Vi Bilägares forum

Finns det nått analogt försäkringsbolag.

Finns det nått analogt försäkringsbolag.

Mitt försäkringsbolag Trygg Hansa sen många år har blivit helt digitalt. Det finns ingen att ringa till, inte ens nån att maila till i ett ärende.
Allt sköts i på en sida i olika formulär mm.
I mitt senaste ärende behövde de dock en riktig skadeanmälan då jag har en utlandsregistrerad bil som motpart. Det ville även ha vittnesredovisning separat från varje vittne.
Jag skickade in detta analogt, och fick idag tillbaka ett automatgenererat svar.
"Vi har mottagit din skadeanmälan, och återkommer när motparten lämnat in sin skadeanmälan"
Fick samma svar vid olyckan i februari, då fick jag efter lång vänta kontakta TH, vilket tar 12 minuter med telefon (då fanns ett telefonnummer) för att bara bli framkopplad, och de då berättar att de ringer upp.
Berättade då när jag väl blev uppringd, att motparten som saknade försäkring troligtvis aldrig kommer skicka in en skadeanmälan. Den parametern fanns nog inte inlagd i det automatiska systemet, så jag hade fått vänta till dödagar innan det hänt nått.

I senaste fallet kommer inte heller nån skadeanmälan komma in från motparten, det var ju en smitningsolycka, ingen vet vem motparten är. TH Har både fått bilder från platsen, på min och motpartens bil, och den polisanmälan som gjorts, och där det står att motparten avvek från platsen utan att uppge identitet.

Nu vore det värdens enklaste sak att ringa eller maila och berätta det, men det alternativet finns inte längre.

För att visa själva skadan, får man installera en app, som automatiskt letar upp närmaste skadeverkstad, sen tar man själv kort enligt givna anvisningar, och skickar till verkstaden.

Smidigt. Men hur gör de skackare som inte hålls med dator och smart telefon, om de skulle råka få en skada ??

Finns det nått bolag som inte gått riktigt lika långt tro ??

Uppdaterat: 2020-11-16 22:19

Kommentarer

Kan bara säga att vid en skada förra året så gick det bra att tala med Länsförsäkringar.

Uppdaterat: 2020-11-16 22:27

Jag har samma erfarenhet som Pi.

Men Lf är visst lite olika mellan distrikten?

Uppdaterat: 2020-11-16 22:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Trygg Hansa har jag övergivit sedan länga. Helt hopplöst. Det enda dom har är säljare som endast är upptagna av att sälja. Försökte för några år sedan få en offert på samtliga våra försäkringar, nej se det gick inte. Man var tvungen att kontakta olika säljare. Så tack så mycket för svaret, men några försäkringar får ni inte sälja till mig.

Nu har jag LF, där finns alltid någon som svarar på telefon och hjälper till med skadeanmälan eller förändring av någon försäkring.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Blev väldigt väl behandlad av LF Jämtland efter skoterolyckan.

Jag kanske skulle ta in en offert från LF på mina försäkringar, bil, båt, bostadsrätt.

Vill ha allt på samma länge, flaxa och byta är inte min grej.

Uppdaterat: 2020-11-17 15:10
Rikard skrev:

Blev väldigt väl behandlad av LF Jämtland efter skoterolyckan.

Jag kanske skulle ta in en offert från LF på mina försäkringar, bil, båt, bostadsrätt.

Vill ha allt på samma länge, flaxa och byta är inte min grej.

Ja på LF kan man alltid ringa lokalkontoret.

Och jag är helkund där och sparar tusenlappar på bara bilförsäkringarna.

Och mina skador har reglerats utan problem.

Tror det är bra att kolla med jämna mellanrum.

Uppdaterat: 2020-11-17 17:13
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Dock måste man verkligen vara helkund - inkl bankkonto och kontokort - får att få rabatt ö h t på försäkringarna.

Uppdaterat: 2020-11-17 17:25
Pi skrev:

Dock måste man verkligen vara helkund - inkl bankkonto och kontokort - får att få rabatt ö h t på försäkringarna.

Inte alls, men man får mera rabatt om man även har ett konto på LF. Jag har ett ISK konto där och får ytterligare nån procent.

Än så länge är det ingen, av de gåpåiga säljarna som ringer ibland, som kunnat matcha de premier jag har på LF.

På Mercan var Folksam dubbelt så dyra senast dom ringde å erbjud sina fantastiska erbjudanden på alla mina försäkringar.

Trygg Hansa tackar jag vänligen men bestämt nej till, dom får inte ens bemöda sig att räkna på premien.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Fast du kanske inte har LF Bergslagen, Guran....

Tidigare fanns det "Silver" och "Guld" och "Silver" var som du beskriver. Numera finns bara "Guld" - här i alla fall.

Uppdaterat: 2020-11-17 18:17
Pi skrev:

Fast du kanske inte har LF Bergslagen, Guran....

Tidigare fanns det "Silver" och "Guld" och "Silver" var som du beskriver. Numera finns bara "Guld" - här i alla fall.

Inte en aning vad jag är för form av kund, förutom att det är LF Värmland jag är kund hos.

Fick förövrigt

15% rabatt ser jag ut att ha på premien i alla fall, men vad jag är för typ av kund vet jag inte, däremot guld i golfklubben.

Skall även få återbäring i år, 200millioner återbetalar som till försäkringstagarna i år. Tyvärr inte per person :)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Är guldkund och får 20%, fick dessutom 10% i återbetalning.

Uppdaterat: 2020-11-17 19:21

Samma här, junkers ! Och nån lägre nivå med rabatter finns inte hos LF Bergslagen men tydligen på andra LF-bolag.

