Läste att Sifo intervjuat 1604 personer, varav 1164 bilägare, om deras mobiltelefonvanor bakom ratten. I motsvarande undersökning genomförd för drygt två år sedan uppgav 24 procent att de använder mobiltelefonen bakom ratten. I dag är andelen uppe i 36 procent.
Dåligt tycker jag.
Märks direkt när man har en bil framför och föraren håller på med sin mobiltelefon. Vinglas hit och dit, och rätt som det är tror man att bilen skall gå av vägen. Men i sista sekund rattar föraren tillbaka bilen. Är det två filig väg så kör jag om för att slippa ha någon sådan framför mig.
Men som sagt, dåligt är det, att sitta och fibbla med mobilen när man kör.
Kommentarer
Ser det varje dag som jag kör mellan Uppsala och Stockholm, nu är det inte så ofta som tur är, men idag har jag varit på tur och sett minst tre tydliga mobil-fyllon...,
Vad är det i den där j-a psevdovärlden som är så mycket viktigare än den riktiga välden?
Någon som vågar förklara?
Tycker att dom borde vara försiktiga att visa detta men inte - helt öppet och utan att bry sig bryter man mot denna i mina ögon viktiga lag.
Märkligt är att det inte bara är äldre bilmodeller där förare håller på med mobiltelefonen, även i senaste bilmodeller där synkning av mobilen med bilens handsfree utrustning numera är standard. Det är ju lätt som en plätt att synka mobilen med handsfree utrustningen. Detta misslyckas många förare med av senaste bilmodeller.
Japp, jag vet om unga kvinnor som kör i nya bilar som t.o.m. har Android Auto och Apple carplay, så de har ingen anledning alls att pilla på mobilen, men de har inte ens försökt att synca mobilen eller ens orkat sätta sig in i det. Dom bryter hellre mot lagen än att få ett bättre "infotainment system" som dessutom är lagligt att pilla på för att byta låt etc. Kan även svara på SMS med röstkommandon etc.
Det är inte telefonerande som dessa mobil-fyllon ägnar sig åt utan diverse surfande/skrivande/filmtittande så det har inget med HF att göra
Oavsett, det är olagligt att hålla i en telefon vid färd. Det är precis vad som står i lagen. Det tolkar jag som att det är lagligt att fingra på en telefon som sitter monterad i en hållare i luftutblåset eftersom man då inte håller i den och i slutändan är det samma sak som att pilla på skärmen som finns inbyggd i bilen, men att ens ta upp en mobil i handen är olagligt.
Jag förstår lagen eftersom håller du i en telefon så förlorar du nog större koncentration än om du rör på touchskärmen eller om mobilen sitter fast monterad, men om jag ska vara ärlig så ser jag även touchskärmen som en fara.
Speciellt på Tesla och liknande bilar där i princip allt du gör är via en skärm och på Model 3 sitter den skärmen till höger om dig så om du ska göra allt från att kolla vilken hastighet du kör i till att ändra luftkonditioneringen så måste du kolla snett åt höger och förlorar automatisk mycket sikt framåt vilket borde vara nära nog lika livsfarligt som att kolla in i en mobil.
Det tycker jag är en av Model 3s största misstag. Det blir trafikfarligt så fort man måste ändra någon inställning. Henrik och andra Tesla fans kommer så klart säga emot, men det är svårt att säga varför att kolla snett åt höger mot en skärm som man pillar på skulle vara lika trafiksäkert som att titta rakt fram och antingen ändra inställningen man önskar på ratten eller med handen röra på en knapp som man redan vet var den sitter och därför slipper släppa ögonen från vägen.
Robban, alla de som håller i telefonen mot örat och pratar samtidigt som de kör bilen. Dessa finns det många av, ser dem varje dag. Dessutom är det dem som du snackar om, som ska svara på sms, mail, facebook, Linkedin och massa andra appar som tydligen är skit viktiga just när man kör bil. Tröttsamt är diplomatiskt uttryckt, egentligen skulle jag vilja skriva något mycket starkare uttryck mot dem, men jag räknar till tio och andas långsamt........
Bra Optimus, då är vi åtminstone två som räknar.....
Pajasbeteende oavsett, ge fan i telefonen och KÖR bil när du sitter längst fram till vänster (finns några få undantag i vårt land...)
