Ni med nya bilar och har alla säkerhetssystem.
Finns det ingen varning för avstånd till bilen framför ?? Hade en ny XC60 några meter bakom mig hela vägen in till stan, 2,8 mil.
Om det inte finns, borde det inte finnas, korta avstånd gör ju att det krockas hela dagarna.
En lampa som blinkar, nått som piper om man har för kort avstånd relaterat till farten.
Kökrockarna är kanske inte de farligaste, men ställer till mycket problem.
Kommentarer
Ja - det kan man faktiskt fråga sig, Rikard.
Kör normalt med den adaptiva farthållaren aktiv men när jag inte gör det och hamnar oroande nära bilen framför vill jag minnas att jag vid nåt tillfälle fått en varning - men helt säker är jag inte eftersom jag sällan håller dessa korta avstånd och definitivt inte i höga farter.
Vår V90 har det. Kan justera varningen likt farthållaren, från kort till långt.
När jag närmar mig tonar en orange symbol upp i HUD. Har ställt på längsta och försöker hålla mig till det också. Jättebra att bli påmind! Särskilt i trängre trafiksituationer med mycket att hålla koll på är det lätt att halka för nära framförvarande. Plötsligt är man bara där.
Då måste det vara många förare av moderna Volvo-bilar som helt frankt skiter i denna varning för det som Rikard beskriver är inte speciellt ovanligt, tyvärr. Varningen borde också vara akustisk och med stigande volym ju längre tid man ligger nära.
Bra idé! Den borde ju vara kopplad till hastighet, typ 3sek regeln eller nåt liknande. Skulle lätt kunna installeras på alla bilar med autobroms eg.?
Funktionen borde ju kunna vara smart med dagens teknik, pipa/blinka mer/mindre beroende på situationen.
Man kan ju tillfälligt komma nära en bil, tex när man ska köra om.
På Golfen kommer det upp en symbol med två bilar och ett utropstecken om man ligger för nära. För att den ska varna med röda symbolen och tut så måste det vara extremt nära, man bromsar av självbevarelse långt innan dess. Och som ytterligare varning så pumpbromsar den och som sista anhalt så bromsar den automatiskt.
På Golfen kan den bromsa för ett stillastående hinder upp till 30km/h, hur det ser ut sedan vet jag inte, alltså vilken max skillnad i hastigheten på bilen framför och när den klarar att bromsa själv utan att krocka. Radarn tror jag ser 200m iaf. Autobromsen klarar upp till 210km/h. Så har man en bil bakom sig med autobroms så behöver man inte vara speciellt orolig, den ska klara att bromsa utan att krocka med dig såvida du inte har F1-bromsar eller om du kör in i något och stoppar fortare än vad dina bromsar klarar. Men visst ökar chanserna att reda ut en kökrock om den hade varit mera restriktiv med avståndet. Men som sagt, för att du ska få en AEB-utrustad bil i bagaget så har du troligtvis själv dabbat dig genom att hålla för kort avstånd till framförvarande.
Även AEB har sina begränsningar och reaktionstider.
Folk stänger kanske av funktionen? Jag vet inte men den siste idioten är ju tyvärr inte född ännu.
Men pip eller liknande vore helt klart bra. Kanske kommer? Avståndet är i vårat fall baserat på hastigheten. Kanske fler parametrar? Bilen har ju koll på kringliggande filer också så AEB går exempelvis in senare om det finns väjningsmöjligheter, att högerfilen är tom exempelvis, och tidigare om det inte finns.
Bältespåminnare med ljud finns ju så, tja, avståndspåminnare kanske kommer på samma sätt? Först visuellt, ökar du inte så blinkande visuellt, ökar du inte så lite akustiskt, ökar du inte så ökar det akustiska mer och mer. Sedan kommer ett inbetalningskort på posten för vårdslöshet i trafik medelst för kort avstånd. =)
Ja det hade varit intressant att veta hur parametrarna är satta. Kommer man i 200 och det ligger en bil framför i 30 så är det säkert tack och adjö. Men hur stor hastighetsskillnad klarar AEB av? Sett flera filmer på youtube där man testar bla. Golfen i trafik och det är nästan så man tänker ”nu smäller det”, men den funkar klockrent.
Som sagt innan, våran Golf klarar att stanna för ett stillastående hinder i 30km/h, nyare bilar klarar högre farter. Men betyder det att den klarar av 30km/h i hastighetsskillnad? Dvs. om jag ligger i 100 och bilen jag hinner upp ligger i 70 så löser den det men inte annars?
Fxx. Om jag kör med adaptiva farthållaren på och kör i 150 och hinner upp en bil som kör 80 så är det inga problem alls.
Det blir bara en sugande inbromsning utan dramatik, det har jag testat.
Att bara hålla nere gaspedalen skulle jag inte våga.
Jo men nu gällde det AEB, inte ACC, det är en helt annan sak.
Jag "misstänker" att man helt enkelt kalkylerat med fysikens lagar, d.v.s. en retardation på ca 0,8 g samt tagit hänsyn till egna farten och framförvarnade objekts fart i förhållande till "allt det där som står still" ;-)
Sen ska man för all del skilja på AEB och farthållarens adaptiva förmåga. det är nämligen två helt skilda storheter.
