Vi Bilägares forum

Förarmiljö

Förarmiljö

Det är mycket diskussion om hur olika skärmar tar över och att saker ska styras med röstkommandon istället för att ha knappar och vred. I mina ögon ser det halvfärdigt ut med en skärm som inte är integrerad i panelen och bara sticker ut. Om jag själv skulle välja utseende på området där jag sitter och kör skulle det vara ungefär som i en TVR Griffith. https://www.griffith500se.co.uk/car6fb5.html?id=31

I en sån sitter jag i bilen och får inte känslan av att vara ovanför bilen. Tyvärr har de andra nackdelar, men så tycker jag att interiör ska se ut. Vilka är era ideal? 

Uppdaterat: 2024-03-05 21:26

Kommentarer

Nog trodde jag att någon skulle vilja diskutera annat än avgaser och kineser.

Uppdaterat: 2024-03-06 20:18

Vad mer info behövs än vad man fick i en Volvo Amazon?

Uppdaterat: 2024-03-06 21:29
Skyll er själva - Ni har ju själva valt 🤠

Jag är mer ute efter att få höra i vilken utformning folk trivs. Jag har haft tre Amazoner och det är inte direkt en plats jag längtar tillbaka till. Jag har hellre lite mjukare paneler.

Uppdaterat: 2024-03-06 22:02

Är det instrumenteringen eller sittpositionen du vill ha feedback på?

Uppdaterat: 2024-03-06 22:05

Hela miljön runt där man sitter. Ingen lär tycka att en TVR är logiskt uppbyggd, men jag mår bra när jag sitter i en sån.

Uppdaterat: 2024-03-06 22:26

Ditt välmående i en sån omslutande miljö kanske också är relaterat till din känslighet för åksjuka. Du har själv omtalat att du kan bli illamående att sitta suv-högt i t.ex xc60. Då är låga sittpositionen i en TVR självfallet mer idealisk för dig.

Ingen konsument har bett att få dessa skärmar med "all inclusive" som Tesla introducerade. Men ekonomin styr, och vi accepterar, om än motvilligt. Men visst ser panelen i TVR mycket bättre ut, och själv vill jag ha vippkontakter på valnötspanel! :)

Uppdaterat: 2024-03-07 07:05

Min skärm är inte integrerad i panelen och det är väl kanske inte så snyggt men vill man ha bilen får man acceptera det. Det är en bra kombination av knappar och skärmstyrning i alla fall, klimatkontrollerna är med knappar och vred.

Uppdaterat: 2024-03-07 07:28
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

För min del handlar det om humör och känsla. I min vardagsbil vill jag ha det så cleant, stilrent, avslappnat och vilsamt som möjligt, och då passar Teslan mig perfekt. Det är en smaksak utan tvekan men jag älskar den avskalade cleana designen utan störningsmoment eller plottrighet.
MEN, jag älskar även som 40-talisten att glida in i en gammal engelsk bil med träpaneler i riktigt trä, ordentliga vippströmbrytare. patinerad skinnklädsel och bakelitratt m.m, en fröjd för ögat men plottrigt, ologiskt och i en brittisk bil såklart bara hälften av funktionerna fungerandes ordentligt......men då i lugn, harmoni, utan stress på min fritid.
Och som Mäkinen tycker jag om att sitta lågt, inklämt och i galen sportbil, men samma där, inte till vardags.....men ge mig en lördag och en Super 7 eller TVR eller annat kul så är jag överlycklig.
Så jag anser det inte vara så svart eller vitt som en del vill ha det till, att man bara måste ha det ena eller det andra.

Uppdaterat: 2024-03-07 08:59

Jag vet att man måste acceptera vissa tillkortakommanden när man köper en modern bil. För mig har det inneburit att jag åker omkring med drivning i fel ände av bilen.
Det jag ville med tråden var att få höra hur ni skulle vilja ha det. Om en TVR Griffith skulle ha någon form av driftsäkerhet och rostskydd hade jag gladeligen åkt i en sån varje dag. Man sitter bekvämt och det går att göra omkörningar med den.

En bekant köpte en Jaguar F-Type SVR för några år sen och körde den till vardags de sju kilometrarna till jobbet. Han menade att det var omöjligt att vara på dåligt humör när han kom fram till jobbet.

