Vi Bilägares forum

Fordonsskatt - rätt eller fel?

Fordonsskatt - rätt eller fel?

Jag blir inte klok på hur man beräknar skatten på nya bilar.

(Så här ser formeln ut: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/biltrafik/fordonsskatt.4.18e1b10334ebe8bc80003864.html#)

Ta exemplet: Om jag slår på biluppgifter.se på en dieseldriven bil, med fordonsår 2015 som har 139g/km så får jag efter min beräkning att den ska kosta 2563 kr. Döm om min förvåning när biluppgifter.se anger årsskatten till 2813kr.

Anledningen till frågan är att jag tittat på bilar som är identiska med min (ny, uttagen i sommar) och undrar varför jag ska betala 2563kr, dvs fått 250kr i rabatt - Tycker ni att jag bör fråga Transportstyrelsen/Skatteverket varför det blivit så här? :-)

Uppdaterat: 2015-10-04 23:00

Kommentarer

Den finns en tillkommande miljöavgift på 250 kr för dieselbilar registrerade efter 2007. Står långt ner i stycket om Koldioxidbaserad fordonsskatt hos Skatteverket.

"För bilar som kan drivas med dieselolja ska summan av grundbeloppet och koldioxidbeloppet multipliceras med en bränslefaktor om 2,37.
Ett miljötillägg tillkommer med
a) 500 kronor för bilar som blivit skattepliktiga för första gången före utgången av år 2007 och
b) 250 kronor för bilar som blivit skattepliktiga för första gången efter utgången av år 2007. "

Uppdaterat: 2015-10-05 08:46
Power to the people

Jag noterade det, men insåg att den inte var tillämplig eftersom bilarna jag tittat på är av modellår 2016 (fordonsår 2015). Men de 250kr i tillägg stämmer ju annars bra.

Det känns som de uppgifter som finns i biluppgifter.se (tillika i fordonsuppgifterna på mina sidor hos Transportstyrelsen) inte räcker till för att beräkna skatten. Men så länge min skatt är lägre än identiska bilar så tänker jag inte bråka mer om det...
Tycker mest det känns lite "random" hur det fungerar. Dessutom såg jag att egenimporterade bilar fick några schablonvärden vilket kunde ge helt slumpmässiga utfall.

Uppdaterat: 2015-10-05 10:24