Åkte här om dagen på en mindre gata i stan, lokal med mest trafik för de som bor i området.
Man har målat cykelfält på varje sida, så det finns 1 fil kvar för biltrafik. När bilar möts, måste de gå ut i cykelfälten, viket kan vara knepigt med cyklar som inte syns eller kommer i full fart bakifrån. Frågan är vad som är vitsen med detta, gatan är lågt trafikerad och har låg hastighet så bilar o cyklar utan problem kan samsas. Då detta är Stockholms stad vet vi att det bilfientliga trafikborgarådet kan vara delaktig.
Men igår fick jag veta nya planer i min kommun. Man ska bygga en ny stor skola och lägga ner de mindre (stordrift är billigare)
Skolan ska ligga utmed en väg, och vägen ska man bygga om. Det ska bla bli 2 avsmalnande busshållplatser så trafiken inte kan komma förbi när en buss står där, trafiken kommer även få vänta på varandra.
Man har till skolan en vision om att barn, föräldrar o personal ska cykla dit, den ska ha 500 barn och 18 p-platser. En ficka för att släppa av barn kommer finnas innanför busshållplatserna, barn från bussarna kommer alltså springa över denna ficka med bilar. De som kommer med barn i bil från ena hållet och ska vidare åt samma håll, kommer behöva göra 2 vänstersvängar, ni kan ju föreställa er hur enkelt det kommer vara i rusningstrafik.
För rusning är det, detta är en stamväg i kommunen, inte en liten bakgata. Bla leder vägen till färjan för de som ska åka söder ut från öarna, och centrum åt andra hållet.
Det hela är så korkat att det inte finns ord för det. Kommunens tekniska kontor här satt sig på tvären om förslaget, men politikerna har köpt idén.
Och här kan man inte skylla på MP, för kommunen är tvärblå, vet inte om MP ens finns representerad.
Ett oprop från folket är på gång, men det är brottom, detta ska klubbas om en vecka.
Man ska även riva ett annat litet centrum utmed huvudvägen och bygga nytt, hus med 5-6 våningar direkt bredvid vägen med trottoar, som i stan typ. Men detta är landvägen för folk som när de passerar huvudorten har 3-4 mil kvar hem.
Kommentarer
Det är väl såna där saker man kallar till samrådsmöten för? Det brukar stå annonserat på kommunens hemsida när de vill ha in åsikter.
Det har skrivits och klagats mycket om det lilla centrumet som ska byggas om. Men man har klagat på husens höjd som inte passar in området, inte vägen.
För min del kan de bygga höghus om de vill, men inte utmed vägen.
Tyvärr är du inte ensam om dessa frustrationer. Min son flyttade till ett helt nytt bostadsområde i Sthlmstrakten, där planerarna hade sänkt andelen parkeringsplatser i förhållandet till lägenheter. Har varit ett jäkla liv om detta men ingen förändring kom till stånd. Nu sitter många varje dag och kör runt i området för att leta en ledig parkeringsruta. Kör runt och runt. Är det bättre ur miljösynpunkt?
Bostadsområdet ligger 2,5 mil utanför Sthlm city, så det är liksom inte läge att köpa en cykel och cykla 5 mil om dagen fram o tillbaka till jobbet. Som planerarna i grunden ansåg att man skulle göra. Ibland blir man lite trött.
Samma sak överallt, tycks det.
Det finns nån slags rosa skimmer i ett scenario där alla cyklar till och från skolan och affären.
Så, man gör de banorna bredare än körfälten, så bilar och bussar kan inte mötas.
Är man riktig duktig så inför man "feministisk snöröjning" så fotgängare och cyklister får skottat, medan bilar, bussar och lastbilar kör fast på gatorna...
Tänker även på vilken sanslöst lång tid vägbyggen tar, och hur dyrt det blir.
Huvudvägen hit ut från stan (Bromma) ska bli 4 fumlig, tidigare 3 filer. En del på gissningsvis 2 km var till synes enkel. Bara fält på ena sidan, lyktstolpar o slänter på den andra.
Man breddade den givetvis åt det hållet där stolparna o slänterna var.
Den delen av vägen är nu klar efter 2 år, samma väg som tidigare fast bredare. Ca hälften av sträckan har fått räcke lite här o där, ingen som helst logik varför de behövs eller sitter där de gör.
I somras tänkte man, nu är vägen snart klar, bara lite asfalt o måla sträck. Nä, då skulle dessa räcken upp, och det tog 3 månader till !!!
Vägen har funkat fint i 30 år utan räcken.
Sen har man sprängt en ny tunnel genom ett berg (bredvid tidigare tunnelrör)
Man kom igenom i somras och det stod om det i tidningen, som ställde frågan när den gick att köra genom....2.5 år !!!
Tror inte ens tunneln är 100 meter. Vad ska de pyssla med i 2,5 år ??
Att det kommer ta tid att bredda de 3 broarna utmed vägen förstår jag, men 2,5 år för att inreda 100 meter tunnel.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.