Vi Bilägares forum

FCA + PSA = Sant?

FCA + PSA = Sant?

Då låter det som ännu en stor fusion inom fordonsindustrin är klar.
Blir spännande att se hur en Italiens-Amerikansk koncern skall samarbeta med en Fransk-Kinesisk och vilka märken som kommer att försvinna, antingen helt eller bli Badge-engeneering

TBC

Uppdaterat: 2019-10-31 09:55
*Robban

Kommentarer

SvD idag: "Fusionssmäll på börsen för fransk biljätte. Aktien i den franska fordonskoncernen PSA, som bland annat äger Peugeot, kollapsar på Parisbörsen. Nästan 9 procent av börsvärdet raderades ut på en halvtimme sedan en fusionsplan med Fiat Chrysler presenterats."

Uppdaterat: 2019-10-31 10:11
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Och FCA stiger med runt 9-10 procent (just nu) :-).

https://www.borsaitaliana.it/borsa/azioni/scheda/NL0010877643.html?lang=en

Tydligt är att aktiemarknaden har en åsikt om vem som drog längsta och kortaste strået!

Uppdaterat: 2019-10-31 10:17

Fast Audi, det är lite rubrikdesperation i ordet "9% RADERADES ut eftersom ju aktien sjunkit 9% men det finns ju inget som säger att den inte kan hämta sig igen... Jaja, i den klickonomi som vi lever i så...

Uppdaterat: 2019-10-31 10:30
*Robban
Audi A5 SB skrev:

SvD idag: "Fusionssmäll på börsen för fransk biljätte. Aktien i den franska fordonskoncernen PSA, som bland annat äger Peugeot, kollapsar på Parisbörsen. Nästan 9 procent av börsvärdet raderades ut på en halvtimme sedan en fusionsplan med Fiat Chrysler presenterats."

Typisk robotar som arbetar mot pensionsfonderna, de tar det säkra före det osäkra och säljer iväg för att minimera risk.

MVH AL

Uppdaterat: 2019-10-31 10:34
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Detta låter lite som ett Hedin Bil i kolossalformat. En diversehandel utan genomtänkt riktning eller strategi. Jag drar mig för att handla i diversebutiken.

Uppdaterat: 2019-10-31 11:40
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag är inte positiv till sammanslagningen men kan man tänka som så att:

1. Fiat blir lågprismärke a la Dacia

2. Alfa blir sportbilsmärket typ high end

3. Peugeot famlijebilen, förnuft typ Skoda

4. Opel, får ses som Audi i VW koncernen lite mer och bättre(om det går)

5,. Jeep har en nisch som bara går att fortsätta med, i alla fall ett tag till

6. Chrysler, förloraren blir bortsorterad

Uppdaterat: 2019-10-31 16:42

Alfa och Jeep har väl åtminstone några positiva saker i sin historia.

Jag tror inte på att göra massor av lågbudgetbilar med olika logga beroende på marknad. Det kommer kineserna göra åt oss.

Uppdaterat: 2019-10-31 16:55

Opel som premium-märke, nja - det tror jag inte på.

Optimus glömde Citroen och DS - och DS är ju redan det s k premium-märket inom PSA.

Uppdaterat: 2019-10-31 17:15
Pi skrev:

Opel som premium-märke, nja - det tror jag inte på.

Optimus glömde Citroen och DS - och DS är ju redan det s k premium-märket inom PSA.

Optimus skrev : "Opel, får ses som Audi i VW koncernen lite mer och bättre(om det går)", inte premiummärke.

Uppdaterat: 2019-10-31 17:23
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer - men såvitt jag förstått så anses Audi som s k premium-märke av de flesta och med Optimus beskrivning så borde ju Opel också i så fall ses som premium - vilket jag inte tror kommer att hända.

I så fall borde Opel snarare ses som VW om man skall jämföra med VAG.

Uppdaterat: 2019-10-31 17:28

Någon kommer att försvinna och fabriker kommer att lägga ner.

Uppdaterat: 2019-10-31 17:37
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

DS är ju ett hittepåmärke utan historia, det tror jag försvinner, Chrysler och Dodge går ju bra i USA och de klarar sig nog.

Jeep blir kvar, de berörs inte av elektriska smittan på länge.

Lancia, Maserati och Opel ligger nog risigt till om man nu inte har några speciella planer för dem.

Jag tror det blir intressant det här, utom för ett stort antal bilarbetare förstås!

Uppdaterat: 2019-10-31 20:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

DS är ju ett hittepåmärke utan historia, det tror jag försvinner, Chrysler och Dodge går ju bra i USA och de klarar sig nog.

Jeep blir kvar, de berörs inte av elektriska smittan på länge.

Lancia, Maserati och Opel ligger nog risigt till om man nu inte har några speciella planer för dem.

Jag tror det blir intressant det här, utom för ett stort antal bilarbetare förstås!

Att DS är ett hittepåmärke är jag den förste att sekondera. Vidare, att introducera Peugeot och DS på den amerikanska marknaden (se ettan och Raphaels kommentarer) betraktar jag bara som ett dåligt skämt. Här kommer det att skäras med en rejäl osthyvel innan det är klart hur det ska se ut i framtiden.