Jag håller med, ser dagligen folk som kör med mobilen (gosenallen?) mot örat.
Efter ha sett vad detta kan medföra (en jobbarkompis blev illa skadad av en förare som pratade i mobil och orsakade olycka) kör jag aldrig samtidigt som jag håller i luren.
i UK likställer man detta med rattfylleri, vore kanske nåt för Sverige?
Ser mobilkörande bilister varje dag i trafiken.
Jag undrar vad som är så viktigt? Ett mysterium hur mobilen fått sån status som vuxensnutte? När man kör bil i rusningstrafik händer det ju så mycket runt om och det krävs sådan uppmärksamhet att mobilen knappast behövs för faktumet att föraren ev upplever tristess? Ok, jag tycker väl inte det är ROLIGT att sitta i köerna på E6 utanför Liseberg men min överlevnad hade varit starkt begränsad om jag glott i en lur istället för på trafiken runt om, det är då säkert.
Ser dessa glada mobilsurfare bakom ratten på tok för ofta. Ibland undrar jag, hur mycket böter ska det krävas för att folk ska förstå? 5000? 10000? 20000? Tydligen räcker inte vetskapen om att det är en stor risk att lyfta bort den totala uppmärksamheten man som förare har i några sekunder i stadstrafik eller för den delen, i 100 på motorväg. Vuxna människor av idag verkar otroligt uttråkade och ha stimulansbehov i dignitet med en obstinat treåring. Hur kan ett SMS eller Facebookinlägg vara så viktigt att man riskerar att dö för det när det ändå ligger kvar när man kommer fram och stängt av bilen? Märkligt på riktigt.
Om det råder en nödsituation så verkar man i alla fall få hålla i mobilen.
Hörde precis på radion om en tjej i Helsingborg (Emelie Sjöberg) som utsattes för en förmodad bilkapning med folk jagande runt bilen. Hon klarade sig genom att köra vidare. Vid intervju med en Malmö-polis gavs rådet att vid osäkra situationer med folk vid vägen, hålla upp (!) mobilen för att visa att man ringer efter hjälp. Sedan ska man köra vidare och (!) ringa polisen.
..
Ja det är väl bra att det är tillåtet vid en nödsituation. Inte alla har inbyggd handsfree eller ens separat sådan inkopplad och måste man ringa 112 så vill man ju inte bötfällas för det.
Dock tycker jag att alla som har en bil med sådan funktion inbyggd borde synca telefonen omgående. Förstår verkligen inte varför inte alla gör det. De flesta bilar som inte är jättegamla borde i alla fall ha det inbyggt.
Och alla bilar sedan många år har väl upp till typ 10 användare så det går inte att förklara bort.
Enda förklaringen är stolpskott.
...där tror jag dock att du har fel, mso 1000. Tvivlar på att ens dina Skoda och VW--bilar klarar detta. Och inte var det så vanligt för några år sedan.
Hm. Två användare kopplas alltid upp automatiskt aktivt från listan när man kliver in i bilen.
Och är ganska säker på att vi är 5 brukare som står på listan för tillfället.
Dvs, dom två som kliver in i bilen först från listan kopplas upp automatiskt.
Det är sedan gammalt.
På 18 är det och säker att det var på min 15-16 också.
Detta visar på att mångas käraste leksak är viktigare än säkerheten i trafiken.
mso 1000 - låter lite tveksamt om alla som sitter i bilen skulle ha sin mobil uppkopplad via bilens handsfree. Det är väl trots allt bara föraren som har nytta av detta - övriga borde klara att lyfta sin mobil och snacka som vanligt i den. Kan bli mycket "käbbel" i bilens högtalare annars...:) Den förste som sätter sig i bilen är förhoppningsvis föraren och hans mobil är ju viktigast att koppla upp. Men som sagt - jag har inte aktivt testat detta för det är tämligen ointressant för andra än föraren.
Du läser att lite dåligt Pi :)
MSO skriver att de är de två första som ansluts automatiskt. Det borde han naturligtvis ha testat.
Sedan kan du även aktivt välja vilken av telefonerna som befinner sig i bilen och är lagrade i bilens minne som skall anslutas.
