Har haft min Fiesta ST sen November förra året. Hade en BMW tidigare och var väl inne på en ny BMW igen men kände att jag inte hade lust att slänga så mycket pengar för en körglad BMW igen. Gav ca 200.000 kr för ST med maxutrustning. Och ska du ha en BMW som matchar ST i körglädje så får du köpa en M235i eller en M modell och då är man lätt uppe uppe i 500.000 till en miljon. Nej, jag ångrar inte det köpet. Det bästa med Forden är styrkänslan, växellåda och motorljudet i kupén. ST har kanske världens bästa styrning en modern bil just nu, inte ens BMW når upp till det.
Jag provkörde en massa bilar innan jag köpte Forden. Exempelvis Audi, BMW Mercedes. Clio RS är snygg men saknaden av manuell låda gjorde att den föll bort. 208 GTi var för snäll, inbjuder inte till bus som Forden. Och varför en så liten ratt?
Ford erbjuder 5 års nybilsgaranti vilket också var en anledning att jag vågade köpa en ST.
Gillar man körglädje kan jag varmt rekommendera ST men förvänta er inte att den har överflöd av komfort och var även rädd om körkortet. Som sagt, körglädje och körkänsla är på topp och du behöver inte vara miljonär för att ha en kul bil.
Nu ska jag springa bort till affären och läsa testet i Vibilagare.
Kommentarer
Grattis till köpet.
Är en fan av roliga små bilar och har sneglat på Fiestan i några år, dock så har det tidigare tagit emot att köpa en Ford, vet inte om det är gamla artiklar om rostiga sparklådor på Focus som gör det eller vad det är.
Men efter några år i UK så har jag ändrat mig, bilen är väldigt populär där, och var inne på en Fiesta men valet föll istället på en Ibiza för några år sedan.
Tror att när den släpps som 5-dörrar så kommer den sälja mer, och skulle bara Ford börja lära sig designa instrumentpaneler utan miljoner knappar så skulle jag genast bli spekulant. Den nya faceliften gjorde bilen riktigt snygg.
Hur upplever du instrumentpanelen efter ett tag, undrar om mitt första intryck av fiestans interiör kanske var fel?
Det som någon tänker på är kanske det 100 år gamla ordspråket: "Ingen Ford på våran gård!"
Trots att just gamle Henry betytt mer för bilens spridning än någon annan.
Men Ford har också haft rykte om sig att enbart ha billiga, andra klassens bilar, vilket givetvis är helt fel, men det är först på senare år man gjort riktigt roliga bilar.
Ok, de fanns för åtskilliga år sedan också. t.ex. Cortina, men så värst bra var de inte.
Jag har alltid ogillat Ford men mest pg a av fördomar av att det är skitbilar. Detta är min första Ford, rullat 800 problemfria mil än så länge. Så just nu får jag äta upp min tidigare åsikt. Som sagt, 5 års nybilsgaranti var också en anledning att jag slog till.
Benny, håller med om att det är mycket knappar, skulle erbjudit nått som BMW I-drive. Men som med mycket annat vänjer man sig, nu gör man ändringar utan att tänka. Men visst måste man titta på instrumentpanelen och sträcka på sig lite extra när man ska trycka på knappar, kanske inte så trafik vänligt.
Hade det inte blivit Mazda 2, så hade det blivit Ford Fiesta.
Gillar den modellen.
Jo, 5 års nybilsgaranti är faktiskt inte helt fel, och med dom erfarenheter jag har haft på senare tid så är all garanti som är längre än 2 år välkommet.
Och håller med Leif, modellen är riktigt trevlig.
Är det något du ångrar att du inte valde med som tillbehör alt något som kändes meningslöst att ha valt med?
Och hur känns den ihopskuvad om du jämför med de bilar du testade innan köp?
Parkerings sensorerna saknar jag men fanns inte ens som tillval när jag beställde bilen. Men som tur är det en liten bil.
Annars valde jag det som fanns att köpa extra. Är inte som BMW där man kan välja och vraka bland tillbehör och helt plötsligt kostar bilen 100.000 kr extra. Extrautrustningen är begränsad för Fiesta.
Visst finns det hårdplast lite överallt men överlag känns den välskruvad och inga störande oljud från interiören. Tycker inte det är sämre inredningskvalite än X1 eller nya 1-serien. I fallet Ford får man vad man betalar för.