Uppdaterat: 2024-03-07 09:53
L. Mäkinen skrev:

Jag vet att man måste acceptera vissa tillkortakommanden när man köper en modern bil. För mig har det inneburit att jag åker omkring med drivning i fel ände av bilen.
Det jag ville med tråden var att få höra hur ni skulle vilja ha det. Om en TVR Griffith skulle ha någon form av driftsäkerhet och rostskydd hade jag gladeligen åkt i en sån varje dag. Man sitter bekvämt och det går att göra omkörningar med den.
En bekant köpte en Jaguar F-Type SVR för några år sen och körde den till vardags de sju kilometrarna till jobbet. Han menade att det var omöjligt att vara på dåligt humör när han kom fram till jobbet.

Så är det utan tvekan! Jag hade en Corvette C5 som endabil ett tag för ett antal år sen, hade dock inte längre än en mil till jobbet då och körde aldrig i jobbet med egen bil. Samma där, man var på strålande humör varje dag man kom till jobbet. :) Nu med två barn, 8,7 mils jobbpendling enkel resa etc. är det inte lika smidigt.
Jaguar F-type är dock en bil jag gärna hade haft, vill dock hellre ha den med kompressor-sexan än V8:an, hört att den är både bättre balanserad och så tycker jag den ser bättre ut bakifrån än med 8:an i SVR.

Uppdaterat: 2024-03-07 10:12

Jag hade gärna åkt runt i en Lexus LC med V8. Rent estetiskt är interiören fantastisk, ingen aning om hur ergonomin är.

Uppdaterat: 2024-03-07 12:06

Men allra helst hade jag suttit i en Bentley Continental GT.

Uppdaterat: 2024-03-07 12:10
Apex skrev:

Jag hade gärna åkt runt i en Lexus LC med V8. Rent estetiskt är interiören fantastisk, ingen aning om hur ergonomin är.

Skitsköna stolar, men ergonomiskt är det en katastrof för mig.
Huvudet måste vinklas 45grader för att jag skall rymmas på höjden.
Men absolut skall du slår till på en LC. Skitsnygg både exteriört och interiört och den V8:an är ju bara för läcker

Uppdaterat: 2024-03-07 19:23

Stortrivdes i min Celica GT4 -88 (ST165), man blev glad varje gång man fick en anledning att åka nån stans, både sportig mysig och ombonad, stolen på golvet ratten rakt fram (motsatsen till "Bussratt") snygg instrumentering.
Körde konkurrenten Opel Calibra i samma veva, när man stängt dörren var det ingen skillnad mot att sitta i en Vectra.

Uppdaterat: 2024-03-07 20:33

Innan jag köpte min Captur så provkörde jag givetvis, och jag tyckte den lilla skärmen passade bra.
Men den Captur jag köpte hade en större skärm (Adventure-paket) - det var den som de hade i lager och jag fick ett bra pris, men de hade inte den för provkörning.
Jag kan ärligt säga att de första dagarna kändes det ovanligt, jag tyckte den var lite i vägen. Men nu har jag vant mig. När jag har kört andra med mindre skärm (som när min varit inne på service och jag haft lånebil/hyrbil) så har jag stört mig på att skärmen varit så liten. Tänk så fort man vänjer sig... :)
Så jag trivs rätt bra som jag har idag.
Det finns flera fysiska knappar. Värmestolar, värmereglage, snabbinställning MySense (personliga inställningar), rattvärmen och sådant. Även filassistenten är på knapp. Och flera knappar i ratten, med en media-satellit vid sidan.

Jag föredrar egentligen farthållaren vid en satellit till vänster, som jag haft tidigare, än att ha den i ratten. (Har haft Renault tidigare och de har i ratten, så jag är egentligen rätt van vid ha i ratten, men jag föredrog som det var i min Citroën med en satellit till vänster under ljusreglaget. Det var väldigt bekvämt).

Men på det stora hela trivs jag som jag har nu. Jag skulle inte vilja ha en stor skärm och inga fysiska knappar. Tycker balansen är bra i min bil. Även bra i flera Citroën.
Och Citroën har mjukare ytor med textil, det är lite trevligare än mjuk vinyl som i den jag har nu.

När jag höll på och lära mig ta körkort så hade jag en Nissan Stanza att låna. Typ Opel Ascona-format.
Guld-färgad metallic på utsidan. Insidan var en fluffig ljusbeige plyschinredning, på stolar och dörrar och mjuka mattor. Instrumentpanelen var ljusbeige. Den trivdes jag med.
Min Mégane hade också ljusbeige interiör. Och min Laguna hade en ljus grågrön plysch. Mycket trevlig inredning.
Nu är det lite väl svart och mörkt, men är väl sportigt.
Jag gillar fluffig plysch.

Uppdaterat: 2024-04-12 10:14