Vi Bilägares forum

Felvisning hastighetsmätare

Felvisning hastighetsmätare

Vet någon om det finns en sammanställning över olika bilars felvisning av hastigheten?
Jag lever i tron att de flesta bilisterna kör med nålen någorlunda pekande på max tillåten hastighet, men jag som ofta använder GPS-fart som riktmärke kommer ifatt olika märken olika frekvent.

Innan någon påpekar det så vet jag att man får åka långsammare än max tillåtet. Det är bara en fundering över om det är bekräftelsebias från min sida eller faktiskt stämmer.

Uppdaterat: 2018-03-15 09:26

Kommentarer

Tror att alla bilar visar fel, mycket medvetet. Sedan så ändras felvisningen också beroende på däcken (slitna, nya, små skillnaden i omkrets mellan olika märken e.t.c.), och mätaren bara FÅR INTE visa för lite (så du kör snabbare än vad du tror).

Noterade en intressant sak på min Mazda 6:

Via OBDII fick jag reda på hastigheten.

Den stämde läskigt bra - knappt ens plus minus 1 km/h!

Men mätaren visade de klassiska runt 5% fel (ungefär 115 = 110 som exempel).

Det visar också att bilen faktiskt mäter jäkligt bra (så därför stämmer antagligen sträckan mycket väl på många) men att den fejkar värden till mätaren.

Uppdaterat: 2018-03-15 09:53

En snabb googling gav detta:

www.vmalardalen.se/gladjematare/Rapport%202006-101_2.doc

Inte precis dagsfärskt men...

Uppdaterat: 2018-03-15 10:12

Intressant rapport. Den känns en aningens vinklad, minst sagt, men ändock innehåller den många trovärdiga saker.

Har slögooglat lite efter onoggrannheten på laserhastighetsmätare. Den borde ju vara väldigt hög egentligen. Kan ju bara relatera nu till min laseravståndsmätare jag har men den har en onoggrannhet på avstånd på +-1 mm vid bra reflektion och +-2 mm vid dålig reflektion (svart matt yta till exempel). Testprotokollet som medföljer, där är det 0,1 mm onoggrannhet på samtliga testade avstånd.

Tekniken i dag är med andra ord jäkligt bra!

Angående GPS:ers felvisning:

Ingen här som råkar ha en DGPS-mottagare med hastighetsvisning och som kan testköra den parallellt med en GPs-mottagare?

Vore lite kul att se.

Min erfarenhet av GPS-mottagare i dag är att de är löjligt bra, så länge det är bra fri sikt mot himlen och man har rimligt antal satelliter med hyfsad mottagning och med stor vinkel emellan.

Jag geocachar en del och där kan jag konstatera att även om GPS-mottagaren säger att det är +-3 meter onoggrannhet vid en viss punkt under bra mottagning så är verkligheten bra mycket bättre än så. Jag kan träffa punkten med mindre än +-1 meter om jag repeterar positioneringen.

Gränderna i Gamla stan, där är det dock +-20-40 meter utan problem. Hitta en liten geocache på 2 x 1 cm då kräver sin erfarenhet. =)

Uppdaterat: 2018-03-15 10:35

Jag håller alltid skyltad hastighet, men blir alltid omkörd. Då måste det vara fel på min hastighetsmätare, eller??

Uppdaterat: 2018-03-15 10:50
40-talisten skrev:

Jag håller alltid skyltad hastighet, men blir alltid omkörd. Då måste det vara fel på min hastighetsmätare, eller??

Absolut! Du kan obehindrat öka så du hänger med de som kör om så länge det inte är utryckningsfordon. ;-)

Uppdaterat: 2018-03-15 11:08

Att de ska slå åt samma håll är klart, men det skulle kunna vara så att något fabrikat har större felvisning än andra. Precis som handledaren vid nedåtgående rulltrappor ska bilar gå lite långsammare än man tror.

Uppdaterat: 2018-03-15 11:11

Jaa du, frågan är svår. Felvisningen gentemot verklig hastighet ökar med hastigheten. Men lägger jag farthållaren på 130 km/h på passaten så kör jag i 121 km/h. Obs endast på 120 vägar..... eller?

