I Vi Bilägare har jag sett uppgift på att bilar drar ca 1/2 liter per timme på tomgång. Det stämmer bra med "min" firmabil, en VW Caddy diesel som indikerar 0,6 liter per timme.
Företaget påstår att den och Polo diesel drar ca 2L per timme och det "Undergräver lönsamheten". Dom tänker installera nåt de kallar "Masternaut" i bilarna. Som antagligen övervakar körningen. ...
Vem har fel och vem har rätt?
Förbrukning vid tomgång
Uppdaterat: 2014-11-13 16:15
Kommentarer
Min Golf Variant1,6 TDI BMT -12 indikerar också ca: 0,6 l/t när motorn är varm så frågan är väl tyvärr fortfarande lika öppen - om man från företagets sida bestämt sig för att inte lita på VW färddator.Sen kan man fråga sig hur 20 kr/timgångstimme kan "undergräva lönsamheten" - för bilarna står väl inte på tomgång hela dygnet antar jag. Du kan nog vara rätt övertygad om att orsaken till Masternaut är nåt helt annat nämligen att kunna följa era körningar och övervaka hur ni transporterar er.
Sen kan man ju fråga sig varför det skulle behövas, i tättbebyggt område är det ju max 1 min tomgångskörning som gäller.
Som tidningsbud kan jag köra lite friare... Polisen brukar tolerera lite mer....
När jag startar kan motor och kupevärmare ha fallerat pga glömska eller en propp som gått, då blir det en del tomgång före start.
Samma sak om/när man tar en macka på sträckan, bilen immar igen om man stannar motorn pga att man ofta har AC igång pga att det normalt är fuktigt eller blött på natten.
Kontorspersonal tänker ofta ut nåt och genomför saker som inte funkar i verkligheten.
Posten kör visst omkring på Kina däck också, det börjar bli gott om oseriösa företag.
Jo, kostnaden för Masternaut är nog många gånger högre än besparingen på en del tomgångskörning.
Jag är tidningsbud och kör på landsbygden, ca 10 mil per natt, för ett år sen hade jag 3 uppsättningar hjul; sommardäck, friktionsdäck och dubbdäck. Jag brukade ha Michelin Sommar och Nokia friktion och dubbdäck.
I morse böt jag till dubbdäck direkt från sommardäck(ska vara 2 uppsättningar nu och budget däck), fick antagligaste det billigaste däcket på marknaden, företaget har hälsat på däckfirman....
Jagandet på kostnader har gått in absurdum.
VI BILÄGARE, när ni skriver ca 0.5 l per timme vid tomgång - går ni då efter färddatorn??
Då är det ju inte tättbebyggt, om du har bilrunda.
Värme under pausen kan jag köpa, det är klart man inte ska frysa.
Men varmkörning, varför?
Detta är så jävla onödigt, den stund det tar att skrapa fönsterna räcker!
Motorn tar mer skada av varmkörning än att köras försiktigt nån minut i början, eftersom den värmer fortare då, och så länge motorn är fesljummen, ger den fetare bränsleblandning, vilket inte är jättebra för motorn.
Oj, det var en stund sen jag kollade här. Jag kan hålla med dig till viss del. På vinterhalvåret blir det varmkörning en/ två minuter, men är det under -20 grader ( 3 timmar med kupe/motorvärmare) kan det bli 10-20 minuters varmkörning med kupe och motorvärmaren på, då får man upp värmen pga dieselvärmaren. Kör man (under -20) istället iväg direkt blir det inte mycket värme över till kupen. Antagligen räcker inte värmen från motorn till att hålla uppe tempen på motorn, alltså dieselvärmaren går på fullt hela tiden när det är riktigt kallt.
Men till huvudfrågan, kan det vara varmkörning dom menar med "2L i timmen vid tomgångskörning" ?
När datorn visar 0,6 L/tim har jag svårt att tro att motorn drar 2L.
Men när "Svensson" säger lägga in i bagageluckan (skruva isär bakluckan...) istället för bagageutrymmet osv. kan man inte vara säker på vad dom menar.
Kan inte Vi BIlägare svara?
2 l/tim låter mycket, min scania, med 12 liters sexa har dragit 68l på 33 timmar tomgång, dvs drygt 2 l.
En halvliter är mer rimligt, om man betänker att lastbilen vill ha nknappt 4l/mil i snitt.
Min lastbil står numera på tomgång hela rasten (45 minuter) då dieselvärmaren lagt av och jag inte vill frysa. färddatorn i den påstår 1L/tim.. Även den en 12 liters sexa fast av fabrikat Volvo. Tror därmed inte heller mackapären ni ska få i bilen är pga "olönsam tomgångskörning" utan helt enkelt för att ha mer koll på er.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.