För att återgå till tråden - min förra bil med adaptiv farthållare varnade för när man låg för nära, men den varningen var högst diskret och bara när den adaptiva farthållaren var inkopplad men inte aktiv (om jag minns rätt).
Jag förstår inte de som ligger så nära. Mina första bilar hade mekaniska bromsar med väldigt svag bromsverkan och däcken hade väldigt sällan något mönster. Då lärde man sig att hålla avstånd till framförvarande och det sitter i.
Jag har blivit påkörd bakifrån två gånger, vintertid, i låg fart, av figurer med sämre däck än jag.
Den ena var väldigt ångerfull och jag tyckte synd om honom, det var bara hans bil som skadades.
Den andra skällde ut mig för att jag bromsade för rött! Men samma där, enbart hans bil skadades.
Så här funkade Audis system för ca 4 år sedan (plagierat från min egen tråd om min A6 Allroad):
"Audi pre sense front plus är utformat för att bidra till att undvika eller mildra påkörningsolyckor på framförvarande trafik, som rör sig eller är stillastående. Två radarenheter med lång räckvidd, som är placerade framtill på bilen, kan upptäcka framförvarande fordon som det är sannolikt att bilen kör in i om inga åtgärder vidtas Informationen från radarenheterna framtill kombineras med data från en vindrutemonterad kamera och sannolikheten för en kollision beräknas utifrån detta. Systemet använder eskaleringsåtgärder vid vissa kritiska punkter för att försöka hjälpa föraren att undvika en olycka. När systemet beräknar att en kollision är sannolik utfärdar det först en optisk varning och en akustisk varning och förbereder bromssystemet för att föraren gör en undanväjningsmanöver. Om föraren inte reagerar och situationen blir allvarligare avges ytterligare en varning: en liten inbromsning fungerar som en ”haptisk” varning, som frammanar en reaktion från föraren. Samtidigt förbereds bromsarna så att om föraren bromsar, oavsett hur mycket, ger pre sense front plus automatiskt lämpligt bromstryck för att undvika eller mildra kollisionen. Säkerhetsbältena sträcks. Om föraren fortfarande inte reagerar bromsar systemet partiellt för att försöka mildra kollisionen. När slutligen en olycka inte längre kan förebyggas ger systemet autonomt maximalt bromstryck för att minska olyckans allvarlighet. Varningslamporna tänds automatiskt för att varna andra trafikanter. Audi pre sense front plus fungerar vid hastigheter upp till 200 km/h. Optiska, akustiska och ”haptiska” varningar är också aktiva vid hastigheter över 200 km/h."
Vilket avstånd bedömer ni dessa system tycker är lämpligt i 80 som farten mestadels var i dagens fall ??
Det är svårare att bedöma avståndet bakåt i en skåpbil, men det känndes typ som jag bogserade Volvon.
Mycket bra fråga. Viss vägledning kanske kan ges om du kikar på tester av Volvos AEB, de nyare. Så ser du där lite olika exempel på avstånd och händelser.
Problemet med för kort är ju att marginalen är borta helt, och då pratar vi om du bromsar normalt. Om en annan bil plöjer in i dig så det blir kronstopp så passar din bil in i en p-ruta för motorcyklar...
Att ligga så för nära är inget annat än ett jävla sätt och tyder på en intelligensnivå en bra bit under mätbara värden.
Skulle vilja ha en modifierad bakre torkare för dessa (en del ser man inte ens framlyktorna på!) med surströmmingspad, med väl passerat bäst före-datum.
Det finns lastbilschaufförer som verkligen borde ha avståndsvarning (med ljud och ljus) i sina lastbilar och som inte går att koppla bort.
Ja fy. När allt man ser i innerbackspegeln är ett enda stort SCANIA. Ser inte ens färgen på lastbilen då grillen fyller upp hela synfältet. Skitläbbigt.
Ja X - sånt är verkligen aggressiv körning !
Fick en film med nya Audi A6 igår. Mot slutet visas AEB.
https://m.youtube.com/watch?feature=em-uploademail&v=wDag9pkAsJQ
Varning i de vanliga instrumenten enbart som är det vanligaste förekommande är kanske inte alltid det effektivaste om man har blicken på vägen, en HUD varning i vindrutan är väl det som är svårast att missa.
Men en stillastående symbol som lyser upp är väl inte heller det effektivaste.
Opels version med 5-10 röda eller röd-gula lampor som ilsket blixtrar i rutan samtidigt som en ilsken kulsprutesignal är förmodligen det effektivaste.
Och det finns på nästan alla modeller och inte bara de med lyxutrustning.
Vilka modeller och årsmodeller av Opel talar du om N-iklas ? Det är väl egentligen rätt få Oplar på de svenska vägarna som ö h t har autobroms och/eller adaptiv farthållare och därmed möjlighet att mäta avståndet till framförvarande. För Opel har ju inte varit nån direkt storsäljare här i landet under de senaste åren.
Det låter inte fel med den funktionerna.
Men liite konstigt att jag aldrig märkt funktionen när jag kört astran eller insignian.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.