Uppdaterat: 2018-03-15 11:26
Anthonberg skrev:

Jaa du, frågan är svår. Felvisningen gentemot verklig hastighet ökar med hastigheten. Men lägger jag farthållaren på 130 km/h på passaten så kör jag i 121 km/h. Obs endast på 120 vägar..... eller?

Nja. Att felvisningen ökar med hastigheten var sant när den mättes mekaniskt via wire, en gång i tiden. Nu mer kan man ha mer eller mindre samma felvisning över ett brett hastighetsområde. Inget ovanligt att det visar t.ex. 2 km/h för fort i 50km/h, men fortfarande 2 km/h skillnad i 100km/h.

Uppdaterat: 2018-03-15 11:58

Hur det är i dag är ju helt upp till programmeringen.

Som exmpel låt det vara 10 km/h oavsett eller låt det vara 10%.

Det sistnämnda känns mer logiskt ty i första exemplet skulle mätaren visa 10 km/h om du kryper i typ nästan 0. Man kan även tänka sig en anpassad skala som visar några km/h fel i lägre och sedan gradvis mer men aldrig mer än exempelvis 10 km/h.

Uppdaterat: 2018-03-15 12:13
Xanthopteryx skrev:

Noterade en intressant sak på min Mazda 6:

Via OBDII fick jag reda på hastigheten.

Den stämde läskigt bra - knappt ens plus minus 1 km/h!

Men mätaren visade de klassiska runt 5% fel (ungefär 115 = 110 som exempel).

Det visar också att bilen faktiskt mäter jäkligt bra (så därför stämmer antagligen sträckan mycket väl på många) men att den fejkar värden till mätaren.

Ja, vägsträckan ska vara så exakt som möjligt, men så klart påverkar däckval och skick.

Och hastighetsmätaren får som du skrev inte visa för lite, så där lägger man en liten marginal, vilket får

till följd att sträckan och hastigheten kommer att skilja sig åt lite.

Uppdaterat: 2018-03-15 12:39

På min V60cc visar mätaren ca 3-5km/h fel mot GPS på de flesta hastigheter från 50-120

Uppdaterat: 2018-03-15 12:46
*Robban

Jag skulle säga att 95% eller mer har en felvisning på 3-9 km/h jämfört med gps utifrån min erfarenhet.

Vi har diskuterat det på jobbet genom åren och jag tror precis alla 48 gubbarna någon gäng har kollat mot gps då man blivit medveten om det eftersom många kör 4-6 mil varje morrgon innan jobbet och är liiiite irriterade att veta att så många kör 55-65 vid varje kamera stolpe eller by där det är 70.

Sedan kanske någon vet om en ny telefon gps är lika exakt som en riktig gps.

Min bil felvisar 3-5 beroende på v-s däck.

Och oavsett att man får köra saktare så är det bra att vara medveten om hur mycket sin mätare felvisar och om väglaget är bra i möjligaste mån kompenserar det när det är mycket

Uppdaterat: 2018-03-15 12:57
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso, vi skall inte kompensera för hastighetsmätarens avvikelse så länge som det är den mätaren som vi utrustat alla bilar med.

Den dagen alla bilar har en GPS-mätare så skall vi använda detta.

Att vi vet om vad verklig fart är, är bra, men vi kan inte förvänta oss att alla skall ha den kollen och kommer därmed att köra 70 på sin mätare förbi den där fartkameran, när det i veklig fart är 66, men det måste få vara okej, för det är ju 70 som den mätaren visar...

Uppdaterat: 2018-03-15 13:48
*Robban

Nä Robban men det är bra att vara medveten om det och kanske kompensera det man vet.

Uppdaterat: 2018-03-15 15:31
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nja, den här vetskapen har gjort att hastighetsskillnaderna känns som om de är större idag, eftersom de som gärna momsar lite momsar några km/h extra för att de har koll på den rätta farten, medan den som inte har koll åker som tidigare...