Att det är två som automatiskt ansluts vill jag minnas redan fanns på en Golf vi hade på firman. Det var omkring 2005.
"Omkring 2005" fanns nog inte denna funktion på Golf. När jag köpte min Golf -12 så fanns Handsfree som tillval vilket jag valde men då hanterades bara en telefon är jag rätt säker på. Nåja - detta är ju petitesser i sammanhanget - det viktigaste är ju att folk ö h t lär sig ansluta sin telefon till bilens Handsfree - i alla fall för den som oftast kör bilen ifråga.
...och visst såg jag detta med 2 automatuppkopplade användare men även 2 tycker jag personligen är onödigt.
Det äger nog sin riktighet Pi.
Vid vidare eftertanke så var det en eftermonterad sak som hade 4 användarprofiler som man kunde växla mellan via olikfärgade knappar :)
Nja både ja och nej.
Att jag är prioriterad som förare men vi kanske lyssnar spoty eller ljudboken via gummans telefon när hon åker med.
Så nog är det en bra funktion att två kan ligga uppkopplad samtidigt.
Och att alla andra som använder bilen kopplas upp automatiskt när dom lånar bilen är ju också kanonbra.
Att det fins folk men nyare bilar med lur i örat är sjukt.
Det beror säkert på att en del nyare bilar har en dålig lösning med. Jag hyr in en fd kollega som projektör just nu och han kör Astra kombi och det är totalt omöjligt att höra vad han säger under färd. Dels otroligt jobbiga frekvenser i oljudet i den bilen och dels verkar mikrofonen vara felplacerad. Så när han ringer och man sagt va ett par gånger så brukar han ta upp luren...
Fast om den inbyggda HF:en inte fungerar så bra så går det att använda lurar
mso 1000 - missuppfattade dig nog i så fall. Visst kan man ha behov av att köra t ex Spotify via en lur medan den andra bara kör BT Handsfree - och den funktionen finns nog i många bilar. Jag trodde du avsåg att alla skulle använda bilens inbyggda Handsfree vilket jag ser väldigt lite behov av - det räcker oftast för föraren.
Pi, jag tror faktiskt att båda som är uppkopplade kan svara på samtal via bilens handsfree, men är ju bara att välja i telefonen om du vill tala i luren eller via HF då du är passagerare. Kan t.ex vara trevligt att båda i bilen kan prata med en bekant som ringer.
Sedan är det väldigt stor skillnad på kvalitén på ljudet både i bilen och det som den i andra änden uppfattar från olika bilars system.
Där var min förra Mazda som hade ganska kasst ljud både i bilen och vad den i andra änden hörde.
I de BMW jag haft och nuvarande MB är det aldrig någon som frågar ”vad sa du” och dom hörs klart och tydligt i bilens högtalare. Mazdan hade en liten extra högtalare för HF systemet med ett mediokert ljud.
Jag har en grön svara-knapp och en röd dito i bilen. Men de är själva sinnebilden av fake news för det finns inte ett spår av info i instruktionsboken och ingen teknik bakom knapparna. Men ändå ett ganska kul skämt från Ford. ;-)
Så är det som du beskriver, båda kan svara och välja om alla i bilen skall höra och vara med.
Det jag blir lite impad av är att även baksätes passageraren kan vara med och prata utan att hen i telefonluren hör samtalet dåligt.
I nödfall kan man ju använda mobilens högtalarfunktion vid samtal.
Ofta är det bilister som förutom vinglar, också pendlar mycket upp och ned i hastighet som håller på med mobilen.
Ja, handsfree liksom farthållare verkar vara två funktioner som gått många bilförare förbi....
Ja har man en gammbil är det ett alternativ men trots allt ska det knappas på nummer och knappar även om man använder högtalaren.
Ja så är det och många ger det ingen chans utan skriker bara nej vilket skräp.
Jag kör så bra så det behövs inte.
Även om jag själv inte gör det(pratar mobil utan handsfree) så tror jag inte dom är farligast som håller den vid örat å pratar ,då är det mycket värre med dom som man möter flera dagligen...har så att mobilen inte syns ovan sidoruta/vindruta utan tittar nedåt medans idioterna surfar med Facebook, Instagram å allt vad d nu heter!! :( :(
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.