaro, konstruktionerna kommer redan från början att vara anpassade för robotiserad tillverkning och får man bara tillräckligt stora volymer blir det inte lika viktigt att tillverka i låglöneländer.
Man måste komma ihåg att Australien är stort till ytan, men litet till befolkningen. (56:e i världen) Det är med andra ord svårt att hålla liv i bilindustrin enbart med egen marknad.
Men, sen finns det ju länder runt om som också är marknader.
Fast, då kan deras bilar likaväl komma från något annat land, om de ändå ska skeppas.
Tyvärr är det ekonomer som styr stenhårt, och kan man tjäna 10 dollar per bil på att flytta tillverkningen - så gör man det. Man bryr sig mycket lite om folket som blir utan jobb.
Sedan finns det förstås giriga chefer som plockar ut enorma summor till sig själva, hur ekonomerna kan godta det förstår jag inte.
T.ex. Ericsson där ledningen plockat ut 1,3 Miljarder i bonusar och ersättningar, medan företaget blöder och tusentals får sparken...
Gamle Lars Magnus vrider sig säkert i graven.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.