Uppdaterat: 2018-03-15 15:43
*Robban

Gjorde som X och kollade hastigheten via ODB-dongeln idag. Och mycket riktigt - den hastigheten överensstämde inom 1 km/t med GPS-hastigheten så det hastighetsmätaren sen visar, vilket var nån km/t mera, är alltså inte den tämligen exakta hastighet som faktiskt finns tillgänglig för systemet utan den är helt klart "modifierad" för att vi skall ha en aning marginal när vi kollar på mätaren.

Sen är det säkert som Robban skriver i inlägg #16.

Uppdaterat: 2018-03-15 16:01

Pi. Lite OT men vad har du för obd läsare för din vag och funkar den bra

Och kanske nåt tips på vad som är bra utan att kosta skjortan.

Uppdaterat: 2018-03-15 17:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Torque i telefonen och passande läsare till det. Jag kör en Kiwi, generation 2 tror jag att det är.

Uppdaterat: 2018-03-15 17:24

Jag har ett par stycken. Den som sitter i Golfen valde jag för att den var liten och smidig och alltid kan sitta på plats - dessutom var den billig. Om den är bra eller inte har jag ingen aning om men den fungerar för mitt enkla behov. Påminner utseendemässigt om denna - https://www.aliexpress.com/item/Super-MINI-ELM327-Bluetooth-OBD-OBD2-Latest-Version-V2-1-MINI-OBDII-ELM-327-For-Android/32697985196.html

Och liksom X så kör jag Torque i telefonen.

Uppdaterat: 2018-03-15 17:40
mso 1000 skrev:

Pi. Lite OT men vad har du för obd läsare för din vag och funkar den bra

Och kanske nåt tips på vad som är bra utan att kosta skjortan.

Jag har denna till min "VW-kopia".

https://www.runns.se/felkodslasare/obd2-wifi/icarsoft-i610-smartphone-obd2-eobd-adapter-wifi

Uppdaterat: 2018-03-15 19:18

Egentligen finns inget som heter felvisning av hastighet på bilens hastighetsmätaren (givet att den fungerar som den ska), för det är lag på att det ska se ut som man kör fortare än man verkligen gör. Hur mycket det minst måste fela är jag osäker på, men jag tycker det verkar ligga på runt 5 km/h extra om man kör i 80-90 km/h. Vid lägre hastigheter stämmer hastighetsmätaren bättre, men ju högre hastighet desto sämre stämmer den. Förmodligen kan det finnas märken och modeller som har större felvisning än andra, alltså att det ser ut att gå fortare än det gör.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

Ett lite dyrare altenativ men I gengäld lite mera information och alltid synlig:

https://www.aliexpress.com/store/product/Ancel-A501-OBD2-Diagnostic-Tool-On-Board-Computer-Car-Water-Temperature-Volt-Digital-Display-Fuel-Consumption/516162_32855998606.html

Uppdaterat: 2018-03-16 06:15

John,

Det är inte lag på att mätaren måste visa för mycket, men den får inte visa för lite. Den får alltså visa korrekt hastighet, men tillverkarna vill helst vara på den säkra sidan.

Som andra här vittnar om finns det numer allt sämre stöd för att felvisningen ökar med hastigheten. Tidigare när man hade mekanik för det var det rimligt att få en sån effekt, men de senaste decennierna har man läst av drivaxlarnas rotation elektroniskt och sen representerat det via en likaledes elektronisk mätare. Att då ha en procentuell avdrift är onödigt.

Uppdaterat: 2018-03-16 08:32

Passaten visar följande nu när jag har varit ute och mätt idag.

130 = 121 km/h

95 = 88 km/h

82 = 77 km/h så ja de ökar procentuellt vid högre hastigheter.

Kört x antal km i dessa hastigheter och gps’en har varit konstant och även farthållaren samt den digitala hastigheten på färddatorn

Uppdaterat: 2018-03-16 17:35

Har du samma däcksdimension på vintersulorna som på sommardäcken, Antonberg ? På min bil, som har aningen mindre vinterdäck, så är felvisningen vid 90 km/t runt 3-4 km/t med sommarsulorna men 1-2 km/t mera med vinterdäcken.

