Ska köpa en Octavia -14 eller senare, just nu bra priser på style/jubileumspaket, då ingår adaptiv farthållare, som jag inte behöver, kör mest små vägar i Dalarna.
Fungerar den vanliga farthållaren att jag som vanligt kan bromsa/gasa lite aktivt själv utan radargrejer på?
/Tomas
Kommentarer
Skulle nog tro att dom allra flesta Octavia sen många år har åtminstone farthållare, vet inte om det eventuellt finns nån snikmodell utan. Gasa själv med farthållaren på går bra men bromsar man slår den ju genast av. En knapptryckning så återgår den till inställd hastighet. BEKVÄMT med farthållare! :)
Alltså vanlig farthållare har jag idag och använder mycket, däremot har jag en farhåga om jag köra en välutrustad Octavia med Adaptiv farthållare att jag tappar den vanliga klassiska som jag vill ha.
Jag har provkört ett par Octavia (-14 och -15) med adaptiv farthållare och jag måste säga att det var enbart positivt. Farthållaren fungerar egentligen precis som på min -06:a förutom att den anpassar sig efter framförvarande bil. Vill man köra om är det bara att gasa på. Dessutom kan man ställa in avståndet/känsligheten och (om jag inte tar helt fel...) t.o.m. stänga av den. Ännu bekvämare med adaptiv farthållare! :)
Ser ingen praktisk skillnad på en konventionell och en adaptiv om det inte ligger nån bil framför. Dessutom går det att växla (om man så vill) utan att farthållaren kopplar ur - i alla fall när det gäller en Golf 7. Du måste endera bromsa eller koppla ur den manuellt om du vill avaktivera den adaptiva farthållaren. I mina ögon finns det bara fördelar med denna i jämförelse med den konventionella.
Vad menar du med att inte behöva adaptiv farthållare, är ju en vanlig farthållare i grunden men ljusår bättre... Den funkar ju i grunden som en vanlig farthållare men bromsar in om det är en bil framför, finns det något bättre??
Om jag åker på en mindre landssväg 70km/h, med många kurvor , inga problem då med adaptiva?
Kan jag sitta och öka och minska farten lätt via en spak bredvid ratten?
Tack för all info
Du kan öka farten via t ex gaspedalen - eller i Golfens fall via knappar på ratten om du vil öka "farthållar-farten". Minska via motsvarande knappar på ratten - eller genom att bromsa. Inget konstigt alls - det är bara att den är smartare än en konventionell farthållare så jag förstår inte riktigt din "rädsla" inför denna förnämliga funktion.
Ok, tack velar nu mellan en Begagnad 105tdi DSG ambition med rätt utrustning, 1100mil för 190' inkl vinterdäck -15
Eller en ny för 260' -16. Med style, 150hk. Bra pris nu med jubileum samt en 10% rabatt jag kan nyttja.
Båda har webbasto och drag, style har adatptiv, delläder, xenon mm
Tips?
Eller en
Jag skulle lägga pengarna på en ny 2016 eftersom en Ambition är väldigt snålt utrustade och nu när det är bra priser på nya så får du mera för pengarna.
Sen så tycker jag att en TDI 105 hk och DSG lite alls passar ihop, bilen blir väldigt trött och seg, då passar den ljusår bättre med 150 hk motorn.
En Ambition har väl sällan autobroms och adaptiv farthållare ? Men skall du ha 105 hk-dieseln så är det nog ändå automat du skall ha för det mår dessa smådieslar bäst av - kan bli mycket växlande annars. Dock kan man ju vara en aning fundersam runt DSG7-lådan...
Om jag kommer ihåg rätt så kan du inte få ACC till den minsta 105 TDI eller TSI 110, går bara att välja autobroms till dessa.
...bäst att tillägga att ACC i VAG-sammanhang betyder Adaptiv Cruise Control (vill jag minnas) och inte automatisk klimatanläggning...:)
Exakt glömde skriva det :-)
Aldrig hört nån som blivit besviken på adaptiv kontra traditionell då?
Den adaptiva farthållaren är guds gåva till bilen...
tomkal - ge mig en anledning till att den adaptiva skulle vara sämre ? Är det nåt du läst eller ?
Var nån nämnde, har nu släppt det och vill ha adaptiv om jag köper ny.
Tack alla
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.