En B-producent lierar sig med en C-producent - det kan inte sluta lyckligt. Men visst hoppas jag att Maserati överlever, jag har ett gott öga till en slik maskin om några år;-)

Uppdaterat: 2019-10-31 20:54
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

DS= hittepåmärke, visst, alla märken är iofs hittepå från start.

För 15 år sedan var Tesla ett hittepåmärke...

Dagens unga bilköpare bryr sig inte om ett bilmärkes 100-åriga bilbyggartradition, ger man inte konsumenterna vad de vill ha så är det finito, lex LM-Ericsson, sedemera Ericsson, efter det Sony-Ericsson, sen inget mer...

Bilmarknaden har gjort en 180-graders gir mot nytt och spännande istället för gammalt och beprövat, och då gäller det att vara lyhörd, för annars är man snart ett minne blott, alla tjusiga anor till trots...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Ericsson är väl ett ganska dåligt exempel på något som inte går bra. De har bra fart på verksamheten.

DS är ett märke med glittrig design på samma soppa som resten i gruppen. De övriga märkena har från början skapats för att stå för sig själva och har hamnat i grupper med tiden.

Självklart kommer det rensas när det är mestadels svenssonbilar då det är för lite som särskiljer dem.

Uppdaterat: 2019-10-31 22:28

Skulle inte förvåna mig om DS blir ett av de märken som överlever.

Riktigt snygga bilar, dom få jag sett. Och i dagens samhälle där utseendet är bland det viktigaste får nog alla gamla stofiler omvärdera sina antaganden. Citroën däremot tror jag mer kan vara uträknat.

Vad sa t.ex hjärntrusten om KIA för tjugo år sedan?

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
L. Mäkinen, Prestigelös skrev:

Ericsson är väl ett ganska dåligt exempel på något som inte går bra. De har bra fart på verksamheten.

Som (mobil)telefontillverkare?

Uppdaterat: 2019-11-01 08:55
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Om Svenskar och fransmän har svårt att komma överens så kan jag inte för mitt liv förstå hur Jänkare, Italienare och fransoser (med lite tyskt i sig) från en massa gamla biltillverkare ska vara lösningen framåt.

Den enda tillverkaren i denna mixen som verkar varit med på någon form av nytänk är väl Opel med sin dekaltrimmade Chevrolet Volt.

Jag äger ingen större kunskap eller erfarenhet när det gäller stora företagsfusioner mer än det pressen spekulerar i, men har ändå svårt att se någon vinst på kort sikt. Men vem vet vad dom har i pipen, det kanske finns en massa innovativa människor och lösningar som bara väntar på att få utrymme.

Uppdaterat: 2019-11-01 09:04
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Guran skrev:

Skulle inte förvåna mig om DS blir ett av de märken som överlever.

Riktigt snygga bilar, dom få jag sett.

Har du tittat inuti? Ungefär lika stilfullt som en nattmarknad i Hong Kong.

Uppdaterat: 2019-11-01 09:41
L. Mäkinen skrev:

Guran wrote:Skulle inte förvåna mig om DS blir ett av de märken som överlever.

Riktigt snygga bilar, dom få jag sett. Har du tittat inuti? Ungefär lika stilfullt som en nattmarknad i Hong Kong.

Jo då, även inuti. Ser ut som en Citroën men mer urflippad. Så långt ifrån Volkswagens interiör som det är möjligt att komma.

Och i trafiken så är det en bil man lägger märket till.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Guran skrev:

L. Mäkinen wrote:Guran wrote:Skulle inte förvåna mig om DS blir ett av de märken som överlever.

Riktigt snygga bilar, dom få jag sett. Har du tittat inuti? Ungefär lika stilfullt som en nattmarknad i Hong Kong.

Jo då, även inuti. Ser ut som en Citroën men mer urflippad. Så långt ifrån Volkswagens interiör som det är möjligt att komma.

Och i trafiken så är det en bil man lägger märket till.

Ja, nog lägger man märke till dem alltid.... 22 st registrerade t.o.m. september i år. Jag hajar till varenda gång - och det är ju förvisso inte så ofta;-)

Uppdaterat: 2019-11-01 10:59
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Reverend Benny skrev:

Den enda tillverkaren i denna mixen som verkar varit med på någon form av nytänk är väl Opel med sin dekaltrimmade Chevrolet Volt.

Om man utsträcker dekalen till att gälla hela utseendet, så är det Chevrolet Volt -V (inte Bolt) som är en "dekaltrimmad" Ampera, Opel utvecklade 87-90 % av tekniken, utprovade och satte samman all teknik till en fungerande bil och den är baserad på en bottenplatta från Astra.

Andra generationen var fortfarande baserad på Astra men där gjorde GM eltekniken själv.

Uppdaterat: 2019-11-01 12:49

(Hade Opel varit kvar hos GM hade detta varit den nya elbilen.)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-11-01 12:53