Uppdaterat: 2020-11-17 19:30
Pi skrev:

Samma här, junkers ! Och nån lägre nivå med rabatter finns inte hos LF Bergslagen men tydligen på andra LF-bolag.

Jag är tydligen Silverkund i LF Värmland där alla de olika pallplatsernas medaljer finns fortfarande.

https://www.lansforsakringar.se/varmland/privat/om-oss/erbjudanden/guldkund/?gclid=EAIaIQobChMIo9fvgZ-K7QIVidOyCh0XwQNoEAAYASAFEgL4BPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Pi skrev:

Samma här, junkers ! Och nån lägre nivå med rabatter finns inte hos LF Bergslagen men tydligen på andra LF-bolag.

Och den nivån motsvarar Silver i LF Värmland, så klart skulle du ha det bättre förspänt även där :)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Rabatt har ju bara ett värde, om utgångsvärdet är samma.

Har 30% samlingsrabatt.

Jag ska inte byta bank.

Mopederna, 3st, har jag försäkrade hos Bilsport specialförsäkringar, 820:- om året för helförsäkring.

De kostar 410:- st om du ska åka på de, i mitt fall får jag åka på 2 st samtidigt. Den 3e är försäkrad, men saknar trafikförsäkring om de andra 2 är ute och rullar.

Du kan ha 10 mopeder för 410:-, men du får bara köra en i taget.

Smidigt system.

Uppdaterat: 2020-11-17 20:00

Jag är också sk. silverkund i LF Göteborg/Bohuslän, det krävs ett större aktivt månadssparande för att bli guldkund här.

Får 10% rabatt åtminstone plus återbäring.

Uppdaterat: 2020-11-17 21:05
Power to the people

Jag har bilar och hem hos If, Ducati hos Svedea och Hondan hos Bilsport & MC. Jag ringde If om en vindruta för någon vecka sen. Det gick att göra.

Uppdaterat: 2020-11-17 21:16

Jag har bilen hos Volvia och där får man prata med en människa. De har det smarta systemet att man slipper sitta i telefonkö utan kan bli uppringd när det blir ens tur. Tycker Volvia är minst lika bra som Folksam. Där har jag övriga försäkringar, och där har jag alltid haft mina bilar försäkrade förut och alltid fått prata med en människa vid olyckor och övrigt. Återbäring får man årligen hos Folksam.

Uppdaterat: 2020-11-18 05:30
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Har mina försäkringar, hus, bilar, båtar hos If med samlingsrabatt. Får man också prata med människor, bli uppringd när det är min tur m.m. De har också en trevlig egenskap att de utser båtklubbar med s.k "säkra hamnar", då får man 25% rabatt på båtförsäkringen. Vid bilskada senast, där en utländsk medborgare körde in i bakdelen på fruns bil, behandlades på bra sätt. problemet var att utländsk medborgare inte skickade in någon skadeanmälan(trafikförsäkring). Då hamnar man i limbo, försäkringsbolagen har som rutin att vänta i ca 30 dagar med att avgöra vems felet är. Om motparten inte skickat in skadeanmälan, går de på den parten som har skickat in(den som vi skickade in). Men som sagt det tog lite tid att vänta på någon som inte skickade in.

Uppdaterat: 2020-11-18 16:34

Försäkrade min nya (ej ny) merca förra veckan, sökte på alla bolag jag kom på, diffade en tusenlapp ungefär. Använde även Compricer som test, jag skriver aldrig mitt telefonnummer på sådana sajter. Till min förvåning blev jag uppringd av nämnda två dgr senare, hur dom nu luskade ut det? Det var djävligt analogt gjort!

Uppdaterat: 2020-11-19 20:56
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

En mycket gammal farbror dundrade in i rumpan på min bil i somras. Vi fyllde i en gammaldags skadeanmälan på papper. Jag lämnade in min del på ett LF-kontor. Den unga damen som tog emot verkade förvånad och det såg ut som att detta förfarande var något hon aldrig tidigare hört talas om. Efter inlämning av handskrivet dokument till levande människa fungerade allt helt friktionsfritt.

Uppdaterat: 2020-11-19 22:21

Jag kanske är udda men jag älskar ju digitaliseringen och internets alla fördelar numera. Man slipper ringa runt och prata med tjänsteleverantörer. Visst finns det fortfarande dåliga applikationer men de flesta är numera väldigt bra vilket gör att man själv kan utföra sitt ärende snabbt och effektivt.

Jämförelsesajter som nämns ovan (Compricer) är ju guld värda och ska utnyttjas till fullo så att man som kund använder sin makt och eroderar grunden för dåliga företag. Ett tjänsteföretag, i det här fallet ett försäkringsbolag, som bygger upp effektiva rutiner har möjlighet att sänka sina priser. Alla uppskattar inte dessa vilket gör att en del företag kan leva vidare med höga priser och ibland dålig service enbart för att kunder är trögrörliga och kanske lata.

Med detta sagt finns det förstås de som är beredda att betala mer för personliga tjänster i den mån de fortfarande finns.

Uppdaterat: 2020-11-20 10:44
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Gillar oxå digitala tjänster......när de fungerar vettigt.

Men när man som jag har svårt för att läsa och framförallt skriva, är det bra att kunna få prata med nån som är bättre på det.

I mitt aktuella fall har jag ok på att lämna in bilen på verkstad, men jag vill först veta om nån, motparten, tff el liknande betalar min självrisk. Annars fixar jag det sälv. Vill inte betala 3000 för att polera några repor.

Uppdaterat: 2020-11-20 11:41