Annan sak är att tanklocket är på fel sida och att det saknas handtag för backluckan på vänstersida (jag är vänsterhänt). Visst är det små saker men det stör mig, åtminstone i början när jag köpte bilen.
Jag gillar mindre bilar, 3-serien är maxstorleken för mig. Jag provkörde bla Peugeout 208 Gti, Volvo v40, Golf GTI, Scirrocco, nya A3, A-class,1-serien, 3-serien, GT86. Var inne ett tag på Z4 Coupe 3-liters motorn (förra modellen) men fanns ingen med den utrustning jag ville ha samt att de rullat alldeles för mycket.
Om veteClion vann så är jag sjukt nyfiken på att höra juryns motivering (speciellt då den är automat och blivit rätt sågad för det, precis som ibizan), blir till att köpa papperstidningen.
Lugn ska läsa det sen :) Kan tänka med att Clio vann för den är bekvämare än ST, inte för att den är roligare. Dock finns Clion bara med automatlåda vilket jag inte vill ha i en liten busbil.
ST har varit omåttligt populär. Här är en lista på utmärkesler den fått sen den kom 2013.
Automobile Magazine, 2014 All-Star
Top Gear (U.K.), Car of the Year
Echappement (France), Sports Car of the Year
Auto Express (U.K.), Best Hot Hatch
Scottish Car of the Year, Best Hot Hatch
Car (Spain), Top 11 Sports Cars
Sunday Times (U.K.), No. 1 Hot Hatch
Autocar (U.K.), Best Value Driver’s Car
Car and Driver, 10 Best
Gear Patrol, GP100 Top Gear
Popular Mechanics, 2014 Automotive Excellence Award for Handling
Esquire Magazine, Small Car of the Year
Culture Map – Houston, Hot Compact of the Year
Autobytel, 2014 Compact Car of the Year
MotorWeek, Drivers’ Choice Award for Best Subcompact Car
Hagerty, 2014 Hagerty Hot List
About.com, Best New Cars of 2014
China Auto Pictorial, Performance Car of the Year
Top Gear (China), Best Performance Car in 2013
National Business Review, Sports Car of the Year 2013
U.K. Car of the Year, Best Performance Car
kbb. com, 10 Coolest New Cars Under $25,000 of 2014
Mer läsning: https://media.ford.com/content/fordmedia/fna/us/en/news/2014/04/08/ford-fiesta-st-wins-22-awards-in-its-debut-season.html
Förstår inte hur du kan jämföra Fiesta ST med en 235i eller M-modell.
ST är väl snarare på nivå 118i, möjligen 125i. Men visst, säkert mycket roligt för pengarna.
Swemba, det är ju körglädje/rolighetsfaktor som jag pratar om, inget annat, då kan man väl jämföra med andra bilar som är inriktade mot sport. M-serien är BMW sportinriktade modeller, precis som Fords ST/RS modeller. Att de har olika priser eller image är en annan sak men är inte det jag pratar om. Körglädje/körkänsla/rolighetsfaktor handlar min jämförelse om. 118i har en helt annan inriktning, gå inte på BMW's marknadsföring om att alla deras bilar är nöjesmaskiner.
---
Nåväl, har läst testet nu. Att Clio vinner på grund av 4 dörrar och mer praktiskt är inte varför jag köper en "Hot hatch". Då hade jag valt en annan bil och ingen av dessa. Vibilagare har rätt när de säger att ST är den roligaste och mest körglada bilen i gänget. Var roligt att läsa att de tyckte att ST var intensiv och att man inte kunde slappna av som förare eller köra som vanligt folk och hispig som en pudel. Visst är det kanske så men lite väl överdrivet skrivet av Vibilagare. Men de har iallafall rätt att det är den busigaste bilen i gänget.
Läste nya numret av engelska Autocar där de testade Fiesta ST mot Golf R, Cupra R, Cooper S, GT86, Audi S1, Megane RS, RCZ R , där testet baserades på körglädje. Fiesta ST hamnade på andra plats, endast slagen av Megane RS.
En liten bild på åbäket.
Fiesta ST mkt bra bil. Har bara hört bra om den.
Tänk om vore 20 igen :9
Det är roligt att små gti bilar har tagit fart igen. Har inte kört så många ford modeller förutom Kuga och den gick mycket fint
Jobbarkompis har införskaffat sig en Focus ST , riktigt läcker.