Uppdaterat: 2018-03-16 17:48

Nja. Nu är faktiskt allt mätt med vinterdäck. Men får återkomma om en månad så får vi se om det skiljer något :).. men klart. En folkvagn från 12. Vad är inte fusk med den? ;)

Uppdaterat: 2018-03-16 18:29

En månad? Optimist! =)

Noterar själv den där skillnaden bara man byter däck ibland.

Vevavevavevavevaveva (jaa, den där fjutten man får med bilen....) och så av med hjulet och på...nehe.. det gick minsann inte... Vevavevaveva - där gick det på.

Uppdaterat: 2018-03-16 18:36

Det vore väldigt bra om folk kollade sina mätare, alternativt tillverkarna stoppar in exakta mätare. Det är faktiskt inte raketforskning att ta fram mätare som visar rätt.

Det gjordes ett test för några år sen, där MB (och C5) hade mätare som visade väldigt rätt.Jag har kollat min C5, den visar 1 km för mycket. det var likadant på den andra jag hade.

Det verkar vara en trend att mindre bilar har mer felvisning, jag undrar varför? Glädja ägaren att den minsann gör 170, fast den verkliga farten är 150...?

Uppdaterat: 2018-03-16 18:53
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det är svårare än du nog tror. Det är, vad jag vet, tillåtet att ändra sina hjul så länge de håller sig inom 5% rullomkrets från typad storlek på bilen. Om du nu gör det och bilen visar en för låg hastighet så åker biltillverkaren (och antagligen du) dit på det. Därför är det bättre anser alla tillverkare att se till att mätaren visar åtminstone 5% för mycket.

Åtminstone tidigare har GPS ej varit tillåtet att använda för hastighetsmätning i bil (antagligen inte godkänt nu heller). Detta då det inte finns någon garanti på att den visar rätt Du kan liksom inte typgodkänna en mätare som kan variera beroende påv ar du åker, plus det faktum att den skulle sluta fungera i tunnlar.

Vill du ha en jäkligt exakt mätare så måste du kalibrera om bilen när du bytt hjul eller däck.

Uppdaterat: 2018-03-16 19:15

hultarn - men givaren på i alla fall min nuvarande bil visar i sig nästan exakt rätt relativt GPS - sen låter man mätaren visa lite annat.

Uppdaterat: 2018-03-16 19:15

X: bevisligen så resonerar inte MB så, då deras mätare visar exakt. Och de är förmodligen inte de enda.

Det är ytterst få ägare som sätter på 5% mindre hjul, någon % upp eller ner är däremot säkert vanligt.

Om mätaren då visar 99, 100 eller 101 kommer inte orsaka böter eller fortkörning. Inte ens med 5% fel är det någon fara. "Självrisken" är ju som bekant 6 km/h.

Pi: ja, det är intressant. De vill väl vara lite "safe".

Men, det vore mycket behagligt om alla mätare visade rätt, nu vet ju folk att mätare oftast visar för mycket, men inte hur mycket om de inte kollat.

Då för man det där irriterande momentet där folk går ner på 80 vid en 90-kamera "för man vet ju inte.."

Resultat: ryckig trafik = ökad irritation, onödiga omkörningar och ökad förbrukning.

Uppdaterat: 2018-03-16 19:30
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Edit: Så bra fungerade den formateringen *morr* Provar annan taktik.

Enligt TSFS 2010:2 Bilaga 1:

Bil ska beträffande hastighetsmätare uppfylla kraven i rad K1 eller K2i tabellen nedan

.

Rad-----Bestämmelser------------------------------------------------Tillämpas på fordon som tas i bruk

K1-------Uppfylla kraven enligt direktiv 75/443/EEG

-----------ändrat genom direktiv 97/39/EG-------------------------2010-02-15 eller senare

K2--------Fordon typgodkänt enligt ECE-reglemente 39

-----------ändringsserie 00 eller senare ändringar.---------------2010-02-15 eller senare

Nu orkar jag inte gräva mer men den som känner för det, be my guest!

Uppdaterat: 2018-03-16 20:14