Nu har jag haft bilen lite mer än ett år. Rullat 1600 mil. Forfarande bekymmerslös bilägande och fortfarande lika kul att köra. Men att komma ner i 0.59 lit/mil går dock inte :)
Vad tankar du för soppa, 95 eller 98oktan?
95, bensin är redan så dyrt :)
Skulle nog tanka 98oktan på den, kommer nog gå bättre då... i mina ögon är det värt det när du ändå inte kör så mycket... handlar inte om många kronor per år.
Kul att du är nöjd med din ST! Vad jag förstått är det den oslagbar om prio 1 är körglädje. Väger man in praktiska aspekter blir Clion nog en farlig konkurrent som jag personligen skulle lagt mina pengar på om jag skulle göra ett köp i klassen.
Jag har alltid sedan Shell sabbade V-powern tankat 98-oktan (Preem) i mina bensinbilar. Det är kanske mest placebo-effekt men det känns ändå bäst att mata motorn med så bra soppa som möjligt, speciellt om man har en motor med lite mer effekt än en "vardagsmotor". Kör man som jag <1500 mil om året handlar det inte om särskilt mycket pengar.
En fråga lite vid sidan av. Ska man anse sig nöjd för att en ny bil gått ett år utan något "strul"? Personligen är det vad jag utan tvekan förväntar mig av en bil. Min förra Honda rullade i 9 år och 10.000 mil innan något annat än slitdelar och sevicekostnader behövde göras då en ABS-sensor gav upp.
Flamme, med tanke på att jag varit emot märket Ford i alla mina år (är 38 år nu) så jo då får man vara nöjd när den rullat 1600 mil utan problem :)
Clio RS är säkert fin men då den bara finns med automat så är det inget för mig.
Andreas - kan ge dig lite hopp eftersom min förra bil, en Focus Kombi -07, under min ägo rullade strax över 10.000 mil på ca: 4,5 år och det behövdes varken nån garantireparation eller nån reparation överhuvudtaget. Jag bytte en strålkastarlampa (vid ca: 9000 mil) och sommardäcken vid ungefär 8.000 mil även om dom inte var helt nerslitna. Det var allt - tanka och vanlig underhållsservice var vad som behövdes. Rekord för mina bilar och det med en bespottad Fårrrd...:) Hade en Toyota före och var lite skakis att välja en Ford men det kom helt på skam - Toyotan behövde både reparation (byte bromsklossar redan vid runt 7000 mil) + flera garantiåtgärdanden. Och många byten av strålkastarlampor (fram alltså) och som på Forden byte av en omgång sommardäck strax innan jag sålde den efter ca: 3,5 år och 7.500 mil.
"Aldrig en Ford på våran gård!"
En mycket känd slogan, kanske hundra år gammal!
Ändå får man inte glömma att det var gamle Henry som gjorde det möjligt för även de som inte var överförmögna att skaffa sig en bil.
Och så verkar ju de flesta Fordägare idag vara väldigt nöjda med sitt val.
Moderna Fordar är förmodligen ett av få märken som faktiskt är bättre än sitt rykte...:)
5 års nybilsgaranti har jag också på bilen. Något BMW också borde införa.
Utlänska tidningar hyllar ju alltid Fården för körglädje, speciellt fiestan. Verkar vara lite av en måttstock i småbilsklassen.
Det som fortfarande skrämmer mig lite är rostproblemen man läste om på Focus, men det var ju en sisådär 10 år sedan nu, så det lär ju hänt en del på den fronten får man hoppas.
Läste för några månader sedan att det kommer en ST "light", vet dock inte om den hittat till Sverige än. Billigare i försäkring och skatt, men med nästan samma körglädje låt som en bra mix.
Rosten har nog Ford tagit hand om nu för tiden. Min Fiesta fick extra rostskyddsbehandling av Ford när den kom till Sverige.
Förövrigt ryktas det om en Fiesta RS med 250 hk.
Jo, jag såg lite info om R-Fiestan på Autoexpress häromdagen, ska bli intressant att se om det blir verklighet.
Vad får du betala i försäkring för bilen?
Hur känns kvaliteten osv i bilen nu efter du haft den ett tag, håller sakerna ihop?
Har du haft några problem so far?
Benny - hur den fungerat framgår av inlägg #18 - resten får nog Andreas svara på.
Har dålig koll på vad jag betalar i försäkring men vet att det är mindre än vad jag betalade för min BMW 120i.
1700 mil, fortfarande problemfri.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.